Influensavaksine

Haaaaaaaater sprøyter, men burde vel ta den... *grøss...*
 
Jeg skal ta den så fort jeg er ferdig med 1.trimester tenker jeg. Har en lei tendens til å få heavy influensa 1 gang i året, og det hadde vært supert for både meg og babyen å slippe det...

Har snakket med flere innen helseyrket som sier at den skal være helt trygg å ta, og alle jeg har snakket med anbefaler at jeg gjør det. Sprøyteskrekken får vike her og :wideyed:
 
Tok den måneden før jeg ble gravid. Håper ikke det gjorde noe[emoji52]
 
Jeg tok den! Betalte selv, 120 kr eller noe, måtte hente på apoteket, så satte de den hos legen.

For meg er det en selvfølge. Tok den i forrige graviditet også, men da var jeg mye lengre på vei.

Faren for babyen i magen om jeg skulle få influensa vil jeg ikke utsette den for. Babyen risikerer å dø. I tillegg pga høy feber og andre ting ved influensa risikerer man at barnet får hjertefeil og andre ting som feber over 38 i graviditet kan føre til.

En lav pris å betale (120kr, et stikk) for en så god forsikring <3
 
Jeg skal ta den så fort jeg er ferdig med 1.trimester tenker jeg. Har en lei tendens til å få heavy influensa 1 gang i året, og det hadde vært supert for både meg og babyen å slippe det...

Har snakket med flere innen helseyrket som sier at den skal være helt trygg å ta, og alle jeg har snakket med anbefaler at jeg gjør det. Sprøyteskrekken får vike her og :wideyed:

Ikke noe i veien for å ta nå heller. Du må betale selv (120kr) men det tror jeg man må senere også. Influensa i første trimester er heller ikke bra for barnet. Jeg tok den for halvannen uke siden nå. Da er jeg immun for hele sesongen
 
Jeg har aldri tatt den. Ei har jeg blitt spurt, eller oppfordret. Om og ta den av lege/jordm. Selv under tett oppfylling på sykehuset har ikke dette blitt nevnt en eneste gang...
Og nei jeg skal ikke ta den
 
Jeg er litt usikker. Tenker jo at siden de anbefaler den til gravide, og det er en (dog bitteliten) risiko for at fosteret skades av en influensa, så burde jeg ta den. Men på den andre siden så har jeg aldri hatt influensa før, så jeg føler ikke det er særlig stor risiko for at jeg får det i år heller.

Sist graviditet tok jeg den ikke, men da var sesongen stort sett over da jeg gikk inn i andre trimester.
 
Ikke noe i veien for å ta nå heller. Du må betale selv (120kr) men det tror jeg man må senere også. Influensa i første trimester er heller ikke bra for barnet. Jeg tok den for halvannen uke siden nå. Da er jeg immun for hele sesongen

Åh søren, hadde jeg visst det hadde jeg tatt den på legetimen min idag tidlig... Begynner å få vondt i halsen, så er stygt redd for at noe er på vei... :(
 
Jeg vil bare påpeke at de kun anbefaler vaksinen i 2 og 3 trimester hos folk som ikke er i risikogruppen eller folk som jobber på helseinstitusjon (++) dette står på både sidene til norsk folkehelseinstitutt, og helsenorge.no. Vil tro at hvis de mente det var helt trygt å ta den i 1 trimester uten videre, så hadde også 1 trimester stått som anbefalt.

Du er heller ikke immun mot influensa selv om du tar vaksinen, du har en beskyttelse som KAN gjøre at du slipper å få det, barnet ditt er heller ikke automatisk immun mot influensa selv om du tar vaksninen. Influensa viruset endrer seg raskt og i slutten av sesongen kan det ha endret seg slik at du ikke lenger er dekket av vaksinen du tok i begynnelsen av sesongen.

Jeg skal selv ta den først når jeg er kommet til 2. Trimester:happy:
 
Jeg vil bare påpeke at de kun anbefaler vaksinen i 2 og 3 trimester hos folk som ikke er i risikogruppen eller folk som jobber på helseinstitusjon (++) dette står på både sidene til norsk folkehelseinstitutt, og helsenorge.no. Vil tro at hvis de mente det var helt trygt å ta den i 1 trimester uten videre, så hadde også 1 trimester stått som anbefalt.

Du er heller ikke immun mot influensa selv om du tar vaksinen, du har en beskyttelse som KAN gjøre at du slipper å få det, barnet ditt er heller ikke automatisk immun mot influensa selv om du tar vaksninen. Influensa viruset endrer seg raskt og i slutten av sesongen kan det ha endret seg slik at du ikke lenger er dekket av vaksinen du tok i begynnelsen av sesongen.

Jeg skal selv ta den først når jeg er kommet til 2. Trimester:happy:

Det er 100% trygt å ta den i 1. trimester, men fordi det er begrensede mengder av den «rasjoneres» den til risikogruppene. det et metning kritisk med influensa i 2. og 3. trimester, derfor «holdes den av» til dem.

Influensavaksinen de har nå varer sesongen som er vinteren 2017/2018, den endrer seg ikke så raskt :) Legen min forsikret meg om alt dette, og jeg hadde lest det på nett også.

Jeg pendler med tog og får alt av sykdommer med lite barn i bhg og har vært MYE syk, så legen min ville jeg skulle ta den jo før jo heller.

Og det er absolutt ingen farer med vaksinen, i motsetning til ved ordentlig influensa. Stikket kjenner man ikke, men det sprenger litt etterpå. :)
 
Det er 100% trygt å ta den i 1. trimester, men fordi det er begrensede mengder av den «rasjoneres» den til risikogruppene. det et metning kritisk med influensa i 2. og 3. trimester, derfor «holdes den av» til dem.

Influensavaksinen de har nå varer sesongen som er vinteren 2017/2018, den endrer seg ikke så raskt :) Legen min forsikret meg om alt dette, og jeg hadde lest det på nett også.

Jeg pendler med tog og får alt av sykdommer med lite barn i bhg og har vært MYE syk, så legen min ville jeg skulle ta den jo før jo heller.

Og det er absolutt ingen farer med vaksinen, i motsetning til ved ordentlig influensa. Stikket kjenner man ikke, men det sprenger litt etterpå. :)

100% trygt ville jeg ikke sagt uansett, nettop fordi det er begreneset erfaring med å gi den i 1 trimester, jeg hadde selv tenkt å vaksinere meg flr noen uker siden, fikk da beskjed om at di ønsker å vente med å gi denne pga alt av utvikling som skjer i 1 trimester og pga lite erfaring med å gi den så tidlig.
Jeg ønsker ihvertfall å vente til 2. Trimester da jeg føler det er tryggest mtp det jeg har lest og hørt:p
 
Back
Topp