Hva kaller dere de ansatte i barnehagen?

Jeg er ikke tante på ekte en gang, så jeg er heller ikke tante på jobb [emoji6]

Tante er forbeholdt familien. Jeg har ikke et sånt forhold til ungene på jobb at jeg føler meg som en tante for dem.
 
Men det har jo heller ingenting med hva man jobber med, som du skriver. Man jobber ikke som verken tante eller "tante".

Det er ikke et nøytralt ord, det er en betegnelse på en kvinnelig omsorgsperson i familien som hjelper til å passe barna. Så det er liksom ikke relevant lenger i dagens barnehage :)

Hvor viktig jobben er ser jeg liksom ikke noe sammenheng med. Jeg føler meg ikke trakassert, ikke kjeder jeg meg heller, jeg bare kjenner ikke igjen begrepet i konteksten.
Mener du at man ikke kan kalle et rådyr for et dyr, man må spesifisere hvilken dyreart det er snakk om?
For det er dét det handler om; Barnehagetanter som ønsker å bli spesifisert. For å føle seg viktige.

For meg er de like viktige uansett hva man kaller dem.
 
Jeg er ikke tante på ekte en gang, så jeg er heller ikke tante på jobb [emoji6]

Tante er forbeholdt familien. Jeg har ikke et sånt forhold til ungene på jobb at jeg føler meg som en tante for dem.
Men det er kun din oppfatning av ordet "tante".
 
Mener du at man ikke kan kalle et rådyr for et dyr, man må spesifisere hvilken dyreart det er snakk om?
For det er dét det handler om; Barnehagetanter som ønsker å bli spesifisert. For å føle seg viktige.

For meg er de like viktige uansett hva man kaller dem.

Man kan kalle et rådyr et dyr, men ikke en dinosaur, for det er det ikke. De er utdødd ;)
 
Ja for rådyr og tanter har jo en sammenheng [emoji849]
Ok. Skjønner jeg må finne frem teskjeen.
Du skjønner...

Rådyr er et dyr. Der er sammenhengen mellom rådyr og dyr.

Barnehageansatte kan bli kalt tanter fordi "tante" ikke nødvendigvis betyr "forelderens søster", men det kan også bety "en som viser omsorg" - og om det er noe barnehageansatte skal og bør gjøre, så er det å vise omsorg. Om det så ikke står i undervisningsplanen på høyskolen, så er man ingen god ansatt om man ikke gjør som en tante; viser omsorg.
 
Ok. Skjønner jeg må finne frem teskjeen.
Du skjønner...

Rådyr er et dyr. Der er sammenhengen mellom rådyr og dyr.

Barnehageansatte kan bli kalt tanter fordi "tante" ikke nødvendigvis betyr "forelderens søster", men det kan også bety "en som viser omsorg" - og om det er noe barnehageansatte skal og bør gjøre, så er det å vise omsorg. Om det så ikke står i undervisningsplanen på høyskolen, så er man ingen god ansatt om man ikke gjør som en tante; viser omsorg.

Omsorgen går under pedagogikk. De gir profesjonell omsorg, ikke familiær omsorg. Derfor er de pedagoger, ikke tanter ;)

Dinosaurer er utdødd, det er snart barnehagetanter også.
 
Last edited:
Det ble jo sagt om lærere her før også, men det har utgått nå, fordi kvinnelige lærere før i tiden var frøkner (ugifte). Det er mer en sosial status-tittel enn yrkestittel sånn i utgangspunktet.

Har opplevd flere ganger at utenlandske foreldre kaller meg lærer når de snakket om meg til barna. Noe jeg forsåvidt er [emoji6]
Joa men de i alle aldre og sosiale statuser kaller seg selv frøken så tydeligvis ikke noe de har problemer med
 
Navn, eller de voksne i bhg:)
 
Navnet.
Fikk opplyst her inne for etpar år siden at barnehagetante/onkel var respektløst fordi de ikke var i slekt med barnet og det ikke viste nok respekt overfor utdannelse osv som flere av dem har gjennomført.

Et av mine barndomsminner i grus, men man får jo bare gjøre som samfunnet sier. :)
 
Det ble jo sagt om lærere her før også, men det har utgått nå, fordi kvinnelige lærere før i tiden var frøkner (ugifte). Det er mer en sosial status-tittel enn yrkestittel sånn i utgangspunktet.

Har opplevd flere ganger at utenlandske foreldre kaller meg lærer når de snakket om meg til barna. Noe jeg forsåvidt er [emoji6]
Stemmer! Har ikke tenkt på at det er utgått:D husker barneskolelæreren min, hun het bare frøken<3
 
Joa men de i alle aldre og sosiale statuser kaller seg selv frøken så tydeligvis ikke noe de har problemer med

Ja jeg husker vi kalte lærerinnen vår frøken og hun var jo gift. Så det var vanlig her før også
 
Ved navn.
Når jeg omtaler dem for utenforstående, bruker jeg ped.leder, støtteped, barne og ungd.arb og assistent.
 
Takk til dere som kjemper for å få fjernet tante begrepet! Er så lei av å høre det, for det begrepet er ikke på noen måte med å hever statusen til yrket. Hvis man ser på tante/onkel begrepet på en som yter omsorg ovenfor andre så vil det være like naturlig å putte inn tante i andre yrker også - sykehustante, pleietante, fengselstante etc.

Jeg synes rett og slett begrepet barnehagetante er med på å understreke den helt på bærtur-tanken om at hvem som helst kan passe barn. Jeg går i allefall ikke 3/4 år på skolen for å bli "barnehagetante" :)

Og det er helt greit at man har ulike meninger om det, men med min yrkesstolthet så kan jeg ikke bare "se forbi" det begrepet når vi i yrket prøver å heve statusen til yrket.

Og at det finnes barnehageansatte som ønsker å bli kalt dette synes jeg er rart, men ja hver om det :)

Som sagt, et tema som engasjerer, men ingen sure toner :)
 
Back
Topp