Veien til graviditet etter MA og PCOS

5+2

Jeg føler meg bekymra i dag. Over mangelen av klassiske symptomer. Absolutt nada i dag. Begynner å tenke det værste. På det logiske planet så vet jeg at det er helt normalt, men begynner allikevel å få en dårlig følelse. Blir å ringe legekontoret i begynnelsen av uke 6 for første kontrollen, og er det fortsatt ingen symptomer blir jeg å ve om blodprøver for å sjekke hcg. Jeg er nok preget av min MA. I den graviditeten hadde jeg faktisk symptomer tidlig og disse gikk over…
 
5+2

Jeg føler meg bekymra i dag. Over mangelen av klassiske symptomer. Absolutt nada i dag. Begynner å tenke det værste. På det logiske planet så vet jeg at det er helt normalt, men begynner allikevel å få en dårlig følelse. Blir å ringe legekontoret i begynnelsen av uke 6 for første kontrollen, og er det fortsatt ingen symptomer blir jeg å ve om blodprøver for å sjekke hcg. Jeg er nok preget av min MA. I den graviditeten hadde jeg faktisk symptomer tidlig og disse gikk over…
Fort gjort å bli bekymret når man har MA i bagasjen :Heartred Kjenner på det selv også. Men du er bare 5+2, så tidlig enda. Mine symptomer kom med ett pang når jeg var rundt 5+5/5+6, og nå går jeg inn i 5 uka mi med hjemmekontor. Så symptomene kan plutselig dukke opp veldig snart skal du se :happy: Kanskje er du super heldig å slipper unna de værste symptomene! Det hadde jo heller ikke vært å forakte spør du meg. Satser på at dette er terminspiren :Heartred
 
Fort gjort å bli bekymret når man har MA i bagasjen :Heartred Kjenner på det selv også. Men du er bare 5+2, så tidlig enda. Mine symptomer kom med ett pang når jeg var rundt 5+5/5+6, og nå går jeg inn i 5 uka mi med hjemmekontor. Så symptomene kan plutselig dukke opp veldig snart skal du se :happy: Kanskje er du super heldig å slipper unna de værste symptomene! Det hadde jo heller ikke vært å forakte spør du meg. Satser på at dette er terminspiren :Heartred
Ja veldig tidlig enda, så vet jo egentlig at det ikke er noe å bekymre seg for. Og håper på frisk baby og ingen symptomer. Men samtidig så er der skummelt når jeg vet hva det betydde sist :(
 
Ja veldig tidlig enda, så vet jo egentlig at det ikke er noe å bekymre seg for. Og håper på frisk baby og ingen symptomer. Men samtidig så er der skummelt når jeg vet hva det betydde sist :(
Skjønner deg godt altså :Heartred Kjenner på bekymring selv, selv om jeg har masse symptomer og sett hjerteslag i uke 9. Håper og tror jeg skal klare å senke skuldrene etter TUL på sykehuset i uke 13. Men må innrømme jeg gruer meg til timen, vil liksom få den overstått, så føles lenge å vente 2 uker til. Men, jeg har faktisk ikke vært sååå bekymret dette svangerskapet som jeg trodde jeg kom til å være før jeg ble gravid. Bestemte meg egentlig for at jeg bare må prøve å ta ting som det kommer, og tenke at alt er bra så lenge man ikke har tegn på noe annet. Det hjelper lite å ta alle sorgene på forskudd, da blir det et veldig langt og slitsomt svangerskap :Heartred Men jo nærmere TUL jeg kommer er det vanskelig å ikke bekymre seg da :playful: Håper du kommer deg gjennom dette uten alt for mange bekymringer og stress :Heartred Mange måneder igjen!
 
Skjønner deg godt altså :Heartred Kjenner på bekymring selv, selv om jeg har masse symptomer og sett hjerteslag i uke 9. Håper og tror jeg skal klare å senke skuldrene etter TUL på sykehuset i uke 13. Men må innrømme jeg gruer meg til timen, vil liksom få den overstått, så føles lenge å vente 2 uker til. Men, jeg har faktisk ikke vært sååå bekymret dette svangerskapet som jeg trodde jeg kom til å være før jeg ble gravid. Bestemte meg egentlig for at jeg bare må prøve å ta ting som det kommer, og tenke at alt er bra så lenge man ikke har tegn på noe annet. Det hjelper lite å ta alle sorgene på forskudd, da blir det et veldig langt og slitsomt svangerskap :Heartred Men jo nærmere TUL jeg kommer er det vanskelig å ikke bekymre seg da :playful: Håper du kommer deg gjennom dette uten alt for mange bekymringer og stress :Heartred Mange måneder igjen!
Lykke til på TUL ❤️ vet ikke om vi får tilbud her oppe. Fikk ikke det sist. Så vurderer privat, men var få timer ledig som ikke passer med jobb. Så vet ikke.
 
Lykke til på TUL ❤️ vet ikke om vi får tilbud her oppe. Fikk ikke det sist. Så vurderer privat, men var få timer ledig som ikke passer med jobb. Så vet ikke.
De hadde NETTOPP åpnet opp for TUL til alle her da jeg var på første svangerskapskontroll for snart 2 uker siden. Så kan hende de har åpnet opp for det der du bor også :happy:
 
Forstår godt st du bekymrer deg med noe slikt i bagasjen! Jeg måtte få tilbake i dagboken min for å se hva jeg logget. 5+0: "Fortsatt veldig ømme pupper, såpass at det gjør vondt å gå ned en trapp. Masse murringer i magen, det kjennes fortsatt ut som mens er rett rundt hjørnet."

Så 6+0: "Jeg er litt bekymret for lite symptomer. Jeg har fortsatt ømme pupper, spesielt niplene og skikkelig ille når de knopper seg. [...] Litt murringer i magen og litt stikk, og idag stikker det litt i underlivet. Jeg er veldig lite plaget med kvalme, kun litt i bilen i går etter smal og svingete vei."

Så ikke mye symptomer på meg heller, om det er en trøst :) Jeg er 19+1 idag, og fikk tidlig beskjed med legen at lite symptomer er like normalt som mange symptomer :) Du må bare huske å puste, og prøve å ikke bekymre deg for mye.
 
Forstår godt st du bekymrer deg med noe slikt i bagasjen! Jeg måtte få tilbake i dagboken min for å se hva jeg logget. 5+0: "Fortsatt veldig ømme pupper, såpass at det gjør vondt å gå ned en trapp. Masse murringer i magen, det kjennes fortsatt ut som mens er rett rundt hjørnet."

Så 6+0: "Jeg er litt bekymret for lite symptomer. Jeg har fortsatt ømme pupper, spesielt niplene og skikkelig ille når de knopper seg. [...] Litt murringer i magen og litt stikk, og idag stikker det litt i underlivet. Jeg er veldig lite plaget med kvalme, kun litt i bilen i går etter smal og svingete vei."

Så ikke mye symptomer på meg heller, om det er en trøst :) Jeg er 19+1 idag, og fikk tidlig beskjed med legen at lite symptomer er like normalt som mange symptomer :) Du må bare huske å puste, og prøve å ikke bekymre deg for mye.
Ja forsøker å bare fokusere på at jeg ikke blør eller har vondt. Hadde faktisk et kvarter med kvalme i går. Som var veldig godt på en måte. Har ikke særlig ømme pupper, som jeg hadde sist. Det er litt rart, men også helt normalt. Prøver å huske på at det er tidlig, og at mange ikke får kvalme før uke 7-8 og ingen i det hele tatt.
Har andre symptomer som ganske mye slitenhet, såpass at jeg måtte snakke med sjefen om litt tilrettelegging. Hun skjønte det, og det var ingen problem. Så noe er det jo.
 
5+5 i dag ❤️
I går var en rar dag. For det første var det termin til mitt forrige svangerskap, det hjalp mye at jeg er gravid igjen. Men kjente at jeg var litt trist allikevel.

Ellers så kasta jeg opp i går. Fikk vondt i hodet på kvelden, og så litt på at samboer spilte. Ble svimmel når han endret på kameraposisjonen. Fant ut at jeg skulle gå å legge meg, og da økte kvalmen på. Og så brakk jeg meg. Gikk litt over etterpå, men hjalp mest å ligge på siden og puste. Sovnet etterhvert. Litt mer ømme pupper i gårkveld også.

Selvfølgelig er det tungt med såpass symptomer, men akkurat nå så var de velkommen. Da visste jeg på en måte at alt var bra ❤️ fin form nå på morgenen, men tok de siste g-testene. Glemte å ta bilde, men de var kjempe sterke og dye-stealers. Så nå blir det ikke mer testing. :)
 
7+0

Heihei :) en liten oppdatering herfra i kveld. Var på privat TUL i dag, og der så vi en liten bønne med et bankende hjerte på 155 slag/m. Det var helt fantastisk, og jeg senker skuldrene litt. Da er vi iallefall over grensa jeg mista sist ❤️ målte rett over 1 cm, og jordmor syntes 7uker hørtes bra ut, uten å gå nærmere inn på dag. Det blir justert etterhvert mente hun. Det ene bildet hun skrev ut til oss der hun målte lengde står det 7+1. så holder meg til 7+0 jeg :)

Formen er så som så. Tungpust og slitenhet har preget hverdagen så mye siste tiden, og jeg kan kun sammenligne det med den slitenheta man har når man er syk med influensa. Og den siste uka har kvalme og uggenhet også meldt sin ankomst. Kastet opp et par ganger. Puppene ble også mer ømme for en stund siden, men virker å holde seg stabilt.

Mandag er første kontroll hos lege. Da blir det blodprøver. Jeg tror kanskje jeg har jernmangel, som kan føre til tungpust og slitenhet. Men vi får se. :)❤️
42EA6BC0-7620-4102-BEE9-C96BC038783B.jpeg
 
8+2

Dagene og ukene går himla sakte for tida. Jeg er foreløpig 100% sykemeldt etter at formen bare ble værre. Slitenhet, tungpust, høy puls og kvalme/oppkast sammen ble for mye.

De siste 2 dagene har jeg nesten ikke hatt kvalme. Og puppene kjennes helt normale, ikke ømme i det hele tatt. Bekymringene om å ha mistet igjen er absolutt tilstede. Hva om det er en ny MA? Ingen smerter eller blødning enda da, så kanskje alt er bra inni der?

Flere i termingruppa har også mistet symptomer rundt uke 7-9 og de som har vært på tul har alt vært iorden hos. Det er jo en liten trøst.

Kjennes litt ut som jeg er i et vakuum, og bare må håpe at alt er greit. Det er langt å kjøre for å ta en ultralyd, og vet ikke om jeg ville klart å kjøre hjem igjen hvis noe er galt.

Skal ha TUL i uke 12 engang, men ikke fått time enda.
 
10+4

Tenkte det kunne være fint med en liten oppdatering herfra. Det er jo et par uker siden sist.

Her er jeg fortsatt 100% sykemeldt, men fra neste uke skal jeg forsøke en dag på jobb for å se hvordan det går. Er litt spent.

Formen er fortsatt ganske dårlig mtp utmattelsen. Jeg er ikke trøtt/søvnig. Bare fysisk sliten. Det skal ingenting til før jeg blir andpusten, og store deler av dagen tilbringes på sofaen. De siste 3 ukene har vært preget av en del kvalme, men jeg syns de siste dagene har vært bedre. Kaster kun opp på tom mage eller hvis jeg lukter noe som trigger det. Foreløpig er det våtforet til katta som er værst.

Ellers så har vi fått innkalling til OTUL 19 desember. Er da 13+3. Gleder oss til det, men samtidig er redselen for MA tilstede. Forsøker å berolige meg selv med at jeg har symptomer, at jeg ikke har blødd noe, ikke engang rosa utflod. Sist hadde jeg små blødninger relativt ofte, og ingen/minimalt med symptomer.

Forholdsmessig er det litt tungt for tiden. Jeg opplever det som at samboer har liten forståelse for hvor dårlig formen er og har vært. Det er han som må stå for handling og middagslaging/oppvask. Jeg hjelper til når formen tilsier det. Han blir raskt sur/kort når jeg ber han om å gjøre ting for meg. Og jeg tror ikke han aner om hva som egentlig skulle vært gjort her i huset mtp vasking. Tror han har vaska det minste badet 2 ganger siden vi flyttet hit for 1,5 år siden, og støvsugd stua kanskje 1 gang. Kjenner jeg blir irritert, men orker ikke be han gjøre mer for da blir han bare enda mer sur. Vi har snakket litt om dette, og han er blitt hakket bedre, men orker ikke utfordre skjebnen. Satser på bedre stemning når formen min blir bedre iallefall.

Ellers er humøret greit og jeg ser frem til jula ❤️
 
12+0

12 uker, endelig. Den magiske grensa. Det har på en måte gått raskt. Har prøvd å være litt mer forberedt på at ting kan gå galt. Forrige gang kunne jeg aldri forestille meg at noe kunne være gærent. Jeg har altså prøvd å ikke være så emosjonelt knyttet til lille enda. Pluss at formen har vært dårlig med 100% sykemelding. Tror det er derfor det har gått litt fortere enn sist, disse første ukene.

Formen er fortsatt ganske dårlig, med kvalme til og fra. Noen dager er veldig fine mtp det, mens andre er helt jævlig.

I dag er ikke en god dag. Jeg prøver meg i 10% jobb nå, med dagvakt i dag. Jeg er på topp og gjør kun rent sykepleierfaglige lette oppgaver. Vet ikke om dagen i seg selv bare er dårlig, eller om jeg er mer kvalm nå i ettermiddag på grunn av jobben tidligere. Men det var ekstremt deilig å se kolleger igjen, og kunne snakke med dem. Det hjelper på humøret.

Vi har TUL 19/12. litt over en uke igjen. Jeg er veldig spent. Er alt greit inni der? Lever lille? Jeg har troa, på grunn av den dårlige formen. Har også det jeg tror er ligamentsmerter av og til. Når jeg nyser eller lignenede. Føler også at magen er litt mer «stinn» kanskje. Vet ikke om det bare er innbilning. Aner ikke hvordan det skal kjennes ut. Har et lag fett på magen, så vanskelig å si om det synes noe. Det er vel rundt disse tider at det kan begynne å bli synlig. Det gleder jeg meg til.

Så nå er det ultralyd og den dagen jeg ikke lengre er kvalm som jeg gleder meg til! ❤️
 
13+4 (13+2)

I dag var vi på TUL ❤️ jeg hadde gruet meg masse, men håpet på det beste. Så med det samme hun satte den på magen at det var en liten kropp der, og rett etterpå et bankende hjerte. Jordmor brukte god tid, viste fra topp til tå. Hun fant ingenting galt og lille var eksemplarisk med å vise seg frem. Vi fikk fine bilder, og endelig føler jeg at jeg kan senke skuldrene. Nå har jeg troa på at dette skal gå hele veien. Vi fikk ikke vite kjønn enda. Jordmor sa ingenting om det, så jeg regner med hun ikke så. Jeg tror hun prøvde for hun brukte lang tid på den delen. Jeg klarte ikke å se noe «nub» så kan ikke gjette på noe selv heller. Ble flyttet frem et par dager ❤️

Formen er fortsatt ganske drit. Mindre kvalme all over, men spyr fortsatt nesten hver dag. Og slitenheta er akkurat som før. Er bekymret for at det skal vare hele svangerskapet, men håper det gir seg over jul :angelic:

Legger ved et bilde av lille skatten. Vi gleder oss sånn til å møte deg!
1AB3CCA7-0BBA-4A32-84F1-7163C084809E.jpeg
 
13+4 (13+2)

I dag var vi på TUL ❤️ jeg hadde gruet meg masse, men håpet på det beste. Så med det samme hun satte den på magen at det var en liten kropp der, og rett etterpå et bankende hjerte. Jordmor brukte god tid, viste fra topp til tå. Hun fant ingenting galt og lille var eksemplarisk med å vise seg frem. Vi fikk fine bilder, og endelig føler jeg at jeg kan senke skuldrene. Nå har jeg troa på at dette skal gå hele veien. Vi fikk ikke vite kjønn enda. Jordmor sa ingenting om det, så jeg regner med hun ikke så. Jeg tror hun prøvde for hun brukte lang tid på den delen. Jeg klarte ikke å se noe «nub» så kan ikke gjette på noe selv heller. Ble flyttet frem et par dager ❤️

Formen er fortsatt ganske drit. Mindre kvalme all over, men spyr fortsatt nesten hver dag. Og slitenheta er akkurat som før. Er bekymret for at det skal vare hele svangerskapet, men håper det gir seg over jul :angelic:

Legger ved et bilde av lille skatten. Vi gleder oss sånn til å møte deg!
Vis vedlegget 394966
Godt å høre at alt så bra ut på TUL. Nå blir det baby :joyful: Jeg var også i dårlig form til og med uke 13. Kvalmen ga seg da jeg kom til uke 14, uggenheten og den værste trøttheten ga seg rundt uke 17. Så det er fortsatt håp om at formen skal bedre seg :happy:
 
Godt å høre at alt så bra ut på TUL. Nå blir det baby :joyful: Jeg var også i dårlig form til og med uke 13. Kvalmen ga seg da jeg kom til uke 14, uggenheten og den værste trøttheten ga seg rundt uke 17. Så det er fortsatt håp om at formen skal bedre seg :happy:
Håper virkelig det! Vi dro på senteret i byen for de siste julegavene. Jeg klarer å holde meg stående i 10 minutter i gangen. Det går bedre å gå sakte enn å stå helt i ro, og det er lettere å stå litt bøyd enn rett i ryggen. Helt sykt :wtf: blir tungpustet og skjelven og har ikke krefter.
 
Håper virkelig det! Vi dro på senteret i byen for de siste julegavene. Jeg klarer å holde meg stående i 10 minutter i gangen. Det går bedre å gå sakte enn å stå helt i ro, og det er lettere å stå litt bøyd enn rett i ryggen. Helt sykt :wtf: blir tungpustet og skjelven og har ikke krefter.
Ja det er skikkelig hardt og tøft når det står på som værst! Var selv redd jeg skull føle meg dårlig hele svangerskapet siden jeg passerte uke 13 uten bedring. Men så ble jeg gradvis bedre likevel, det kom bare litt senere enn jeg hadde trodd/håpet på :playful: Nå er jeg 20+2 og formen har vært ganske fin siden uke 18 ish. Men blir fortsatt andpusten og sliten for lite/ingenting da, orker mindre enn før og må sove litt mer. Men det kan jeg fint leve med liksom. Krysser fingrene for at du føler deg bedre veldig snart :Heartred
 
Ja det er skikkelig hardt og tøft når det står på som værst! Var selv redd jeg skull føle meg dårlig hele svangerskapet siden jeg passerte uke 13 uten bedring. Men så ble jeg gradvis bedre likevel, det kom bare litt senere enn jeg hadde trodd/håpet på :playful: Nå er jeg 20+2 og formen har vært ganske fin siden uke 18 ish. Men blir fortsatt andpusten og sliten for lite/ingenting da, orker mindre enn før og må sove litt mer. Men det kan jeg fint leve med liksom. Krysser fingrene for at du føler deg bedre veldig snart :Heartred
Går vel over til slutt uansett, og det er så absolutt verd der ❤️ klem
 
Herregud, se på lille bamsemums :Heartpink
Håper du føler deg bedre om ikke altfor lenge! I mitt første svangerskap, så sluttet kvalmen helt i uke 24. Da var det smooth-sailing helt ut.
Gleder meg til å følge videre altså, herlighet:Heartpink
 
Back
Topp