Skal ikke katter være ute?

Jeg syns jeg hører mer og mer om innekatter, og da vi var til dyrlegen en gang snudde resepsjonisten seg for å snakke med dyrlegen hvor hun sa noe og "dessverre er det en utekatt". Jeg ble litt paff. Er det liksom feil? Katten vår var ute og inne slik som hun ville. Ute om natta og sov masse inne om dagen.

Hmmm om man har en ren utekatt... eier man egentlig en katt da? Om den aldri er inne?

Katter kommer og går som de vil har jeg inntrykk av. Sover inne om dagen og jakter/sloss/parrer seg ute om natta.

Eller...?
 
Jeg syns jeg hører mer og mer om innekatter, og da vi var til dyrlegen en gang snudde resepsjonisten seg for å snakke med dyrlegen hvor hun sa noe og "dessverre er det en utekatt". Jeg ble litt paff. Er det liksom feil? Katten vår var ute og inne slik som hun ville. Ute om natta og sov masse inne om dagen.
Var det din katt hun snakket om?

Det kan ha ligget mer bak kommentaren. Ser flere har nevnt FIV, dvs katteaids (sykdommen utvikler seg på samme måte som hiv/aids) kan være utbredt i ditt området.

Om katten ikke er sterilisert så kan det også ha en stor betydning for kommentaren. Det er alt for mange hjemløse katter fordi ingen tar ansvar for de uttallige kattungene som blir født. Oppfordrer alle til å sterilisere kattene sine!

En anen forklaring kan være at de ekstreme nivået med løskatter har begynt å gå utover en del fuglebestander. Slik at for fuglenes del ønsker veterinæren at det skal være flest mulig innekatter.

Utekatter har også lettere for å få skader og sykdommer og har lavere gjennomsnittlig levealder (selv om utekatta til naboen er 25år). Selv de som ikke sloss selv kan få skader pga andre dyr har angrepet eller mennesker er innimellom noen drittsekker!

Så finnes mange forklaringer bak... [emoji4]

Edit: stavefeil og skrev noe litt klarer.
 
Hmmm om man har en ren utekatt... eier man egentlig en katt da? Om den aldri er inne?

Katter kommer og går som de vil har jeg inntrykk av. Sover inne om dagen og jakter/sloss/parrer seg ute om natta.

Eller...?

Ja man eier den da å det er jo ikke sånn at den aldri er inne. Blir som med oss selv , vi er mye borte om dagen og sover hjemme om natta :cool: Neida men Joda på en måte, katten gjør mao det den vil. Våre katter kom gjerne innom for kos og klapp. Var mye ute men var ikke sånn at vi aldri så de. Hadde bortimot faste rutiner å det hendte seg jeg ble bekymret hvis de ikke var inne rundt 7-8 om morgenen for å ta et eksempel.
 
Sandkasser kommer med lokk nå. ;) Skjønner det er irriterende, det syntes jeg og, men en får se på det som gjødsel. :p

Ikke alle. Barnehagen her sliter med kattebæsj i sandkassen, det er jo lite kult. Og katta går dit selv mens ungene er ute.

Ikke at jeg er mot utekatter, men har plukket mye bæsj fra den sandkassen. og fått hjem unge med bæsj på uteklærne/skoene... ukult på jobb også.
 
Heldigvis får katter gå løse slik at de kan holde musebestanden nede tenker nå jeg da. Heller katter enn skadedyr :eek:
Ja. Det har jeg da heller aldri argumentet mot

Men å lære katten å bruke kattedo i stedet for å lære den å gå ut er faktisk overkommelig.
 
Det er vel veldig individuelt, noen har innekatt og katten trives med det mens andre har utekatt. Ser ikke noe galt med noen av de egentlig.
 
Så lenge det er trygt for katten å være ute så er jo det best.

Folk må lære seg til å dele verden med andre levende vesner. Synes det er lite toleranse for både husdyr og viltliv. Lett å klage på eiere av katter, men hvem skal man klage på om skjærer bæsjer på hagemøblene eller måkene vekker deg med bråk kl 05 på morraen :p
 
Ikke alle. Barnehagen her sliter med kattebæsj i sandkassen, det er jo lite kult. Og katta går dit selv mens ungene er ute.

Ikke at jeg er mot utekatter, men har plukket mye bæsj fra den sandkassen. og fått hjem unge med bæsj på uteklærne/skoene... ukult på jobb også.

Her ble problemet løst med en type sandkassesand de ikke liker. Tips til barnehagen. Der hadde vi stor sandkasse med skip i, så vanskelig å legge netting over.
 
Det er kjempeproblem at katter tar livet av så utrolig mye fugler og smågnagere.
De er små drapsmaskiner fra naturens side, og vi gjøre ikke miljøet en tjeneste ved å ha så mange katter løst ute.

Ikke tar katteeiere ansvar for katten når den er ute heller, er ingen andre dyr man bare slipper ut av døren og satser på at det går fint på den måten.
Om for eksempel ei katt blir drept av en hund inne på hundeeiers inngjerda tomt, så er det hunden som har gjort noe galt (?) Ikke katta som ikke ble passet på...

Nei. Det er veldig mye med å ha utekatter som er forelda praksis.
Evner man ikke å aktivisere katta innendørs, så kanskje man ikke har tid/overskudd til å ha dyr?
 
Det er kjempeproblem at katter tar livet av så utrolig mye fugler og smågnagere.
De er små drapsmaskiner fra naturens side, og vi gjøre ikke miljøet en tjeneste ved å ha så mange katter løst ute.

Ikke tar katteeiere ansvar for katten når den er ute heller, er ingen andre dyr man bare slipper ut av døren og satser på at det går fint på den måten.
Om for eksempel ei katt blir drept av en hund inne på hundeeiers inngjerda tomt, så er det hunden som har gjort noe galt (?) Ikke katta som ikke ble passet på...

Nei. Det er veldig mye med å ha utekatter som er forelda praksis.
Evner man ikke å aktivisere katta innendørs, så kanskje man ikke har tid/overskudd til å ha dyr?

Man slipper da veldig mye dyr ut uten å ta ansvar og tilsyn til dyrene, sauer f.eks løper fritt i utmark uten noe tilsyn ;)
En katt er ett fritt dyr vi har temmet for husdyr, man må tenke på dyrevelferden også. Å sperre enn katt inne med så mye instinkter ser jeg på som mishandling av dyret.
Annerledes med hund, den har ikke de instinktene lenger og er mer avhengig av sine eiere.
Man tar da ansvar for dyret sitt selv om man slipper de ut.
 
Det er kjempeproblem at katter tar livet av så utrolig mye fugler og smågnagere.
De er små drapsmaskiner fra naturens side, og vi gjøre ikke miljøet en tjeneste ved å ha så mange katter løst ute.

Ikke tar katteeiere ansvar for katten når den er ute heller, er ingen andre dyr man bare slipper ut av døren og satser på at det går fint på den måten.
Om for eksempel ei katt blir drept av en hund inne på hundeeiers inngjerda tomt, så er det hunden som har gjort noe galt (?) Ikke katta som ikke ble passet på...

Nei. Det er veldig mye med å ha utekatter som er forelda praksis.
Evner man ikke å aktivisere katta innendørs, så kanskje man ikke har tid/overskudd til å ha dyr?

Katter er "frie" dyr som faktisk er fredet.

Det er ingenting som er foreldet. Det handler om hva som er best for dyret og dets behov og naturlige instinkter. Dette varierer fra dyresort til dyresort. Noen dyr er det forsvarlig ift dyrevelferd å holde i bur (deler av tiden), andre ikke. Noen dyr er det forsvarlig å holde kun innendørs, andre ikke. Jeg skjønner det sikkert er forskjellig syn på om et katt har full livskvalitet som innekatt eller ikke. Men det er en grunn for at det ikke er båndtvang på katter, på lik linje som hunder.

Det er veldig mange andre dyr som går løs uten tilsyn.
 
Man slipper da veldig mye dyr ut uten å ta ansvar, sauer f.eks løper fritt i utmark uten noe tilsyn ;)
En katt er ett fritt dyr vi har temmet for husdyr, man må tenke på dyrevelferden også. Å sperre enn katt inne med så mye instinkter ser jeg på som mishandling av dyret.
Annerledes med hund, den har ikke de instinktene lenger og er mer avhengig av sine eiere.
Man tar da ansvar for dyret sitt selv om man slipper de ut.
Bonden skal vel strengt tatt sjekke at sauene har det bra regelmessig når de er på utmarksbeite også, men skjønner poenget.

Problemet er at kattens instinkter er til skade for naturen rundt, og vi måtte ha redusert kattebestanden ganske drastisk for at det ikke skulle skadet naturen og kattene får utløp for sine instinkter.
Derfor, og for å hindre spredning av div sykdommer tenker jeg at langt flere burde holde kattene sine inne.
det er mulig å la de utfolde behovet for jakt med diverse jaktleker, og sette opp bostedet sitt så katta kan klatre og være aktiv inne. Det er bare mer jobb enn det folk flest er vant til at katt er i Norge.
 
Og for all del. Katter skal ikke gå fritt ute om de er i stand til å reprodusere seg. Løskatter er ett kjempeproblem. Mest fordi så mange av løskattene har masse helseplager som de lider under :(
 
Bonden skal vel strengt tatt sjekke at sauene har det bra regelmessig når de er på utmarksbeite også, men skjønner poenget.

Problemet er at kattens instinkter er til skade for naturen rundt, og vi måtte ha redusert kattebestanden ganske drastisk for at det ikke skulle skadet naturen og kattene får utløp for sine instinkter.
Derfor, og for å hindre spredning av div sykdommer tenker jeg at langt flere burde holde kattene sine inne.
det er mulig å la de utfolde behovet for jakt med diverse jaktleker, og sette opp bostedet sitt så katta kan klatre og være aktiv inne. Det er bare mer jobb enn det folk flest er vant til at katt er i Norge.

Nei, en katt vil aldri få tilfredsstilt sine instinkter med å bli sperret inne å gitt ett klatrestativ og mus med tråd. Altså det er en grunn til at det ikke er båndtvang på kattene. Jeg mener det er dyremishandling. Og jeg er ganske sikker på at en katteeier tar mer ansvar for sine katter en sauene på utmark. Mine katter blir ropt på flere ganger om dagen, de blir sjekket og matet flere ganger om dagen. De blir holdt inne om natten, for å beskytte de mot rovdyr. De fleste katteeiere tar ansvar for sine dyr, men katter er ikke innekatter, det er for meg ikke bra dyrevelferd :)
 
Og for all del. Katter skal ikke gå fritt ute om de er i stand til å reprodusere seg. Løskatter er ett kjempeproblem. Mest fordi så mange av løskattene har masse helseplager som de lider under :(

Så klart man kasterere sine katter, det er en selvfølge om du er katteeier.
 
Nei, en katt vil aldri få tilfredsstilt sine instinkter med å bli sperret inne å gitt ett klatrestativ og mus med tråd. Altså det er en grunn til at det ikke er båndtvang på kattene. Jeg mener det er dyremishandling. Og jeg er ganske sikker på at en katteeier tar mer ansvar for sine katter en sauene på utmark. Mine katter blir ropt på flere ganger om dagen, de blir sjekket og matet flere ganger om dagen. De blir holdt inne om natten, for å beskytte de mot rovdyr. De fleste katteeiere tar ansvar for sine dyr, men katter er ikke innekatter, det er for meg ikke bra dyrevelferd :)

Der må jeg bare si imot deg altså, har selv sauebønder i familien, sauene blir sjekket gjevnlig og flere ganger om dagen når de er i skogen på sommeren enda oftere når de er "hjemme", sauene har også rovdyrgjerde så å mene at bønder ikke passer like godt på dyra bør du være forsiktig med, klart det finnes de som er unntaket, men det gjør det med katteeiere også, er selv plaget med kattemøkk på tomta, det er naboens katter og de er ute dag og natt, tror faktisk sauene til familien får mer omsorg enn de kattene.
 
Nei, en katt vil aldri få tilfredsstilt sine instinkter med å bli sperret inne å gitt ett klatrestativ og mus med tråd. Altså det er en grunn til at det ikke er båndtvang på kattene. Jeg mener det er dyremishandling. Og jeg er ganske sikker på at en katteeier tar mer ansvar for sine katter en sauene på utmark. Mine katter blir ropt på flere ganger om dagen, de blir sjekket og matet flere ganger om dagen. De blir holdt inne om natten, for å beskytte de mot rovdyr. De fleste katteeiere tar ansvar for sine dyr, men katter er ikke innekatter, det er for meg ikke bra dyrevelferd :)
Must i tråd er ganske langt unna det jeg tenkte, og klatrestativ ikke i nærheten av det som menes med å innrede så kattene kan få utfolde seg. Om det virkelig er alt du tror folk kan gjøre for å underholde katter inne så skjønner jeg godt at du syns det er dyremishandling/manglende utfoldelse.

Men er det ok at enkelte arter av småfugl holder på å bli utrydde av katter?
 
Ja. Det har jeg da heller aldri argumentet mot

Men å lære katten å bruke kattedo i stedet for å lære den å gå ut er faktisk overkommelig.

Hvis katten må bæsje når den er ute skal den liksom løpe hjem og krafse på døra? :eek: holde seg til eieren kommer hjem fra jobb liksom? :p
 
Nei, en katt vil aldri få tilfredsstilt sine instinkter med å bli sperret inne å gitt ett klatrestativ og mus med tråd. Altså det er en grunn til at det ikke er båndtvang på kattene. Jeg mener det er dyremishandling. Og jeg er ganske sikker på at en katteeier tar mer ansvar for sine katter en sauene på utmark. Mine katter blir ropt på flere ganger om dagen, de blir sjekket og matet flere ganger om dagen. De blir holdt inne om natten, for å beskytte de mot rovdyr. De fleste katteeiere tar ansvar for sine dyr, men katter er ikke innekatter, det er for meg ikke bra dyrevelferd :)

Helt enig, det er dyreplageri.

Og om bonden skal hode dyra hjemme om sommeren vil det Gro igjen ganske kjapt :eek: vi er ganske avhengig av at bøndene har sauer på utmarksbeite på sommeren. Det er sjelden sauene ikke klarer seg selv på fjellet, så jeg vil ikke kalle det dyreplageri å slippe sauen.
 
Back
Topp