Hvor skal du føde? Hvordan forbereder du deg til selve fødselen?

M

Moderator Tone

Guest
Hvilke sykehus skal du føde på?

Her på Babyverden har vi laget en oversiktlig liste med utfyllende informasjon om alle landets fødesteder.

Oversikten finner du her!
Her kan du lese andres erfaring om fødestedet og legge inn din egen erfaring etter du har født.


Det er viktig å være godt forberedt på fødselen. Viste du f.eks at bare 10-15% av alle fødsler starter med vannavgang?

Her har vi samlet en rekke nyttige artikler til dere som er gravide :) Ta med deg padden ut i sommersolen og forbered deg på miraklet som skjer :)

Lyst til å lese andres fødselshistorier? Ta en titt her
 
Ahus.
Er veldig spent på om det blir naturlig fødsel eller om de vil satse på planlagt keisersnitt med tvillingene (og evt pga tarmene mine).
 
Kvinneklinikken Bergen og etter veldig dårlig erfaring sist skal jeg på samtale om denne fødselen.
 
Ssk (Kristiansand), og er innstilt på å ville hjem fortest mulig etterpå :p likte meg ikke særlig godt på barsel der, dobbeltrom. Og om ikke frøkna mi hylte så gjorde den andre ungen det :smiley-ashamed008 mye mer avslappet stemning hjemme!
 
Ahus.
Er veldig spent på om det blir naturlig fødsel eller om de vil satse på planlagt keisersnitt med tvillingene (og evt pga tarmene mine).
Har du sett Aftenposten sin serie med fødselsfotograf Eva Rose? Den siste de la ut var naturlig tvillingfødsel. Kjempefin serie :)
 
Har du sett Aftenposten sin serie med fødselsfotograf Eva Rose? Den siste de la ut var naturlig tvillingfødsel. Kjempefin serie :)

Nei, så ikke den. Men takk for tips! Skal se om jeg får sett den
 
Ahus her også.

Har begynt og skal forberede meg en del på fødselen. Trener en del squats for styrke og fortsetter med litt spinning for å gjøre meg klar til en lang og slitsom fødselsøkt om nødvendig. Skal også prøve ut hypnobirth for å være mest mulig avslappet og gjøre fødselen lettere. Har meldt meg på gravidyoga som begynner i oktober, skal på fødselsforberedende kurs på Ahus, skal få mannen til å hjelpe meg med mellomkjøttsmassasje/strekking fra uke 25, og begynne å ta bringebærbladkapsler fra uke 35. Og være mentalt forberedt på at det kan bli helt annerledes enn man planlegger. Blir det epidural eller keisersnitt så blir det det, ikke noe nederlag.

:smiley-ashamed005
Kontrollfreak? Jeg? Neeeei....
 
UIS her.

Forberedte meg godt sist svangerskap, hadde ingen nytte når fødselen startet. Så denne gangen skal jeg bare forberede meg mentalt, snakke mye om fødselsangst med jordmor, og ta i mot av alt med smertestillende. Jeg er ikke noe fødekvinne og vil bare ha det overstått :)
 
Blir kk i Bergen. Håper på Storken.

Vil prøve uten epidural for jeg får så godt som alltid bivirkninger av medisiner. Så vil prøve å føde i vann for å få lindring på den måten. Men går det ikke, så går det ikke... Min mor klarte seg godt uten på sine fødsler, så håper det går i arv.
 
St. Olavs her! Skal rope etter epidural, det er min eneste plan [emoji14]
 
St. Olavs her.
Planlegger minst mulig, tar det som det kommer. Håper fødselen går som den skal (ble egentlig bestemt keisersnitt sist pga lite framgang og dårlig fosterlyd, slapp da det plutselig gikk framover i et voldsomt tempo). Skal prøve å klare meg uten smertestillende.
 
St Olav:)
Tar ting litt som det kommer, men ønsker å snakke med jordmor rundt fødselen pga jeg mistet 1l blod etter fødselen sist. Blant annet høre for muligheten til å få veneflon lilevel hvis det ikke blir epidural, hvordan det stiller seg inforhold til vannfødsel ol:)
Hadde veldig god effekt av epiduralen sist (sov en dupp mens jeg var i aktiv fødsel:p) så er behovet der ser jeg ingen grunn til å skal prøve å "unngå" det:)
 
St Olav:)
Tar ting litt som det kommer, men ønsker å snakke med jordmor rundt fødselen pga jeg mistet 1l blod etter fødselen sist. Blant annet høre for muligheten til å få veneflon lilevel hvis det ikke blir epidural, hvordan det stiller seg inforhold til vannfødsel ol:)
Hadde veldig god effekt av epiduralen sist (sov en dupp mens jeg var i aktiv fødsel:p) så er behovet der ser jeg ingen grunn til å skal prøve å "unngå" det:)
Min jordmor har sendt brev til St. Olavs om det samme, står 1.2l i mine papirer. Her glemte i tillegg jordmødrene dette i etterkant, og sjekket ikke blodprosenten før nesten ett døgn etter fødsel.. Hør med jordmoren din, hun sa det ikke skulle være noe problem :)
 
Min jordmor har sendt brev til St. Olavs om det samme, står 1.2l i mine papirer. Her glemte i tillegg jordmødrene dette i etterkant, og sjekket ikke blodprosenten før nesten ett døgn etter fødsel.. Hør med jordmoren din, hun sa det ikke skulle være noe problem :)
Så godt å høre:) Da skal jeg ta det opp med henne når jeg skal til kontroll i august. Såpass ja. De tok blodprosenten samme dag tror jeg, men de var så fornøyd med den inforhold til blodtapet at jeg ikke fikk jerntabletter. Ble jo helt svingstang bare jeg tok heis så kjøpte meg selv så fort vi ble utskrevet:p
 
Abc klinikken Ullevål sykehus og jeg tar det helt rolig i forhold til fødselen og det gikk bra sist gang.
 
Så godt å høre:) Da skal jeg ta det opp med henne når jeg skal til kontroll i august. Såpass ja. De tok blodprosenten samme dag tror jeg, men de var så fornøyd med den inforhold til blodtapet at jeg ikke fikk jerntabletter. Ble jo helt svingstang bare jeg tok heis så kjøpte meg selv så fort vi ble utskrevet:p
Haha, kjenner til følelsen [emoji14] jeg måtte ha blodoverføring, så var litt dumt de fant ut det seint. Jeg var en gummiball fleste døgnet bare [emoji14]
 
Jeg synes dere er veldig modige!
Selv har jeg fødselsangst, så jeg forbereder meg mest på jobben det kommer til å være å overtale legene om å få keisersnitt :(
 
Jeg har ikke tenkt så mye på fødsel enda. Er førstegangs, og har lyst til å utsette den bekymringen litt. [emoji4] Er plaget med knær og rygg fra før, så fra tid til annen bekymrer jeg meg for senskader, men selve fødselen tenker jeg at jeg skal lese meg opp på litt nærmere termin. Nå er det å telle ned til baby er 24uker som gjelder[emoji1][emoji173]️
 
Sniker fra januar.
Gleder meg utrolig til fødsel! Dette blir femte fødselen og det går fort, så jeg håper jeg rekker å komme fram til det nærmeste sykehuset :)

Jeg kommer til å forberede meg utover høsten med å øve på å puste riktig og slappe av under riene, ønske dem velkommen. La kroppen få åpne seg og gjøre det den er skapt til.
Det er utrolig hvor mye det psykiske spiller inn.
Kunnskap om hvordan kroppen fungerer gir trygghet.

Også holde kondisjon og styrke vedlike, gjør jobben mye lettere :thumright
Lykke til alle sammen!
 
Back
Topp