Passer dere på at barna deres bruker hjelm?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg blir stadig overrasket å se barn på 8-11 år uten hjelm på sykkel, rulleskøyter, sparkesykkel osv. Vet ikke foreldrene dette, eller bryr de seg ikke? Jeg er nok litt overkant nøye med hjelm, men man lærer noe når du er 13 år og venninna di ligger i koma i ukesvis og går glipp av hele 9 klasse. Og i ettertid blir din venninne aldri seg selv igjen med store hjerneskader.
Derfor blir jeg litt sjokkert når jeg ser i 2018 barn uten hjelm, vi bør vel vite hvor farlig det er? Er dere nøye med hjelm?
 
Absolutt.. han får ikke sykle noensteder uten hjelm...
Dog,skal sies at da han hadde sparkesykkel,var jeg ikke like påpasselig...:rolleyes:
Den gikk ikke så utrolig fort og jeg var alltid med... ingen unnskyldning,I know!
 
På sykkel ja! Veldig nøye. Ser heldigvis ingen barn ute hjelm på sykkel her men voksne er det nok av[emoji51]

Sparkesykkel og rullesko bruker vi ikke hjelm til.
 
Kan jeg spørre hvorfor ikke på sparkesykkel?

Tja si det. Aldri sett behovet. Jobber på skole og der kommer alle uten hjelm om de sparker til skolen, samme med skolen til største her. Egentlig så har jeg til overs å se noen med hjelm på sparkesykkel[emoji85] tenker det er i akekategorien og går fint uten[emoji23]
 
Her brukes hjelm på sykkel og sparkesykkel, ikke aktuelt å ikke bruke. Kommer til å måtte bruke det på rulleskøyter også om det blir aktuelt.
Hjelm redda livet mitt for snart 6 år siden og selv om jeg sliter med skader etter å bli påkjørt, så er hodet mitt fint
 
Tja si det. Aldri sett behovet. Jobber på skole og der kommer alle uten hjelm om de sparker til skolen, samme med skolen til største her. Egentlig så har jeg til overs å se noen med hjelm på sparkesykkel[emoji85] tenker det er i akekategorien går fint uten[emoji23]

Vi får håpe du har rett i det :)
Her sparkes det i like høy fart som på sykkel, så om det kan være farlig på sykkel så ser jeg ikke helt at det er mindre farlig på sparkesykkel :) Hodet treffer uansett asfalten i fart.
 
Vi får håpe du har rett i det :)
Her sparkes det i like høy fart som på sykkel, så om det kan være farlig på sykkel så ser jeg ikke helt at det er mindre farlig på sparkesykkel :) Hodet treffer uansett asfalten i fart.

Her går det ikke fort, så vi kommer nok ikke til å innføre hjelm . Men som nevn veldig nøye på sykkel da og på hesten så klart, der er det vel viktigst[emoji5]
 
Alltid hjelm, eller så går vi på bena. Her er det heller ikke tillatt å sykle til skolen uten hjelm, verken på barneskole eller ungdomsskole.
 
Passer på at de har på hjelm når de sykler, ja. Ikke så nøye på sparkesykkel. Skjer bare her på tunet uansett :p
Ser få voksne med hjelm når de sykler. Er de så redde for frisyre og image at de glemmer å være forbilder? ;)
 
Passer på at de har på hjelm når de sykler, ja. Ikke så nøye på sparkesykkel. Skjer bare her på tunet uansett :p
Ser få voksne med hjelm når de sykler. Er de så redde for frisyre og image at de glemmer å være forbilder? ;)
Enig med deg der! Like viktig for voksene å bruke hjelm. Og helt ærlig synes jeg det ser dumt ut i f.eks slalåmbakken der barna har på hjelm, men foreldrene uten. Altså, vi voksene kan også bli alvorlig skadet om vi ikke bruker hjelm [emoji20]Jeg føler meg naken uten hjelm jeg da[emoji85]
 
Ingen hjelm, ingen sykkel/sparkesykkel :) Hun måtte ha hjelm da hun brukte trehjulssykkel også :rolleyes:
 
Ingen hjelm. Ingen sykkel. Så rimelig enkel regel. Minste sykler enda helst bare med oss da.
 
Enig med deg der! Like viktig for voksene å bruke hjelm. Og helt ærlig synes jeg det ser dumt ut i f.eks slalåmbakken der barna har på hjelm, men foreldrene uten. Altså, vi voksene kan også bli alvorlig skadet om vi ikke bruker hjelm [emoji20]Jeg føler meg naken uten hjelm jeg da[emoji85]

Jeg sykler aldri selv om jeg har sykkel [emoji23] Men hadde jeg gjort det hadde jeg brukt hjelm. Jeg syns det ser teit ut med syklister i trafikken uten hjelm. :p
 
Ja! Men min er bare 2 år, så han er jo ikke ute uten tilsyn. Men jobber med rutine på at hjelmen ALLTID er på om han setter seg på sykkelen utendørs (inne har han fått sykle uten hjelm i vinter da). Er jo en balansesykkel bare, og fort går det jo ikke, men vil ha inn vanen tidlig. Blir samme med sparkesykkel her :)
 
Allid hjelm. Ikke noe å diskutere en gang her. Men så er eldste 4.5 år så er ikke så vanskelig
 
Back
Topp