Hva kaller dere de ansatte i barnehagen?

Kommer an på hvem jeg snakker med og hva jeg snakker om

Navn
Ansatte
De voksne
Ped.leder/assistent/daglig leder/fagansvarlig
 
I Sverige blir de kalt frøken, og de kaller seg selv det så har begynt å si det selv så sant jeg ikke snakker direkte med dem, da sier jeg navnet og snuppa sier frøken **** eller frøken som er en mann [emoji23]
 
Jeg omtaler de med navn til de og de som vet hvem de er. Men prater jeg med andre kan jeg evt bruke ped. leder eller lignende når jeg snakker om de ansatte i bhg.
 
I Sverige blir de kalt frøken, og de kaller seg selv det så har begynt å si det selv så sant jeg ikke snakker direkte med dem, da sier jeg navnet og snuppa sier frøken **** eller frøken som er en mann [emoji23]

Det ble jo sagt om lærere her før også, men det har utgått nå, fordi kvinnelige lærere før i tiden var frøkner (ugifte). Det er mer en sosial status-tittel enn yrkestittel sånn i utgangspunktet.

Har opplevd flere ganger at utenlandske foreldre kaller meg lærer når de snakket om meg til barna. Noe jeg forsåvidt er [emoji6]
 
Jeg sier barnehagetantene, om jeg snakker OM dem... f.eks at de er flinke eller noe (til noen som ikke kjenner til bhg).
Ellers bruker jeg navn.

Vet mange ikke liker "tanter", men det blåser jeg i. Det er intensjonen bak det man sier som teller :)
 
Jeg sier barnehagetantene, om jeg snakker OM dem... f.eks at de er flinke eller noe (til noen som ikke kjenner til bhg).
Ellers bruker jeg navn.

Vet mange ikke liker "tanter", men det blåser jeg i. Det er intensjonen bak det man sier som teller :)

Synes denne barnehagelæreren beskriver fint hvorfor du ikke bør blåse i hva du faktisk sier :) bra med god intensjon, men det er ikke nødvendigvis godt nok.
http://barnehage.no/nyheter/2017/03/barnehagetante/
 
Synes denne barnehagelæreren beskriver fint hvorfor du ikke bør blåse i hva du faktisk sier :) bra med god intensjon, men det er ikke nødvendigvis godt nok.
http://barnehage.no/nyheter/2017/03/barnehagetante/
Nope. Ordet "tante" har overhodet ingenting å gjøre med hva arbeidet går ut på, det er kun en beskrivelse av hva man jobber med. I en barnehage, med barn. Så å si barnehagetante betyr ikke "jobben din er uviktig", det er et fullstendig nøytralt ord. Med mindre noen kjeder seg og finner på at de skal kjenne seg trakassert av det da, selvsagt.
 
Nope. Ordet "tante" har overhodet ingenting å gjøre med hva arbeidet går ut på, det er kun en beskrivelse av hva man jobber med. I en barnehage, med barn. Så å si barnehagetante betyr ikke "jobben din er uviktig", det er et fullstendig nøytralt ord. Med mindre noen kjeder seg og finner på at de skal kjenne seg trakassert av det da, selvsagt.

Men det har jo heller ingenting med hva man jobber med, som du skriver. Man jobber ikke som verken tante eller "tante".

Det er ikke et nøytralt ord, det er en betegnelse på en kvinnelig omsorgsperson i familien som hjelper til å passe barna. Så det er liksom ikke relevant lenger i dagens barnehage :)

Hvor viktig jobben er ser jeg liksom ikke noe sammenheng med. Jeg føler meg ikke trakassert, ikke kjeder jeg meg heller, jeg bare kjenner ikke igjen begrepet i konteksten.
 
Nja, her har de nå faktisk presentert seg som "tante xxx" og "onkel xxx", så sier det når jeg snakker med minsten om dem. Til dem og alle andre kaller jeg dem ved navn. :)
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Back
Topp