Svangerskapskontrollstråd - diskusjon av resultater osv

Jeg tror vi som ikke kjenner kynnere har en fordel. Vi skjønner at det er rier straks vi kjenner dem og antagelig kjenner vi litt mindre til dem.
For så vidt veldig sant. Det her, altså. Nå er det så nært forestående at jeg burde vel begynne å grue meg, men orker ikke. Sånn er det å ikke vite hva man går til.
 
For så vidt veldig sant. Det her, altså. Nå er det så nært forestående at jeg burde vel begynne å grue meg, men orker ikke. Sånn er det å ikke vite hva man går til.
Tenk heller at de fleste babyer får søsken. Kan da ikke være såååååå ille når folk går igjennom der på nytt? Å grue seg hjelper neppe:)
 
Tenk heller at de fleste babyer får søsken. Kan da ikke være såååååå ille når folk går igjennom der på nytt? Å grue seg hjelper neppe:)
Nope! Tenker litt det samme, innimellom. Men jeg er ikke typen som gruer meg eller stresser sånn generelt. Tenker det kan komme godt med nå også. Aldri vært så panikkslagen i hele mitt liv når jeg oppdaga friskt blod for 3 måneder siden. Men jeg fikk ringt, forklart og kommet meg på sykehuset helt på egenhånd. Nå skal jeg jo til og med ha med meg psykisk støtte.
 
Avlyste svangerskapskontrollen på tirsdag da jeg ikke tenkte det var vits når jeg hadde rier. Nå lurer jeg på om det er noe poeng å bestille ny til neste uke.. Har jo fått sjekket blodtrykk og en grundig sjekk av baby på sykehuset, så vet ikke helt hva jeg skal få utav en time neste uke? Fastlegen min er på ferie, så får bare forskjellige vikarleger hver gang og føler derfor ikke målingene de gjør har særlig verdi, spesielt sf-målet.
 
Stakk innom helsestasjonen for en doppler-test siden jeg hadde kjent lite liv det siste døgnet. Alt var fint, men jordmor sa babyen nå svømmer i fostervann og at bevegelsene derfor er mer skvulp enn slag. [emoji23]

Så skulle hun ta sf-mål. Fastlege målte 36-38 cm for 5 dager siden. I dag målte jm 43 cm! (Vi snakker utenfor skjemaet nå, altså.) Jeg fikk helt sjokk. Jeg vet at alle måler ulikt, men det får da være grenser! Heldigvis satt opp til kontroll hos fastlege på onsdag, så får høre hva han sier da. Har prøvd å lese meg opp på hva for mye fostervann har å si, men det var så nedslående lesning at jeg ga opp og utsetter å tenke på det til etter kontroll.

Men nå kan jeg snart ikke gå hjemme lenger. Blir jo helt tullete av å ikke kjenne henne mer enn et par dult i døgnet. Hvordan i all verden skal jeg oppdage "mindre bevegelse" og potensielt farlige situasjoner når det er pent umulig å kjenne noe i utgangspunktet?? [emoji21]
 
Stakk innom helsestasjonen for en doppler-test siden jeg hadde kjent lite liv det siste døgnet. Alt var fint, men jordmor sa babyen nå svømmer i fostervann og at bevegelsene derfor er mer skvulp enn slag. [emoji23]

Så skulle hun ta sf-mål. Fastlege målte 36-38 cm for 5 dager siden. I dag målte jm 43 cm! (Vi snakker utenfor skjemaet nå, altså.) Jeg fikk helt sjokk. Jeg vet at alle måler ulikt, men det får da være grenser! Heldigvis satt opp til kontroll hos fastlege på onsdag, så får høre hva han sier da. Har prøvd å lese meg opp på hva for mye fostervann har å si, men det var så nedslående lesning at jeg ga opp og utsetter å tenke på det til etter kontroll.

Men nå kan jeg snart ikke gå hjemme lenger. Blir jo helt tullete av å ikke kjenne henne mer enn et par dult i døgnet. Hvordan i all verden skal jeg oppdage "mindre bevegelse" og potensielt farlige situasjoner når det er pent umulig å kjenne noe i utgangspunktet?? [emoji21]

Hmm.. Sa JM at det var unormalt mye fostervann?
Når det gjelder sf-mål så har jeg merket meg at noen leter etter livmora (tror jeg værtfall), mens andre tar fra skambeinet og til ribbeina.. Men det var i alle fall en voldsom vekst på så kort tid, hvis de har målt «riktig», eller likt da..

Jeg vet lite om hva mye fostervann kan ha å si, men kjedelig at du ikke kjenner noe særlig til lille inni der da :/ Var det du som generelt hadde kjent lite action, knapt hikking?
Hikking har i alle fall vært et tegn jeg har kjent daglig, også på dager der jeg ikke har kjent særlig til andre bevegelser fra lille ❤️
 
Hmm.. Sa JM at det var unormalt mye fostervann?
Når det gjelder sf-mål så har jeg merket meg at noen leter etter livmora (tror jeg værtfall), mens andre tar fra skambeinet og til ribbeina.. Men det var i alle fall en voldsom vekst på så kort tid, hvis de har målt «riktig», eller likt da..

Jeg vet lite om hva mye fostervann kan ha å si, men kjedelig at du ikke kjenner noe særlig til lille inni der da :/ Var det du som generelt hadde kjent lite action, knapt hikking?
Hikking har i alle fall vært et tegn jeg har kjent daglig, også på dager der jeg ikke har kjent særlig til andre bevegelser fra lille [emoji173]️

Ja, det er meg (og sikkert fler). Troor jeg har kjent hikking 1 gang. [emoji23] Så sånn sett ikke helt nytt, men har i det minste kunne telt 20-40 spark i døgnet de siste ukene.

Vet jo ikke helt hva de ulike måler etter, men er nok tryggere å la samme person måle. Jordmor jeg hadde i dag var ny, siden min er på ferie. Og ja, hun sa det virket unormalt mye. Men tydeligvis ikke veeldig bekymret, siden det holdt at jeg skulle på kontroll om 2 dager.

Kjenner jeg hater denne tiden her, og er flere ganger om dagen hellig overbevist om at hun dør før jeg får henne ut. Og det er skikkelig slitsomt, for sannsynligheten for det er så ufattelig liten. Men det hjelper liksom ikke alltid.
 
Ja, det er meg (og sikkert fler). Troor jeg har kjent hikking 1 gang. [emoji23] Så sånn sett ikke helt nytt, men har i det minste kunne telt 20-40 spark i døgnet de siste ukene.

Vet jo ikke helt hva de ulike måler etter, men er nok tryggere å la samme person måle. Jordmor jeg hadde i dag var ny, siden min er på ferie. Og ja, hun sa det virket unormalt mye. Men tydeligvis ikke veeldig bekymret, siden det holdt at jeg skulle på kontroll om 2 dager.

Kjenner jeg hater denne tiden her, og er flere ganger om dagen hellig overbevist om at hun dør før jeg får henne ut. Og det er skikkelig slitsomt, for sannsynligheten for det er så ufattelig liten. Men det hjelper liksom ikke alltid.

Fastlegen og jordmoren min måler SF med ca 5-6 cm forskjell. Har tidenes teiteste «kurve» på skjemaet :meh: Virker som det er fort gjort å måle ulikt/feil! Hvis denne jordmoren mener du har for mye fostervann så burde hun jo sendt deg til ultralyd slik at de får målt det, selv om mye fostervann ikke trenger å bety noe som helst galt :)

Sender deg en klem! Er skummelt å kjenne mindre liv og tenke på det hele tiden. Masse ekstra stress som man ikke trenger. Håper ikke du er redd for å ringe føden og be om sjekk ❤️❤️
 
Last edited:
Ja, det er meg (og sikkert fler). Troor jeg har kjent hikking 1 gang. [emoji23] Så sånn sett ikke helt nytt, men har i det minste kunne telt 20-40 spark i døgnet de siste ukene.

Vet jo ikke helt hva de ulike måler etter, men er nok tryggere å la samme person måle. Jordmor jeg hadde i dag var ny, siden min er på ferie. Og ja, hun sa det virket unormalt mye. Men tydeligvis ikke veeldig bekymret, siden det holdt at jeg skulle på kontroll om 2 dager.

Kjenner jeg hater denne tiden her, og er flere ganger om dagen hellig overbevist om at hun dør før jeg får henne ut. Og det er skikkelig slitsomt, for sannsynligheten for det er så ufattelig liten. Men det hjelper liksom ikke alltid.

Ja ikke sant. Da kan ikke det betrygge deg heller :p
Må si meg enig i den bekymringen, jeg syns jo den kan hute seg ut nå, mens jeg kjenner at alt står bra til!! Hva er poenget med å vente så mye lengre nå liksom..?!
Det er nok i bunn og grunn ikke noe å bekymre seg over, men vi er visst skapt for å bekymre oss, så det er jo lettere sagt enn gjort :/
 
:cool:

Fastlegen og jordmoren min måler SF med ca 5-6 cm forskjell. Har tidenes teiteste «kurve» på skjemaet :meh: Virker som det er fort gjort å måle ulikt/feil! Hvis denne jordmoren mener du har for mye fostervann så burde hun jo sendt deg til ultralyd slik at de får målt det, selv om mye fostervann ikke trenger å bety noe som helst galt :)

Sender deg en klem! Er skummelt å kjenne mindre liv og tenke på det hele tiden. Masse ekstra stress som man ikke trenger. Håper ikke du er redd for å ringe føden og be om sjekk [emoji173]️[emoji173]️

Takk! [emoji173][emoji173] Trenger det. Og ja, det er helt grusomt, igrunn. Er ikke redd for å ringe sånn sett, men utsetter det jo gjerne, som så mange andre.

Veldig betryggende de har målt 5-6 cm forskjell, faktisk. Det er jo det som er tilfellet med meg også. Og fastlegen tok UL forrige onsdag, og gjør det helt sikkert nå på onsdag også. Så regner med hun mente det var tidsnok. [emoji4]
 
Ja ikke sant. Da kan ikke det betrygge deg heller [emoji14]
Må si meg enig i den bekymringen, jeg syns jo den kan hute seg ut nå, mens jeg kjenner at alt står bra til!! Hva er poenget med å vente så mye lengre nå liksom..?!
Det er nok i bunn og grunn ikke noe å bekymre seg over, men vi er visst skapt for å bekymre oss, så det er jo lettere sagt enn gjort :/

Tydeligvis! Får skylde på det er morsinnstinktet som kicker inn. [emoji23] Jeg er jo ellers en ganske bedagelig anlagt person. Eneste jeg ser på som en fordel, er at pulsen forholder seg ganske jevn selv om jeg tenker mye på det og "stresser". Så tror ikke hun bråkebøtta inni der merker for mye til det. Kommer garantert til å bli en av de mødrene som sjekker om ungen puster hvert kvarter. Men nå er termin i morgen. Så nå kan hun gjøre sin del av jobben og gi beskjed om at det er klart for rier. [emoji6]
 
Takk!
emoji173.png
emoji173.png
Trenger det. Og ja, det er helt grusomt, igrunn. Er ikke redd for å ringe sånn sett, men utsetter det jo gjerne, som så mange andre.

Veldig betryggende de har målt 5-6 cm forskjell, faktisk. Det er jo det som er tilfellet med meg også. Og fastlegen tok UL forrige onsdag, og gjør det helt sikkert nå på onsdag også. Så regner med hun mente det var tidsnok.
emoji4.png

Bra at du har kontroll igjen på onsdag! Håper fastlegen får et litt mer nøyaktig mål og at du får tatt UL da også og i det minste kan få litt pause fra bekymringene ❤️
 
Tydeligvis! Får skylde på det er morsinnstinktet som kicker inn. [emoji23] Jeg er jo ellers en ganske bedagelig anlagt person. Eneste jeg ser på som en fordel, er at pulsen forholder seg ganske jevn selv om jeg tenker mye på det og "stresser". Så tror ikke hun bråkebøtta inni der merker for mye til det. Kommer garantert til å bli en av de mødrene som sjekker om ungen puster hvert kvarter. Men nå er termin i morgen. Så nå kan hun gjøre sin del av jobben og gi beskjed om at det er klart for rier. [emoji6]

Ja, det er nok morsinstinktet ja :) Det er nok helt normale bekymringer du kjenner på ❤️ Hun inni der merker det sikkert ikke i det hele tatt ;) Hoff ja, jeg også! Må nok ha sånn babycall med kamera på :angelic:
 
Ja, det er nok morsinstinktet ja :) Det er nok helt normale bekymringer du kjenner på [emoji173]️ Hun inni der merker det sikkert ikke i det hele tatt ;) Hoff ja, jeg også! Må nok ha sånn babycall med kamera på :angelic:
Det er nok det. [emoji4][emoji173] Fikk en defekt babycall med video (lyden funker ikke) av en venninne. Kommer til å ha den i tillegg til den jeg har kjøpt. [emoji56]
 
Bra at du har kontroll igjen på onsdag! Håper fastlegen får et litt mer nøyaktig mål og at du får tatt UL da også og i det minste kan få litt pause fra bekymringene [emoji173]️
Ja, han er grei slik. Han har ikke orket å kjøpe doppler siden han har UL-maskin, så har sett henne de tre siste kontrollene. [emoji7] Det roer meg alltid ganske mange dager. [emoji4]
 
Det er nok det. [emoji4][emoji173] Fikk en defekt babycall med video (lyden funker ikke) av en venninne. Kommer til å ha den i tillegg til den jeg har kjøpt. [emoji56]

Å, så lurt!! :) Skal skaffe meg en etter hvert jeg og. Så bra at du skal til legen din på onsdag, og forhåpentligvis få se henne igjen ❤️ Onsdag har jeg overtidskontroll :wtf: Håper den ikke blir noe av:rolleyes:
 
Å, så lurt!! :) Skal skaffe meg en etter hvert jeg og. Så bra at du skal til legen din på onsdag, og forhåpentligvis få se henne igjen [emoji173]️ Onsdag har jeg overtidskontroll :wtf: Håper den ikke blir noe av:rolleyes:
Ja, tror video er godt for et ferskt mammahjerte.

Ja, UL eller real life. Eneste alternativer. [emoji12]

Håper også du slipper overtidskontroll! [emoji173] Jeg håper fødselen starter mandag 20. her. [emoji4]
 
Back
Topp