Overvektig gravid

Jeg har lagt på meg 8,5 kg og er i uke 35+0 idag, egentlig fornøyd da jeg hadde sett for meg hvalrosstendenser.... Problemet er at jeg var over tresifret før svangerskapet. Er veldig spent på hvordan fødselen blir og ikke minst tiden etterpå. Hvor fort forsvinner alt igjen?

Vekta mi har ikke vært tema til hverken lege eller jordmor, har ikke vært på vekta der enda. Jeg spurte sist om vekt og fikk da spørsmål om hvor mye jeg har lagt på meg. De sa det var veldig bra og ingen som helst grunn til bekymring. Har vært heldig og klart å vært sånn nogenlunde aktiv. Bekymrer meg allikevel da.... bmi er på 39:confused:
 
Jeg har lagt på meg 8,5 kg og er i uke 35+0 idag, egentlig fornøyd da jeg hadde sett for meg hvalrosstendenser.... Problemet er at jeg var over tresifret før svangerskapet. Er veldig spent på hvordan fødselen blir og ikke minst tiden etterpå. Hvor fort forsvinner alt igjen?

Vekta mi har ikke vært tema til hverken lege eller jordmor, har ikke vært på vekta der enda. Jeg spurte sist om vekt og fikk da spørsmål om hvor mye jeg har lagt på meg. De sa det var veldig bra og ingen som helst grunn til bekymring. Har vært heldig og klart å vært sånn nogenlunde aktiv. Bekymrer meg allikevel da.... bmi er på 39:confused:
Forrige sv.skap hadde jeg en bmi på 38,4 da jeg fødte, jeg kom meg fint gjennom den fødselen :)
Jeg var ikke noe spesielt aktiv det sv.skapet pga bekkenet, men la på meg bare 6 kg. 1 uke etter fødsel (det var først da jeg veide meg), så hadde jeg gått ned 11kg :)
Men den biten er nok veldig individuell tror jeg. Det sies jo at baby, ekstra blodmengde, fostervann ++ er på rundt 12,5kg (hvis jeg ikke husker feil), så en del kommer du til å gå ned rett etter fødsel bare av det liksom :)
 
Jeg har lagt på meg 8,5 kg og er i uke 35+0 idag, egentlig fornøyd da jeg hadde sett for meg hvalrosstendenser.... Problemet er at jeg var over tresifret før svangerskapet. Er veldig spent på hvordan fødselen blir og ikke minst tiden etterpå. Hvor fort forsvinner alt igjen?

Vekta mi har ikke vært tema til hverken lege eller jordmor, har ikke vært på vekta der enda. Jeg spurte sist om vekt og fikk da spørsmål om hvor mye jeg har lagt på meg. De sa det var veldig bra og ingen som helst grunn til bekymring. Har vært heldig og klart å vært sånn nogenlunde aktiv. Bekymrer meg allikevel da.... bmi er på 39:confused:
Føler meg heldig med jordmor selv, da hun ikke snakker om vekt selv :) Problemet mitt er jo at jeg er så lav.
 
Forrige sv.skap hadde jeg en bmi på 38,4 da jeg fødte, jeg kom meg fint gjennom den fødselen :)
Jeg var ikke noe spesielt aktiv det sv.skapet pga bekkenet, men la på meg bare 6 kg. 1 uke etter fødsel (det var først da jeg veide meg), så hadde jeg gått ned 11kg :)
Men den biten er nok veldig individuell tror jeg. Det sies jo at baby, ekstra blodmengde, fostervann ++ er på rundt 12,5kg (hvis jeg ikke husker feil), så en del kommer du til å gå ned rett etter fødsel bare av det liksom :)
Klarer ikke være så aktiv nå, på grunn av bekkenet, men føler meg heller ikke i direkte dårlig form :) Bortsett fra å bli fortere sliten med større mage, men var aktiv før jeg ble gravid, og ganske mange uker inn før rygg og bekken ble kranglete :p Har aldri tenkt over at fødsel kan bli et problem om man er litt stor, men håper jeg klarer det fint :)
 
Har gått opp 7 kg hittil, 31+0. Har hele svangerskapet vært på 3sifret. Jordmor synes vekstkurven min er helt fin. Så jeg stresser ikke. Selv om det ikke er gøy å se at tallet stiger.
Men jeg spiser variert, er i bevegelse og jobber 100%ennå så jeg tenker ikke så mye på det. Føles heldigvis ikke så tungt helt ennå heller
 
Last edited:
Flere som har vært eller skal til samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel og overvekt?
På haukland sykehus i Bergen er jeg inne på vekstestimering pga høy bmi. Var der i uke 28, nå i dag i uke 31 og var i dag til samtale med en anestesilege også.
Lurer på om flere har vært eller skal det?
 
Flere som har vært eller skal til samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel og overvekt?
På haukland sykehus i Bergen er jeg inne på vekstestimering pga høy bmi. Var der i uke 28, nå i dag i uke 31 og var i dag til samtale med en anestesilege også.
Lurer på om flere har vært eller skal det?

Jeg tilhører Haukeland, men har ikke hørt noe om det. Skal på vekststimuleeing i uke 36 for å se om det er en stor unge og om der blir keisersnitt (pga andre ting enn overvekt) Hva er grunnen til at du prater med en anestsilege? Og hvor høy bmi har du? (Om du vil svare da ;))
 
Flere som har vært eller skal til samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel og overvekt?
På haukland sykehus i Bergen er jeg inne på vekstestimering pga høy bmi. Var der i uke 28, nå i dag i uke 31 og var i dag til samtale med en anestesilege også.
Lurer på om flere har vært eller skal det?
Var på vekstestimering i dag.
 
Flere som har vært eller skal til samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel og overvekt?
På haukland sykehus i Bergen er jeg inne på vekstestimering pga høy bmi. Var der i uke 28, nå i dag i uke 31 og var i dag til samtale med en anestesilege også.
Lurer på om flere har vært eller skal det?
Har ikke vært på vekstestimering en gang, så tror kanskje ikke det blir noen samtale heller :)
 
Flere som har vært eller skal til samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel og overvekt?
På haukland sykehus i Bergen er jeg inne på vekstestimering pga høy bmi. Var der i uke 28, nå i dag i uke 31 og var i dag til samtale med en anestesilege også.
Lurer på om flere har vært eller skal det?
Var hos anestesilege. Syns det var bortkastet da det tok under fem min. Jeg måtte vise at jeg kunne gape, snu hodet til begge sidene og krumme ryggen slik at de kunne dette evnt epidural :)
 
Gått opp 6 kg, 31+2, og skal til vekstestimering en eller annen gang, uvisst når. Jm skal sende henvisning neste gang jeg er hos henne.
 
Back
Topp