Naturlig fødsel

almara

Forumet er livet
VIP
Jeg blir litt overrasket når jeg leser hva folk forbinder naturlig fødsel med her inne. Tydeligvis stort sett noe negativt.
Begrepet kan jo diskuteres, for meg betyr naturlig fødsel at forholdene blir lagt til rette for den fødende slik at hun kan la naturen gå sin gang, få bevege seg som hun selv vil, få bestemme over sin egen fødsel. Minst mulig sykehuspreg, mest mulig omsorg.

Selv hadde jeg en såkalt naturlig fødsel denne gangen, og den var så uendelig mye bedre enn på vanlig sykehus... Jeg har jo født to ganger, første gangen fikk jeg lystgass. Var sjeleglad for den da, men denne gangen savnet jeg den ikke. Hvorfor? Fordi jeg følte meg så trygg der jeg var. Hadde en jordmor som møtte meg i døra, som jeg visste ikke hadde noe vaktskifte å forholde seg til. Jeg visste at det VAR et ledig badekar til meg om jeg ville føde i vann eller bare bruke vannet som smertelindring, jeg visste at det var uendelig med plass til meg og at jeg kunne bevege meg som jeg ville. Jeg visste at både mannen min og jeg ville få mat, rom, tid, støtte, varme, trygghet. Riene ble faktisk mye mindre vonde da jeg kom til fødestedet (Føderiket, som nå uheldigvis nettopp er lagt ned).

Hva er det som gjør at dere som er så negative til naturlig fødsel, tenker som dere gjør? Og hva gjør at dere som er positive, tenker som dere gjør? Jeg syns det er interessant, for jeg tror det viktigste under en fødsel er omsorg og evnen til å slappe av. Ikke nødvendigvis hva slags smertelindring man får. Med mindre man virkelig trenger den og det er komplikasjoner, da er det selvsagt best å være på sykehus med alle mulige hjelpemidler.  
 
Hva legger du i begrepet "naturlig fødsel"? Mener du at dersom man har født på sykehus, med smertelindring, så har man ikke hatt en naturlig fødsel?
 
Skjønner ikke helt hva du mener jeg tror jeg... Det er naturlig fødsel så lenge den kommer ut gjennom hønepøne synes jeg da... og "unaturlig" når det blir keisersnitt, da er det jo et inngrep.

Vet noen sier at det er naturlig uten smertelindring, jeg hadde ikke noe smertelindring så fødte vel naturlig per den definisjonen da. Men den naturlige veien er ut hønepøne og dermed synes jeg det blir en naturlig fødsel med eller uten epidural jeg.
 
Ps. å føde i vann er bare naturlig om du er en fisk faktisk ;o)
 
Jeg vil også påstå at så lenge babyen kom ut gjennom dåsa så har den blitt født på naturlig vis, det er tross alt på den måten det er blitt gjort i all tid. At noen har så pass lite smerter eller så høy terskel alt etter som at de slipper unna dop er fint for de, men det betyr ikke at man skal underskrive alle de som trenger drogene av den grunn og kalle det en ikke-naturlig-fødsel. Av gammelt av ville min type fødsel, som driver ut i sju lange og sju breie med et smertehelvete uten sidestykke mye sannsynlig ende med et dødsfall enten for mor eller barn. Så jeg vil si at man skal være glad for at dopet er kommet jeg og at både mor og barn kan komme levende gjennom det. Kanskje man heller skal stege ned fra hester og heller applaudere hverandre for at man faktisk har satt et barn til verden uansett fødemåte, det er ikke alle forundt den bragden en gang.

Jeg har også hatt en medisinsk fødsel, altså keisersnitt, og det er noe helt annet enn naturlig ja hehe, men det er jo ikke en del av dette temaet :P
 
Enig med både surrehue og annabanana! Så lenge man har fødd vaginalt, så har man fødd naturlig.
Nå er jeg blandt de "heldige" som har såpass raske fødsler at jeg rakk ikke noe smertelindring med noen av barna, men hadde fødselene dratt ut i tid, så hadde jeg ikke vært i tvil om å få noe for å lindre smertene. Vi lever i 2011, så hvorfor ikke benytte seg av de hjelpemidlene man har? En fødsel er jo like naturlig lell, man slipper bare å lide unødig.
 
Jeg mener jeg fødte en naturlig fødsel, selv om jeg måtte settes igang og fikk lystgass under hele fødselen. Brukte kun vann og lystgass som smertelindrin. Men om jeg får lov og spørre, hva er det som gjør at min fødsel ikke var naturlig ?
 
Jeg får på følelsen at jeg har provosert noen her... 
For å gjøre det helt klart, jeg mener ikke at en naturlig fødsel er noe "bedre" enn en fødsel med smertelindring. Selv hadde jeg en veldig god fødselsopplevelse også første gangen, med lystgass. Når det gjelder begrepet "naturlig fødsel", så kan jeg godt være uenig i at det kalles akkurat dette, skulle gjerne sett at det fantes et annet begrep. 

Mitt poeng var egentlig mer at man kan få så uendelig mye bedre fødselsomsorg og dermed trygghetsfølelse under fødsel om man velger et fødested som Fødeloftet, Føderiket, ABC o.l. Smertene mine var større MED lystgass under 1. fødsel enn UTEN lystgass under den 2. Smerte påvirkes veldig av evnen til å slappe av og følelsen av trygghet. Dersom jeg var på sykehus og IKKE hadde hatt den ekstra oppfølgingen, støtten, kjennskapen til stedet, osv., ville jeg sikkert valgt smertelindring om jeg skulle føde igjen. Jeg tror altså at omsorgen virker smertelindrende i seg selv, slik at tanken på epidural o.l. ikke er der. Selvfølgelig er det bra at teknologien har kommet så langt at når det skjer komplikasjoner, kan det gripes inn. Da jeg skulle føde ved Føderiket, fikk jeg kun lov til dette fordi alt ved svangerskapet var 100 % som det skulle være, ved vannavgang uten rier, overtid el. l. ville jeg blitt sendt til sykehus og vært mer komfortabel med det.
En annen ting som hjelper en del for min opplevelse er at  jeg ikke fødte på rygg denne gangen. Å føde på rygg er det verste for kroppen i ft mulige rifter osv. og tyngdekraften hjelper jo da ikke til. Denne gangen fødte jeg på kne over en saccosekk i senga og merket ikke at jeg hadde født etterpå.. ikke en rift, ikke sårhet når jeg tisset en gang. Jeg tviler ikke på at fødestillingen hadde mye å si. På sykehus har de så dårlig tid og jordmødrene er så presset at fødestilling på rygg nesten er en selvfølgelighet mange steder...
 


almara skrev:
Jeg får på følelsen at jeg har provosert noen her... 
For å gjøre det helt klart, jeg mener ikke at en naturlig fødsel er noe "bedre" enn en fødsel med smertelindring. Selv hadde jeg en veldig god fødselsopplevelse også første gangen, med lystgass. Når det gjelder begrepet "naturlig fødsel", så kan jeg godt være uenig i at det kalles akkurat dette, skulle gjerne sett at det fantes et annet begrep. 

Mitt poeng var egentlig mer at man kan få så uendelig mye bedre fødselsomsorg og dermed trygghetsfølelse under fødsel om man velger et fødested som Fødeloftet, Føderiket, ABC o.l. Smertene mine var større MED lystgass under 1. fødsel enn UTEN lystgass under den 2. Smerte påvirkes veldig av evnen til å slappe av og følelsen av trygghet. Dersom jeg var på sykehus og IKKE hadde hatt den ekstra oppfølgingen, støtten, kjennskapen til stedet, osv., ville jeg sikkert valgt smertelindring om jeg skulle føde igjen. Jeg tror altså at omsorgen virker smertelindrende i seg selv, slik at tanken på epidural o.l. ikke er der. Selvfølgelig er det bra at teknologien har kommet så langt at når det skjer komplikasjoner, kan det gripes inn. Da jeg skulle føde ved Føderiket, fikk jeg kun lov til dette fordi alt ved svangerskapet var 100 % som det skulle være, ved vannavgang uten rier, overtid el. l. ville jeg blitt sendt til sykehus og vært mer komfortabel med det.
En annen ting som hjelper en del for min opplevelse er at  jeg ikke fødte på rygg denne gangen. Å føde på rygg er det verste for kroppen i ft mulige rifter osv. og tyngdekraften hjelper jo da ikke til. Denne gangen fødte jeg på kne over en saccosekk i senga og merket ikke at jeg hadde født etterpå.. ikke en rift, ikke sårhet når jeg tisset en gang. Jeg tviler ikke på at fødestillingen hadde mye å si. På sykehus har de så dårlig tid og jordmødrene er så presset at fødestilling på rygg nesten er en selvfølgelighet mange steder...

Men det er DIN opplevelse av det hele. Jeg fikk fantastisk omsorg av alle jeg møtte på sykehuset og var ikke i det minste tvil om hva som skulle skje. Min mann gikk ikke et sekund sulten og var ei heller i tvil om hva som skulle skje. Ingen hadde dårlig tid, men joda det var vaktskifter og folk gikk hjem når de var ferdig på jobb, men helt ærlig så ville jeg mye heller hatt en uthvilt og opplagt jordmor tilstede enn en som var like utslitt som meg etter 2,5 døgn...  Jeg fødte på rygg og sprakk godt, men hun som sydde gjorde en fenomenal jobb, så jeg kan virkelig ikke klage. Jeg fødte derimot på rygg fordi JEG syntes det var best selv, ikke fordi leger eller jordmødre mente det var best.

Jeg har også to veldig forskjellige opplevelser, men er veldig forsiktig med å fortelle hva andre bør velge, for det er nesten slikt de må kjenne på selv. Jeg er ei heller negativ til hverken det ene eller andre alternativet, men synt faktisk at veldig mange av dere som velger det mange kaller alternative fødestuer som føderiket, storken osv er temmelig hard mot dem som ikke ønsker å vurdere det en gang. Vi kjenner kroppen vår best selv og kan selv si at "nei, dette er ikke noe jeg ønsker å prøve" og det syns jeg at man skal få respekt for på lik linje som dere ønsker respekt for det valget dere tok.
Og til slutt, når du føler du provoserer med slikt, så er jeg veldig redd du gjør nettop det. Jeg kjenner hvertfall at det rykker i noen strenger her hos meg....
 
Ikke jeg heller.....Hadde en flott fødsel på sykehuset jeg, var helt ufattlig vondt, riene mine ble vel det du omtaler som unaturlige da, siden jeg ble satt igang og måtte få drypp, fikk ikke nok åpning engang så måtte inn å åpne meg med hendene....Men om ting hadde blitt satt igang av seg selv, og hvis jeg ikke da hadde fått hjelp til å øke både rier og åpning, hadde lillegutt vært død faktisk. Så ære være naturlig fødsel på sykehuset.

Men kan forstå at hvis man er uheldig så kan man føle man blir lite ivaretatt på et sykehus, om de har ekstrem stor pågang osv. Og alle i helsevesnet er ikke like hygelige nei.
Men naturlig går noenganger fullstendig galt desverre, så jeg er veldig glad jeg var trygg på et sykehus, med fantastiske jordmødre og lege :o) OG jeg føler fødselen min var helt naturlig jeg, selv om han måtte dras litt med kiwi, drypp og hjelp med hender til åpningen, men han kom da ut LEVENDE, og det er det eneste som teller når alt kommer til alt.
 


annabanana og gullguttene skrev:


almara skrev:
Jeg får på følelsen at jeg har provosert noen her... 
For å gjøre det helt klart, jeg mener ikke at en naturlig fødsel er noe "bedre" enn en fødsel med smertelindring. Selv hadde jeg en veldig god fødselsopplevelse også første gangen, med lystgass. Når det gjelder begrepet "naturlig fødsel", så kan jeg godt være uenig i at det kalles akkurat dette, skulle gjerne sett at det fantes et annet begrep. 

Mitt poeng var egentlig mer at man kan få så uendelig mye bedre fødselsomsorg og dermed trygghetsfølelse under fødsel om man velger et fødested som Fødeloftet, Føderiket, ABC o.l. Smertene mine var større MED lystgass under 1. fødsel enn UTEN lystgass under den 2. Smerte påvirkes veldig av evnen til å slappe av og følelsen av trygghet. Dersom jeg var på sykehus og IKKE hadde hatt den ekstra oppfølgingen, støtten, kjennskapen til stedet, osv., ville jeg sikkert valgt smertelindring om jeg skulle føde igjen. Jeg tror altså at omsorgen virker smertelindrende i seg selv, slik at tanken på epidural o.l. ikke er der. Selvfølgelig er det bra at teknologien har kommet så langt at når det skjer komplikasjoner, kan det gripes inn. Da jeg skulle føde ved Føderiket, fikk jeg kun lov til dette fordi alt ved svangerskapet var 100 % som det skulle være, ved vannavgang uten rier, overtid el. l. ville jeg blitt sendt til sykehus og vært mer komfortabel med det.
En annen ting som hjelper en del for min opplevelse er at  jeg ikke fødte på rygg denne gangen. Å føde på rygg er det verste for kroppen i ft mulige rifter osv. og tyngdekraften hjelper jo da ikke til. Denne gangen fødte jeg på kne over en saccosekk i senga og merket ikke at jeg hadde født etterpå.. ikke en rift, ikke sårhet når jeg tisset en gang. Jeg tviler ikke på at fødestillingen hadde mye å si. På sykehus har de så dårlig tid og jordmødrene er så presset at fødestilling på rygg nesten er en selvfølgelighet mange steder...

Men det er DIN opplevelse av det hele. Jeg fikk fantastisk omsorg av alle jeg møtte på sykehuset og var ikke i det minste tvil om hva som skulle skje. Min mann gikk ikke et sekund sulten og var ei heller i tvil om hva som skulle skje. Ingen hadde dårlig tid, men joda det var vaktskifter og folk gikk hjem når de var ferdig på jobb, men helt ærlig så ville jeg mye heller hatt en uthvilt og opplagt jordmor tilstede enn en som var like utslitt som meg etter 2,5 døgn...  Jeg fødte på rygg og sprakk godt, men hun som sydde gjorde en fenomenal jobb, så jeg kan virkelig ikke klage. Jeg fødte derimot på rygg fordi JEG syntes det var best selv, ikke fordi leger eller jordmødre mente det var best.

Jeg har også to veldig forskjellige opplevelser, men er veldig forsiktig med å fortelle hva andre bør velge, for det er nesten slikt de må kjenne på selv. Jeg er ei heller negativ til hverken det ene eller andre alternativet, men synt faktisk at veldig mange av dere som velger det mange kaller alternative fødestuer som føderiket, storken osv er temmelig hard mot dem som ikke ønsker å vurdere det en gang. Vi kjenner kroppen vår best selv og kan selv si at "nei, dette er ikke noe jeg ønsker å prøve" og det syns jeg at man skal få respekt for på lik linje som dere ønsker respekt for det valget dere tok.
Og til slutt, når du føler du provoserer med slikt, så er jeg veldig redd du gjør nettop det. Jeg kjenner hvertfall at det rykker i noen strenger her hos meg....

Jeg har da ikke i det hele tatt gitt uttrykk for at det ikke er ok å velge noe annet enn det jeg valgte! Jeg ble bare nysgjerrig på hva folk tenkte, og fortalte om hvordan jeg selv tenker, etter to forskjellige opplevelser.. det betyr virkelig ikke at jeg ikke respekterer andres valg eller mener at noen har noen mer beundringsverdige fødsler enn andre. Det er nettopp der jeg tror en del tar feil, jeg mener nemlig ikke at en som velger fødsel uten smertelindring er noe tøffere enn andre eller at de som ikke velger smertelindring har noe mindre tøffe fødsler. Det må være lov å lufte tanker og egne opplevelser? Jeg er overhodet ikke hard mot dem som ikke velger som jeg gjorde, jeg skulle bare ønske alle visste hvor bra noen av tilbudene som finnes der ute, er. For det visste ikke jeg før jeg kom til Føderiket i hvert fall. 
 
jeg siterer bare her:
Mitt poeng var egentlig mer at man kan få så uendelig mye bedre fødselsomsorg og dermed trygghetsfølelse under fødsel om man velger et fødested som Fødeloftet, Føderiket, ABC o.l. Smertene mine var større MED lystgass under 1. fødsel enn UTEN lystgass under den 2. Smerte påvirkes veldig av evnen til å slappe av og følelsen av trygghet.

Ut i fra bare det lille der sier du at det er MYE bedre omsorg dermed tryggere på disse alternative plassene enn på et vanlig sykehus fordi det er din opplevelse. Du sier sier ikke med rene ord at du mener andre bør velge det samme som deg, men du kan i grunn ikke stikke under en stol at du syns folk bør veie det alternativet mye tyngre enn sykehus om det lar seg gjøre, ikke sant? Det blir litt som når jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for, så vil jeg forkynne det til hele halve verden og joda jeg vil jo så gjerne at de skal oppleve det samme som meg, så jeg kan se hvorfor du vil fortelle og forklare.
For realister som meg som veier alle tenkelige utveier for og i mot så er slike alternativer i grunn ingen alternativ en gang, grunnen er at jeg vil være 100% sikker på at et kerisersnitt er i umiddelbar nærhet dersom det er nødvendig og en sykebiltur er ikke i umiddelbar nærhet for min del. Jeg må også ha muligheten til å kunne trekke meg unna og si at beklager dette blir for tøft. Under denne fødselen var målet at den skulle gå mest mulig uten smertelindring dersom det var mulig, men etterhvert som timene rakk og gikk sa jordmor at det fikk jeg rett og slett ikke lov til. Jeg får nemlig styrtrier som ikke fører noen sted hen og ligger i mange timer og sliter både sykelige smerter og store problemer med å puste, det er så ille at legene anbefalte meg å be om keisersnitt dersom vi vil ha flere barn... Heldigvis for min del så kunne jeg aldri fått lov å prøve meg på føderiket en gang pga komplikasjoner under både svangerskap og første fødsel, og som den personen jeg er så må jeg ha alle mulige alternativer tilgjengelig. Med god kommunikasjon er alt mulig også på et vanlig sykehus, man MÅ ikke på slike alternative fødestuer. Du er ikke første jeg opplever nesten forkynnende om disse stuene, og du blir neppe den siste, for det er blitt en trend og den er kommet for å bli.

Du må også huske på at fordi om du hadde mindre smerter denne gangen uten lystgass så er ikke det ensbetydende med at det vil bli det samme neste gang, alle fødsler er forskjellige, også i smertenivå.
 
Føler virkelig at jeg fødte naturlig selvom jeg ble satt igang og brukte både epidural og lystgass!
Presset i 1 time og 40 min, fødte en med hodeomkrets på 38 cm, på rygg og fikk 2 små pyntesting, . SUPER opplevelse og verdens søteste jm og barnepleier etter 6 timer med litt over 1 min mellom riene og den lange pressetiden så blir det ikke mere naturlig når han kommer ut av høna!
 
Jeg tenker pr definisjon at naturlig fødsel er vaginal fødsel uten smertelindring. Tror jeg har lest det en plass?? Kanskje ikke.. Jeg hadde lystgass ved begge mine og er veldig fornøyd med det! Har hatt lette fødsler da;-)
 


annabanana og gullguttene skrev:
jeg siterer bare her:
Mitt poeng var egentlig mer at man kan få så uendelig mye bedre fødselsomsorg og dermed trygghetsfølelse under fødsel om man velger et fødested som Fødeloftet, Føderiket, ABC o.l. Smertene mine var større MED lystgass under 1. fødsel enn UTEN lystgass under den 2. Smerte påvirkes veldig av evnen til å slappe av og følelsen av trygghet.

Ut i fra bare det lille der sier du at det er MYE bedre omsorg dermed tryggere på disse alternative plassene enn på et vanlig sykehus fordi det er din opplevelse. Du sier sier ikke med rene ord at du mener andre bør velge det samme som deg, men du kan i grunn ikke stikke under en stol at du syns folk bør veie det alternativet mye tyngre enn sykehus om det lar seg gjøre, ikke sant? Det blir litt som når jeg har funnet noe jeg virkelig brenner for, så vil jeg forkynne det til hele halve verden og joda jeg vil jo så gjerne at de skal oppleve det samme som meg, så jeg kan se hvorfor du vil fortelle og forklare.
For realister som meg som veier alle tenkelige utveier for og i mot så er slike alternativer i grunn ingen alternativ en gang, grunnen er at jeg vil være 100% sikker på at et kerisersnitt er i umiddelbar nærhet dersom det er nødvendig og en sykebiltur er ikke i umiddelbar nærhet for min del. Jeg må også ha muligheten til å kunne trekke meg unna og si at beklager dette blir for tøft. Under denne fødselen var målet at den skulle gå mest mulig uten smertelindring dersom det var mulig, men etterhvert som timene rakk og gikk sa jordmor at det fikk jeg rett og slett ikke lov til. Jeg får nemlig styrtrier som ikke fører noen sted hen og ligger i mange timer og sliter både sykelige smerter og store problemer med å puste, det er så ille at legene anbefalte meg å be om keisersnitt dersom vi vil ha flere barn... Heldigvis for min del så kunne jeg aldri fått lov å prøve meg på føderiket en gang pga komplikasjoner under både svangerskap og første fødsel, og som den personen jeg er så må jeg ha alle mulige alternativer tilgjengelig. Med god kommunikasjon er alt mulig også på et vanlig sykehus, man MÅ ikke på slike alternative fødestuer. Du er ikke første jeg opplever nesten forkynnende om disse stuene, og du blir neppe den siste, for det er blitt en trend og den er kommet for å bli.

Du må også huske på at fordi om du hadde mindre smerter denne gangen uten lystgass så er ikke det ensbetydende med at det vil bli det samme neste gang, alle fødsler er forskjellige, også i smertenivå.


Ja, jeg skriver at man kan få bedre omsorg, jeg skriver ikke at det alltid er slik. Og det kommer selvfølgelig an på hva man sammenligner med. Siden jeg forteller om min egen opplevelse, sammenligner jeg i mitt tilfelle Føderiket med Ullevaal, hvor jeg fødte sist. Jeg hadde egentlig en fin fødsel på Ullevaal, og begge jordmødrene jeg hadde ga meg tid. Men det er ikke BARE tida på sykehuset under fødsel jeg har i tankene, det er også tida før og etter. Jeg hadde alle kontrollene mine på Føderiket før fødsel, slik at jeg ble kjent på fødestedet og med jordmødrene der på forhånd. Jordmora jeg gikk hos hadde alltid en hel time til meg, i motsetning til jordmora på min lokale helsestasjon sist, som hadde ti minutter. Etter fødselen på Føderiket hadde mannen min og jeg eget rom, det samme som jeg fødte i, og slapp å flytte oss. Jeg kunne bare amme og slappe av sammen med mannen min og barnet uten å måtte pakke noe og komme meg videre, som sist. Det ga en utrolig ro. Vi hadde faktisk hele Føderiket for oss selv.  Jordmor kom på hjemmebesøk hos oss etterpå. Noe annerledes enn barselhotellet på Ullevaal, ja..
Du har helt rett, jeg forteller om MIN opplevelse. Jeg later ikke som noe annet. jeg kan likevel til en viss grad generalisere og si at de feks har bedre tid på ABC- avdelinger enn på vanlig avdeling. Det å få komme dit før fødsel på kontroller virker smertedempende for mange. For mange, kanskje ikke alle.
Jeg syns du har lagt noen ord i munnen på meg nå som jeg ikke har skrevet eller ment, og håper det ikke blir mer av det, for det blir jeg lei meg for og provosert av. 

Ellers er jeg selvfølgelig inneforstått med at jeg var heldig som i det hele tatt fikk føde på Føderiket, for de er veldig opptatt av sikkerhet, og som du skriver er det ikke alle som kan og bør føde på et slikt sted. For de som ikke bør føde på et slikt sted, er det bra at det heldigvis også gis mye god omsorg på sykehus. 

Jeg vil gjerne si en ting til ang. smerte, som du nevner: jeg kjente tydelig at opplevelsen min av smerten forandret seg etter at jeg kom til Føderiket. Her hjemme, før vi fikk kommet oss av gårde, var jeg helt fortvilet og hadde så vondt at jeg ikke klarte se på klokka og telle hvor lenge riene varte, og ble forferdelig nedtrykt. Vel framme, trodde jeg at jeg hadde tilbakegang i fødselen og spurte jordmor om åpningen kunne bli mindre, for smertene var så mye mer levelige. Men tvert i mot, to timer etter ankomst kom jenta.. så det var en veldig rask fødsel, og det skal jo vanligvis gjøre mer vondt enn en mer langvarig fødsel som jeg hadde sist, hvor en får mer tid til å venne seg til smerten. Så at min opplevelse av smerte ble påvriket av min trygghetsfølelse, er jeg ikke i tvil om, men igjen, det er min opplevelse det er snakk om her, ikke noe annet. 

 


surrehodet skrev:
Ps. å føde i vann er bare naturlig om du er en fisk faktisk ;o)


Det var da måte på hvor ekle vi skulle være i dag da.

Dersom HVOR man føder er det som avgjør naturligheten, så er vel jeg en av få som har født naturlig, ettersom det ikke er noe som helst NATURLIG i at vi føder på sykehus, de er noe nytt og moderne man har begynt med de siste par generasjoner. Det er ikke mer naturlig for en kvinne å ligge i en sykehusseng enn å sitte i et badekar.

(Men så ble det ven unaturlig likevel da for meg, siden jeg fødte på en lokasjon som er naturlig, hjemme i mitt eget hjem, men åpenbart som en fisk, siden jeg benyttet badekaret vårt som både smertelindring og fødested.)

Nei, jeg går ut igjen, dette orker jeg ikke. Ungene er ikke mer eller mindre naturlige om de er plukket ut under operasjon eller født under et tre i skogen uten andre vitner enn en fjellrev. Fødslene er likevel ulike, og hva som er betryggende, og derved smertelindrende i seg selv, for den enkelte er ulikt. For mange er sykehuset trygghet. For meg er mannen min, en kompetent jordmor, og tryggheten i det rommet jeg søker til når jeg trenger det, nemlig badet vårt, det som var den beste tryggheten jeg kunne tenke meg denne gangen. Og ikke søren om jeg går med på at jeg er en fisk av den grunn.
 
Har du hørt om spøk stella!!! Kjære vene så sur da....

Det er like naturlig å føde på sykehus, de fleste av oss vet det blir ufattlige smerter, og saken er at man ALDRI kan vite hvordan en fødsel utvikler seg. Så når vi velger å føde på sykehus er det jo fordi man vil gjøre det som man føler er best for seg og tryggest for barnet, for det er nå fakta at om noe skulle oppstå, får barnet best hjelp av leger og maskiner, om det blir sett på som unaturlig for noen så javel da, da har jeg vel født unaturlig da.
Jeg er nå glad vi har sykehus, kan settes igang når noe er galt, kan få hjelp av vakum,kiwi, keisersnitt og epidural. Det viktigste er som jeg sa,at barna kommer levende ut. Og kommer det gjennom hønepøne er det naturlig nok synes jeg, om det kommer i skogen, badekar eller på fødestua.

Og se ned på sykehus fødsler er litt latterlig synes nå jeg, hadde det ikke vært for legevitenskapen og sykehus, hadde vi dødd som fluer av små bagateller, som var naturlig å dø av for 500 år siden, men gudskjelov ikke idag. Så takk og lov for det unaturlige sykehuset.
 
hehe, sorry men eg må le litt!!:P

Alle har forskjellig smerteterskel, og ingen fødsler er like!

For min del, så er en naturlig fødsel at den kommer ut høna;P uansett hvor mye smertelindring en har brukt, eller om en ikkje har brukt noe!

Kan si så mye at eg beundra alle som TØRR og bruke epidural! eg skulle mer enn gjerne brukt det, men så redd som eg er nåler, så har eg enda ikkje fått meg til å ta den, selv om eg har veldig lyst! for smertene er jo igrunn helt for jævlige når det står på:P men likevel så er eg mer redd den nåla, enn selve riene!

Men så lenge barna har komt levende ut, og mor og barn har det bra....så spiller det for meg ingen rolle hvor barna blir født, og hvordan den blir født!:)

 
Back
Topp