Alle barn er forskjellige.
Noen er sosiale, prater og har god motorikk, trenger stimuli og storkoser seg i barnehagen som ettåringer. Andre kan ikke gå, klarer ikke bevege seg utendørs, føler seg utrygge, spiser ikke så mye fast føde og trives ikke i barnehage allerede som ettåring.
Alle foreldre er forskjellige.
Noen foreldre er gode på å gi barna varierte opplevelser som gir læring og utvikling, snakker mye med barna sine, gir de motoriske utfordringer og er emosjonelt tilstede for barnet. Andre foreldre er drittlei av å være hjemme med barnet, ser mer på mobilen sin eller tv enn å være sosial med barnet, holder seg mye inne hjemme eller bare har med barnet "på slep" på egne interesser. Så kommer det an på hvilke muligheter foreldrene har for å være sammen med andre ol.
Alle barnehager er forskjellige.
Det er vanlig med ettåringer i barnehage. Men slett ikke alle barnehager er godt nok tilrettelagt for de yngste barna. Både fysisk miljø, innhold/aktiviteter, arbeidsmåter og personalets kunnskap. Og så er det mange barnehager som kan mye om relasjoner og tilknytning, klarer å se små barns behov, skjermer de og legger til rette for de.
Ergo, det finnes inget fasitsvar.
Det er både fordeler og ulemper. Men har barnet gode foreldre er ikke barnehage en nødvendighet for barnets læring og utvikling. Men for enkelte barn er det en stor fordel å begynne utdanningsløpet i barnehagen. Ulempene mtp det relasjonelle gjelder nok alle ettåringer som har lite tid med foreldrene sine.
Min eldste begynte når de var 13 mnd (40%) og 21 mnd (100%). Han var egentlig søkt inn da han var 10 mnd og klar på alle måter bortsett fra han jeg ikke kunne sende med han puppene mine [emoji12] Da han var 13 mnd tenkte jeg han fint kunne ha utbytte av et par dager i uken, men ikke i den barnehagen desverre viste det seg. Fulltid fra nærmere 2 år var fint.
Yngste mi begynte som 18 mnd gammel. Det ble mye fridager og mange korte dager, da barnehage ikke fungerte så godt pga spiseproblemer. Men på alle andre måter fungerte det topp. Hun var veldig sosial og barnehagen helt fantastisk på samspill og relasjoner. Hun var litt sen språklig, så der var barnehage en fordel.