Influensavaksine

Jeg jobber som sykepleier og vi får den gratis på jobb. Jeg har ikke tenkt å ta den. Sjansen for å få influensa er i grunn liten da jeg har jobbet i 10 år i yrket og aldri fått den. Tok heller ikke sist og fikk heller ikke anbefalt den da:) jeg er heller ikke i risikogruppen til tross for redusert nyrekapasitet. Har aldri vært plaget med astma eller lignende heller:) Har i grunn et veldig godt immunforsvar og ser derfor ikke grunn til å ta den:)

Irriterer meg litt over at folk tror og sier at de har influensa sånn annenhver gang de er forkjøla [emoji12] det er «vanlig» å ha influensa 1-2 ganger i 10-året og det er langt ifra en forkjølelse og litt feber [emoji85]

Enig med deg angående den irritasjonen. At folk tror forkjølelse er influensa. Jeg har flere kraftige forkjølelser i året. Men har hatt ordentlig influensa 2 ganger de siste årene. Jeg ser derfor på det som en reell risiko å bli smittet av det, og som gambling å ikke ta vaksina. Skulle ønske jeg kunne vaksinere meg mot forkjølelse også. jeg hadde feber fredag-mandag, nå hoster jeg masse, har veldig vond hals, er supersnørrete og lyssky og må være på er mørkt rom. Sånn har jeg det flere uker hvert år. Utrolig kjipt... (og mangler ingenting av vitaminer eller mineraler... har testa alt)
 
https://www.vg.no/forbruker/helse/h...are-influensa-to-ganger-i-tiaaret/a/23408608/

Det kan høres ut som influensa det du har hatt men en vet det ikke med sikkerhet uten å ta ei blodprøve.. Vanligvis varer ei influensa i 1-2 uker og en bruker lang tid på å bli seg selv igjen også etter en er «frisk» :)

I artikkelen står det «I barndommen og tenårene er det mye mer vanlig, trolig fordi vi omgås andre mennesker mer.»

Jeg vil derfor si at for de av oss som har barn i barnehage (med mye sykdom) og som reiser kollektivt, er det en reell risiko for å bli smittet hvert år
 
Jeg tenker å ta den hos fastlegen på første kontroll [emoji4]
 
Med mindre du hadde veldig høy feber har det mest sannsynlig gått helt fint. Jeg hadde 38,5 hele fredag før jeg leste om det med feber og graviditet og tok paracet. Over 39 er verre.

Men uansett er det en teoretisk risiko. Dvs at for mange vil det gå bra selv om de har feber. Som med så mye annet. <3
Heldigvis ikke over 39. Lå å vippet mellom 37.8 og 38.8 i 3 dager. =)
 
Jeg skal ikke ta influensavaksinen.
Jeg har aldri hatt influensa og har heller aldri vaksinert meg. Har aldri blitt anbefalt influensavaksine i mine tre tidligere svangerskap.
 
Jeg skal høre med legen når jeg skal inn for å ta blodprøver! Har jo en barnehagegutt, så risikoen er alltid der for å bli smittet. Men hovedgrunnen til å ta den må være at babyen også blir beskytta etter fødsel! Helt forferdelig når så små er syke!
 
Eg skal ta den! Men rakk å bli forkjøla rett før eg kunne ta den så no venta eg berre på at formen skal bli bedre så eg får tatt den!
 
Glemte å spørre legen, og han nevnte den ikke i det hele tatt. Ikke jordmor heller da jeg var der. Men jeg har jo en jobb hvor jeg i liten grad omgås folk, og ingen barn i barnehage eller skole. Er ikke så veldig utsatt for smitte. Har hatt influensa bare en gang i hele mitt liv, og det nærmer seg 2 år siden. Var rett før 30 årsdagen min, og jeg var skikkelig slapp etterpå så 30-årsdagen bestod av bittelitt besøk og meg som satt og halvsov i en stol. :p Hadde ikke vært så dårlig siden jeg hadde lungebetennelse på ungdomsskolen, så glad det ikke er noe jeg får så ofte gitt ...
 
Jeg tokk den på fredag på første svangerskap kontroll,12+5. Jeg har astma men har ikke symptomer,bruker ikke medisin og jeg husker ikke siste gang når jeg hadde influensa. Legen sa at at dette er god grunn å ta vaksinen,lenger du hadde ikke influensa støre risikoen at du får det nå. Men,idag fikk jeg vondt i halsen og i hele kroppen min,ingen feber :(
 
Tok den da jeg var hos legen forrige uke. Tenker at når det er anbefalt er det fornuftig å ta den.
 
Tok den da jeg var hos legen forrige uke. Tenker at når det er anbefalt er det fornuftig å ta den.
Hadde du noe bivirkning? Jeg trodde jeg skal dø idag.
 
Back
Topp