Hvor skal du føde? Hvordan forbereder du deg til selve fødselen?

Kan jeg spørre om du brukte teknikker fra hypno birth, gravidyoga eller annet? Eller kom det bare naturlig?

Ikke gjort noen forberedelser annet enn at jeg har født før. Visste hva som kom, så jeg var forberedt på smertene! Lukket øynene og pustet, koblet ut verden utenfor! Kun meg og fødselen liksom. Fantastisk opplevelse! Med eldstemann klarte jeg det ikke. Der kom fødselen brått på 3 uker før termin. Da stresset jeg gjennom fødselen.
 
Ikke gjort noen forberedelser annet enn at jeg har født før. Visste hva som kom, så jeg var forberedt på smertene! Lukket øynene og pustet, koblet ut verden utenfor! Kun meg og fødselen liksom. Fantastisk opplevelse! Med eldstemann klarte jeg det ikke. Der kom fødselen brått på 3 uker før termin. Da stresset jeg gjennom fødselen.

Så bra å høre at det kan komme naturlig også, og at det ikke alltid er nødvendig å betale masse for å lære teknikkene! :thumleft
 
Rikshospitalet i Oslo.
Jeg skal på fødselsforberedende kurs der senere i høst. Jeg har også begynt å kikke på gravidyoga kurs og har fått en henvisning til Frisklivssentralen for å komme bedre i gang med trening.

Jeg har også så vidt begynt å tenke på hva som bør stå i fødebrevet. Noen andre som tenker å skrive fødebrev?
Jeg skrev sist, og la ganske mye i det. Men tenkte ikke et sekund på det når alt var i gang! :)
 
Har hatt to naturlige fødsler, ikke fordi at jeg er i mot smertelindring osv, men jeg er livredd for sprøyter og har en forholdsvis høy smerteterskel. Altså, fødselen føltes som at jeg ble delt i to, men pustet meg gjennom og det gikk greit . Med førstemann fødte jeg i seng og med andremann lå jeg i badekar til pressriene begynte og da måtte jeg opp for å føde i sengen (det var litt nedtur ) men greit nok. Håper denne gangen at jeg kan føde i vann, elsker å bade så krysser fingrene for at resten av svangerskapet og fødsel går greit . *krysser fingrene* Gleder meg til å føde igjen❤️ Skal føde for tredje gang på Sørlandet Sykehus i Arendal.
 
Gleder meg så mye til å treffe junior at jeg egentlig gleder meg til fødselen.

Veldig spent på hvordan det vil gå denne gangen. Hadde rask fødsel sist gang hvor de måtte sette meg i gang veldig plutselig pga traumer på ungen da jeg datt rett på magen.

Riene kom ekstremt fort, og fødte guttungen på 25 min. Det gikk nesten litt for fort for guttungen stresset mye og pustet ikke når han kom ut. Heldigvis gikk det bra og har en flott gutt som er 9 år:)

Jeg tar det bare som det kommer. Jeg tror på at det handler mye om det mentale. Ikke alltid like lurt å planlegge for tankene går for mye på å følge planen en å være der og tilstede mentalt.

Jeg hadde ingen smertelindring sist gang, og ønsker ikke å ha noe denne gangen heller.

Har lungesykdom, og veldig lav lungekapasitet, så jeg blir koblet til oksygenmangel, og det trygger meg veldig og håper på at det holder :happy:;)
 
Skal føde på ABC klinikken på Ullevål hvis alt går etter planen. Altså uten smertestillende men med badekar.
Fødte uten smertestillende sist gang og takler dette denne gangen også.
 
Jeg ønsker å føde i vann og skal føde på sykehuset i Ålesund. Jeg flørter litt med tanken på å føde hjemme i min egen stue. Det virker så behagelig og avslappende, i den grad en fødsel kan være avslappende...

Fødte mitt første barn i vann, men da sverget jeg på å ALDRI gjøre det igjen fordi jeg syntes det var veldig vanskelig sist, det var tungt å holde seg nede under vann uten noe plass å holde og presse samtidig. Men nå som tiden har visket ut alle dårlige minner vil jeg gjøre det igjen, men denne gangen er jeg nok litt mer forberedt på de ulike stillingene man kan stå i etc.

Jeg forbereder meg vel egentlig ikke så mye til fødsel annet enn å vedlikeholde formen sånn generelt med styrketrening og kondisjon.
Gleder meg til fødselen, og håper jeg får være uten smertelindring og at alt går som det skal. Det er en helt vanvittig rar, skummel og spennende opplevelse å føde. :Heartred
 
Skal føde på Bærum sykehus, går til svangerskapskontroller der og de er veldig flinke.
Hadde rask fødsel sist så håper det går raskt denne gangen også, hørt at nr 3 kan være en luring og ta seg god tid...

Gruer meg egentlig ikke, men fikk litt panikk av smertene første gang og en anelse panikk med nr 2 da smertene eskalerte og jeg følte jeg mistet kontroll, så håper det går bra denne gangen. Var veldig fine fødsler tross alt. Fikk petidin med begge, men sist glemte de sjekke hvor langt jeg var kommet og baby var nesten på vei ut.. Så mistet veldig mye blod.
Blir ikke petidin denne gangen, de bruker ikke det så mye lenger tror jeg. Men tar det veldig lang tid og blir nødvendig er jeg klar for epidural. Håper helst klare kun med lystgass.
 
Jeg skal føde på sus. Tørr egentlig ikke forberede meg på så veldig mye. Tenker at siden det er tvillinger er det så mye som kan skje uansett, så jeg forbereder meg på å være forberedt på "alt". Men har et sterkt håp om å få føde dem vaginalt, fødte sønnen med ks pga seteleie og for trangt bekken til han. Jeg liker absolutt ikke følelsen av å være bedøvet, så jeg takler heller mye smerte fremfor å få epidural, men jeg kommer til å høre etter på ekspertisen og har skjønt at jeg ikke har så stort valg når det kommer til epidural og tvillingfødsel.
 
Jeg skal føde på sus. Tørr egentlig ikke forberede meg på så veldig mye. Tenker at siden det er tvillinger er det så mye som kan skje uansett, så jeg forbereder meg på å være forberedt på "alt". Men har et sterkt håp om å få føde dem vaginalt, fødte sønnen med ks pga seteleie og for trangt bekken til han. Jeg liker absolutt ikke følelsen av å være bedøvet, så jeg takler heller mye smerte fremfor å få epidural, men jeg kommer til å høre etter på ekspertisen og har skjønt at jeg ikke har så stort valg når det kommer til epidural og tvillingfødsel.

Jeg tror ikke vi har noe valg angående epidural dessverre. Jeg syns også den er skummel...
[emoji17]
Tror de helst setter den uansett i tilfelle det skulle skje noe med tv2 og de må ta haste keisersnitt....
 
Jeg tror ikke vi har noe valg angående epidural dessverre. Jeg syns også den er skummel...
[emoji17]
Tror de helst setter den uansett i tilfelle det skulle skje noe med tv2 og de må ta haste keisersnitt....
Stemmer det, det er det jeg har fått forklart. Og det er også større sjans for at de må hjelpe tvilling 2 ut med tang, sugekopp osv. Så det er jo av medisinske grunner, så jeg har sagt til mannen at jeg skal ikke nekte dem å sette den, men hvis jeg kan påvirke på når den må settes vil jeg dem skal vente lengst mulig.
 
Skal føde i Arendal, håper å føde i badekar :)
Ellers tenker jeg ikke så mye på fødselen, må nesten bare ta det som det kommer.
 
Back
Topp