Snakke med barn om vanskelige tema

Men å ta på kjønnsorganet sitt, fordi det er godt - det er i min verden onani. Og det er fullstendig normalt, også hos barn. Og ja, selvfølgelig skal man følge med! Det er der man prater med barna?

Bare av ren nysgjerrighet, hva sier du/gjør du med barna om du tar de i å onanere? Eller, tar på kjønnsorganet sitt?
 
Men å ta på kjønnsorganet sitt, fordi det er godt - det er i min verden onani. Og det er fullstendig normalt, også hos barn. Og ja, selvfølgelig skal man følge med! Det er der man prater med barna?

Bare av ren nysgjerrighet, hva sier du/gjør du med barna om du tar de i å onanere? Eller, tar på kjønnsorganet sitt?

Som sagt, vi prater nok forbi hverandre ig feiltolker hverandre litt. Uansett tror jeg vi i bunn er veldig enige[emoji5] og jeg må beklage om du tolket mine innlegg som krenkende og at jeg mente du var unormal, absolutt ikke min hensikt. Uansett syns jeg dette er en sunn og viktig diskusjon [emoji5]

Til spørsmåelt[emoji85]

Det kommer an på settingen, om det er skjult og virker seksuelt motivert, så tar vi en prat, snakker litt om hva som er normalt osv, på en avslappet måte[emoji5]

Om der er uforsking som i at h*n tar på av nysgjerrighet (altså ikke nytelsesmotovert gniing eller klåing) så sier jeg ikke noe om det[emoji5]

Spørs selvfølgelig på alder, når barna er oppe i skolealder mener jeg det er på tide å fortelle at man bør prøve å ikke ta seg på tissen, pelle nese osv foran andre[emoji5]
 
Nå ble jeg litt overrasket her. Jeg skjønner at overseksualisert atferd er grunn til bekymring. Samtidig svært mange av barna rundt meg har i tre-fire årsalderen begynte å "utforske" kroppen sin, ikke at de har utvist seksualisert atferd men at de kan ta seg nedentil av og til, og er nysgjerrige på seg selv. Dette har jeg oppfattet som et helt normalt stadie av barnetiden, med det forbehold at det ikke fremstår som noe annet en spontant og utforskende. Jeg har aldri vært kjent med at dette skal vær unormalt, men mener du at også denne atferden er innenfor det du betegner som unormal atferd for små barn?

Dersom mitt barn gjør sånt kommer jeg til å fortelle at man "klør" seg sånn når man er alene fordi det er privat, akkurat som når man ikke går på do i stuen eller foran mange andre. Altså få frem poenget at man ikke gjør det foran andre mennesker, da helst med en finere formulering enn jeg har klart å skrive her:p

Grunnen til at jeg vil si i fra om det tror jeg er fordi det ikke er sosialt akseptert å gjøre sånt foran andre, og jeg vil unngå å sette henne i en situasjon hvor hun møter en reaksjon hun ikke forstår eller at noen skal få henne til å føle skam. Det å få barn til å føle skam knyttet til kropp tror jeg kan ha ringvirkninger for videre liv.
Det var dette jeg mente, at det ikke er sosialt akseptert å ta på seg selv der nede foran andre. Ingen skam knyttet til det, ser at formuleringen å kose med seg selv ble litt feil her, jeg ble iallefall kraftig misforstått av flere.
 
Det var dette jeg mente, at det ikke er sosialt akseptert å ta på seg selv der nede foran andre. Ingen skam knyttet til det, ser at formuleringen å kose med seg selv ble litt feil her, jeg ble iallefall kraftig misforstått av flere.

Jeg skjønte hva du mente, og jeg er enig med deg!
 
Jeg skjønte hva du mente, og jeg er enig med deg!
Takk :) skjønner godt den vinklinga med overdreven seksuell adferd-det må alle være obs på. Men selv om vi snakker med mini om hva som er greit å gjøre sammen med andre, og hva som regnes med privat, så legger vi ikke noe skam i det-vi snakker om det på en normal og grei måte. Det er ofte lett å misforstå skrevne ord, tenker det er derfor det innimellom blir litt uenigheter her inne. Vi er iallefall opptatt av å formidle et sunt forhold til egen kropp til barnet vårt, at det er naturlig og helt greit å ta på seg selv, men ikke sammen med andre-den praten er det mange år til vi skal ta.
 
Takk :) skjønner godt den vinklinga med overdreven seksuell adferd-det må alle være obs på. Men selv om vi snakker med mini om hva som er greit å gjøre sammen med andre, og hva som regnes med privat, så legger vi ikke noe skam i det-vi snakker om det på en normal og grei måte. Det er ofte lett å misforstå skrevne ord, tenker det er derfor det innimellom blir litt uenigheter her inne. Vi er iallefall opptatt av å formidle et sunt forhold til egen kropp til barnet vårt, at det er naturlig og helt greit å ta på seg selv, men ikke sammen med andre-den praten er det mange år til vi skal ta.

Jeg mente ikke på noen måte å henge ut deg altså, men syns det er så interessant hele diskusjonen og hvordan folk tenker, du skriver jo selv at man må trå varsomt og at dette er uhyre vanskelig. Syns det selv og det på tross av at jeg har hatt mange lignende samtaler med andre barn i jobbsammenheng, blir noe annet når det gjelder eget barn.

At du viser til at noe er privat er jo flott, her tenker jeg man må se ann alder og situasjon som jeg skriver lenger opp. For det kan fort misstolkes av et barn å bli «sendt på rommet» for noe de syns er helt normalt, ikke at hensikten fra den voksne var å oppnå det, men igjen, dette er dødsvanskelig.

Må jo si jeg syns denne diskusjonen er super og ikke minst veldig relevant og viktig[emoji5]
 
Last edited by a moderator:
Barn kan også oppleve nytelse av å ta på egne kjønnsorganer, de kan få orgasme-lignende følelser, og som alle behagelige ting så vil de ønske å utforske dette og oppleve det mer. Jeg husker også at jeg gjorde dette tidlig i barneårene, og jeg har aldri vært utsatt for misbruk eller vold i barndommen.

Jeg ville også kalt dette onani, men hvilke ord man bruker for å beskrive det er ikke så viktig.

Barns seksualitet er ikke slik de voksnes er, og dette bør ikke sammenblandes eller forveksles. Samtidig er det viktig å være obs på at barn_har_ en form for seksualitet. Utforsking av egen kropp og hvordan man kan få nytelse av den er en del av normal utvikling i oppveksten.

Er forøvrig enig i at overdreven seksualisert adferd kan være et signal om at noe er galt, men at barn får nytelse av å ta på seg selv er ikke i seg selv galt. Viktig at man ikke sykeligggjør eller mistenkeliggjør adferd som er normal.
 
Jeg hopper inn og sier at SÅ FLOTT diskusjonen her ble til slutt! Viktig tema, med mange ulike meninger. Bra med fokus på det :)
 
Barn kan også oppleve nytelse av å ta på egne kjønnsorganer, de kan få orgasme-lignende følelser, og som alle behagelige ting så vil de ønske å utforske dette og oppleve det mer. Jeg husker også at jeg gjorde dette tidlig i barneårene, og jeg har aldri vært utsatt for misbruk eller vold i barndommen.

Jeg ville også kalt dette onani, men hvilke ord man bruker for å beskrive det er ikke så viktig.

Barns seksualitet er ikke slik de voksnes er, og dette bør ikke sammenblandes eller forveksles. Samtidig er det viktig å være obs på at barn_har_ en form for seksualitet. Utforsking av egen kropp og hvordan man kan få nytelse av den er en del av normal utvikling i oppveksten.

Er forøvrig enig i at overdreven seksualisert adferd kan være et signal om at noe er galt, men at barn får nytelse av å ta på seg selv er ikke i seg selv galt. Viktig at man ikke sykeligggjør eller mistenkeliggjør adferd som er normal.

Det er bare det at grensa mellom sunn nysgjerrighet og overdreven adferd er ganske tynn. Flott at dette blir diskutert tenker jeg, så man får frem meninger og synspunkter[emoji5]
 
Back
Topp