To tette?

Gratulerer så mye! :Heartpink :binkybaby
 
:dummy1: 7 uker & :dummy1: 16 mnd.
Wow. Okay, hvor skal jeg begynne. La meg kanskje begynne med at lillesøster er en drømmebaby. Sover, ammer, smiler og sprudler til alle og er generelt enkel å ha med å gjøre. Liker dog ikke å sove alene. Vi samsover og det funker som bare juling slik som det også gjorde med storesøster. Våkner kanskje 3-4 ganger i løpet av natten for amming og bleieskift. Storesøster har akseptert lillesøster godt og vil gjerne kose og klemme på henne. Tandemammingen fungerer også godt, de ammer begge to masse. (Mer om det senere :wacky:)

Denne tiden har allikevel vært så krevende. :( Fikk bihulebetennelse første uken etter fødsel med dundrende hodepine som varte i over en uke. Lillemor var og er syk konstant med diverse fra barnehagen (Oppkast, diaré, feber, hoste. Det kommer på rekke og rad). Lillesøster rakk ikke å bli to uker engang før hun også ble forkjølet med kraftig hoste og mye slim, og når min mann dro tilbake på jobb var det første som skjedde var at han fikk omgangssyke. Jeg ble også smittet av det og hadde da min andre runde med omgangssyke på 6 uker.

Jeg er rett og slett utmattet. For hver dag storesøster må være hjemme med lillesøster og meg blir hun mer og mer utagerende. Hun får skikkelige raserianfall og er kommet i tidlig trassalder virker det som, så alt er bare nei og skriking. Vet at det er blitt forverret av at lillesøster kom, av og til kan jeg ikke se på minsten en gang uten at storesøster blir sur (kun på meg da, lillesøster er hun heldigvis bare god med), men samtidig kan jo ikke minstemann ligge alene hele dagen heller. Hun trenger jo mat og trøst osv. også. Folk snakker om å dedikere tid der man fokuserer fullstendig på eldstemann, så hjelper det på sjalusien. I vårt tilfelle har det ikke hjulpet bemerkelsesverdig dessverre. Ammer begge to, og eldstemann vil gjerne amme hver gang minstemann gjør det. Er passelig oppspist for tiden pga. det og sliter med å få i meg nok væske for å dekke behovet til tre personer. Siste uken har også eldstemann vært syk med diaré og jeg har bortimot fullammet dem begge fordi hun ikke hadde noe matlyst.

Det har virkelig vært tøffe tak disse ukene. Det var ikke sånn jeg så for meg disse første barselukene. :sorry: Noe må til slutt gi etter og jeg tror det blir psyken min. Har ikke hatt det noe bra mentalt, spesielt siste uken. Prøver å hente inn litt hjelp fra familien, men er ærlig talt det siste jeg vil å ha andre folk i huset når man føler seg sliten, nedfor og sårbar. Må ta noen tak her kjenner jeg.

Er fortsatt 16 kg i pluss fra min normalvekt og har egentlig stagnert der. Til tross for mye amming og kaving frem og tilbake fra bhg så trøstespiser jeg ærlig talt såpass mye nå at jeg mistenker at det ikke kommer til å skje stort med den vekten før jeg får hentet meg litt inn igjen. :meh:

Sukk. Dette var ikke noe gladinnlegg akkurat. Må vende tankene litt og heller kanskje prøve å surfe på bølgene i stedet for å drukne i dem mens jeg venter på stille vann. Kanskje jeg skal begynne å meditere igjen.

Håper jeg kan titte innom igjen om noen måneder med en litt mer lystig oppdatering! Slenger med et bilde av lillesøster i et herlig strikkeantrekk vi fikk fra naboen, så ender vi hvertfall på en bedre tone. :Heartred
20230307_132559.jpg
 
Så søtt antrekk ❤️

Forstår det kan bli tøft med to små som trenger deg samtidig som du skal ta vare på deg selv..! Er det noe du kan gjøre for at det blir lettere?? Selv stoppet jeg ammingen for to mnd siden. Da var jeg syk selv, og orket ikke; men det var mest fordi det tar på å være gravid og amme samtidig. På den andre siden, kan det kanskje være vanskelig å slutte med amming nå, når lillesøster ammer også...
Med mindre du kan bytte det ut med f.eks en flaske annen melk?
 
Eller for den del i en liiiiiten periode typ tom og Jerry kjeks eller noe annet medium usunt som likevel er stas ❤️ (som kommentar til lillafrosk sitt innlegg).

Ellers skjønner jeg såå godt at det her må være heftig. Tror mengden sykdom det første året i bhg er en del fortrengt av folk/snakkes lite om HVOR sinnsykt mye det er. Har aldri vært så sliten som det året med baby nr 2 hvor den eldste dro med seg alt mulig hjem.
Det kommer nok bedre tider hvor det kjennes lettere ut å ha to så tette barn! Håper du finner ut hvordan hverdagen kan bli bittelitt lettere, eller noen små smutthull med mulighet for litt lading.
Jeg vet ikke om det er riktig eller feil å slutte amming av eldste. Hvis du kjenner selv at dette er riktig for deg, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å «ta fra» henne puppen dersom det vil gjøre at ting ellers blir lettere i hverdagen. Men så kan det jo være at tandemammingen går seg til etterhvert likevel. Jeg har ikke prøvd det seøv, men vesla var jo helt manisk på puppen rundt 16 mnd. Måtte tilslutt bare reise vekk noen netter da hun var 17 mnd også ble det ammeslutt hvor hun var med pappaen. Hun har vært veldig mye syk i vinter, men det blir som regel litt yoghurt, smoothie eller noe annet om matlysten er dårlig. Har noen øyeblikk tenkt at det hadde vært enklere å bare ha litt pupp til henne, men all over har huset det bedre med at hun er ferdig :p
Okei liten avsporing her. Håper det uansett roer seg snart hos dere. Både at storesøster er stressa for å miste deg når du gir oppmerksomhet til babyen og sykdom. Rundt april/mai har det virkelig pleid å lette i barnehagen her hvertfall.
 
Eller for den del i en liiiiiten periode typ tom og Jerry kjeks eller noe annet medium usunt som likevel er stas ❤️ (som kommentar til lillafrosk sitt innlegg).

Ellers skjønner jeg såå godt at det her må være heftig. Tror mengden sykdom det første året i bhg er en del fortrengt av folk/snakkes lite om HVOR sinnsykt mye det er. Har aldri vært så sliten som det året med baby nr 2 hvor den eldste dro med seg alt mulig hjem.
Det kommer nok bedre tider hvor det kjennes lettere ut å ha to så tette barn! Håper du finner ut hvordan hverdagen kan bli bittelitt lettere, eller noen små smutthull med mulighet for litt lading.
Jeg vet ikke om det er riktig eller feil å slutte amming av eldste. Hvis du kjenner selv at dette er riktig for deg, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å «ta fra» henne puppen dersom det vil gjøre at ting ellers blir lettere i hverdagen. Men så kan det jo være at tandemammingen går seg til etterhvert likevel. Jeg har ikke prøvd det seøv, men vesla var jo helt manisk på puppen rundt 16 mnd. Måtte tilslutt bare reise vekk noen netter da hun var 17 mnd også ble det ammeslutt hvor hun var med pappaen. Hun har vært veldig mye syk i vinter, men det blir som regel litt yoghurt, smoothie eller noe annet om matlysten er dårlig. Har noen øyeblikk tenkt at det hadde vært enklere å bare ha litt pupp til henne, men all over har huset det bedre med at hun er ferdig :p
Okei liten avsporing her. Håper det uansett roer seg snart hos dere. Både at storesøster er stressa for å miste deg når du gir oppmerksomhet til babyen og sykdom. Rundt april/mai har det virkelig pleid å lette i barnehagen her hvertfall.

Sant, noe annet snacks (frukt for den del, rosiner, kjeks, mat, alt mulig) kan brukes som avledning. Tiden med baby er unntakstilstand, så er uansett ikke noe å ha dårlig samvittighet for; man må bare ordne seg med hva enn som funker for seg selv ❤️

Også bare... Det har vært helt sinnsykt sinnsykt mye sykdom for tiden, selv uten barnehagebarn...
Tror vi ble smittet av butikkbesøk de gangene vi har vært syk (3 puljer siden desember) - siden hun eneste som går på skole, alltid har blitt SIST syk. Så tenker at barnehagesykdom + post-isolasjon er en fin kombinasjon.... :bag:
 
Så søtt antrekk ❤️

Forstår det kan bli tøft med to små som trenger deg samtidig som du skal ta vare på deg selv..! Er det noe du kan gjøre for at det blir lettere?? Selv stoppet jeg ammingen for to mnd siden. Da var jeg syk selv, og orket ikke; men det var mest fordi det tar på å være gravid og amme samtidig. På den andre siden, kan det kanskje være vanskelig å slutte med amming nå, når lillesøster ammer også...
Med mindre du kan bytte det ut med f.eks en flaske annen melk?
Eller for den del i en liiiiiten periode typ tom og Jerry kjeks eller noe annet medium usunt som likevel er stas ❤️ (som kommentar til lillafrosk sitt innlegg).

Ellers skjønner jeg såå godt at det her må være heftig. Tror mengden sykdom det første året i bhg er en del fortrengt av folk/snakkes lite om HVOR sinnsykt mye det er. Har aldri vært så sliten som det året med baby nr 2 hvor den eldste dro med seg alt mulig hjem.
Det kommer nok bedre tider hvor det kjennes lettere ut å ha to så tette barn! Håper du finner ut hvordan hverdagen kan bli bittelitt lettere, eller noen små smutthull med mulighet for litt lading.
Jeg vet ikke om det er riktig eller feil å slutte amming av eldste. Hvis du kjenner selv at dette er riktig for deg, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å «ta fra» henne puppen dersom det vil gjøre at ting ellers blir lettere i hverdagen. Men så kan det jo være at tandemammingen går seg til etterhvert likevel. Jeg har ikke prøvd det seøv, men vesla var jo helt manisk på puppen rundt 16 mnd. Måtte tilslutt bare reise vekk noen netter da hun var 17 mnd også ble det ammeslutt hvor hun var med pappaen. Hun har vært veldig mye syk i vinter, men det blir som regel litt yoghurt, smoothie eller noe annet om matlysten er dårlig. Har noen øyeblikk tenkt at det hadde vært enklere å bare ha litt pupp til henne, men all over har huset det bedre med at hun er ferdig :p
Okei liten avsporing her. Håper det uansett roer seg snart hos dere. Både at storesøster er stressa for å miste deg når du gir oppmerksomhet til babyen og sykdom. Rundt april/mai har det virkelig pleid å lette i barnehagen her hvertfall.
Ai, ser jeg helt har glemt å svare på disse!

Har vurdert om jeg skulle bare kutte ammingen på eldstemann, men ærlig talt så føler jeg at jeg skylder henne det. Pga. uforsiktighet ble jeg jo uplanlagt gravid og mistet melken helt når hun var bare 9 mnd. og jeg var egentlig fast bestemt på å amme i minimum ett år for å skape et best mulig grunnlag for helsen hennes. Så føler vi tar igjen tapt tid nå, og det har heldigvis løsnet litt ettersom hun ikke har vært like mye syk de siste par ukene. Så lenge hun er i barnehagen på dagtid er det ikke noe stress sånn sett! :happy:
 
:dummy1: 6 mnd. & :dummy1: 21 mnd.
Så fort tiden går når man har det gøy! :nailbiting::hilarious: Lillesøster har rukket å bli et helt halvt år, helt utrolig. Vi koser oss masse med de to jentene våre. Allerede får de så mye glede av hverandre, de tuller sammen, ler og koser. Det er virkelig en sann lykkerus som forelder så se det.

Det skal dog sies at det ikke kommer gratis å ha to så tette. Jeg tror jeg aldri har vært så sterk i armene som det jeg er nå, etter å kave frem og tilbake til barnehage og butikk med to unger på slep. Godt var det virkelig når eldstemann begynte å gå i trappene selv, for å bære to unger, stellesekk og matvarer opp trappene til leiligheten har vært... utfordrende. :bag: Til tross for dette tviholder kroppen fortsatt på kiloene. Er 10kg tyngre enn det jeg var før jeg ble gravid med eldstemann. Vet ikke om det er realistisk å tenke at jeg skal tilbake igjen dit, men litt mer må av kjenner jeg.

Det har vært mye sykdom i hus, vet vi ikke er de eneste som har hatt det. Lillesøster fikk RS virus allerede ved 9 ukers alder og ble innlagt på sykehuset for observasjon fordi hun ble så dårlig og har vel hostet og hatt rennende nese siden. :dead: Ikke godt å si om det er noe mer kronisk som astma eller om det er luftveisinfeksjoner som overlapper hverandre. Tiden vil vise. Til tross for dette mangler det ikke på vekst hos henne, hun har nå krysset 90 percentilen og ved sist veiing var hun 8,7 kg. Jeg er svært glad for det, men rygg og armer er ikke like fornøyd. Gleder meg sånn sett til hun kan bevege seg litt mer selvstendig. :hilarious: Ingen tenner enda, men vi har begynt med fast føde. En god blanding av at hun får spise selv og puréer vil jeg si.

Storesøster vokser også til, munnen går i ett og hun er kjempeflink til å prate. Hun har et ganske imponerende vokabular om jeg får si det selv, kjekt å se at hun tilsynelatende får igjen for all lesingen og syngingen vi har gjort for henne. Som nesten to-åring har hun masse følelser og meninger. Det er både kjekt og slitsomt, naturlig nok. :p Alle tennene hennes er på plass og hun øver masse på motorikken nå. Tror dog den har blitt litt nedprioritert i forhold til pratingen, for hun fremstår litt... vel, klosset. :hilarious: Menmen, det går seg nok til!

Hvor mye mer denne dagboken vil bli brukt er usikkert. Min mann er ganske sikker i sin sak, han føler seg ferdig med barn. Jeg hadde definitivt ikke hatt noe imot flere og jeg kjenner en skikkelig klump i magen ved tanken på at det aldri skal bli flere. Men etterhvert som jeg stiger mer ut av barselboblen nå, så innser jeg jo at det er mye annet jeg også har lyst til å gjøre med livet mitt som er vanskelig å kombinere med småbarnsfasen. Så vi får se. Jeg er ikke fremmed for det, men akkurat nå er jeg ikke klar for å presse min mann på det heller. Det får modnes i sitt eget tempo. :Heartred

Så masse lykke til videre damer, det har vært en glede å følge dere alle og enhver. :love7 (Kommer nok til å snike litt videre i noen dagbøker skal dere se :angelic:)
 
Last edited:
Så godt å høre at ting går bra ❤️

Og, med tanke på kiloene, så synes jeg selv det ble lettere å få dem av etter 6mnd alder. De satt liksom stuck frem til da, også gikk jeg plutselig ned 9 kg de neste 6mnd. (Ikke helt uten tiltak altså, men likevel).

Så det kAn være hormonelt betinget også ❤️
 
Så godt å høre at ting går bra ❤️

Og, med tanke på kiloene, så synes jeg selv det ble lettere å få dem av etter 6mnd alder. De satt liksom stuck frem til da, også gikk jeg plutselig ned 9 kg de neste 6mnd. (Ikke helt uten tiltak altså, men likevel).

Så det kAn være hormonelt betinget også ❤️
Vel, vekten er ikke HELT gått i lås heldigvis, er nå en måned senere nede i 9kg over startvekt. :shy: Nice and easy does it som de sier. Får se hva som skjer når jeg er ferdig å amme, er egentlig det jeg er mest spent på :p
 
Back
Topp