Førstegangsfødende

Her tror eg "lillemy..." har fått masse svar hu ikkje ville ha, men sånn blir d når du uttale deg med at "di over 25..."! Veldig mange av oss e passert 25 og skjønne ikkje kor du har fått tak i denne informasjonen fra som ingen andre ser ut te å ha hørt om før. Sko jo tro at våre leger og jordmødre ville ha snakka med oss om alle ekstra farene du nå fortelle oss fins for oss bare p.g.a. alderen. [emoji53]

Eg e førstegangsfødende på 36 år og både legen og jordmor mi e så vidt eldre enn meg, tror du ikkje di ville vært klar over disse farene du legge ut om og snakka med meg om d hvis d virkelig va tilfelle? Tror du ikkje legen min hadde tatt d opp med meg når eg satt i ein alder av 35 og lurte på om eg noen gang kom te å få et barn? Urolige for om kroppen min vil spille på lag?!

Eg har vært gullheldige fram te nå. Venta på "Mr. Right" som eg gifta meg med i sommer og me blei gravide på første forsøk same måneden. Har vokst te her i livet, funne ut kem eg e og ka eg ønske for meg og mitt barn. Der e jo någen som finne ut dette tidligere enn meg, men di fleste e nok passert 25.

Må sei at eg prøve å ikkje tråkka på "lillemy...", men eg fatte ikkje kor denne faktaen din komme fra og koffor me andre ikkje har fått den. [emoji6] Di fleste av oss har vel hørt om mer farer itte 40 fylle år, eller som andre har nevnt generell helse, røyk, stoff og alkohol som gjelde alle.

Ellers e eg like heldig som "sheherasade2017" og har fint blodtrykk, ingen kvalme, bekkenet fungere fint, ingen svangerskapsdiabetes så langt, og eg e faktisk lettere overvektige. [emoji55]
Kan ikkje arbeide p.g.a. arbeidsplassen min ikkje e egna for gravide, men sko nok klart d i ein aen jobb. [emoji5]

E mye trøtt og blir fort sliten ved aktivitet, men dette følge jo med alle svangerskap.

Så ja, at du e passert 25 eller t.o.m. 30 betyr ikkje at d i seg sjøl sette deg og barnet ditt i større helserisiko, ting som sette deg i ein risikogruppe kan som sakt og forekomme i yngre alder.

Heilt te slutt;
Kjære "lillemy...) hvis du virkelig lure på om du e i fare for å få et vanskelig svangerskap, enten for deg eller barnet ditt så snakk heller med legen din. Dette e vel ein av di mest pålitelige kildene du kan og bør hørra på ang. deg og din helse. (ska hvertfall ver)

Ps: Godt å hørra at du ikkje bare "ska ha barn", men vil forsikre deg om at din handling e tesynelatende sikker helsemessig.

Masse lykke te videre [emoji4]
 
Last edited:
Det jeg har fått med meg er at hvis man har kronisk sykdom og får barn etter man er fylt ca 30 år, så er det større sannsynlighet for barnet å arve den kroniske sykdommen.
Jeg hadde satt fra meg tanken å få barn til verden når jeg ble syk i 2007 og trodde i noen år at barnet mitt uansett kom til å få sykdommen. Men så fikk jeg vite at selvom sykdommen min er arvelig (jeg har ikke arvet den av noen), så var det samme risiko som for er annet barn å få sykdommen. Jeg kommer nok uansett til å bekymre meg for det, men er nå mye tryggere på at det kommer til å gå bra. Jeg blir 28 år i januar og tør sikkert ikke å få et til barn senere. Har uansett snart fått to barn på to år og er veldig lykkelig for det.
Jeg forstår bekymringen din spesielt da dette er noe jeg har tenkt mye på selv. Men jeg tror ikke at friske mennesker som ikke sliter med kroniske sykdommer har noe mer å bekymre seg for enn en på 25 år, hvis alt er som det skal.
 
Det er vel kjent at fruktbarheten går nedover jo nærmere man kommer 40. Og sjansen for kromosonfeil er også større. Det er jo nettopp derfor man får duo-test hvis man er 38 år eller mer etter fødselen. Så akkurat der har jo Lillemy et poeng.

Men for resten har jeg heller ikke hørt noe om de økte risikoene.
 
Det er vel kjent at fruktbarheten går nedover jo nærmere man kommer 40. Og sjansen for kromosonfeil er også større. Det er jo nettopp derfor man får duo-test hvis man er 38 år eller mer etter fødselen. Så akkurat der har jo Lillemy et poeng.

Men for resten har jeg heller ikke hørt noe om de økte risikoene.

Joda, men det er et stykke fra 25 og dit, da.
 
Som The Grand Ol' Lady på 37-ende året må jeg jo bare legge inn at jeg nok har hatt et lettere svangerskap enn mange andre her inne. :p

- Null kvalme (Seriøst, INGEN kvalme! Heller ikke i første trimester)
- Ingen bekkenplager
- Ingen svangerskapsdiabetes (i tillegg til at jeg er gammel som metusalem er jeg også asiatisk, så dobbel-risikogruppe)
- Ingen kynnere
- Kjempebra blodtrykk
- Har jobbet 100% frem til tre uker igjen før permisjonen, da gikk jeg ned til 80%
- Så langt ingen strekkmerker (bank i bordet!)

På duo-testen ble risikoen for downs syndrom 1 til 3000, som vel er det som er normalen for tidlig i 20-årene eller noe.

Sliter litt med carpal tunnel syndrom i hendene, og det vanlige med å være ekstra trøtt og sliten, men føler meg egentlig veldig sprek og i god form.

Tenkte bare jeg skulle slenge inn dette som et eksempel på at det går helt fint an å bli gravid lenge etter at man har fylt 30 også. ;)
Sniker fra August. Var fylt 40 da lille kom til verden nå i høst. Kan krysse av for de samme punktene som du gjør bortsett fra strekkmerker. Ingen dager med sykefravær i svangerskapet og jobbet 100% frem til 4 uker før fødsel (noen dager ferie før permisjon).
 
Det høres ut som en masse tull du har lest desverre. Jeg var 29 med førstemann og hadde ingen problemer eller komplikasjoner gjennom hele svangerskapet og jeg er overvektig i tillegg. jeg jobbet til 3 uker før termin. Nå som jeg har passert 30 så har jeg fått tvillinger, som er friske og fine. Ingen komplikasjoner i dette svangerskapet heller. Det er ikke før man nærmer seg 40 at det er økt risiko for diverse ting ila svangerskapet og man får derfor ekstra oppfølging.

Sent from my E5603 using BV Forum mobile app
Retningslinjer for hvem som blir testet for svangerskapsdiabetes ble endret i sommer, så det er ganske nytt alså ;)
 
Takk for alle de konstruktive svarene jeg har fått[emoji5]
Noen har tydeligvis misforstått hele poenget med denne tråden, og dere skal være ment å være voksne folk. Svar nå på en ordentlig måte da, så blir det mer ålreit å være innpå her [emoji6][emoji1360]
 
Her tror eg "lillemy..." har fått masse svar hu ikkje ville ha, men sånn blir d når du uttale deg med at "di over 25..."! Veldig mange av oss e passert 25 og skjønne ikkje kor du har fått tak i denne informasjonen fra som ingen andre ser ut te å ha hørt om før. Sko jo tro at våre leger og jordmødre ville ha snakka med oss om alle ekstra farene du nå fortelle oss fins for oss bare p.g.a. alderen. [emoji53]

Eg e førstegangsfødende på 36 år og både legen og jordmor mi e så vidt eldre enn meg, tror du ikkje di ville vært klar over disse farene du legge ut om og snakka med meg om d hvis d virkelig va tilfelle? Tror du ikkje legen min hadde tatt d opp med meg når eg satt i ein alder av 35 og lurte på om eg noen gang kom te å få et barn? Urolige for om kroppen min vil spille på lag?!

Eg har vært gullheldige fram te nå. Venta på "Mr. Right" som eg gifta meg med i sommer og me blei gravide på første forsøk same måneden. Har vokst te her i livet, funne ut kem eg e og ka eg ønske for meg og mitt barn. Der e jo någen som finne ut dette tidligere enn meg, men di fleste e nok passert 25.

Må sei at eg prøve å ikkje tråkka på "lillemy...", men eg fatte ikkje kor denne faktaen din komme fra og koffor me andre ikkje har fått den. [emoji6] Di fleste av oss har vel hørt om mer farer itte 40 fylle år, eller som andre har nevnt generell helse, røyk, stoff og alkohol som gjelde alle.

Ellers e eg like heldig som "sheherasade2017" og har fint blodtrykk, ingen kvalme, bekkenet fungere fint, ingen svangerskapsdiabetes så langt, og eg e faktisk lettere overvektige. [emoji55]
Kan ikkje arbeide p.g.a. arbeidsplassen min ikkje e egna for gravide, men sko nok klart d i ein aen jobb. [emoji5]

E mye trøtt og blir fort sliten ved aktivitet, men dette følge jo med alle svangerskap.

Så ja, at du e passert 25 eller t.o.m. 30 betyr ikkje at d i seg sjøl sette deg og barnet ditt i større helserisiko, ting som sette deg i ein risikogruppe kan som sakt og forekomme i yngre alder.

Heilt te slutt;
Kjære "lillemy...) hvis du virkelig lure på om du e i fare for å få et vanskelig svangerskap, enten for deg eller barnet ditt så snakk heller med legen din. Dette e vel ein av di mest pålitelige kildene du kan og bør hørra på ang. deg og din helse. (ska hvertfall ver)

Ps: Godt å hørra at du ikkje bare "ska ha barn", men vil forsikre deg om at din handling e tesynelatende sikker helsemessig.

Masse lykke te videre [emoji4]

Ang det over 25 så er det kommet nye retningslinjer (iforhold til svangerskapsdiabetes) i sommer som noen skriver under her, og jeg har noen venninner som blir fulgt opp pga dette, derfor skrev jeg over 25 [emoji6]
Jeg opprettet denne tråden for å få vite hva som var feil og ikke i forhold til det som står på nett, har ikke påstått noe som helst da jeg faktisk ikke vet så mye om svangerskap fordi jeg aldri har vært igjennom det. [emoji5][emoji1360]
Fikk tips om at jeg hadde opprettet denne i feil katogori, så da skal jeg få ordnet opp i dette.
 
Jo eldre man er som førstegangsfødende, jo flere «utfordringer» kan det bli.
Barnet kan være utsatt for mer stress og utviklingsfeil. Mor risikerer en mer komplisert fødsel og flere utfordringer under svangerskapet.
Akkurat her påstår du nok for at folk inkludert meg svare deg med at alder i seg sjøl ikkje e nok for å avgjøre om du sette deg sjøl eller barnet ditt i risiko ved å velge å bli gravid itte du e 25 år.
Nye regler for testing av svangerskapsdiabetes e ikkje grunnlag for "flere utfordringer".

Prøvde å holde ein forståelsesfull og hyggelig nok "diskuteringstone", men d virke ikkje som du sjøl e klar over ka du skrive.
Ja me e voksne folk, men du e visst litt umoden fremdeles. Ingen som ønska deg någe surt eller vondt, men d e tydelig at du blei fornærma. Blinke-emoji skjule ikkje d.
Eg meinte d eg sa; Lykke te videre.
 
Akkurat her påstår du nok for at folk inkludert meg svare deg med at alder i seg sjøl ikkje e nok for å avgjøre om du sette deg sjøl eller barnet ditt i risiko ved å velge å bli gravid itte du e 25 år.
Nye regler for testing av svangerskapsdiabetes e ikkje grunnlag for "flere utfordringer".

Prøvde å holde ein forståelsesfull og hyggelig nok "diskuteringstone", men d virke ikkje som du sjøl e klar over ka du skrive.
Ja me e voksne folk, men du e visst litt umoden fremdeles. Ingen som ønska deg någe surt eller vondt, men d e tydelig at du blei fornærma. Blinke-emoji skjule ikkje d.
Eg meinte d eg sa; Lykke te videre.

Det står «kan» være, beklager at det ikke kom tydelig nok frem og du da har misforstått det.
Og du tok deg tydeligvis nær av noe som ikke var rettet mot deg..
Dette blir for dumt. I’m out [emoji4]
 
Nei eg syns bare at d va trist at du skreiv som du gjorde og prøvde å "hjelpe" deg på rett spor, om du vil. Virka veldig uviten for min del. Eg sette pris på diskusjoner og e aldri interessert i å "henge ut" någen. E enig om at dette blir for dumt, beklage d.
 
Ja, merker at enkelte kanskje har misforstått hva hensikten med denne tråden var (mulig jeg har formulert meg litt feil også)[emoji57]

Det er ikke alltid like lett å få frem poengene og spørsmålene sine på en god måte på slike tråder. Full forståelse for det :) Blir vel heller ikke enklere når det føles som rene lynsjestemningen i tillegg. Men ja, for de fleste vil dette være en ganske personlig sak, så kanskje en lege kunne være enklere å få konkrete svar fra?
Ønsker deg lykke til i prosessen med å få barn om du bestemmer deg for det, det er en skummel og koselig ting :Heartbigred
 
Som The Grand Ol' Lady på 37-ende året må jeg jo bare legge inn at jeg nok har hatt et lettere svangerskap enn mange andre her inne. :p

- Null kvalme (Seriøst, INGEN kvalme! Heller ikke i første trimester)
- Ingen bekkenplager
- Ingen svangerskapsdiabetes (i tillegg til at jeg er gammel som metusalem er jeg også asiatisk, så dobbel-risikogruppe)
- Ingen kynnere
- Kjempebra blodtrykk
- Har jobbet 100% frem til tre uker igjen før permisjonen, da gikk jeg ned til 80%
- Så langt ingen strekkmerker (bank i bordet!)

På duo-testen ble risikoen for downs syndrom 1 til 3000, som vel er det som er normalen for tidlig i 20-årene eller noe.

Sliter litt med carpal tunnel syndrom i hendene, og det vanlige med å være ekstra trøtt og sliten, men føler meg egentlig veldig sprek og i god form.

Tenkte bare jeg skulle slenge inn dette som et eksempel på at det går helt fint an å bli gravid lenge etter at man har fylt 30 også. ;)
Omtrent som å lese om meg dette. Venter nr to nå, 38 år gammel, fikk første da jeg var 34.
Begge svangerskapene har vært som du ramser opp, har ikke asiatisk bakgrunn, men lett overvekt som risikofaktor ifht svangerskapsdiabetes, ingen utslag der.
Full jobb til permisjon.
Trøtt og sliten, men har vært jevnt aktiv og trent hele veien.
Carpal tunnel syndrom, spesielt i høyrehånda, men mest merkbart når jeg våkner om morgenen så ikke stor plage.
Godt mulig vi som har det sånn er unntakene som bekrefter regelen, men statistikk er uansett statistikk. Den sier ingenting om hvordan ting er på individnivå.
 
Last edited:
Må bare ta med dagens episode:

Meg på Narvesen, skulle kjøpe Otrivin (ja, jeg bruker otrivin...)

Han: - Ja, otrivin for voksne?
Jeg: - Eh ja, for voksne.
Han: - Du ser så ung ut, vet du, he-he.
Jeg peker på magen: -Ja, spesielt med denne, he-he.
Han: - Du er ung mor vet du!
Jeg: -He he, nei faktisk ikke!

Måtte tenke på denne tråden da.

:laughing002
 
33 år [emoji5]
 
Jeg har svart i tråden før, er 24 nå og førstegangs. Tanta mi var over 40, for henne var det ikke mulig før da hun ikke traff den rette før. Jeg misunner henne og hvor bra form hun var i frem til fødsel. Hun ble satt igang, men endte med keisersnitt. For henne gikk alt veldig fint og ingen komplikasjoner :Heartred
 
Sniker fra januar.
Jeg var 24 da jeg fikk første, fylte 28 like etter at andremann ble født og er nå nettopp fylt 35 år og venter på nr 3.

Dette svangerskapet har vært det desidert enkleste! Det har nok mye mer med fysisk form å gjøre enn alder. I forrige svangerskap slet jeg med bekkenløsning fra første trimester. Nå er jeg i uke 34 og trener fortsatt 3 ganger i uka samt daglige gåturer. Mannen min tror ikke jeg er samme frue som sist [emoji4]
 
Back
Topp