Gjenbruk

Trilletrulte

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Er det mange som skal gjenbruke babyutstyr her? :)

Vi har ikke noe utstyr etter førstemann, siden han straks er 8 år :knegg: men vi skal arve både vogn og bilseter fra min søster som har yngre barn. Vi tar imot med åpne armer det vi kan få, og kommer til å prøve å kjøpe brukt det vi må kjøpe. :) til førstemann fikk vi alt nytt, han var første barnebarn på begge sider, men etter han har det kommet en haug med barnebarn. :laughing002
føler nesten at det har blitt helt "ut" å arve, noe jeg synes er kjempe synd.:smiley-ashamed005
 
Vi gjenbrukte mye etter storebror (4,5 da lillebror kom), selv om vi hadde kvittet oss med noe. Kjøpte noe nytt og noe brukt. Kjenteingen vi kunne arve etter. Det lillebror har vokst fra har jeg gitt bort eller solgt til venninner. De er superhappy for alt de kan få billig eller arve. Men er noen ting de ikke trengte og det sliter jeg med å selge. Og jeg legger det ut billig.

Skulle tro å arve var bra så mye fokus det er på miljø for tiden.
 
Jeg tar imot det vi arver, men kjøper ikke brukte ting selv.
 
Her har vi brukt så og si alt av utstyr på nytt. Så blir vi overlesset med brukt tøy. Så her er det gjenbruk på høyt nivå. Ser ingen grunn til å kjøpe nytt når brukt er like fint. Barna blir like glad uansett
 
Så godt å høre. :)
Vi er veldig glad i gjenbruk selv, både til barn og voksne. :)
Vi kommer som sagt til å arve vogn, bilseter, vognposer og seng. Blir kjempe glade om vi arver klær og annet også. Synes nesten det ser ut som det er en slags statuskamp når det kommer til barn nå. Synd, jeg heier på gjenbruk og miljøvennlig arving :D
 
Har kjøpt det meste brukt, har gjort ein del fantastiske kupp på finn og facebook og nektar å kjøpe ein body til 100 når eg faktisk fekk 60 plagg til 300!! Gutungen er 8 veker no og det einaste vi har kjøpt nytt er ein dress til å ha i bilstolen (som blei for liten ganske fort). Bilstol og vogn kjøpte vi også nytt, men svigers sponsa. Lagar mykje sjølv og det har vi har nesten laga ein sport ut av å ikkje la ungen koste oss masse pengar, bleiene er dyre nok. Tek også imot arvekle i bøtter og spann (eller søppelsekk). Synest det er heilt feil å kjøpe så mykje nytt, og det vi har fått heilt nytt i gåver blir så mykje meir verdt på den måten :)
 
Har kjøpt det meste brukt, har gjort ein del fantastiske kupp på finn og facebook og nektar å kjøpe ein body til 100 når eg faktisk fekk 60 plagg til 300!! Gutungen er 8 veker no og det einaste vi har kjøpt nytt er ein dress til å ha i bilstolen (som blei for liten ganske fort). Bilstol og vogn kjøpte vi også nytt, men svigers sponsa. Lagar mykje sjølv og det har vi har nesten laga ein sport ut av å ikkje la ungen koste oss masse pengar, bleiene er dyre nok. Tek også imot arvekle i bøtter og spann (eller søppelsekk). Synest det er heilt feil å kjøpe så mykje nytt, og det vi har fått heilt nytt i gåver blir så mykje meir verdt på den måten :)

Helt enig. :laughing5
Vi arver mye fra min søster. Vi får også tilbake endel som vi kjøpte til vår eldste, som er brukt av hennes barn også. :Heartred
Med første fikk vi stort sett alt, han var første barnebarn på begge sider, så var ekstra stas. Vi fikk så mye at jeg ble helt brydd. :hilarious: nå mangler vi nesten ingenting, og jeg er bare 12+3 :laughing021
 
Jeg elsker å arve. Sparer både miljø og pengebok. Til lille har jeg kjøpt nesten alt brukt eller arvet. Jeg kjøpte det som skal være i sengen nytt. Ellers er stort sett alt brukt eller arvet.
Jeg blir også å selge/ gi bort alt når jeg er ferdig med det.
 
Jeg elsker å arve. Sparer både miljø og pengebok. Til lille har jeg kjøpt nesten alt brukt eller arvet. Jeg kjøpte det som skal være i sengen nytt. Ellers er stort sett alt brukt eller arvet.
Jeg blir også å selge/ gi bort alt når jeg er ferdig med det.

Det er så godt å høre!! :D
Har følt meg skikkelig kjip som gjerne vil ha brukt.. :bag:
 
Jeg har tre gutter, og de to minste har arvet ifra eldstebroren :) Synes det er bra at det andre ikke trenger lengre, kan en annen ha bruk for :)
 
Det er så godt å høre!! :D
Har følt meg skikkelig kjip som gjerne vil ha brukt.. :bag:
Orker ikke bruke masse penger på å kjøpe alt nytt når det uannsett bare blir brukt litt. Spesiellt i starten. Er ikke akkurat så man rekker å slite ut klærne i str 50 og 56.
 
Er det mange som skal gjenbruke babyutstyr her? :)

Vi har ikke noe utstyr etter førstemann, siden han straks er 8 år :knegg: men vi skal arve både vogn og bilseter fra min søster som har yngre barn. Vi tar imot med åpne armer det vi kan få, og kommer til å prøve å kjøpe brukt det vi må kjøpe. :) til førstemann fikk vi alt nytt, han var første barnebarn på begge sider, men etter han har det kommet en haug med barnebarn. :laughing002
føler nesten at det har blitt helt "ut" å arve, noe jeg synes er kjempe synd.:smiley-ashamed005

Absolutt ikke "ut" å arve/kjøpe brukt, heldigvis er mange bevisste på gjenbruk. ;)
 
Orker ikke bruke masse penger på å kjøpe alt nytt når det uannsett bare blir brukt litt. Spesiellt i starten. Er ikke akkurat så man rekker å slite ut klærne i str 50 og 56.

Helt enig. Vi ga bort stort sett alt etter eldstemann, nå er vi heldige og får masse tilbake. :Heartred
Er visst ikke bare i starten det ikke slites. :hilarious:Oppdaterte nesten hele garderoben til 7-åringen for 1,5 mnd siden, og nå er alle buksene for små.. ser ikke at de er brukt..
 
Absolutt ikke "ut" å arve/kjøpe brukt, heldigvis er mange bevisste på gjenbruk. ;)

Ja, men har faktisk følt meg kjip som er ute etter å arve og kjøpe brukt. :meh: men godt å se her at vi er flere som tenker både miljø og økonomisk. Føler meg langt ifra som en dårligere mor fordi vi ikke skal trille rundt i en vogn jeg nettopp brukte 20.000 på.. :)
 
Vi kjøpte endel klær brukt men synes også det var gøy å kjøpe nytt, jeg er sær på klær og utstyr og vil ha det jeg liker ;)
Noen vil arve, noen kjøper brukt og noen vil kjøpe nytt, la folk gjøre som de vil tenker jeg uten at det ene er bedre enn det andre.
 
Vi kjøpte endel klær brukt men synes også det var gøy å kjøpe nytt, jeg er sær på klær og utstyr og vil ha det jeg liker ;)
Noen vil arve, noen kjøper brukt og noen vil kjøpe nytt, la folk gjøre som de vil tenker jeg uten at det ene er bedre enn det andre.

Er ikke ute etter å dømme noen, og lar selvfølgelig folk gjøre akkurat som de selv vil. Men nå som vi alle er mer opplyst om gjenbruk og miljø, synes jeg det er synd at vi ikke skal gjøre noe med det. Sier ikke at vi aldri kan kjøpe nytt eller at man skal ta imot alt man blir tilbudt..
 
Helt enig. Vi ga bort stort sett alt etter eldstemann, nå er vi heldige og får masse tilbake. :Heartred
Er visst ikke bare i starten det ikke slites. :hilarious:Oppdaterte nesten hele garderoben til 7-åringen for 1,5 mnd siden, og nå er alle buksene for små.. ser ikke at de er brukt..
Jeg har fire gutter i huset. Klærne går i arv etter som de vokser ut av det. Er det noe som enda er helt å pent etter minstemann har vokst fra det går det videre til noen andre som trenger det. Nå som jeg venter jente prøver jeg å finne andre jeg kan arve klær hos til henne. Jeg la ut annonse på fb om det var noen som hadde brukte klær jeg kunne kjøpe.
Ja jeg har kjøpt noen kjoler nytt, men etter bare gutter, hvem ville ikke det :) 90% av garderoben til lillesnuppa er kjøpt brukt.
 
Ja, men har faktisk følt meg kjip som er ute etter å arve og kjøpe brukt. :meh: men godt å se her at vi er flere som tenker både miljø og økonomisk. Føler meg langt ifra som en dårligere mor fordi vi ikke skal trille rundt i en vogn jeg nettopp brukte 20.000 på.. :)

Om noe vil jeg påstå du er en bedre mor som gjør gode valg for miljøet, lommeboken og det etiske aspektet. ;)
 
Vi kjøpte endel klær brukt men synes også det var gøy å kjøpe nytt, jeg er sær på klær og utstyr og vil ha det jeg liker ;)
Noen vil arve, noen kjøper brukt og noen vil kjøpe nytt, la folk gjøre som de vil tenker jeg uten at det ene er bedre enn det andre.

Strengt tatt er jo det å kjøpe/arve brukt bedre for det meste. ;)
 
Back
Topp