Skal ikke katter være ute?

Der må jeg bare si imot deg altså, har selv sauebønder i familien, sauene blir sjekket gjevnlig og flere ganger om dagen når de er i skogen på sommeren enda oftere når de er "hjemme", sauene har også rovdyrgjerde så å mene at bønder ikke passer like godt på dyra bør du være forsiktig med, klart det finnes de som er unntaket, men det gjør det med katteeiere også, er selv plaget med kattemøkk på tomta, det er naboens katter og de er ute dag og natt, tror faktisk sauene til familien får mer omsorg enn de kattene.

Nei en bonde flyr ikke flere ganger om dagen i utmark å sjekket sauene sine, helt vanlig å slippe sauene og i utmark er sauene på beite som er flere km stort. Rovdyrgjerde har de på innmarksbeite og ja, der sjekker sikker bonden oftere ;) Forskjell på innmarksbeite og utmarksbeite.
 
Must i tråd er ganske langt unna det jeg tenkte, og klatrestativ ikke i nærheten av det som menes med å innrede så kattene kan få utfolde seg. Om det virkelig er alt du tror folk kan gjøre for å underholde katter inne så skjønner jeg godt at du syns det er dyremishandling/manglende utfoldelse.

Men er det ok at enkelte arter av småfugl holder på å bli utrydde av katter?

Er nok ikke bare katten sin feil det.
Har aldri sett en innekatt som kan utfolde seg på lik linje som en utekatt, om så hele huset er kun for katten, så mener jeg fortsatt at det er ikke bra nok. Hvorfor tror du vi ikke har båndtvang på katter ? For det er ikke riktig for katten.
Hvilke fugler blir utryddet pga katt? Katter går mest etter mus og lette bytter. En katt er en lat jakter, så nei tror nok ikke det er katten sin feil at fugler blir utryddet heller vi mennesker som ikke deler naturen med oss, hjelper fuglene til å overleve og andre rovdyr som spiser eggene demmes :)
 
Nei en bonde flyr ikke flere ganger om dagen i utmark å sjekket sauene sine, helt vanlig å slippe sauene og i utmark er sauene på beite som er flere km stort. Rovdyrgjerde har de på innmarksbeite og ja, der sjekker sikker bonden oftere ;) Forskjell på innmarksbeite og utmarksbeite.

Å nei, så du vet hva som skjer her du altså?rart å være så bastant på dette når jeg faktisk sier til deg at det finnes mange bønder som sjekker sauene sine gjevnlig både på utmark og innmark, som jeg godt vet forskjellen på, kjenner flere som sjekker sauene på utmark, er ikke alle som semder sauene flere mil unna, her går sauene i skogen like bak gården og de sjekkes dagelig.
 
Bonden skal vel strengt tatt sjekke at sauene har det bra regelmessig når de er på utmarksbeite også, men skjønner poenget.

Problemet er at kattens instinkter er til skade for naturen rundt, og vi måtte ha redusert kattebestanden ganske drastisk for at det ikke skulle skadet naturen og kattene får utløp for sine instinkter.
Derfor, og for å hindre spredning av div sykdommer tenker jeg at langt flere burde holde kattene sine inne.
det er mulig å la de utfolde behovet for jakt med diverse jaktleker, og sette opp bostedet sitt så katta kan klatre og være aktiv inne. Det er bare mer jobb enn det folk flest er vant til at katt er i Norge.

Dette synes jeg ikke er argumenter for at alle katter skal være innendørs.
Katter bør steriliseres og vaksineres. Folk bør opplyses bedre før de går til anskaffelse av katt. Og det bør bli slutt på oppdrett.

De fleste huskatter får mat hjemme og tar ikke så mye mus/fugl at det er et problem. Vi må ha rovdyr som tar smågnagere ol og i bebygget område er det lite av rev osv :p Hovedgrunnen til at det er for lite fugler i enkelte områder er gift som tar insekter og slik gir for lite mat til fuglene.
 
Å nei, så du vet hva som skjer her du altså?rart å være så bastant på dette når jeg faktisk sier til deg at det finnes mange bønder som sjekker sauene sine gjevnlig både på utmark og innmark, som jeg godt vet forskjellen på, kjenner flere som sjekker sauene på utmark, er ikke alle som semder sauene flere mil unna, her går sauene i skogen like bak gården og de sjekkes dagelig.

Hva vet du om min bakgrunn for å uttale meg?
At noen gjør det, så flott, men det er ikke mange bønder som går flere mil opp til flere ganger om dagen for å se til dyra sine. Veldig få som gjeter dyra nå, men fint den du kjenner gjør det [emoji1]
 
Last edited:
Hva vet du om min bakgrunn for å uttale meg?
At noen gjør det, så flott!

Du motsier jo min påstand om bønder i mitt nærområdet, for det var jo det jeg skrev om, bøndene rundt her jeg bor for å vise at det faktisk finnes mange som passer på og ser til dyra sine både hjemme og på beite.
 
Ingen dyr er egentlig "inne-dyr," det er bare vi mennesker som får utløp for diverse behov ved å domestisere dyrene..
Enkelte dyr klarer seg ikke i "villmarken" lenger fordi de har blitt avlet ihjel, og noen klarer ikke engang å føde uten hjelp..
(Jfr. dyr som har blitt alvet for å ha store hoder og samtidig for små bekken.)
 
For meg er det selvfølge at katter er ute..
Men kastrerte..
 
Hvis katten må bæsje når den er ute skal den liksom løpe hjem og krafse på døra? :eek: holde seg til eieren kommer hjem fra jobb liksom? :p
Ikke det jeg mener. Men de fleste øver opp katten som er inne og må bæsje til å gå ut. Det er ikke nødvendig

Du leser meg med vrangbriller deluxe om du ikke vil skjønne hva jeg mener
 
Hmmm om man har en ren utekatt... eier man egentlig en katt da? Om den aldri er inne?

Katter kommer og går som de vil har jeg inntrykk av. Sover inne om dagen og jakter/sloss/parrer seg ute om natta.

Eller...?

Må katten være inne for å eie den? Den forrige hunden min svoger hadde var kun ute fordi det ble litt styr å ha den inne. Stor hund. De eide da den og var glade i den. Svigers hadde og katt som bare var ute. Er ofte mer enn en måte å gjøre ting på.
 
Var det din katt hun snakket om?

Det kan ha ligget mer bak kommentaren. Ser flere har nevnt FIV, dvs katteaids (sykdommen utvikler seg på samme måte som hiv/aids) kan være utbredt i ditt området.

Om katten ikke er sterilisert så kan det også ha en stor betydning for kommentaren. Det er alt for mange hjemløse katter fordi ingen tar ansvar for de uttallige kattungene som blir født. Oppfordrer alle til å sterilisere kattene sine!

En anen forklaring kan være at de ekstreme nivået med løskatter har begynt å gå utover en del fuglebestander. Slik at for fuglenes del ønsker veterinæren at det skal være flest mulig innekatter.

Utekatter har også lettere for å få skader og sykdommer og har lavere gjennomsnittlig levealder (selv om utekatta til naboen er 25år). Selv de som ikke sloss selv kan få skader pga andre dyr har angrepet eller mennesker er innimellom noen drittsekker!

Så finnes mange forklaringer bak... [emoji4]

Edit: stavefeil og skrev noe litt klarer.

Det var min katt der var snakk om og hun var kastrert. Husker ikke i hvilken forbindelse det var, men vi var innom for sjekk og vaksine. Hun hadde lang pels og hadde fått litt floker. Er lenge siden, så husker ikke samtalen helt. Min samboer reagerte også på kommentaren.
 
Så lenge det er trygt for katten å være ute så er jo det best.

Folk må lære seg til å dele verden med andre levende vesner. Synes det er lite toleranse for både husdyr og viltliv. Lett å klage på eiere av katter, men hvem skal man klage på om skjærer bæsjer på hagemøblene eller måkene vekker deg med bråk kl 05 på morraen :p

Ja, vi skal vel helst ha kloden for oss selv. :p
 
Ikke alle. Barnehagen her sliter med kattebæsj i sandkassen, det er jo lite kult. Og katta går dit selv mens ungene er ute.

Ikke at jeg er mot utekatter, men har plukket mye bæsj fra den sandkassen. og fått hjem unge med bæsj på uteklærne/skoene... ukult på jobb også.

Men sånn er det bare, tenker jeg. Dyr bæsjer ute. Trasig når de går i sandkassene unger leker i, såklart.
 
Katter har ikke noe inne å gjøre etter min mening :p Og for all del ikke ta meg bokstavelig... Men katter har det best ute, og jo mer de får være ute, jo bedre er det. Så får de komme inn om/når de sku
Ja. Det har jeg da heller aldri argumentet mot

Men å lære katten å bruke kattedo i stedet for å lære den å gå ut er faktisk overkommelig.

Mer enn overkommelig. Det er ikke så veldig vanskelig. En katt liker best å gå på do på samme sted. Folk lærer jo pus å bruke toalettet :p
 
Mine to får gå ute og inne som de vil, de hadde absolutt ikke trivdes med å vært utelukkende innekatt eller utekatt. Og det er vel trivselen til dyra som er det viktigste?
 
Katter har ikke noe inne å gjøre etter min mening [emoji14] Og for all del ikke ta meg bokstavelig... Men katter har det best ute, og jo mer de får være ute, jo bedre er det. Så får de komme inn om/når de sku


Mer enn overkommelig. Det er ikke så veldig vanskelig. En katt liker best å gå på do på samme sted. Folk lærer jo pus å bruke toalettet :p
De skal få sette kattedoen ute for min del. Men ar katten kunne læres å bruke noe eier må rydde opp i som hovedsak heller enn noe naboene i all hovedsak må rydde opp. Hadde gjort katter litt mindre kjipe for oss som ikke vil ha
 
Greit om alle kattene holdt seg inne, så hadde vi sluppet å se noe til både katter og tilhørende bæsj...
 
hatt utekatt og katt som har vært inne og ute. Når vi flyttet måtte katten være bare inne en stund og det var forsovidt tortur for han. Så vi slapp han ut og etter et par ganger ute var han vekk
 
Back
Topp