To tette?

Ja vil vel si det kommer litt an på babyen og omstendigheter rundt :p det er ikke GIGA forksjell, man har jo allerede barn liksom. Men vår minste hadde kolikk og generell søvnnekt, og da var det ikke sånn at jeg ikke merket overgangen liksom :hilarious: Det blir noen intense perioder, men nå koser vi oss veldig med to barn. Og de er glad i hverandre også og krangler og er sjalu på hverandre i perioder seff - akkurat som det skal være. Om den ene er borte ei helg, så er det hverandre de savner mest og blir glade for å se enda mer enn oss foreldrene.
Mitt eneste tips som jeg avr for dårlig til selv nå sist, var å «kreve» tid alene. Altså samboeren min ville jo aldri si nei, men jeg var for dårlig til å innse og bestemme at nå trenger jeg feks å gå en halvtimes tur alene. Det ble så mye at vi hadde hver vår unge og mannen hadde litt tid uten unger på jobb (men jobbet samtidig med undervisning av barn så bare pause fra småbarn), mens jeg ikke hadde noe. Og man kan jo heller ikke nødevdnigvis være en kveld borte i 3-4 timer sånn umiddelbart - men en halvtimes gåtur for å lufte vettet går det bra for den andre å holde fortet en kort stund.
Tror det er veldig lurt og viktig, ja! Husker fra sist at bare det å få ta seg en dusj alene hver kveld var gull verdt, så det skal jeg virkelig prøve å ta med meg inn i denne barselperioden :happy:
 
Hvordan går det? ❤️
 
Hvordan går det? ❤️
Takk som spør! Her går det bra, vi venter enda på baby, fortsatt ikke noen endringer som tyder på fødsel. Vel, følte at ytterjakken passet litt bedre i dag, så mulig hun begynner å bevege seg ned i bekkenet, men ellers ikke den store dramatikken. :hilarious: Holder på med hjemmeeksamen denne uken, så skal bli godt når den er innlevert og jeg faktisk kan slappe litt av når lillemor er i bhg. :happy:
 
Så bra! Krysser fingrene for at du rekker å levere eksamen først, og få hvilt deg litt opp før fødsel ❤️
 
Hvordan går det med deg?❤️
 
Hvordan går det med deg?❤️
Takk som spør, her går det bare bra enda. En uke igjen til termin. Har fått levert hjemmeeksamen og prøver å slappe av mest mulig på dagtid når madammen er i bhg. Ikke så mye annet som skjer egentlig, føler jeg har en del kynnere, men ingenting som tar seg opp til noe mer. :dontknow Føler meg ikke veldig utålmodig da, så går sånn sett greit. :happy:
 
Takk som spør, her går det bare bra enda. En uke igjen til termin. Har fått levert hjemmeeksamen og prøver å slappe av mest mulig på dagtid når madammen er i bhg. Ikke så mye annet som skjer egentlig, føler jeg har en del kynnere, men ingenting som tar seg opp til noe mer. :dontknow Føler meg ikke veldig utålmodig da, så går sånn sett greit. :happy:

Så deilig hjemmeeksamen er levert, og du nå kan bruke dagene til hvile og avslappende sofakos, mens lillemor er i bhgen❤️ Masse lykke til nå i den siste innspurten før fødsel❤️
 
40+0
Vel, så gravid som dette har jeg aldri vært før. :p Beklager å måtte skuffe de som i spenning trykket inn her og tenkte at babyen var kommet, hun stortrives visst såpass inni magen at hun har ikke vist tegn til seg enda. Jeg har kynnere gjennom dagen, men er i hovedsak i forbindelse med aktivitet og så dabber det helt av når jeg slapper av, så forventer ikke de store endringene med det første. Men er uansett max to uker før hun kastes ut, så prøver å ikke ta det for tungt. Er sånn sett ikke et problem å gå gravid, er mest tanken om at det kan skje når som helst som er mest slitsom.

Ellers er det lite nytt som skjer. Både lillemor og jeg er god og snufs disse dager, så det er ikke så kjekt, men ingen av oss som er så syk at vi ikke får gjort det vi skal. Hun er i bhg fra 10-14:30, så da hviler jeg meg etter beste evne og så koser vi oss sammen resten av dagen. Godt å ha muligheten til å hente seg inn litt midt på dagen da jeg ikke sover så godt på natten lenger dessverre. Tett nese, hyppige dobesøk, vond symfyse og lillemor som beklager seg på nattestid pga tett nese (hun sover på eget rom nå, men jeg blir vekket av babycallen :wacky:) gjør at det totalt sett blir en dårlig natt de fleste netter. Gleder meg til å gradvis bli i bedre form i stedet for å gradvis bli i verre form, selv om jeg vet at det nok blir enda litt verre rett etter fødsel før det blir bedre igjen. Ser i hvertfall frem til å ha min mann hjemme i to uker etter fødselen. :Heartred

Har forsøkt å tøye litt og svømte litt i går for å motivere babisen lenger ned i bekkenet, men så langt har det ikke hatt noe for seg. Tror jeg har fått en litt sånn "falsk" trygghet når det kommer til fødsel nå, for mye av engstelsen jeg følte på er borte, uten at jeg har gjort noe for det. Mistenker dermed at det er hormonelt. :hilarious: Menmen, jeg klager ikke, man tar det man får! Prøver å "keep my eyes on the prize" og som en pasient på jobb sa til meg en gang: "Enten så går det bra, eller så går det over."

Håper neste oppdatering er en babyoppdatering, og ikke en frustrert overtidsoppdatering. :p
20230113_122612.jpg
 
40+0
Vel, så gravid som dette har jeg aldri vært før. :p Beklager å måtte skuffe de som i spenning trykket inn her og tenkte at babyen var kommet, hun stortrives visst såpass inni magen at hun har ikke vist tegn til seg enda. Jeg har kynnere gjennom dagen, men er i hovedsak i forbindelse med aktivitet og så dabber det helt av når jeg slapper av, så forventer ikke de store endringene med det første. Men er uansett max to uker før hun kastes ut, så prøver å ikke ta det for tungt. Er sånn sett ikke et problem å gå gravid, er mest tanken om at det kan skje når som helst som er mest slitsom.

Ellers er det lite nytt som skjer. Både lillemor og jeg er god og snufs disse dager, så det er ikke så kjekt, men ingen av oss som er så syk at vi ikke får gjort det vi skal. Hun er i bhg fra 10-14:30, så da hviler jeg meg etter beste evne og så koser vi oss sammen resten av dagen. Godt å ha muligheten til å hente seg inn litt midt på dagen da jeg ikke sover så godt på natten lenger dessverre. Tett nese, hyppige dobesøk, vond symfyse og lillemor som beklager seg på nattestid pga tett nese (hun sover på eget rom nå, men jeg blir vekket av babycallen :wacky:) gjør at det totalt sett blir en dårlig natt de fleste netter. Gleder meg til å gradvis bli i bedre form i stedet for å gradvis bli i verre form, selv om jeg vet at det nok blir enda litt verre rett etter fødsel før det blir bedre igjen. Ser i hvertfall frem til å ha min mann hjemme i to uker etter fødselen. :Heartred

Har forsøkt å tøye litt og svømte litt i går for å motivere babisen lenger ned i bekkenet, men så langt har det ikke hatt noe for seg. Tror jeg har fått en litt sånn "falsk" trygghet når det kommer til fødsel nå, for mye av engstelsen jeg følte på er borte, uten at jeg har gjort noe for det. Mistenker dermed at det er hormonelt. :hilarious: Menmen, jeg klager ikke, man tar det man får! Prøver å "keep my eyes on the prize" og som en pasient på jobb sa til meg en gang: "Enten så går det bra, eller så går det over."

Håper neste oppdatering er en babyoppdatering, og ikke en frustrert overtidsoppdatering. :p
Vis vedlegget 396660
Masse lykke til med innspurten! Snart i mål :Heartred
 
Forhåpentligvis ikke lenge igjen; men de siste dagene der, spesielt om man trodde man skulle føde før, er VELDIG lange. Den der.. "nå kan det skje når som helst!!" Gjør jo at man begynner å tenke timer istedenfor dager (for ting kan jo skje fra en time til en annen!!), Og da blir det sååå drøye dager......!
Håper du greier å okkupere deg selv litt i alle fall. Lykke til med innspurten nå! ❤️
 
Jammen ble det ikke babyoppdatering på meg. :Heartred Fødselen begynte faktisk samme kveld som forrige innlegg, litt morsomt hvordan disse tingene skjer. :p Lillesøster kom til verden 15.01 kl. 01:59, 3715g og 50cm lang, etter noe jeg faktisk vil påstå var en drømmefødsel. Jeg er så fornøyd med opplevelsen og er i knallform nå i ettertid. Har prøvd å få rablet ned denne fødselshistorien nå, den er definitivt litt i lengste laget. :hilarious: Menmen, liker å kunne se tilbake på detaljene også!

FØDSEL AV LILLESØSTER
Hadde hatt kynnere tidvis i noen dager, men hadde i stor grad dabbet av ved avslapning. Natt til lørdag var det en overgang fra kynnere til modningsrier, disse vekket meg jevnt og trutt gjennom natten, men greide ellers fint å sove mellom. Dabbet av til morgenen, og kom da bare ca. en gang i timen. Vi var invitert i 40 års bryllupsdag samme dagen. Var veldig ambivalent om jeg skulle gå, men bestemte meg for å gjøre det ettersom det var greit å være distrahert når riene uansett ikke tok seg opp. Hadde vonde rier under besøket, kanskje hvert 10-15 min, men greide fint å holde masken, ikke noe som var noe overveldende vondt. Kontaktet min mor på vei hjem fra besøket og advarte om at ting var i bevegelse og at hun måtte forberede seg for at det nok kom til å skje når natten kom.
Skulle legge eldstemann når vi kom hjem og da dabbet riene av igjen, kom da kun hvert 20 min. Bestemte meg da for å forsøke å sove litt. Riene tok seg ikke opp i hyppighet, men var steinvonde når jeg måtte sitte meg opp i begynnelsen av rien. Ble ekstremt demotivert av hvor vonde de var og etter halvannen time (og kun 3 rier, men 3 rier fra helvete :bag:) måtte jeg bare stå opp igjen og akseptere at jeg ikke skulle sove noe mer før denne babyen var ute. Klokken var da ca. 21:30. Sendte min mann i seng slik at han skulle få sove litt. Jobbet med riene, prøvde å variere posisjon ca hvert 30 min. Fint håndterbare rier smertemessig når jeg var i bevegelse. Ble aldri helt regelmessige disse riene, verken i varighet eller intervall. Men når jeg skulle stå/gå en halvtime ble plutselig riene veldig intense og jeg begynte å kjenne litt på nedpress på noen av dem. Ble da ganske stresset og bestemte meg for at nå skulle vi til føden, regelmessige rier eller ei.

Ringte føden og fikk grønt lys derfra, ringte min mor som skulle være barnevakt for eldstemann og gikk inn og vekket min mann. Klokken var da litt over midnatt. Satt kun og vugget på yogaballen til vi fikk kommet oss avgårde. Alle riene jeg tok stående var mye røffere og de kom da mye tettere, så jeg unngikk dette i den grad det gikk. Var selvsagt ikke helt til å unngå når vi skulle bevege oss til og fra bilen og riene begynte å komme tett som haggel når jeg gikk. Ba dermed ganske fort om å få sitte på yogaball igjen når vi ankom føden da det opplevdes såpass intenst når jeg stod. Var noe kvalm på dette tidspunktet, men fikk sakte men sikkert i meg en nøttebar og litt drikke. Begynte å bli veldig trøtt nå og mye av tiden mellom riene gikk med på å stirre tomt ut i luften og lengte etter søvnen. Det ble så tatt vitalia, BT da på 152/108, tok urinstix som viste +1 på protein. I kombinasjon med hevelsene mine ble det mistenkt begynnende sv. forgiftning. Var dermed usikkert om jeg fikk bli på den aktuelle avdelingen, men de skulle sjekke åpningen for å se hvor lenge man kunne forvente at jeg hadde igjen og konferere med lege. Var da 8cm, noe som var en skikkelig seier for min del. Legen sa at det var OK at jeg fikk bli på den avdelingen (som i hovedsak kun er for helt risikofrie, ikke-medikamentelle fødsler), da man forventet at det ikke var så lenge igjen, men at de ønsket å ta en CTG og at mitt BT skulle måles hyppigere.

Ble så koblet opp på CTG, baby sin hjerterytme var i utgangspunktet fin, men lite variasjoner. Forsøkte å drikke litt saft uten noen effekt. Jeg innså med meg selv at her var det ikke noe mer å vente på, jeg måtte opp og stå for å få mer nedpress. Reiste meg derfor og stod med preikestol. Det ble diskutert hvorvidt man skulle prøve å ta vannet for å få ungen til å komme. Imens hadde jeg to rier ved preikestolen, hvor på den siste fikk jeg begynnende trykketrang. Jordmor ringte da på annen jordmor som skulle være der under trykkefasen og lurte på hvor jeg ville være under trykkingen. Sa at jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å stå på knær ved sengen og det var ingen problem. Når den andre jordmoren kom inn pratet de litt om situasjonen, men så fikk jeg en ny rie. Og dette var en null tull pressrie. Jeg kjente at her var det ikke bare nedpress, denne ungen ville ut. Greide ikke å si ifra pga det voldsomme presset, men jordmor var heldigvis observant på lydene mine og kom bort for å undersøke. Da gikk vannet utover gulvet, sokkene mine ble klissklass og hodet kom så ganske raskt mens jordmor jobbet med å støtte og ba meg litt iherdig om å puste. Pustet så ut hodet og kroppen i slutten av rien og jordmor fikk et godt grep om ungen så hun heldigvis ikke falt i gulvet. Hun gråt umiddelbart, noe som var veldig betryggende for meg da jeg ikke så henne med en gang. Var litt kort navlesnor, så det var utfordrende for meg å få tatt imot ungen fra jordmor, så med hjelp av de to jordmødrene fikk jeg rygget meg bort på sengen og lagt meg ned, og da fikk jeg omsider den lille bylten på magen. :Heartred

Kjente på en vanvittig lettelse over at fødselen var overstått. Følte også at jeg denne gangen kunne ha litt overskudd til å bry meg umiddelbart om ungen, noe jeg hadde lite ork til forrige fødsel da jeg var så utmattet etter så lang trykkefase. Det var veldig deilig og på mange måter nødvendig. Det var noe rikelig blødning, fikk dermed en sprøyte med oxytocin i låret. Morkaken satt en stund, men kom av seg selv etter tre etterrier. To av dem var legitime pressrier, noe jeg ikke var glad for, da riene liksom skulle være ferdig når ungen var ute. Men så kom nå den morkaken, heldigvis hel og fin. Det ble observert mer blødning inni hinnene i morkaken og det blødde fortsatt fra livmoren, så fikk enda en sprøyte i låret. Estimert totalblødning ble til slutt på ca. 1L. Fikk en liten grad 1 rift ned mot rektum og en liten rift foran, mest sannsynlig der forrige riftene var, så fikk 3 sting bak og ett fremtil.

Etter litt om og men ville til slutt ungen suge og vi lå der en god stund. Tror kanskje hun var like fortumlet som oss over at det gikk så fort i slutten. :hilarious: Fikk tisset og det svimlet litt for meg da, så merket litt til blodtapet, men ellers uproblematisk. Fikk familierom - samme som sist faktisk, både fødestuen og familierommet var akkurat de samme - og fikk omsider lagt oss halv 6 om morgenen.

Dro hjem igjen samme dag til lillemor og rakk å få legge henne til kvelden og hun fikk hilse på lillesøster. Det var veldig stas, men kommer nok til å være en del sjalusi her fremover, ja. :p

Ellers er jeg i kjempeform. Hvis det ikke hadde vært for tidvis ukomfortable etterrier, så kunne jeg nesten glemt at jeg er postpartum i det hele tatt. Ingen smerter ved dobesøk, ingen vonde sting og lite blødning allerede nå. Så utrolig takknemlig for det og kjempeglad for at fødselen gikk så fint. Plutselig ble det ikke så skummelt med tanken på en tredje. :hilarious: Men det får bli en stund til nå. Nå skal vi nyte firkløveret vårt i alle fall et par år fremover. :love7
20230118_072058.jpg
 
Last edited:
Gratulerer så mye med ei lita frøken :love017 :talk017 :Heartred :Heartpink :dummy1::love7 Nyyyt tiden framover, og kose dere masse i babyboblen:Heartpink:love7
 
Gratulerer så mye med baby og godt gjennomført fødsel ❤️
 
For en fødsel! Du er rå altså! Godt å høre dere har det fint, kos deg i babybobla og gratulerer så mye ❤️
 
Åå, gratulerer så mye! ❤️ Takk for at du deler - det høres ut som en drømmefødsel! Håper du får en kjempe fin babytid ❤️
 
Back
Topp