Glukose test

Jeg bare gikk innom legekontoret og så satte helsesekretæren opp time til meg[emoji5] sa bare at jordmor hadde bedt meg bestille time!

Ja, ikke sant! Trodde det bare var å gjøre det samme, men neida. De var lite behjelpelig.[emoji849]
 
Trenger kun time på labben :) eg har time på lab, så skal eg til jordmor mens eg venter på å ta blodprøvene 2 timer etter. Så lenge du er innafor ein av kravene(noe nesten alle er) så er det bare til å bestille.

Trodde også det bare var å bestille, siden legen sa det samme. Men helsepersonell i skranken sa noe annet. Ennå jeg har det svart på hvitt fra legen at testen skal bli tatt i uke 24[emoji849] Så måtte bestille legetime da [emoji849]
 
Jeg tok glukosebelastningstest 7/6. Oppfylte det ene kriteriet (førstegangsgravid over 25). Hadde gruet meg da jeg blir kvalm ved veldig lavt blodsukker og ikke takler kvalme overhodet. Å faste uten å få spise frokost ble en utfordring. Samboer ble derfor med på hele seansen. Hadde time åtte om morgenen men kom ikke inn før halv ni pga forsinkelse. Da ble det blodprøver og jeg måtte drikke den søteste smørja jeg noen gang har smakt. Heldigvis kun 2,5 dl. Var tilsatt "appelsinsmak". Satt deretter to timer på et eget venteværelse tilrettelagt for gravide som tar denne testen (var hos Fürst på Majorstua i Oslo). Var rimelig kvalm og svimmel og hadde det ikke akkurat behagelig. Da de to timene var overstått ble det tatt nye blodprøver og jeg kunne endelig spise rundt elleve. Glad det er overstått. Fikk resultatene i går hos fastlegen og har heldigvis ikke antydning til svangerskapsdiabetes. [emoji4]
 
Jeg ble sendt hjem etter at de tok siste blodprøven, så fikk aldri resultatet... ringte og spurte i dag, og verdien hadde vært 4,1 før jeg drakk og nøyaktig det samme to timer senere :p Har jo ikke diabetes, men er ikke 4,1 ganske lav verdi? Har det noe å si?
 
Jeg ble sendt hjem etter at de tok siste blodprøven, så fikk aldri resultatet... ringte og spurte i dag, og verdien hadde vært 4,1 før jeg drakk og nøyaktig det samme to timer senere [emoji14] Har jo ikke diabetes, men er ikke 4,1 ganske lav verdi? Har det noe å si?
Jeg hadde noe tilsvarende (4,4 tror jeg) så da har heller ikke du antydning til svangerskapsdiabetes. [emoji6]
 
Jeg ble sendt hjem etter at de tok siste blodprøven, så fikk aldri resultatet... ringte og spurte i dag, og verdien hadde vært 4,1 før jeg drakk og nøyaktig det samme to timer senere :p Har jo ikke diabetes, men er ikke 4,1 ganske lav verdi? Har det noe å si?
Det er normalt med lavt blodsukker når man ikke har spist, er det under 3,5 opplever de fleste føling. Det er stort sett ikke farlig, man må bare få i seg mat/sukker. Man skal vel ned i 2,5 før det vil kreve videre utredning.
 
Jeg hadde noe tilsvarende (4,4 tror jeg) så da har heller ikke du antydning til svangerskapsdiabetes. [emoji6]
Hurra for oss det! :D

Det er normalt med lavt blodsukker når man ikke har spist, er det under 3,5 opplever de fleste føling. Det er stort sett ikke farlig, man må bare få i seg mat/sukker. Man skal vel ned i 2,5 før det vil kreve videre utredning.
Takk for bra svar, det var godt å høre :) Har null peiling på dette, må slutte å lytte til kritiske venninner.
 
Jeg ble sendt hjem etter at de tok siste blodprøven, så fikk aldri resultatet... ringte og spurte i dag, og verdien hadde vært 4,1 før jeg drakk og nøyaktig det samme to timer senere [emoji14] Har jo ikke diabetes, men er ikke 4,1 ganske lav verdi? Har det noe å si?
Rundt 4 er egentlig perfekt :)
 
Jeg har nettopp belma ned den flasken med glukosevann. Det var ikke så ille som sist. Men smaker jo ikke sånn kjempe godt. Veldig sterk saft.
Nå drar jeg fram hekletøy for å få tiden til å gå. [emoji4]
 
Jeg klarte selvfølgelig å glemme henvisningen hjemme, selv om jeg sto med den i hånda på vei ut, så måtte dra hjem igjen, for de måtte visst ha den. Da jeg kom første gang kom jeg rett inn, men nå er det selvfølgelig masse folk, lang kø foran meg og jeg blir kjempeforsinka til jobb, pluss at det stinker røyk på venterommet :inpain: og jeg ble så stressa av å kjøre frem og tilbake at blodsukkeret sikkert er kjempehøyt. :bag: Jaja!
 
Ååhhh endelig ferdig! Knekkebrød har aldri smakt så godt før. [emoji23][emoji23]

Sekretæren mente jeg hadde litt for høyt blodsukker. 8,0 etter to timer. Legen var ikke på kontoret i dag.
Jeg leste selv i Legehåndboken at man har intoleranse for glukose ved verdier over 8,9 men under 12,2. Over 12,2 er diabetes verdi.
Så jeg er ikke enig med sekretæren.
Derfor er jeg spent på hva legen sier når han kommer på jobb igjen. [emoji5]
 
Ååhhh endelig ferdig! Knekkebrød har aldri smakt så godt før. [emoji23][emoji23]

Sekretæren mente jeg hadde litt for høyt blodsukker. 8,0 etter to timer. Legen var ikke på kontoret i dag.
Jeg leste selv i Legehåndboken at man har intoleranse for glukose ved verdier over 8,9 men under 12,2. Over 12,2 er diabetes verdi.
Så jeg er ikke enig med sekretæren.
Derfor er jeg spent på hva legen sier når han kommer på jobb igjen. [emoji5]

Du har sikkert lest på referanseverdien for vanlig diabetes, det et endel høyere enn ved svangerskapsdiabetes.. [emoji28] Under 9 er innenfor, så da får du ikke diagnosen.. [emoji4]
Men for 2 år siden hadde du fått diagnosen, da var verdiene enda lavere, de ble endret i fjor..så ville absolutt passet litt på sukker og karbohydratene.. [emoji28][emoji6]
 
Du har sikkert lest på referanseverdien for vanlig diabetes, det et endel høyere enn ved svangerskapsdiabetes.. [emoji28] Under 9 er innenfor, så da får du ikke diagnosen.. [emoji4]
Men for 2 år siden hadde du fått diagnosen, da var verdiene enda lavere, de ble endret i fjor..så ville absolutt passet litt på sukker og karbohydratene.. [emoji28][emoji6]

Jeg leste på verdiene for glukose intoleranse og selvsagt ikke diabetes mellitus. [emoji4]
Jordmor mente prøven var fin.
 
Må man ta to blodprøver eller er det kun stikk i fingeren? Hilsen hysterisk sprøyteskrekk!!
 
Er det sånn at man må ta med sukker og vann selv eller er det noe legekontorene har selv?
 
Back
Topp