Gjenbruk

Har arvet klær, leker, bæresele og vippestol. Har kjøpt vogn, seng, stellebord brukt, men funnet ting av GOD kvalitet og tidløs design som trygt kan selges igjen. Har kjøpt duppeditter som bare brukes i maks et år brukt på Finn (bilstolpose, flaskesterilisator, brystpumpe etc). Har fått eller kjøpt mye nye klær, men skal arve det videre til neste barn eller slekt og venner.

Jeg har stor forståelse for at folk kjøper nytt hvis de ønsker det, vokste selv opp med alenemor og kun arvede klær (hvis jeg fikk noe nytt tok det to -tre år å vokse inn i det), derfor vil jeg at alt babyen har er fint (men må ikke være nytt). Synes derfor at selvom man foretrekker nytt bør man tenke kvalitet og velge merker som er kjent for å kunne vare lenge.
 
Siden jeg er førstegangs så har ikke vi boe fra før men vi har tenkt å ta i mot alt vi kan arve med åpne armer, og tenker også å kjøpe endel brukt.

Så er det nok noen ting som vi kommer til p kjøpe nytt, feks bilstol
 
Vi arvet nesten alt til storebror og lillebror skal Arve av han igjen (20 mnd forskjell). Men noe skaffet vi nytt da. Feks madrass.
 
Jeg brant meg mye på utstyret vi kjøpte til første som blir 2 år i sommer. Jeg er funksjonshemmet men var for ny og usikker til å klare å finne tak i eller å tørre å ta i bruk det som ikke var markedsført som det beste av det beste. Så både vogna, sprinkelsenga, ammeputa og stellebordet sto så og si ubrukt. Badekar og bilstol kunne jeg ikke håndtere selv. :( Derfor blir det lite gjenbruk annet enn klær - det har jeg nesten utelukkende kjøpt eller fått brukt - inkludert sko, syns det er kjempeflott! Brukte litt tøybleier med første(planlegger å gjøre det samme med nestemann) og det kjøpte jeg kun brukt. Men nå bruker jeg utrolig mye tid og krefter på å finne utstyr som passer for meg, som jeg kan bruke alene. Det er som å lete i ei mørk bakgate, ingenting av det er anbefalt, fordi sammfunnet mener det er "unødvendig" :p Mammapolitiet står også klar med kjeppen om jeg nevner merkenavn :p Men har funnet noen flotte produkter hittil! Og noe av det klarer jeg å få tak i brukt :) Er veldig for gjenbruk :)
 
Jeg brant meg mye på utstyret vi kjøpte til første som blir 2 år i sommer. Jeg er funksjonshemmet men var for ny og usikker til å klare å finne tak i eller å tørre å ta i bruk det som ikke var markedsført som det beste av det beste. Så både vogna, sprinkelsenga, ammeputa og stellebordet sto så og si ubrukt. Badekar og bilstol kunne jeg ikke håndtere selv. :( Derfor blir det lite gjenbruk annet enn klær - det har jeg nesten utelukkende kjøpt eller fått brukt - inkludert sko, syns det er kjempeflott! Brukte litt tøybleier med første(planlegger å gjøre det samme med nestemann) og det kjøpte jeg kun brukt. Men nå bruker jeg utrolig mye tid og krefter på å finne utstyr som passer for meg, som jeg kan bruke alene. Det er som å lete i ei mørk bakgate, ingenting av det er anbefalt, fordi sammfunnet mener det er "unødvendig" :p Mammapolitiet står også klar med kjeppen om jeg nevner merkenavn :p Men har funnet noen flotte produkter hittil! Og noe av det klarer jeg å få tak i brukt :) Er veldig for gjenbruk :)

Om man kjøper nytt eller brukt er helt opp til en selv, og om man vil ha merkeklær eller ikke er også noe man selv bestemmer. Å gå inn for å kritisere valgene noen tar for sine barn blir for dumt, da får mammapolitiet ta seg ei bolle. :hilarious: Vi har ikke gått for de dyreste merkene til guttungen, mulig det endrer seg når han blir større og interesserer seg mer for sånt, men frem til da nyter vi hm, Cubus og arveklær. :DSynes det er helt fantastisk å spare både miljø og lommebok ved arving. Det vi får har god levetid igjen og er fint brukt. :)
 
Første fikk så å si alt nytt fordi det ikke var noen å arve av og noen ting ville vi «investere» i. Mye er kjøpt billig på tilbud også. Bilstol ville jeg ikke kjøpe brukt så den var ny og blir brukt til neste (men kanskje ikke siste pga alder på stolen)[emoji4] neste kommer til å Arve en del, vogn, seng og bilstol har vi og klær kommer til enten å bli arvet eller kjøpt brukt.
 
Forrige fikk omtrent alt nytt av utstyr, men arvet mye klær og småting.

Denne gangen vil jeg helst finne alt pent brukt. Noen ting blir likevel nytt, som f.eks. bilstol.

Prøver å begrenset fotavtrykket vårt i mye større grad nå enn for snart 5 år siden.
 
Første fikk så å si alt nytt fordi det ikke var noen å arve av og noen ting ville vi «investere» i. Mye er kjøpt billig på tilbud også. Bilstol ville jeg ikke kjøpe brukt så den var ny og blir brukt til neste (men kanskje ikke siste pga alder på stolen)[emoji4] neste kommer til å Arve en del, vogn, seng og bilstol har vi og klær kommer til enten å bli arvet eller kjøpt brukt.

Vi får brukt bilsete, men det er fint innafor i alder og ikke vært noe krøll eller kollisjon. Arver det aller meste fra min søster, så det føles veldig trygt. Hadde vi ikke fått bilsete av henne, hadde vi kjøpt nytt. Stoler ikke nok på fremmede når det gjelder sikkerhetsutstyr, verken når det kommer til alder eller bruk. Folk er kyniske, og veldig mange vet ikke bedre. :confused:
 
Jeg elsker gjenbruk ;) har kjøpt mye brukt tøy av min søster og byttet til meg fra svigerinnen min, og i de minste str har jeg kjøpt fra ukjente. De minste str blir jo brukt så lite før de byttes ut, så det rekker jo ikke å bli slitt :)
 
Vi kjøpte madrass og vogn nytt alt annet brukt [emoji14] lille bror arver alt
 
Arver fra søster og venninner :) Kjøper ellers brukt eller på tilbud. Evt nytt, men prøver å finne løsninger før det. Men visse ting er ikke lett å få tak i brukt heller. Nb. Madrasser og bilstoler kjøpes nytt + vogner.
 
Back
Topp