Mat til redusert pris. gjerrig, prisbevisst eller miljøbevisst?

Kristin :)

Forumet er livet
Aprillykke 2017
Sommerfuglene
Mat som er nær ved å gå ut på dato blir satt ned med 40% i flere butikker. Hvilke tanker har dere om dem som bevisst går dit og plukker (hver gang)? Er vedkommende gjerrig, fattig, fornuftig, prisbevisst eller miljøbevisst i dine øyne?
 
Fornuftig tenker jeg også. Men om jeg må velge mellom HI's alternativer; både prisbevisst og miljøbevisst.
 
Jeg går bevisst bort dit og ser.. her om dagen fant jeg kake der, jeg er glad i kake så da kjøpte jeg kake. Det er hverken prisbevisst eller lurt av meg.. for jeg hadde ikke kjøpt den om det ikke var på tilbud! ;) så jeg følte meg miljøbevisst.. Men egentlig var jeg bare fysen!

Andre folk tenker jeg at sikkert gjør det samme, kanskje prisbevisst "oi, dette skulle vi ha uansett, denne er rabattert." Eller eventyrlysten "oi, tilbud, dette så ut som noe vi ikke har smakt før"
 
All of the above? [emoji12] Jeg sjekker ofte den hylla fordi jeg hater tanken på at det blir kastet hvis ikke vi kjøper det, og så er det så klart billig mat. Betale så lite for så god mat. Jeg bare hiver det i fryseren når jeg kommer hjem om det er mulig.
 
Prisbevisst vil jeg si, altså bi har råd til å kjøpe alt til full pris om vi vil men kjøper gjerne ting som holder på å gå ut på dato og ser gjerne etter tilbud men kjøper ikke unødvendige ting da, men ting jeg vil prøve ut men ikke har gjort enda pga pris kjøper jeg gjerne [emoji16]
 
Jeg går dit for å spare noen kroner og gjerne prøve ut nye ting:)

Ofte jeg har sett nye varer i butikk som jeg synes blir for dyr å kjøpe kun for å smake, men finner det ofte i nedsatt kurven etterhvert, så da kjøper jeg:)
 
Fornuftig, tenker jeg :) Skal prøve å det og , om jeg ser noe jeg har lyst å spise/drikke:)
 
Jeg kjøper nedsatt mat når jeg ikke er gravid.
Nå tør jeg ikke, selv om det sikkert ikke hadde skadet.
 
Fornuftig og miljøbevisst. Og om du er «fattig» så er det vel kun et pluss å kunne handle billig og samtidig spare miljøet.
 
Det synes jeg er fornuftig og miljøbevisst, og i tillegg skikkelig bra! Det er så mye mat som kastes pga dato eller avvikende utseende, og det er groteskt å tenke på alle de som går sulten i verden samtidig som vi kaster mat som er god. Jeg er så glad for at dette er litt i vinden nå, anbefaler instakontoen «spisoppmaten», masse god inspo om dette temaet!

Om noen rynker på nesen når noen kjøper slike varer synes jeg er helteit, skikkelig fjortisopplegg:eek:
 
Fornuftig. Jeg sjekker altid der når jeg er på butikken. Så praktisk om melka er på 40% når vi skal ha det uansett. Unødvendig å kaste sånn mat også sparer man penger på det. Enkelte typer mat er kjempe dyrt. Vi har to indrefileer i fryseren som kostet meg 25 kr. Elsker indrefilet.
 
Definitivt miljøbevist. Vi kjøper det først og fremst sånn at det ikke blir kastet (men fint å spare noen kroner i samme slengen). Så lenge maten lukter, smaker og ser ut som det skal, spiser jeg det (men ja, var nok litt mer forsiktig da jeg var gravid, jeg og). På mange produkter er datoen alt for konservativ. Produsentene tenker nok at 'jo mer det blir kastet, jo mer selger vi'. Det gjør meg kvalm! [emoji34] Jeg heier på Frankrike som har begynt å gi maten som før ville blitt kastet, til de som ikke har råd til å kjøpe det selv!
 
Back
Topp