Vaksinasjon

Når den dagen kommer: selvsagt!!! Min far har en autoimmun sykdom og det er direkte livsfarlig for han å være i nærheten av de som ikke er vaksinerte og derav kan smitte andre. Her tok hele familien svineinfluensavaksine ellers hadde jeg ikke kunne besøke foreldrene mine på veldig lang tid (nada bivirkninger btw). Eneste vaksine jeg har fått bivirkninger av var hepatitt, og det var småting som hoven og vond arm i en uke, litt feber og litt vondt i hodet.
Ikke bare er skepsis til vaksinasjoner farlig for barna som ikke vaksineres, det er livsfarlig for de som er syke og av diverse grunner ikke kan vaksineres heller! I tillegg til at man ser oppblussing av sykdommer som i Norge så og si var utryddet.
Verden blir stadig mindre og folk forflytter seg over landegrenser i mye større grad enn tidligere, dette gjør vaksiner ekstra viktig!
 
Ja! Jeg mener vi alle har et felles ansvar for å får gjennomført vaksinasjonsprogrammet på våre barn. De som velger bort vaksinasjonene til barna setter jo faktisk samfunnets svake og syke i fare for smitte, og det kan bety liv eller død for enkelte. :(
 
Når den dagen kommer: selvsagt!!! Min far har en autoimmun sykdom og det er direkte livsfarlig for han å være i nærheten av de som ikke er vaksinerte og derav kan smitte andre. Her tok hele familien svineinfluensavaksine ellers hadde jeg ikke kunne besøke foreldrene mine på veldig lang tid (nada bivirkninger btw). Eneste vaksine jeg har fått bivirkninger av var hepatitt, og det var småting som hoven og vond arm i en uke, litt feber og litt vondt i hodet.
Ikke bare er skepsis til vaksinasjoner farlig for barna som ikke vaksineres, det er livsfarlig for de som er syke og av diverse grunner ikke kan vaksineres heller! I tillegg til at man ser oppblussing av sykdommer som i Norge så og si var utryddet.
Verden blir stadig mindre og folk forflytter seg over landegrenser i mye større grad enn tidligere, dette gjør vaksiner ekstra viktig!
Bra post, viktig at folk er oppmerksome på dette!

Ja til vaksinering, både av barn og voksne!
 
Stor forskjell på svineinfluensavaksina og vaksinasjonsprogrammet. Det siste er ikke hastverksarbeid ;)
Influensavaksiner har fantes i årevis og er slettes ikke hastverksarbeid. Det var heldigvis små endringer som skulle til for å tilpasse allerede eksisterende vaksiner til det nye influensaviruset svineinfluensa. Det er utrolig hvor raskt moderne forskninge kan gå, dersom samfunnet bare pøser nok penger i det. Se bare på utviklingen av ebola-vaksine: Den prosessen hadde stått nesten stille i årevis, men så fort en ebola-epidemi begynte å true vestlige land så ble myyye mer penger pøset inn i det arbeidet. Resultatet er at fungerende vaksiner nå testes ut på mennesker i rammede områder. Utrolig flott, men kjipt at den rike vesten må trues før det skjer noe.

Nå, flere år etter at svineinfluensa truet med en pandemi, er jo svineinfluensaviruset inkludert i den vanlige kombinasjonsvaksinen mot sesonginfluensa. Der vaksineres man for en par-tre ulike influensavirus, for å være best mulig dekket. Det syns jeg er bra. Forskning går fremover og vaksiner er trygge, sammenlignet med alternativet det er å ikke ha vaksiner. :)
 
Gleder meg til å ta vaksinen! Den er endelig kommet til mitt legekontor. Hadde influensa for noen år siden, og det var heeeelt forferdelig:eek:
 
Gleder meg til å ta vaksinen! Den er endelig kommet til mitt legekontor. Hadde influensa for noen år siden, og det var heeeelt forferdelig:eek:

Yay! Da skal jeg bestille legetime til meg og fireåringen så vi får :) begge har astma så vi skal ha hvert år :)
 
Selvfølgelig skal det vaksineres! Og jeg skal stikke innom legekontoret og få influensavaksinen i løpet av uka. Den beskytter i tillegg bøllefrøet i 6mnd etter fødsel :)
 
Har fått resept og skal ta den neste torsdag [emoji4]
 
Har tatt influensavaksinen i dag.
 
Back
Topp