Influensavaksine

100% trygt ville jeg ikke sagt uansett, nettop fordi det er begreneset erfaring med å gi den i 1 trimester, jeg hadde selv tenkt å vaksinere meg flr noen uker siden, fikk da beskjed om at di ønsker å vente med å gi denne pga alt av utvikling som skjer i 1 trimester og pga lite erfaring med å gi den så tidlig.
Jeg ønsker ihvertfall å vente til 2. Trimester da jeg føler det er tryggest mtp det jeg har lest og hørt:p
Men det er ingen grunn til at å sprøyte inn døde influensavirus i første trimester er utrygt. Det er helt trygt. Uansett når man tar det i livet. Den eneste grunnen til at ikke absolutt alle får er at det er dyrt. Så da prioriteres noen grupper. Det betyr ikke at det er farlig for de som ikke prioriteres.

Dersom man er så uheldig at man får influensa i første trimester kan feber i første trimester (på 38 grader eller mer) føre til hjertefeil hos fosteret, samt leppe- og ganespalte. Dette er (dessverre...) vist i flere studier. Det er også gjort mange studier på influensavaksine, og det er ingen økt fare for hverken spontanabort eller noen som helst andre skader (som hjerte/hjerne/osv). Der har de sammenlignet populasjoner med gravide på flere tusen. Sammenlignet grupper som fikk influensavaksine vs ikke. Det er ingen flere dødfødsler eller utviklingsfeil (hjerte/hjerne/andre organer) blant barna det mor fikk influensavaksinen. Derimot er det i graviditeter der mødre får influensa en høyere andel dødfødsler, og hjertefeil (det siste hovedsakelig ved influensa i første trimester, det sistnevnte ved influensa sent i svangerskapet).

Så det er jo gambling å ikke ta den. Men om man ikke reiser kollektivt (som jeg gjør, tett med masse folk som gjerne er syke) og ikke omgås folk man kan smittes av generelt, skjønner jeg bedre om man lar være å ta den. Men med tanke på at den koster en hundrelapp og har absolutt ingen skadelige effekter på babyen, så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å la være. For meg er det bittelitt som å ikke bruke barnesete/belte i bilen. drøy sammenligning men likevel lik. Fordi de få det går galt for går det veldig galt for. Man veit aldri. Better safe than sorry...


Edit: ble litt langt dette, men konklusjonen er at farene ved en evt. influensa er større enn ved influensavaksine, uansett når tatt :)
 
Last edited:
Men det er ingen grunn til at å sprøyte inn døde influensavirus i første trimester er utrygt. Det er helt trygt. Uansett når man tar det i livet. Den eneste grunnen til at ikke absolutt alle får er at det er dyrt. Så da prioriteres noen grupper. Det betyr ikke at det er farlig for de som ikke prioriteres.

Dersom man er så uheldig at man får influensa i første trimester kan feber i første trimester (på 38 grader eller mer) føre til hjertefeil hos fosteret, samt leppe- og ganespalte. Dette er (dessverre...) vist i flere studier. Det er også gjort mange studier på influensavaksine, og det er ingen økt fare for hverken spontanabort eller noen som helst andre skader (som hjerte/hjerne/osv). Der har de sammenlignet populasjoner med gravide på flere tusen. Sammenlignet grupper som fikk influensavaksine vs ikke. Det er ingen flere dødfødsler eller utviklingsfeil (hjerte/hjerne/andre organer) blant barna det mor fikk influensavaksinen. Derimot er det i graviditeter der mødre får influensa en høyere andel dødfødsler, og hjertefeil (det siste hovedsakelig ved influensa i første trimester, det sistnevnte ved influensa sent i svangerskapet).

Så det er jo gambling å ikke ta den. Men om man ikke reiser kollektivt (som jeg gjør, tett med masse folk som gjerne er syke) og ikke omgås folk man kan smittes av generelt, skjønner jeg bedre om man lar være å ta den. Men med tanke på at den koster en hundrelapp og har absolutt ingen skadelige effekter på babyen, så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å la være. For meg er det bittelitt som å ikke bruke barnesete/belte i bilen. drøy sammenligning men likevel lik. Fordi de få det går galt for går det veldig galt for. Man veit aldri. Better safe than sorry...


Edit: ble litt langt dette, men konklusjonen er at farene ved en evt. influensa er større enn ved influensavaksine, uansett når tatt :)

Vi som jobber på sykehuset får den gratis uansett og det var de som setter den der som anbefalte meg å vente, dette til tross for at jeg jobber i helsesektoren.. nå er jeg sykemeldt uansett og kommer sikkert ikke til å være tilbake på jobb før uke 12, sånn som formen er nå..så jeg ser uansett ikke noe grunn for min egen del å ta den før 2. Trimester. Feber er jeg klar over at kan være farlig for fosteret, det kan man også få av en rekke andre ting og det kan behandles.. Det gjør meg egentlig enda mer skeptisk til å ta vaksinen tidligere enn anbefalt. Tenker at hvis feber ved influensa hadde vært en såpass stor risikofaktor så hadde det ihvertfall vært anbefalt i 1 trimester.

Jeg følger bare de anbefalingene jeg har fått, synes ikke det er gambling når det er dette som er anbefalt av helsevesenet og fra trygge informasjonssider.
 
Tenker jeg får prate med legen om det i 2.trimester :) aldri hatt influensa, så stresser ikke stort, men plutselig dukker det opp noe mystifistisk, og vil jo at knøttet i magen skal være mest mulig beskyttet :)
 
Jeg er litt usikker. Tenker jo at siden de anbefaler den til gravide, og det er en (dog bitteliten) risiko for at fosteret skades av en influensa, så burde jeg ta den. Men på den andre siden så har jeg aldri hatt influensa før, så jeg føler ikke det er særlig stor risiko for at jeg får det i år heller.

Sist graviditet tok jeg den ikke, men da var sesongen stort sett over da jeg gikk inn i andre trimester.

Jeg har aldri hatt influensa jeg heller :)
De jeg lever med blir stadig syke, men ikke jeg bankibordet :)
Spesielt mannen min får alt barna får, og det som går runt forbi :eek:
 
Men det er ingen grunn til at å sprøyte inn døde influensavirus i første trimester er utrygt. Det er helt trygt. Uansett når man tar det i livet. Den eneste grunnen til at ikke absolutt alle får er at det er dyrt. Så da prioriteres noen grupper. Det betyr ikke at det er farlig for de som ikke prioriteres.

Dersom man er så uheldig at man får influensa i første trimester kan feber i første trimester (på 38 grader eller mer) føre til hjertefeil hos fosteret, samt leppe- og ganespalte. Dette er (dessverre...) vist i flere studier. Det er også gjort mange studier på influensavaksine, og det er ingen økt fare for hverken spontanabort eller noen som helst andre skader (som hjerte/hjerne/osv). Der har de sammenlignet populasjoner med gravide på flere tusen. Sammenlignet grupper som fikk influensavaksine vs ikke. Det er ingen flere dødfødsler eller utviklingsfeil (hjerte/hjerne/andre organer) blant barna det mor fikk influensavaksinen. Derimot er det i graviditeter der mødre får influensa en høyere andel dødfødsler, og hjertefeil (det siste hovedsakelig ved influensa i første trimester, det sistnevnte ved influensa sent i svangerskapet).

Så det er jo gambling å ikke ta den. Men om man ikke reiser kollektivt (som jeg gjør, tett med masse folk som gjerne er syke) og ikke omgås folk man kan smittes av generelt, skjønner jeg bedre om man lar være å ta den. Men med tanke på at den koster en hundrelapp og har absolutt ingen skadelige effekter på babyen, så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å la være. For meg er det bittelitt som å ikke bruke barnesete/belte i bilen. drøy sammenligning men likevel lik. Fordi de få det går galt for går det veldig galt for. Man veit aldri. Better safe than sorry...


Edit: ble litt langt dette, men konklusjonen er at farene ved en evt. influensa er større enn ved influensavaksine, uansett når tatt :)
Takk for god info!! Jeg burde tatt den i første trimester da pga astma, og og fått både influensa og lungebetennelse på nyåret de gangene jeg har glemt det... Legen har satt opp vaksinen til første kontroll som er i neste uke.
 
Er det sånn at immunforsvaret er svekket under en graviditet? Tenker på de som ikke pleier å bli syke og velger å ikke ta vaksinen.
 
Er det sånn at immunforsvaret er svekket under en graviditet? Tenker på de som ikke pleier å bli syke og velger å ikke ta vaksinen.
Godt spørsmål.. jeg vil tro noen får dårligere immunforsvar av det, grunnet hormonelle endringer.

Jeg har hatt elendig immunforsvar siden dattera mi begynte i bhg i fjor. Jeg har vært mye mer syk enn henne, jeg har hatt alt. Hånd- for munn (verdens jævligste sykdom! Kunne ikke drikke vann pga kjempevonde blemmer i hele halsen og munnen), streptokokker, flere langvarige forkjølelser med hoste i ukesvis etterpå, feber mange ganger osv.

Så jeg følte jeg hadde det litt travelt med influensavaksina, tok den for noen uker siden. Næ er jeg syk igjen. Ble smitta av dattera som hadde falsk krupp forrige uke. Jeg hadde feber fredag - søndag (tok Paracet for å få den ned), nå har jeg kjempevondt i halsen og hoster masse.

Vi har funnet ut at vi har veldig lav luftfuktighet, så plagene vi har i vinterhalvåret er mye knyttet til det. Vi får alle veldig tørr og kløende hud, sprukne lepper, og når vi er forkjøla: en forferdelig tørrhoste. Jeg hang et klissvått håndkle ved senga mi i går kveld og slapp unna en natt med hoste! Før har jeg vært avhengig av cosylan for å styre hosten, men det kan man jo ikke ta som gravid så jeg måtte gjøre litt research og prøve litt forskjellig, lange varme dusjer hjelper også veldig: slimløsende dessuten.

Nå gikk jeg veldig langt utenfor temaet merket jeg :p
 
Jeg jobber som sykepleier og vi får den gratis på jobb. Jeg har ikke tenkt å ta den. Sjansen for å få influensa er i grunn liten da jeg har jobbet i 10 år i yrket og aldri fått den. Tok heller ikke sist og fikk heller ikke anbefalt den da:) jeg er heller ikke i risikogruppen til tross for redusert nyrekapasitet. Har aldri vært plaget med astma eller lignende heller:) Har i grunn et veldig godt immunforsvar og ser derfor ikke grunn til å ta den:)

Irriterer meg litt over at folk tror og sier at de har influensa sånn annenhver gang de er forkjøla [emoji12] det er «vanlig» å ha influensa 1-2 ganger i 10-året og det er langt ifra en forkjølelse og litt feber [emoji85]
 
Irriterer meg litt over at folk tror og sier at de har influensa sånn annenhver gang de er forkjøla [emoji12] det er «vanlig» å ha influensa 1-2 ganger i 10-året og det er langt ifra en forkjølelse og litt feber [emoji85]

Helt enig! Irriterer meg grønn over folk som har influensa tre ganger i året. Nei, du har vært forkjøla!!!:banghead:
 
Jeg jobber som sykepleier og vi får den gratis på jobb. Jeg har ikke tenkt å ta den. Sjansen for å få influensa er i grunn liten da jeg har jobbet i 10 år i yrket og aldri fått den. Tok heller ikke sist og fikk heller ikke anbefalt den da:) jeg er heller ikke i risikogruppen til tross for redusert nyrekapasitet. Har aldri vært plaget med astma eller lignende heller:) Har i grunn et veldig godt immunforsvar og ser derfor ikke grunn til å ta den:)

Irriterer meg litt over at folk tror og sier at de har influensa sånn annenhver gang de er forkjøla [emoji12] det er «vanlig» å ha influensa 1-2 ganger i 10-året og det er langt ifra en forkjølelse og litt feber [emoji85]

Hvordan vet man forskjell på influensa og forkjølelse? De gangene jeg (tror jeg) har hatt influensa, så har jeg hatt høy feber, halsvondt, tett nese, hodepine, det har verket i alle ledd, jeg har hatt hete- og kuldetokter om hverandre, og jeg har ligget på sofaen uten å klare å røre meg i en ukes tid.
 
Skal absolutt ikke ta den :)! Satt meg godt inn i det og det er min mening :)
 
Hvordan vet man forskjell på influensa og forkjølelse? De gangene jeg (tror jeg) har hatt influensa, så har jeg hatt høy feber, halsvondt, tett nese, hodepine, det har verket i alle ledd, jeg har hatt hete- og kuldetokter om hverandre, og jeg har ligget på sofaen uten å klare å røre meg i en ukes tid.

https://www.vg.no/forbruker/helse/h...are-influensa-to-ganger-i-tiaaret/a/23408608/

Det kan høres ut som influensa det du har hatt men en vet det ikke med sikkerhet uten å ta ei blodprøve.. Vanligvis varer ei influensa i 1-2 uker og en bruker lang tid på å bli seg selv igjen også etter en er «frisk» :)
 
Har hatt influensa en gang, og det er straks 2 år siden. Var dårligere da enn da jeg hadde lungebetennelse som ungdom. :p

Usikker på om jeg skal ta influensavaksina. Jeg er ikke i risikogruppa, og jeg er ikke utsatt for noe stort smittepress. Får se hva jeg blir anbefalt, den ble ikke nevnt forrige svangerskap i det hele tatt, selv om det var ca på samme tid som nå
 
Dersom man er så uheldig at man får influensa i første trimester kan feber i første trimester (på 38 grader eller mer) føre til hjertefeil hos fosteret, samt leppe- og ganespalte. Dette er (dessverre...) vist i flere studier.


Atte hvaaa???

Jeg har vært syk over en uke nå. 3 dager med feber=(
 
Det gjorde jeg=) Er heldigvis nesten frisk i dag men gosh. Livredd for babyen da. Godt det er ul på fredag!
Med mindre du hadde veldig høy feber har det mest sannsynlig gått helt fint. Jeg hadde 38,5 hele fredag før jeg leste om det med feber og graviditet og tok paracet. Over 39 er verre.

Men uansett er det en teoretisk risiko. Dvs at for mange vil det gå bra selv om de har feber. Som med så mye annet. <3
 
Back
Topp