Kicks' dagbok - veien mot mirakelbarnet vårt

Har akkurat lest gjennom hele dagboken din. Så herlig at det virker som at du får en lykkelig slutt! Gratulerer så masse :happy:
Sitter selv og ruger på 8.dagen og skal ta test om en uke. Første IVF-forsøk, så er ganske blank og uerfaren på terminologien :D
 
Har akkurat lest gjennom hele dagboken din. Så herlig at det virker som at du får en lykkelig slutt! Gratulerer så masse :happy:
Sitter selv og ruger på 8.dagen og skal ta test om en uke. Første IVF-forsøk, så er ganske blank og uerfaren på terminologien :D
Så hyggelig! Tusen takk!:Heartred
For en spennende tid du har nå - ønsker deg masse lykke til med testing:Heartred
 
Håper alt står bra til
 
28+0 - 3. trimester!
For en herlig følelse - tenk at jeg skulle være så heldig å få oppleve dette?! Det hadde jeg aldri trodd!:Heartred

Den siste uken har jeg tenkt mye på hvor nærme vi begynner å komme en fødsel, og til jentene faktisk kommer til verden. Jeg blir litt stressa av det, siden vi ikke er klare med å få klart barnerommet og alt det andre som skal opp og ryddes og ordnes. Jeg sa at dette skulle være klart til uke 25 - vel, det skjedde da altså ikke...
En annen ting jeg har kjent på mer nå siden det nærmer seg, er jo at jeg så klart gleder meg mye. Men tankene og følelsene har også tatt litt overhånd på om jeg skal klare dette - klarer jeg å ta vare på to barn? Det blir en enorm omveltning i hverdagen. Hverdagen vi har nå, får vi aldri tilbake. Jeg regner med at disse tankene forsvinner så snart jeg får se gullene mine da:Heartred

Formen er sånn noenlunde. Tungt, vondter i rygg og bekken (men stabilisert seg mer siden jeg nå tar det mye med ro), fortsatt litt ekkel i blodtrykket på formiddagene (men mye bedre enn før!), nesetettheten og pusten er blitt dårligere, og halsbrannen blir verre. I går natt våknet jeg av at jeg fikk mye syre i munnen. Mulig jeg må få legen til å skrive ut noe medisin til meg for dette. Litt mer trett igjen, og kynnere som også er veldig svingende dag for dag.
Alt i alt går det egentlig veldig greit, og jeg trives fortsatt som gravid. Tror jeg blir å savne det faktisk!

Jentene i magen har vært aktive som bare det. De har seg en rolig dag innimellom, som gjør mammaen litt nervøs, men er heldigvis ikke så ofte. Jeg kjenner stadig mer og mer til de små urolighetene deres, siden de nå blir større og har mindre plass blir det så klart lettere for meg å kjenne mer detaljer i bevegelsene.

Endelig har jeg fått sendt inn søknad til nav, så håper jeg de nye reglene som er sagt skal komme, kommer.
6.juni skal det opp som sak i Stortinget. Dette gjelder for barn som blir født etter 1.juli. Den ene nye regelen handler om at mødrekvoten og fedrekvoten skal gå fra å bli 15 uker hver (10 uker nå). Dermed reduseres fellesperioden man kan bruke til fordeling mellom mor og far fra 26 uker til 16 uker. Synes personlig ikke noe om denne regelen. Men i tillegg skal tvillingforeldre få økt permisjonstid. Nå får tvillingforeldre 5 ekstra uker til fordeling slik man ønsker. Disse skal utvides til 17 uker.

Om 2 dager skal vi på vekstkontroll på sykehuset igjen. Det blir den 3., og jeg er kjempespent på om de vokser som de skal, og om de fortsatt er ganske like i vekt. Magen vokser vertfall fint!

Uke 25, 26, 27, 28.jpg
 
Last edited:
Så fin oppdatering, og for en flott mage! :) :Heartred
 
❤️ Ikke lenge igjen til juli (august) nå frøken! Kos deg med siste ukene og lykke til med kontroll :)
 
Gratulerer med 28 uker og tredje trimester
 
Gratulerer med tredje trimester og så fiin mage!![emoji7][emoji7]
 
Så kom lekkasjen med melk ut fra puppene i kveld. Det er litt rart synes jeg:p
Kunne enda ventet noen uker før det kom for min del, men slik er det. Man får ta det som kommer! Det er vel et godt tegn på at ting fungerer:)
 
Last edited:
28+0 - 3. trimester!
For en herlig følelse - tenk at jeg skulle være så heldig å få oppleve dette?! Det hadde jeg aldri trodd!:Heartred

Den siste uken har jeg tenkt mye på hvor nærme vi begynner å komme en fødsel, og til jentene faktisk kommer til verden. Jeg blir litt stressa av det, siden vi ikke er klare med å få klart barnerommet og alt det andre som skal opp og ryddes og ordnes. Jeg sa at dette skulle være klart til uke 25 - vel, det skjedde da altså ikke...
En annen ting jeg har kjent på mer nå siden det nærmer seg, er jo at jeg så klart gleder meg mye. Men tankene og følelsene har også tatt litt overhånd på om jeg skal klare dette - klarer jeg å ta vare på to barn? Det blir en enorm omveltning i hverdagen. Hverdagen vi har nå, får vi aldri tilbake. Jeg regner med at disse tankene forsvinner så snart jeg får se gullene mine da:Heartred

Formen er sånn noenlunde. Tungt, vondter i rygg og bekken (men stabilisert seg mer siden jeg nå tar det mye med ro), fortsatt litt ekkel i blodtrykket på formiddagene (men mye bedre enn før!), nesetettheten og pusten er blitt dårligere, og halsbrannen blir verre. I går natt våknet jeg av at jeg fikk mye syre i munnen. Mulig jeg må få legen til å skrive ut noe medisin til meg for dette. Litt mer trett igjen, og kynnere som også er veldig svingende dag for dag.
Alt i alt går det egentlig veldig greit, og jeg trives fortsatt som gravid. Tror jeg blir å savne det faktisk!

Jentene i magen har vært aktive som bare det. De har seg en rolig dag innimellom, som gjør mammaen litt nervøs, men er heldigvis ikke så ofte. Jeg kjenner stadig mer og mer til de små urolighetene deres, siden de nå blir større og har mindre plass blir det så klart lettere for meg å kjenne mer detaljer i bevegelsene.

Endelig har jeg fått sendt inn søknad til nav, så håper jeg de nye reglene som er sagt skal komme, kommer.
6.juni skal det opp som sak i Stortinget. Dette gjelder for barn som blir født etter 1.juli. Den ene nye regelen handler om at mødrekvoten og fedrekvoten skal gå fra å bli 15 uker hver (10 uker nå). Dermed reduseres fellesperioden man kan bruke til fordeling mellom mor og far fra 26 uker til 16 uker. Synes personlig ikke noe om denne regelen. Men i tillegg skal tvillingforeldre få økt permisjonstid. Nå får tvillingforeldre 5 ekstra uker til fordeling slik man ønsker. Disse skal utvides til 17 uker.

Om 2 dager skal vi på vekstkontroll på sykehuset igjen. Det blir den 3., og jeg er kjempespent på om de vokser som de skal, og om de fortsatt er ganske like i vekt. Magen vokser vertfall fint!

Vis vedlegget 259352

Så gøy det må bli med tvillinger! Ikke mange ukene igjen til dere får møte jentene deres nå:happy:
:Heartred:love7
 
28+2 - vekstkontroll
Jeg har ventet spent og lenge på kontrollen, da det er 4+2 uker siden sist!
Og det gikk over all forventning!:joyful:

Sist (uke 24+0) veide tvilling 1 694g og tvilling 2 671g. De lå da akkurat litt under gjennomsnittet (50 percentilen). Tv1 lå med hodet ned, og tv2 i tverrleie med hodet mot høyre.

I dag veier tv1 1313g og tv2 1364g. Tv1 ligger heldigvis fortsatt med hodet godt nede, og tv2 har lagt hodet mot venstre, men ligger fortsatt i tverrleie. Vekten er heldigvis veldig lik, selv om tv2 nå har gått forbi tv1 fra sist:p På OUL i uke 18+5 var det tv2 som var størst også, så de vokser litt i rykk og napp. Percentilene ligger på rundt 50 og 64 (akkurat på og over gjennomsnittet), så altså bedre vekt nå enn sist! Vi ble helt overrasket over dette - tenk at jeg går med tvillinger og at de ligger så bra i vekt!
Estimert til 3300g hver om jeg hadde gått til termin med de (for 4 uker siden ble de estimert til 3000g).

Legen så også at de lå å øvde på å puste begge to, da brystkassene hevet seg. Det var et godt tegn:)
I tillegg sjekket hun livmorhalsen min, som fra sist måling (var inne pga økende kynnere 3/5) var 4 cm og 5,5 cm 2 uker før. I dag var den lengre igjen, og var mellom 4,7-4,9 cm! Det var helt overveldende til hvor mye bra det skulle være i dag! Det betyr at til tross for at jeg har mye kynnere, tåler livmorhalsen dette utmerket.
Jeg har hatt ene morkaken rett ved livmorhalsåpningen hele tiden, og det var den fortsatt i dag. Målt 17mm fra åpningen, men hun mener dette ikke skal være noe problem for vaginal fødsel. Om jeg skulle gå i fødsel i morgen nevnte hun likevel at det måtte bli målt og vurdert på nytt (bør være 20mm fra åpningen for vaginal fødsel).
I tillegg sa hun at jeg ikke skulle gå til termin, men at rutinemessig er det å bli satt igang uke 38 om de ikke har kommet (de sier litt forskjellig, og virker ikke som alle legene vet helt når jeg spør de). Hun forklarte det med at morkaken(e) når man går med tvillinger ofte blir fortere gamle, og at det er derfor man vil ha de ut. Altså under 10 uker igjen - vanvittig å tenke på!:p

Jordmor sine målinger var også fine. Ingen utslag på urinprøven, blodtrykket ligger stabilt (110/60 i dag), og symfyse-fundusmål på 35cm (opp 2 cm fra jordmorkontroll for 1,5 uke siden (uke 26+6)). Så nå er jeg 1cm fra gjennomsnittet på magemål ifht de som er gravide i uke 40 med ett barn:hilarious: Hjerterytmen på tvillingene var 138 og 150.

Mannen var litt mer aktiv i dag og hadde litt flere spørsmål til legen, så det var kjekt:)

Neste kontroll er om 4 uker, og får da også fødselssamtale både med jordmor og lege, i tillegg til det vanlige som vi har gjort i dag.
 
Last edited:
Så fantastisk gode nyheter da! De koser seg godt der inne, får ikke blitt bedre enn det:happy::Heartred:Heartred
 
Tenk, om 10 uker er du tvillingmamma til to jenter :Heartpink:Heartpink
 
Så masse gode nyheter!
 
Back
Topp