Følger dere bunad tradisjonen

Jeg er født i Oslo, og foreldrene mine er derfra, men så flyttet vi på oss litt i Oppland, før jeg selv nå er tilbake i Oslo. Desverre klarte ikke jeg å falle for en bunad fra Oppland eller Oslo, men da jeg jobbet noen år med bunader i Telemark, falt jeg helt for Beltestakken (da hadde ikke "alle" den). Men kunne jeg sy meg denne uten å ha tilhørighet da?
Så viser det seg at morfar var fra Telemark, og hans familie stammer langt tilbake herfra (og en nær slektning var med i tungtvannsaksjonen!), så da kunne jeg endelig sy meg denne, og bære den stolt :)
 
Ja, er fra sunnmøre og har Sunnmørsbunad som er sydd av min oldemors søster :)
 
Ja men hadde jeg bare hatt de mindre pene å velge i så hadde jeg nok ikke det:p synes man skal kunne bestemme fritt. De fleste har vel også tilknytning til et par tre bunadsområder. Det finnes ikke så mange ulike hoveddrakter.

skal ikke si hva jeg synes er mindre pent her, men mine valg var vest-Agder og Rogaland. Valgte vest-agder hvor jeg er født og alle i nær familie med bunad har den. nå bor jeg i aust-Agder og det er deilig å bo et sted der bunaden din ikke er den alle har. Og jeg er veldig fornøyd med å ha bunaden fra der jeg vokste opp:)
 
Jeg arvet min bunad fra min mor. Har trønderbunad, og både min mor og mormor (og mest sannsynlig flere generasjoner) vokste opp i Trøndelag. Men kunne godt tenkt meg en annen bunad selv.
 
Jeg har bunad som hører til der jeg vokste opp :) Dette er en naturlig valg for meg! Hva andre gjør får være opp til de :)
 
Jeg har bunad fra hjemstedet, men ønsker meg en til...blir nok heller til at sønn og mann får seg bunad før den tid.
 
Ja. Jeg har alltid ment at bunad skal følge der man er ifra. Hva er greia med å ha en bunad fra Nordland om man er fra f.eks Vestfold? Bare fordi at man synes noe er fint, så er det ikke riktig å bare velge at "den vil man ha". Eller om man har aner langt tilbake, så er det heller ikke greit å velge bunad fra den delen vedkommende er ifra, man får velge fra sitt eget opphav og oppvekststed. Det er noe med sin identitet og vise hvor man er ifra.
 
Hverken jeg eller sambo hadde bunad, så vi valgte å kjøpe.

Da valgte jeg min fra Romsdalen siden mormor er derfra og både tante og mamma har den bunaden.
Sambo valgte fra Nordland selvom han selv er fra Akershus. Dette fordi han bodde i Nord-Norge store deler av av oppveksten, og hans familie fortsatt bor der (og fordi Nordlandsbunaden til herrer er utrolig fin!)
Vi føler begge tilknytning til der bunadene våre er fra, selvom vi ikke er født eller bor der selv.
 
Har ikke bunad, men vil ha og il da ha det jeg mener er Vestfold bunad, er 2 av dem. Og ja er fra Vestfold [emoji4]
 
Jeg tok bunaden fra der jeg er fra. Valgte den fordi jeg synes den var finest. Så også på bunaden fra der mamma kommer fra, men hverken jeg eller hun synes den er fin :p
 
Back
Topp