Følger dere bunad tradisjonen

Tja... jeg har sunnmørsbunad selv om jeg ikke er der ifra. Er opprinnelig fra Bergen, men jeg har stor tilknytning til Sunnmøre likevel. (Var der hver sommer hele barndommen min, og iblant i andre høytider) Jeg fikk bunaden av mamma som fikk den av farmor som er fra Sunnmøre, så den er spesiell for meg og jeg er stolt av å gå med den. Hadde ikke gått med noe for moro skyld.
 
Nei regelen er vel også to generasjoner bakover. Så mine barnebarn kan ha samme bunad som med men ikke mine oldebarn( med mindre det komme inn noen imellom der fra samme sted som meg). Men begynner å lure på om den regelen har blitt litt utvannet med årene og at folk går tilbake til en de synes er fin.

Aldri hørt. Men om du har en bunad, dine barn og barnebarn har samme bunaden, så er det vel logisk at oldebarna evt har samme bunad siden det da er den "hele familien" har? Med mindre det er en fra andre siden av familien de heller velgee å gå for. :)
 
Har Nordlandsbunad, er nordlending. Sånn.. Innavla nordlending. Finnes ikke noe annen tilknytning noe sted [emoji23]
 
Aldri hørt. Men om du har en bunad, dine barn og barnebarn har samme bunaden, så er det vel logisk at oldebarna evt har samme bunad siden det da er den "hele familien" har? Med mindre det er en fra andre siden av familien de heller velgee å gå for. :)
Er vel fordi alle ikke skal ha lik bunad og ha en fra der man kommer fra. Jeg kan ha bunad fra 3 forskjellige fylker og 5 forskjellige i ett av fylkene. Da har jeg kun regnet to generasjoner bakover. Hadde blitt mange flere hvis jeg hadde dratt det enda lengre. Bunad har stedstilhørighet og ikke familie tilhørighet. Man flytta ikke så langt før som man gjør nå.
 
Er vel fordi alle ikke skal ha lik bunad og ha en fra der man kommer fra. Jeg kan ha bunad fra 3 forskjellige fylker og 5 forskjellige i ett av fylkene. Da har jeg kun regnet to generasjoner bakover. Hadde blitt mange flere hvis jeg hadde dratt det enda lengre. Bunad har stedstilhørighet og ikke familie tilhørighet. Man flytta ikke så langt før som man gjør nå.

Vi har brukt familietilhørighet, altså som hvor familien kom fra. Men ærlig talt så er det vel ingen lover der, familier gjør det jo tydeligvis ulikt. :p Tenker det viktigste er at man faktisk har en tilhørighet, og at man liker og bruker bunaden sin. :)
 
Aldri hørt. Men om du har en bunad, dine barn og barnebarn har samme bunaden, så er det vel logisk at oldebarna evt har samme bunad siden det da er den "hele familien" har? Med mindre det er en fra andre siden av familien de heller velgee å gå for. :)
Regler finnes jo offisielt sett ikke det er lov å kjøpe fritt, men normen tilsier tilknytning

Jeg kunne etter "besteforeldre" regelen hatt Nordlandsbunad som mormor hadde, men reelt sett er hun fra Finnmark det var bare sånn at alle "nordfra" hadde den. Men det er ikke naturlig for meg, som ikke har noe tilknytning nordover.

Bunad man arver er jo alltid "lov", ds ligger jo tilknytningen i arven.
 
Jeg er født og bodde mine første år i Bergen, frem til mine besteforeldre flyttet hit. Var jeg alle ferier inkludert hele sommeren hos de. Mamma er fra Bergen og det er det som er hjemme og der jeg vil tilbake til. Jeg har bergensbunad.

Frøkna fikk velge mellom bergensbunad og valgfri telemarksbunad som hun får til konfirmasjonen av farmoren. Hun har valgt bergensbunad og det syntes jeg er helt greit selv om jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Telemark.
 
Tenker vi alle kommer fra Norge, og synes vi kan velge av de vi liker. Viktig å like plagget man har på seg, hvor man bor, hvor farmor er født synes ikke jeg spiller noen rolle. Å bruke en flott drakt med historie fra landet vårt burde gjøre alle stolte. Jeg fikk ikke velge bunad selv, så har den alle har her jeg bor. Blir mer uniform da[emoji12]
 
Min største drøm er hvit dovrebunad! Så det har jeg ønsket med av mamma i bryllupsgave! Ingen familie der som er "nært nok", men det gjør meg ingenting [emoji55]
 
Ja, det gjør jeg. Fikk lofotbunad i komf-gave, alle kvinnene fikk den selv om vi bodde i vesterålen. Mormors familie er derfra, samt min fars familie. Syns lofotbunad er finere enn nordlandsbunad uansett [emoji39]

kan jo skjønne om man har flere muligheter lokalt eller i slekta at man velger den man syns er finest. Men å bare velge vilt noe man ikke har tilknytning til syns jeg blir rart.

Enig med deg. Både med Lofotbunad og det med å velge villt!
 
Jeg har jeg har faktisk arvet to bunader klin like [emoji14]

Lyse blå romerikebunaden, der pappas mor slekt kommer fra.hans far slekt kommer fra Toten sånn tilbake. Mor mor siden er fra Oslo og senere scotland så ble naturlig å da ta romerikebunaden. Mors far siden kjenner jeg ikke til men tror han også er Oslo slekt

Liker tradisjoner jeg. Mange flotte bunader der ute.

Men i år blir det festdrakt pga lille spiren
 
Har Rogalandsbunad for jeg er fra Rogaland, men min mor og mormor har Hardangerdrakt ellers ingen i slekta bakover som eide bunad. Vesla er født og bor i Bergen og når den dag kommer at valget skal tas så får hun velge selv mellom Bergen, Hardanger, Rogaland eller den helt lokale fra vår bydel.
 
Har bunaden min fra der jeg er født og oppvokst, og halve slekta kommer fra. Kunne hatt bunad fra ett annet fylke der den andre halve slekta er fra, men den er ikke fin :p Men kunne aldri godt å kjøpt meg ny bunad fra ett helt annet sted bare fordi jeg likte den. Syns en bør ha tilhørighet til bunaden.
 
Har bunad fra der jeg kommer fra, festbunad fra Nordhordaland - samme som mamma. Skulle jeg valgt en annen hadde det blitt blå nordlandsbunad siden jeg er født i Nord-Norge og pappa er er derfra
 
Har arvet bunad etter min bestemor som jeg ble konfirmert i. Hun var fra nabofylket. Men jeg valgte å kjøpe ny helt lik når jeg kjøpte ny bunad når jeg var 19 år. Dattera mi kommer til å bli tilbudt å konfirmere seg i den samme som meg. Og blir hun kortere enn meg kan hun ha den lenger også.
 
Jeg fikk velge mellom tre, og valgte den fra stedet jeg er født og bodde som liten.
 
Jeg har arvet fra bestemor, og er glad for det, men har ingen personlig tilknytning til stedet hun (og bunaden) kom fra.

Skulle jeg valgt bunad nå ville jeg valgt fra stedet jeg bor nå, min andre bestemor har denne typen bunad så den kunne jeg vel også valgt "med loven i hånd". Om jeg får råd en gang så blir det nok en slik :)
 
Jeg har Vestfoldsbunad, pappa er fra Sandefjord :)
 
Back
Topp