Glukose test

molly39

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Noen av dere som har tatt glukose test? Legen min sa det var nye retnings linjer at gravide fra uke 24 skulle ta det. Så det skal jeg teste ut i morgen... Noen erfaringer? Blir jo skikkelig slitsomt å faste :hilarious:
 
Jeg skal på onsdag :) Jeg føler jeg er godt forberedt etter at alle sier det er så kjipt! Man skal faste fra kl 24 og jeg har time kl 8, så tror fasten går helt fint. Er forberedt på at sukkerdrikke smaker blæ. Så må man vente der og gjøre minst mulig i 2 timer etter blodprøven, så jeg tar med meg både pute, bok og ipad med serier og øretelefoner :) også tar jeg med matpakke som jeg kan spise rett etterpå!
 
Jeg tok det ved forgje svangerskap, da jeg hadde glukose i urinen, men det var heldigvis ikke diabetes, (bare tonnevis med kake dagen før). Syntes det gikk veldig fint, men der var litt ekkelt å drikke.
Jeg skal ikke ta glukosebelastning denne gangen da jeg ikke faller inn under risikogruppen.
Det gjelder kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:

  • er førstegangsfødende og over 25 år
  • har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
  • er over 40 år og har født barn før
  • har KMI over 25
  • har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
  • har foreldre med diabetes
 
Skal i morgen er da 23+6 så legen mente det var ok. Gleder meg til å bli ferdig med det..ikke fristende drikke sukkervann på tom mage
Pad med serie blir med og mat til etterpå. Gøy sitte der i noen timer [emoji42]
 
Jeg skal også i morra... Regner med at det går fint... [emoji4]
 
Jeg tok den for halvannen uke siden, det gikk helt fint, var ikke så ille syns jeg. Hadde fem min på å drikke sukkervannet, men «shottet» det ned på ca 20 sekunder :) Anbefaler det, for det er jo ikke akkurat godt så like greit å få det overstått fort. Var helt greit å sitte å vente, men ble litt kvalm/uvel/vondt i hodet når testen var over men det gikk over etter en liten stund på sofaen hjemme og litt mat og drikke. Fikk bare beskjed fra fastlegen om at resultatet var veldig fint, vet ikke hva verdiene var, men skal be om å få en utskrift for jordmor ville gjerne ha resultatene på neste time.
 
Tok den 2 ganger forrige svangerskap og syntes det smakte godt jeg, så har ingen problemer med å gjøre det igjen[emoji12] Har ikke hørt noe om at jeg skal ta den denne gangen, men skal til jm i morgen og bli å spørre henne om å få ta den da jeg har bmi over 25[emoji28]
 
Jeg tok glukosebelastningstest to ganger forrige svangerskap og ble veldig uvel første gang husker jeg, gang nr 2 gikk det litt bedre. Grunn til at jeg tok det 2 ganger var fordi datteren min lå an til å bli veldig stor ganske tidlig så de trodde diabetes men det hadde jeg ikke. Skal ta denne gangen også fordi jeg hadde bmi på 33 før jeg ble gravid.
 
Jeg skal ta neste uke. Satser på det går fint. Kan man drikke vann på morgenen, er alltid så tørst på morgenen...?
 
Tok det på fredag, var null stress :) Ta med noe å slå ihjel tida med, litt kjedelig å sitte på venterommet i to timer! Noen blir dårlige og kvalme, men det var ikke noe problem for meg.
 
Sitter på venterommet nå :p Var helt greit å drikke det sukker klisset men ble litt små kvalm etterpå. Sliter med reflux fra før så sitter nå her å gulper :D sneik meg inn på helsestasjonen der har de sofa på venterommet mye bedre enn vonde legekontor stoler :)
 
Tok sist, og skal ta nå også, men venter til ferien.
Drikken var ikke så verst, ble heldigvis ikke kvalm. Tiden gikk faktisk fort også[emoji12]
 
Da sitter man kjeder seg på legekontoret og venter på blodprøve nr 2. [emoji42] Litt små kvalm rett etter på jeg drakk men gikk greit etter litt
 
Måtte dere inn til legen først for så å få ny time til denne testen? Blir så oppgitt av legekontoret mitt! De sa i går på tlf at de skulle sette meg opp på lab time neste uke, siden jeg er i uke 24 da, men når jeg ringte i dag, så presiserte de å si at jeg må inn til lege først, for det er ikke sikkert jeg skal ha testen. Legen har skrevet på helsekortet mitt at testen skal bli tatt, og på kontroll i uke 12, sa hun jeg bare skulle ringe å bestille time på laben. Jeg vet jeg skal ha testen (oppfyller 2 av kravene) men jeg synes det er mye styr å må inn til legen først, for så å få enda en ny time neste uke! [emoji849]
 
Måtte dere inn til legen først for så å få ny time til denne testen? Blir så oppgitt av legekontoret mitt! De sa i går på tlf at de skulle sette meg opp på lab time neste uke, siden jeg er i uke 24 da, men når jeg ringte i dag, så presiserte de å si at jeg må inn til lege først, for det er ikke sikkert jeg skal ha testen. Legen har skrevet på helsekortet mitt at testen skal bli tatt, og på kontroll i uke 12, sa hun jeg bare skulle ringe å bestille time på laben. Jeg vet jeg skal ha testen (oppfyller 2 av kravene) men jeg synes det er mye styr å må inn til legen først, for så å få enda en ny time neste uke! [emoji849]

Jeg bare gikk innom legekontoret og så satte helsesekretæren opp time til meg[emoji5] sa bare at jordmor hadde bedt meg bestille time!
 
Trenger kun time på labben :) eg har time på lab, så skal eg til jordmor mens eg venter på å ta blodprøvene 2 timer etter. Så lenge du er innafor ein av kravene(noe nesten alle er) så er det bare til å bestille.
 
Back
Topp