Naturlig fødsel

Jeg ser ikke ned på sykrehusfødsler, min første er født på sykehus, og det var rett for meg da, selv om det ikke var det denne gangen, og jeg ikke kommer til å ønske å føde på sykehus flere ganger.

Jeg sier at unger er like naturlige uansett, og at de er like mye verd, og at hva som er rett for den enkelte er ulikt for enkelte, hvor finne du da at jeg ser ned på sykehus? Jeg sier bare at det ikke er mer "naturlig" enn vann, i det minste.

Og den spøken, ja, det var sikkert en spøk, men den var stygg og ekkel når den leses i kontekst med resten av tråden. Den traff sårende, rett og slett. Når den kommer sammen med all den andre negativiteten i denne tråden.

(Det er nemlig et relativt etablert begrep angående "naturlig fødsel" som går på det å legge tilrette for at kvinnen før føde "uten kunstige inngrep" i tilfeller der det er medisinsk forsvarlig. Og så kommer denne tråden trekkende med all denne negativiteten og suringen. og ja, da var den spøken rett og slett sårende.
 
Ja da beklager jeg. Men synes hele greia her var litt rart, synes at når babyen kommer ut der nede er det naturlig, når man nå har hjelpemidler skal vi bare prise oss lykkelige over det.

Norge er et av de tryggeste landene i verden å føde i, og det er jo  pga sykehus og alle hjelpemidler og ekspertisen man har der. Og si at kvinner som får litt hjelp, eller får smertestillende ikke er naturlig blir helt feil for meg.
Om man lindrer smerten med epidural, lystgass, badekar eller nåler er det bare fint om man da får en bedre fødselsopplevelse. Og jeg mener at man føder like naturlig om fødselen foregår på sykehus med leger tilstede.
 
You have got to be kiddi'n me....

Hele debatten starter med å spørre hvorfor folk er negativ, for så og fortelle hvor mye mer fantastisk denne naturlige fødselen er i forhold til andre fødsler, og klart folk reagerer da. Fødslene er da vel like naturlige enten de er med ene formen for smertelindring eller ikke. Skal du ha 100% naturlig fødsel, som de gjorde det for 1000 år siden så kan du glemme vann og akupunktur, ekte vikinger brukte ikke slikt, men kineserne gjorde...men vet du, de brukte opium også de, altså dop. Så når man snakker om naturlige fødsler så får man ta med absolutt alle under den kammen som har presset ut ungen sin gjennom fødekanalen, hylt av smerte og grått av glede for prestasjonen de har klart. Det er like lite din rett å bli hårsår for en kommentar/spør om fisken i vannet dersom du mener helt seriøst at vi ikke kan bli litt mugne over at man ikke får være en del av de som faktisk har født naturlig fordi vi valgte å gjøre som kineserne.
 
Vi får kalle det en kinesisk fødsel da annabanana
Så om folk spør om man fødte naturlig kan man jo bare si
"nei jeg fødte kinesisk"(uff for en tørr humor jeg har)
 
Hvis almara mener at man får en naturlig og bedre fødsel om man føler seg trygg, så er det jo nettopp den følelsen ganske mange av oss får på sykehus da. For da vet vi at om noe skjer så får man all den hjelp som er mulig.
Jeg valgte å ikke ta epidural, men de som velger det føder like naturlig synes nå jeg. Ikke noe vits å få de som velger det til å føle seg mindreverdig, jeg synes nesten debatten om hva som er naturlig og ikke, er litt ufin.
 
Og det er like naturlig å ligge på rygg, det var vel kanskje på rygg de fleste av oss ble til hehe ;o) Spøk, så ingen misforstår. Og når man har de ufattlige smertene ble det helt umulig for meg å vandre rundt, og jeg hadde store planer om det ja,FØR veene begynte,selv om jeg var på sykehus. For meg ble det naturlig å ligge på ryggen, for min naturlige kropp uten medikamenter men med drypp, klarte ikke stå oppreist uten å falle..

Vi vil det beste for barna våre uansett hva vi velger. Du fikk fin fødsel på føderiket, mange får fin fødsel på sykehuset. Synes ikke man skal si at det ene er bedre enn det andre, og at mange av oss ikke føder naturlig fordi vi er på sykehus og får hjelp.
Vi føder med smerte alle sammen og kommer de ut av hønepøne er det naturlig synes nå jeg.

Men takk gud for at legevitennskapen har kommet så langt at om noe går galt, kan barna komme gjennom magen også, slik at både mor og barn overlever.

Jeg synes det er naturlig og jeg føler meg trygg på sykehuset der jeg vet ekspertene står klare om noe skjer, som vi desverre aldri kan vite på forhånd.
Og det jeg mente med fisken var faktisk at det er ikke naturlig for et menneskebarn å plumpe ut i et badekar heller, ikke mer naturlig det enn om mor velger smertestillende, om det nå er på føderiket, hjemme eller på sykehuset.

Alle barn kommer med smerte noen velger ditt, noen velger datt, alle vi som får gleden av å føde og bringe et liv inn i verden er med på et mirakel uansett hvor vi er i fødselsøyeblikket. Vi burde ikke se ned på hverandre uansett hvordan barna våre kom til verden.
 


someeone skrev:
Vi får kalle det en kinesisk fødsel da annabanana
Så om folk spør om man fødte naturlig kan man jo bare si
"nei jeg fødte kinesisk"(uff for en tørr humor jeg har)

tihi den skal jeg bruke heretter hehehe
 
Jeg har i hvert fall ikke sagt, tenkt eller skrevet noe noensinne som handler om at jeg ser ned på de som føder på sykehus, eller får epidural eller annen smertelindring for den saks skyld. Jeg føler det blir lagt så mange ord inn i det jeg skriver som jeg overhodet aldri har tenkt eller ment, at nå trekker jeg meg ut av denne diskusjonen. Det eneste jeg ville var å lufte noen tanker, og fortelle om min opplevelse- for jeg hadde en drømmeopplevelse. Det betyr ikke at jeg ikke tror andre som har født på annen måte kan ha hatt like minneverdige fødsler. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er så sårt tema, for jeg har overhodet ikke prøvd å tråkke på noen og føler meg overhodet ikke bedre enn andre fordi jeg hadde en slik fødsel som jeg hadde. Tvert i mot vet jeg at mange har MYE tøffere fødsler og dermed MÅ ha smertelindring. Jeg har også lagt vekt på at sykehus må til i mange tilfeller, og at jeg var heldig. 

Når det gjelder begrepet naturlig fødsel, så er jeg ingen fan av det jeg heller, det har jeg også skrevet. Men det er nå en gang det begrepet som finnes og så blir brukt med den betydningen det blir brukt i jordmor- lege- og sykehusmiljøer. I mangel på et bedre begrep, har jeg brukt dette. 
Jeg mener selvfølgelig at alle kvinner som føder gjør en fantastisk innsats! Men jeg har jo blitt litt klokere etter denne diskusjonen på en måte, det jeg ville var å høre om det virkelig var så mange negative følelser mot "naturlig fødsel" som jeg fikk inntrykk av i en annen tråd. Svaret er tydeligvis et høyt JA! Og det må jeg få lov til å syns er litt rart, på samme måte som dere syns det er rart at jeg valgte å føde som jeg gjorde. 

 
Kan jo til dels være enig med begge her inne.. er jo en naturlig fødsel så lenge babyen kommer ut høna - men tok meg likevel i å si med mutt stemme til mamma at det ble en alt for naturlig fødsel for meg (altså det jeg mente var at jeg ikke hadde fått smertelindring)

Merker når jeg leser kommentarene her inne at fødsel er fortsatt et litt ømt tema her inne, virker nesten som at om man har hatt epidural blir noen litt på defensen! Litt sånn HALLO jeg føda jeg også altså!!! Hehe Noe som er veldig forstålig!

Føler grunnen til at jeg kan si det og forhåpentligvis ikke blir dømt nord og ned uten og ha hatt epidural er fordi det ikke finnes noe i meg som er "stolt" over at jeg klarte en såkalt "naturligfødsel", altså uten smertestillende!

Hadde en fødsel som varte i 17 timer, de fikk aldri tid til å sette epiduralen som det sto i papirene mine at var veldig viktig! Da jeg hadde sagt under hele svangerskapet at det var det eneste som gjorde at jeg ikke fikk pusteproblemer av tanke på fødsel! Begynte å hylgråte når jeg skjønte jeg måtte føde uten og var SÅÅÅ REDD!! En ubeskrivelig redsel kom, og det var ingenting jeg unnerNOEN som ligger å skal føde sitt eget barn! Lystgassen prøvde jeg ut 4 ganger men hadde ingen virkning og bare kastet opp av den..

Men skjønner ikke helt denne manien om hva som er bra fødsel, hva som er naturlig fødsel og hva er unaturlig fødsel.. Hallo babyen kommer jo ut og jordmødrene gjør det som er riktig for både mor og barn, er ikke det viktigste at mor og barn er friske!

Vil bare avslutte med at jeg personlig synes hvorfor ikke tar alle hjelpemiddler som er tilgjengelig! hvorfor skal det være så større bragd og føde uten???



HUFF DA LESTE IGJENNOM; MÅ BARE SI AT JEG AKKURAT HAR STÅTT OPP; HÅPER DERE FORSTÅR POENGET MITT I HVERTFALL... :P
 


almara skrev:
Jeg har i hvert fall ikke sagt, tenkt eller skrevet noe noensinne som handler om at jeg ser ned på de som føder på sykehus, eller får epidural eller annen smertelindring for den saks skyld. Jeg føler det blir lagt så mange ord inn i det jeg skriver som jeg overhodet aldri har tenkt eller ment, at nå trekker jeg meg ut av denne diskusjonen. Det eneste jeg ville var å lufte noen tanker, og fortelle om min opplevelse- for jeg hadde en drømmeopplevelse. Det betyr ikke at jeg ikke tror andre som har født på annen måte kan ha hatt like minneverdige fødsler. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er så sårt tema, for jeg har overhodet ikke prøvd å tråkke på noen og føler meg overhodet ikke bedre enn andre fordi jeg hadde en slik fødsel som jeg hadde. Tvert i mot vet jeg at mange har MYE tøffere fødsler og dermed MÅ ha smertelindring. Jeg har også lagt vekt på at sykehus må til i mange tilfeller, og at jeg var heldig. 

Når det gjelder begrepet naturlig fødsel, så er jeg ingen fan av det jeg heller, det har jeg også skrevet. Men det er nå en gang det begrepet som finnes og så blir brukt med den betydningen det blir brukt i jordmor- lege- og sykehusmiljøer. I mangel på et bedre begrep, har jeg brukt dette. 
Jeg mener selvfølgelig at alle kvinner som føder gjør en fantastisk innsats! Men jeg har jo blitt litt klokere etter denne diskusjonen på en måte, det jeg ville var å høre om det virkelig var så mange negative følelser mot "naturlig fødsel" som jeg fikk inntrykk av i en annen tråd. Svaret er tydeligvis et høyt JA! Og det må jeg få lov til å syns er litt rart, på samme måte som dere syns det er rart at jeg valgte å føde som jeg gjorde. 


Det er ingen som er negativ til din type fødel, men til at bare din type fødsel blir kalt naturlig...veldig stor forskjell. Det er heller ingen som syns det er rart at du har valg å føde på den måten du gjorde, men kanskje mer rart at du velger å glorifisere det slik at det fremstår som om du nesten forkynner litt. For slik oppfattes det ikke bare for meg, men også for andre som leser det. Jeg har spurt andre utenfor om å lese denne debatten og utelukkende har jeg fått tilbakemelding på at de syns det virker som at din type fødsel er det eneste rette. Jeg gjorde det fordi jeg lurte på om jeg kanskje var den eneste som leser dine innlegg slik, men det er jeg altså ikke. Jeg har absolutt ingenting i mot at folk velger å føde på føderiket, abc, storken eller hjemme, jeg har stor respekt for at dere i det hele tatt tør for det hadde aldri i verden jeg gjort, kontrollfreak som jeg er. Men noe jeg bare ikke helt klarer er når det blir forkynning av det, da reiser bustene mine seg, for det blir for religiøst for min del. Greit og flott at dere har hatt en fin opplevelse og ingenting er bedre enn det, men skriv det på så måte da at det ikke høres ut som at man kun kan få den der, og ikke på disse hastige sykehusene med stressede jordmødre som må løpe hjem etter vakten sin og som også må ta seg av andre fødende i løpet av kvelden/natten/dagen osv. Men hvis du velger å vri det til at man er negativ til fødslene i seg selv så tar du feil, det er begrepet som blir brukt vi er negative til, fordi det utelukker en del kvinner som føler at de har gjort et veldig godt stykke arbeid på den naturligste måten i verden, men med bittelitt hjelp fra legevitenskapen.
 
Helt enig med annabanana, som jeg skulle sagt det selv.
 


surrehodet skrev:
Har du hørt om spøk stella!!! Kjære vene så sur da....

Det er like naturlig å føde på sykehus, de fleste av oss vet det blir ufattlige smerter, og saken er at man ALDRI kan vite hvordan en fødsel utvikler seg. Så når vi velger å føde på sykehus er det jo fordi man vil gjøre det som man føler er best for seg og tryggest for barnet, for det er nå fakta at om noe skulle oppstå, får barnet best hjelp av leger og maskiner, om det blir sett på som unaturlig for noen så javel da, da har jeg vel født unaturlig da.
Jeg er nå glad vi har sykehus, kan settes igang når noe er galt, kan få hjelp av vakum,kiwi, keisersnitt og epidural. Det viktigste er som jeg sa,at barna kommer levende ut. Og kommer det gjennom hønepøne er det naturlig nok synes jeg, om det kommer i skogen, badekar eller på fødestua.

Og se ned på sykehus fødsler er litt latterlig synes nå jeg, hadde det ikke vært for legevitenskapen og sykehus, hadde vi dødd som fluer av små bagateller, som var naturlig å dø av for 500 år siden, men gudskjelov ikke idag. Så takk og lov for det unaturlige sykehuset.



Signerer, bortsett fra det med å få hjelp av Kiwi!!
 


annabanana og gullguttene skrev:


almara skrev:
Jeg har i hvert fall ikke sagt, tenkt eller skrevet noe noensinne som handler om at jeg ser ned på de som føder på sykehus, eller får epidural eller annen smertelindring for den saks skyld. Jeg føler det blir lagt så mange ord inn i det jeg skriver som jeg overhodet aldri har tenkt eller ment, at nå trekker jeg meg ut av denne diskusjonen. Det eneste jeg ville var å lufte noen tanker, og fortelle om min opplevelse- for jeg hadde en drømmeopplevelse. Det betyr ikke at jeg ikke tror andre som har født på annen måte kan ha hatt like minneverdige fødsler. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette er så sårt tema, for jeg har overhodet ikke prøvd å tråkke på noen og føler meg overhodet ikke bedre enn andre fordi jeg hadde en slik fødsel som jeg hadde. Tvert i mot vet jeg at mange har MYE tøffere fødsler og dermed MÅ ha smertelindring. Jeg har også lagt vekt på at sykehus må til i mange tilfeller, og at jeg var heldig. 

Når det gjelder begrepet naturlig fødsel, så er jeg ingen fan av det jeg heller, det har jeg også skrevet. Men det er nå en gang det begrepet som finnes og så blir brukt med den betydningen det blir brukt i jordmor- lege- og sykehusmiljøer. I mangel på et bedre begrep, har jeg brukt dette. 
Jeg mener selvfølgelig at alle kvinner som føder gjør en fantastisk innsats!
Men jeg har jo blitt litt klokere etter denne diskusjonen på en måte, det jeg ville var å høre om det virkelig var så mange negative følelser mot "naturlig fødsel" som jeg fikk inntrykk av i en annen tråd. Svaret er tydeligvis et høyt JA! Og det må jeg få lov til å syns er litt rart, på samme måte som dere syns det er rart at jeg valgte å føde som jeg gjorde. 


Det er ingen som er negativ til din type fødel, men til at bare din type fødsel blir kalt naturlig...veldig stor forskjell. Det er heller ingen som syns det er rart at du har valg å føde på den måten du gjorde, men kanskje mer rart at du velger å glorifisere det slik at det fremstår som om du nesten forkynner litt. For slik oppfattes det ikke bare for meg, men også for andre som leser det. Jeg har spurt andre utenfor om å lese denne debatten og utelukkende har jeg fått tilbakemelding på at de syns det virker som at din type fødsel er det eneste rette. Jeg gjorde det fordi jeg lurte på om jeg kanskje var den eneste som leser dine innlegg slik, men det er jeg altså ikke. Jeg har absolutt ingenting i mot at folk velger å føde på føderiket, abc, storken eller hjemme, jeg har stor respekt for at dere i det hele tatt tør for det hadde aldri i verden jeg gjort, kontrollfreak som jeg er. Men noe jeg bare ikke helt klarer er når det blir forkynning av det, da reiser bustene mine seg, for det blir for religiøst for min del. Greit og flott at dere har hatt en fin opplevelse og ingenting er bedre enn det, men skriv det på så måte da at det ikke høres ut som at man kun kan få den der, og ikke på disse hastige sykehusene med stressede jordmødre som må løpe hjem etter vakten sin og som også må ta seg av andre fødende i løpet av kvelden/natten/dagen osv. Men hvis du velger å vri det til at man er negativ til fødslene i seg selv så tar du feil, det er begrepet som blir brukt vi er negative til, fordi det utelukker en del kvinner som føler at de har gjort et veldig godt stykke arbeid på den naturligste måten i verden, men med bittelitt hjelp fra legevitenskapen.


Men da leser du jo ikke det jeg faktisk skriver tre- fire ganger i løpet av hele denne tråden. Jeg har nemlig skrevet gang på gang at jeg heller ikke liker begrepet naturlig fødsel. Jeg rangerer ikke fødsler. Jeg bruker dette begrepet her fordi det er det begrepet som blir brukt blant jordmødre og leger, samt i litteraturen, når det gjelder fødsler uten smertestillende, og i mangel på et annet begrep.. 
Om du velger å definere meg, spiller det ingen rolle hvor mange du mener du har med på laget. Du kan oppfatte det jeg skriver akkurat som du vil, men du har ikke sannheten om min oppfatning, og du velger tydeligvis å overse det jeg faktisk sier her mange steder, og steden tillegge meg oppfatninger jeg ikke har. Velkommen skal du være! 

Med fare for å gjenta meg selv: det jeg ville her var  å lufte tanker rundt å føde uten smertestillende. Jeg ville ha fram at for mange kan en fødsel uten smertestillende være mindre smertefull enn en fødsel med smertelindring, dersom kvinnen får støtte til å gjennomføre det. Jeg valgte ikke fødsel uten smertelindring for å være tøff, men fordi jeg da kunne velge et tilbud hvor jordmor hadde tid til meg. Jeg trodde jeg da ville få en god opplevelse, og jeg fikk en drømmeopplevelse. Jeg vil gjerne at andre får vite om hvor bra det kan være. Kvinner som må gjennom fødsler med tang, sugekopp, eller keisersnitt for den saks skyld, er mye tøffere enn jeg var, jeg var heldig- jeg fikk lov å føde ved Føderiket og slapp heldigvis komplikasjoner.

Dette handler for meg om mitt ønske om en god fødsel- det var det jeg ville dele her. Jeg fikk en god fødsel fordi jeg følte meg trygg og slappet maksimalt av under riene- pga støtten jeg fikk. Om andre føler seg mer trygge og dermed får en bedre opplevelse på sykehus, så er jo det helt fint! Jeg mener absolutt ikke at denne typen fødsler er det eneste rette. Under min første fødsel kunne jeg aldri tenke meg å føde noe annet sted enn på sykehus, og det angrer jeg ikke på at jeg gjorde. På Føderiket var det dessuten først og fremst andregangsfødende (eller 3., 4-gangs :)) som fikk fødeplass, bla pga sikkerheten. Tro det eller ei, sikkerheten stod i høysetet på Føderiket, ved minste lille komplikasjon i svangerskapet eller under fødsel, ville det bære rett til Rikshospitalet, og det lenge før det ville være snakk om noen akutt fare. Jeg tror nok flere kontrollfreaker har født der, for å si det sånn. 

  Ingenting av det du anklager meg for, stemmer. Eller jo, kanskje jeg misjonerer litt- fordi jeg hadde en fantastisk opplevelse, og gjerne vil at andre skal få oppleve det samme. Andre som kunne tenke seg det, vel å merke, som i utgangspunktet har vært inne på tanken. Er det noe galt i det? Men er det ok å anklage meg for alt mulig rart som jeg ikke har sagt eller skrevet?

Jeg ville bare bryte opp myten om at fødsler uten smertestillende nødvendigvis er mer smertefulle eller at vi som føder slik ønsker å være "urkvinner" og lignende, i mitt tilfelle var det i hvert fall ikke slik. Jeg vet at ikke du har anklaget meg for dette, men jeg trodde da jeg lagde tråden at noen tenkte slik. Akkurat det har jeg ikke sett mye av her, men  det som overrasker meg er at så mange skriver ting som at "man ikke skal se ned på sykehusfødsler", at alle fødsler er en bragd, osv. Selvfølgelig! Alt dette er jo selvfølgeligheter! Alle fødsler er en bragd! Ingen fødsler skal ses ned på! Alle fødsler er tøffe, alle fødekvinner fortjener medalje. Det jeg kan kritisere om jeg vil er heller omsorgen som blir gitt til hver enkelt fødekvinne. Alle fødekvinner, med eller uten smertestillende på ønskelisten, fortjener tid og omsorg etter sitt behov. 
 
Det Mika84 sier her, er forresten veldig interessant, syns jeg:

Merker når jeg leser kommentarene her inne at fødsel er fortsatt et litt ømt tema her inne, virker nesten som at om man har hatt epidural blir noen litt på defensen! Litt sånn HALLO jeg føda jeg også altså!!! Hehe Noe som er veldig forstålig! 

Føler grunnen til at jeg kan si det og forhåpentligvis ikke blir dømt nord og ned uten og ha hatt epidural er fordi det ikke finnes noe i meg som er "stolt" over at jeg klarte en såkalt "naturligfødsel", altså uten smertestillende! 

Fødsel er tydeligvis et mye mer ømt tema enn jeg trodde, ja. Og det er visst også litt sånn at føder man uten smertestillende, da skal man virkelig ikke tro at man er noe. Man skal helst ikke være stolt en gang, og min erfaring her, er jo at jeg skal i hvert fall ikke fortelle om opplevelsen, og i hvert fall ikke være stolt. Det er litt av et paradoks at Mika84 skriver her at hun forhåpentligvis ikke blir dømt nord og ned fordi hun ikke fikk epidural! 

Jeg skjønner godt at *Stella* ble såret over kommentaren om fisken i vannet. Er det sånn at vi som har født uten smertelindring er usårbare? Nei, vi er ikke det! Jeg syns at alle skal få være stolt av sin egen fødsel, inkludert meg selv. Alle skal kunne få fortelle om sin positive opplevelse uten å bli halshugget! Men med en gang man har født uten smertestillende, så må man liksom forsvare seg, merker jeg. Jeg ser jo hvordan jeg selv hele tiden har prøvd å forklare meg i hvert eneste innlegg, om at alle fødsler er like minneverdige, like imponerende, og like vel blir det lagt masse ord i tastaturet mitt som jeg aldri har skrevet. 

Når jeg skriver at min forståelse av naturlig fødsel handler f.eks. om minst mulig sykehuspreg, mener jeg egentlig mest at jeg ønsker meg mest mulig hjemlig preg, mest mulig ro, som på Føderiket, hvor det ble tent stearinlys for oss og det var dempet belysning. Det er omgivelsene og det som blir gjort for den fødende jeg skriver godt om, det betyr ikke at jeg skriver vondt om opplevelsene andre har i andre omgivelser. Og smertelindrende nevnte jeg ikke en gang i min beskrivelse av en ideell fødsel for MEG, for det var ikke det viktigste poenget jeg ville ha fram, men omsorgen rundt. 

Og nå håper jeg at vi alle sammen kan ha respekt for hverandre her, for hverandres opplevelser, og at det kan være lov å være stolt uansett hvordan man har valgt å føde. Føler at jeg har brukt altfor mye energi på dette nå, men det er jo fordi jeg ble såret i denne tråden. Mitt siste ord er i alle fall sagt nå, for jeg vet at det ikke har noe for seg å mase noe mer med dette. 


 
En ting er og være stolt over måten man føder på,
en annen ting er og skryte av det og prøve og få andre
igjenn til og føle seg nedverdiget fordi DU hadde en bra
opplevelse. Og føde naturlig vil ikke jeg si er og føde med
stearinlys i et badekar, mer det at man faktisk greier og
få den ut igjennom musa. Og hvordan fødselen er for folk,
er vell egentlig hvor henn riene tar tak, hos meg var det kun
i magen og jeg hadde en lett fødsel. Mens andre som har i ryggen
som regel har værre fødsler. Og siden smertene varierer fra fødsel
til fødsel så er det egentlig umulig og si at siden du slappa av var
fødselen mindre vond. Mange sier at etter første fødsel så går de andre fødslene mye bedre. Men når jeg fødte så slappa jeg av, bada i badekar, supa lystgass og jeg å sambo var vell alene store deler av fødselen inntil at pressinga kom selv om at vi var på et sykehus så var det kun 2 personer på fødestua akkurat i det mini kom ut. Håper ikke innlegge mitt er krasst skrevet for det var ikke meningen men jeg må få si hva jeg mener jeg også, akkurat som alle andre. Men så har jeg et spørsmål, om *stella* og du blir såra av at vi andre sier det med fisken i vannet så lurer jeg på hvorfor du blir sjokka over at vi reagerer på at du glamoriserer, og skryter hemningsløst over din fødsel. Og det er nesten som at du mener at alle burde prøve det, for det er den beste måten og føde på.
Alle er jo forskjellige og jeg sjønner hvorfor folk reagerer på det du skriver. For det er vell ikke ordene i seg selv som vi reagerer på, det er måten det er skrevet på. For det virker nesten som om at du skriver det bare for og provosere. Sånn da har jeg fått skrevet det jeg ville si  og langt ble det. 
 


someeone skrev:
En ting er og være stolt over måten man føder på,
en annen ting er og skryte av det og prøve og få andre
igjenn til og føle seg nedverdiget fordi DU hadde en bra
opplevelse.
Og føde naturlig vil ikke jeg si er og føde med
stearinlys i et badekar, mer det at man faktisk greier og
få den ut igjennom musa. Og hvordan fødselen er for folk,
er vell egentlig hvor henn riene tar tak, hos meg var det kun
i magen og jeg hadde en lett fødsel. Mens andre som har i ryggen
som regel har værre fødsler. Og siden smertene varierer fra fødsel
til fødsel så er det egentlig umulig og si at siden du slappa av var
fødselen mindre vond. Mange sier at etter første fødsel så går de andre fødslene mye bedre. Men når jeg fødte så slappa jeg av, bada i badekar, supa lystgass og jeg å sambo var vell alene store deler av fødselen inntil at pressinga kom selv om at vi var på et sykehus så var det kun 2 personer på fødestua akkurat i det mini kom ut. Håper ikke innlegge mitt er krasst skrevet for det var ikke meningen men jeg må få si hva jeg mener jeg også, akkurat som alle andre. Men så har jeg et spørsmål, om *stella* og du blir såra av at vi andre sier det med fisken i vannet så lurer jeg på hvorfor du blir sjokka over at vi reagerer på at du glamoriserer, og skryter hemningsløst over din fødsel. Og det er nesten som at du mener at alle burde prøve det, for det er den beste måten og føde på.
Alle er jo forskjellige og jeg sjønner hvorfor folk reagerer på det du skriver. For det er vell ikke ordene i seg selv som vi reagerer på, det er måten det er skrevet på. For det virker nesten som om at du skriver det bare for og provosere. Sånn da har jeg fått skrevet det jeg ville si  og langt ble det. 

Det du anklager meg for her er så drøyt at det rett og slett ikke fortjener noen kommentar!!!
 
OI ALMARAR!! Nå ble jeg skuffet, for måten du fremstiller dette på er jo HEEEEELT feil!!

Meningen med det jeg skrev var ikke at jeg var redd for å bli dømt nord og ned fordi jeg hadde en naturlig fødsel!!?!?!?!?

Jeg skriver at jeg føler det er et veldig hårsårt tema og at mange får følelsen av at de som har hatt en naturlig fødsel mener at de ikke har fødet på ordenlig vis! At det blir en litt sånn HALLO, jeg føda jeg også!! Og at jeg har full forståelse for det - og for å forsikre om at jeg forstår og ikke dømmer (som jeg selv opplevde mange som hadde en såkalt naturlig fødsel gjorde, da jeg gikk gravid og sa at jeg uansett skulle ha epidural) på det grunnlaget av at det var ikke noe jeg selv ønsket!

almara skrev:
Det Mika84 sier her, er forresten veldig interessant, syns jeg:

Merker når jeg leser kommentarene her inne at fødsel er fortsatt et litt ømt tema her inne, virker nesten som at om man har hatt epidural blir noen litt på defensen! Litt sånn HALLO jeg føda jeg også altså!!! Hehe Noe som er veldig forstålig! 

Føler grunnen til at jeg kan si det og forhåpentligvis ikke blir dømt nord og ned uten og ha hatt epidural er fordi det ikke finnes noe i meg som er "stolt" over at jeg klarte en såkalt "naturligfødsel", altså uten smertestillende! 

Fødsel er tydeligvis et mye mer ømt tema enn jeg trodde, ja. Og det er visst også litt sånn at føder man uten smertestillende, da skal man virkelig ikke tro at man er noe. Man skal helst ikke være stolt en gang, og min erfaring her, er jo at jeg skal i hvert fall ikke fortelle om opplevelsen, og i hvert fall ikke være stolt. Det er litt av et paradoks at Mika84 skriver her at hun forhåpentligvis ikke blir dømt nord og ned fordi hun ikke fikk epidural! 

Jeg skjønner godt at *Stella* ble såret over kommentaren om fisken i vannet. Er det sånn at vi som har født uten smertelindring er usårbare? Nei, vi er ikke det! Jeg syns at alle skal få være stolt av sin egen fødsel, inkludert meg selv. Alle skal kunne få fortelle om sin positive opplevelse uten å bli halshugget! Men med en gang man har født uten smertestillende, så må man liksom forsvare seg, merker jeg. Jeg ser jo hvordan jeg selv hele tiden har prøvd å forklare meg i hvert eneste innlegg, om at alle fødsler er like minneverdige, like imponerende, og like vel blir det lagt masse ord i tastaturet mitt som jeg aldri har skrevet. 

Når jeg skriver at min forståelse av naturlig fødsel handler f.eks. om minst mulig sykehuspreg, mener jeg egentlig mest at jeg ønsker meg mest mulig hjemlig preg, mest mulig ro, som på Føderiket, hvor det ble tent stearinlys for oss og det var dempet belysning. Det er omgivelsene og det som blir gjort for den fødende jeg skriver godt om, det betyr ikke at jeg skriver vondt om opplevelsene andre har i andre omgivelser. Og smertelindrende nevnte jeg ikke en gang i min beskrivelse av en ideell fødsel for MEG, for det var ikke det viktigste poenget jeg ville ha fram, men omsorgen rundt. 

Og nå håper jeg at vi alle sammen kan ha respekt for hverandre her, for hverandres opplevelser, og at det kan være lov å være stolt uansett hvordan man har valgt å føde. Føler at jeg har brukt altfor mye energi på dette nå, men det er jo fordi jeg ble såret i denne tråden. Mitt siste ord er i alle fall sagt nå, for jeg vet at det ikke har noe for seg å mase noe mer med dette. 





 
Almara jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen.... Du er veldig opptatt av at andre putter ord i DIN munn, misoppfatter det DU skriver osv osv osv. Du starter hele debatten her med å legge ord i VÅR munn ved å si at vi er negative til noe vi overhode ikke er negativ til. Jeg har pr i dag enda ikke lest ett eneste negativt ord om naturlige fødsler, ikke ett. Jeg tror faktisk talt at jeg aldri kommer til å oppleve å lese ett eneste ett heller så lenge jeg lever.
Jeg tror ikke noen helt skjønner hvor eller hva du vil med denne debatten din, for diskusjon vil du nok ikke ha. Du sier du vil fortelle om en opplevelse og lufte tanker, men da bør du starte tråden helt fra begynnelsen igjen og ordlegge deg veldig annerledes og ikke begynne med en innledning som oppfordrer til diskusjon ei heller som forteller oss at:
1. vi er negativt innstilt til noe vi ikke er negativt innstilt til
2. vi er ikke en del av de som har født naturlig

Du sier gjenntatte ganger at du ikke er enig i begrepet naturlig fødsel som blir brukt av de legekyndige, men da motsier du deg litt selv ut i fra hovedinnlegget hvor du sier sitat: for meg betyr naturlig fødsel at forholdene blir lagt til rette for den fødende slik at hun kan la naturen gå sin gang, få bevege seg som hun selv vil, få bestemme over sin egen fødsel. Minst mulig sykehuspreg, mest mulig omsorg. 

Du sier du vil bryte opp myten om at det å føde uten smertelindrende er vondere enn å føde med, og når jeg leser dette så kjenner jeg at jeg har lyst å knøvle deg ikke bare 1 gang, men flere. Jeg håper så inderlig at ikke en eneste en førstegangsfødende må lese slike uttalelser fordi de kan risikere å komme ut at en fødestue med traumer utav ville helvete dersom de hører på slike forkynnelser. Jeg kjenner til ett tilfelle som har endt opp slik så jeg vet hva jeg snakker om her.

Min beste venninne møtte på en slik som deg en gang som fortalte at å føde uten smertelindring var så fantastisk og bra for både mor og barn og bla bla bla. Jenta fødte dermed sitt første barn på storken og gjennomgikk sitt livs største mareritt. Hun fikk ro og fred og alt det der, men kroppen hennes var ikke laget for fødsler rett og slett. Fikk hun noe god hjelp, nei for det skulle jo være naturlig....kjøsse meg i .....ja. Når hun omsider hadde fått kommet seg ovenpå igjen mange år etterpå ville hun ha en til, men når det gikk for henne hva som var i vente gikk hun inn i en så kraftig depresjon at hun var i fare for å ødelegge seg selv og den lille jenta hun bar. Takket være gode psykologer og jordmødre på føden fikk hun den hjelpen hun trengte og ikke minst de drogorna hun trengte når den tid kom slik at hun kunne føde jenten naturlig men med smertelindring. Nå har hun 3 nydelige barn, og det er hvertfall ikke takket være forkynneren hun møtte for 12 år siden. 

Du har hatt en flott opplevelse og det syns jeg er kjempeflott, men du skal være litt obs på hvordan du fremstiller den ovenfor andre. Jeg og som du ser andre her inne og som sagt andre utenfor opplever det som forkynnende, overveldende og som eneste rette. Når det påpekes blir du grinete, forståelig fordi det nok ikke var din hensikt, men slik ble det. Men jeg vil gi deg ett tips: neste gang du vil lage en tilsvarende tråd: les igjennom den ett par ganger før du trykker post, og se om det er skrevet helt i den mening du hadde, for denne gang er jeg redd du bommet noe.

 
Skal jeg si noe, eller skal vi bare la tråden dø ut?
Dette er tydeligvis et veldig ømtålig tema som setter sinnene i kok hos enkelte...
Naturlig fødsel er som mange skriver et litt dumt begrep, for kommer ungen ut den veien den kom inn, så er det vel naturlig nok...?

Men jeg skjønner godt at de som har hatt fødsler med lite inngripen (eller hva jeg skal kalle det), for eksempel hjemmefødsel (da får man jo ikke dop uansett) eller som har født med lite/ingen medikamentell smertedemping, og har hatt en god fødselsopplevelse, gjerne vil fortelle andre hvor bra det var. Jeg oppfatter det ikke som selvskryt, heller som misjonering for en ramme rundt fødselen som kanskje ikke er så vanlig lenger i dag.

Men så har vi de som fikk smertestillende og ikke kunne tenkt seg å føde uten, kanskje de tenker at de hadde aldri klart å føde uten. Disse kan kanskje bli litt fornærma av at andre snakker om hvor herlig det var å føde uten annet enn badekar, akupunktur osv...

Men damer- dette er jo ikke noen fødekonkurranse! Går det an å diskutere smertelindring under fødsel uten at noen skal føle at de har gjort en "dårligere" fødeinnsats enn andre? Man er jo like mye mor uansett hvordan den ungen kom ut, tenker nå jeg...
 
Annabananaoggutta: det var denne jeg nettopp hadde lest da jeg startet tråden: 

http://www.babyverden.no/Nettsamfunn/Forum/Rom/Innlegg/?topicId=1463627


Prikketrusa: takk for innlegget ditt. Det trøster meg litt akkurat nå. Helt enig, dette er ikke noen fødekonkurranse, og det var aldri min intensjon å tråkke på noen her. Som jeg har skrevet såå mange ganger på forskjellige måter nå, alle fødsler er en bragd. Og Mika84: beklager om jeg hadde misforstått deg. 

Nå legger i hvert fall jeg denne tråden død. 
 


almara skrev:
Annabananaoggutta: det var denne jeg nettopp hadde lest da jeg startet tråden: 

http://www.babyverden.no/Nettsamfunn/Forum/Rom/Innlegg/?topicId=1463627


Prikketrusa: takk for innlegget ditt. Det trøster meg litt akkurat nå. Helt enig, dette er ikke noen fødekonkurranse, og det var aldri min intensjon å tråkke på noen her. Som jeg har skrevet såå mange ganger på forskjellige måter nå, alle fødsler er en bragd. Og Mika84: beklager om jeg hadde misforstått deg. 

Nå legger i hvert fall jeg denne tråden død. 


En siste kommentar til den: jeg vet ikke hva stort sett er for deg, men 5 av 20 er ikke stort sett for min del. Hvis du også tar med de som konstanterer at det gjør vondt, så er vi oppe i 9... 
Men nå leser jeg den tråden med litt humor fordi det var det den var ment til, ikke som utgangspunkt for tolkning for videre tråder. Hadde det vært i mitt hode skulle jeg nok ordlagt meg litt anderledes slik at mitt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaau!!!!! heller ble til noe mer dypt og gjennomtenkt. Men det er greit å vite til en annen gang at jeg A: enten styrer helt unna slike typer tråder eller B: grubler gjennom alle mine svar slik at de aldeles ikke kan tolkes feil eller brukes mot meg i en senere anledning, og det til tross for at oppgaven går ut på at man skal svare det første som detter ned i hodet på en :P

 
Back
Topp