Følger dere bunad tradisjonen

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Altså at man har der man er fra? Her virker det litt som det går på popularitet innimellom.
 
Ja, hele slekta er fra samme fylke i endel generasjoner bakover, så blir derfra.
Personlig hadde jeg egentlig lyst på kystdrakten, men det fikk jeg ikke bestemme selv når bunad ble kjøpt inn.
Nordlandsbunaden er kjempefin, men også den vanligste bunaden, så hadde ikke gjort meg noe å ha noe annet.
 
Ja, det gjør jeg. Fikk lofotbunad i komf-gave, alle kvinnene fikk den selv om vi bodde i vesterålen. Mormors familie er derfra, samt min fars familie. Syns lofotbunad er finere enn nordlandsbunad uansett [emoji39]

kan jo skjønne om man har flere muligheter lokalt eller i slekta at man velger den man syns er finest. Men å bare velge vilt noe man ikke har tilknytning til syns jeg blir rart.
 
Jeg bruker mamma sin. Den blir sydd inn ordentlig på norrøna i dag ( kjenner ei som syr hos dem). Min oldemor er fra samme sted som jeg er født så de for har vi samme bunad. Min kusine har ikke den bunaden siden det blir litt langt bakover. Men merker at mange rundt her har akkurat den amme bunaden. Ett år så var der plutselig utrolig mange unge mennesker med denne, følte jeg gikk i bunad tog med nesten hele undomsskolen. Trur ikke på at alle som hadde den er derfra eller tilknytning til det stedet. Var så mange at det ble tåpelig. Jeg kan ha en del forskjellige siden det er flere fra der jeg er fra og familien kommer fra 3 forskjellige fylker. Men mamma sin er gratis og hu får den ikke på seg. Jeg var stolt over den til det året det ble så mane av den. Følte nesten den mistet betydningen sin.
 
Ja. Jeg har bunad fra stedet jeg kommer fra, den samme har hele slekta mi.
Mannen som er født her men oppvokst annet sted før vi tilslutt flyttet tilbake til mine barndoms trakter for noen år siden har fått sett herrebunad fra samme sted. Og vi regner med at ungene skal ha de samme etterhvert men enn så lenge går de i festdrakter. Ro av ungene er født i Bergen, men de er ikke bergensere. Vi har absolutt ingen tilknytning dit bare bodde der noen år etter studiene og fikk våre første to barn der. Men de skal ikke ha bunad derfra nei. De er født der, men er ikke derfra.
 
Ja. Har kystdrakten og arvet tromsbunad etter bestemor ;)
Pappa sin familie er fra Troms og Finnmark
 
Ja. jeg har Bergensbunad, arvet fra min mor.
Kunne godt tenkt meg nordhordalansbunad, min far sin slekt er derfra, og vi bor her nå, men jeg er født og oppvokst i Bergen kommune, så da ble det den bunaden:)
 
Ja. Fikk velge mellom finnmarksbunad eller kystdrakt til konfirmasjonen, jeg valgte finnmarksbunad.
 
Da jeg ble konfirmert var det kjempe viktig for meg å ha drakt fra der farfar var fra. Ante ikke hvor han var fra, men det var vist Telemark. Endte da opp med beltestakk for den kledde jeg best. Så gikk det sånn 2 år også hadde resten av Oslo den haha.. #trendsetter [emoji23]
 
Har lyst på nordlandsbunad. Farmor er derifra og jeg ble konfirmert i hennes.

Er fra Rogaland da. Men syns ikke den er like pen.
 
Har arvet min bunad, så er jo slekt derfra, men det er langt uti. Om jeg ikke skulle arve, ville jeg ha hatt en fra slektsstedet :)
 
Jeg skal enten ha Oslo-drakt eller Vestfold (et av mange steder jeg har slekt fra) :) Jeg heller litt mot Vestfold selv om den er veldig enkel fordi jeg og mannen da kan matche :)
 
Har bunad fra her jeg kommer fra, fikk til konfirmasjonen og lik som alle i familien :) Kunne ikke falt meg inn å hatt en bare fordi den var fin. Men nå synes jeg den jeg har er kjempefin uansett da :)
 
Ja, har bunad fra der jeg kommer fra, samme som søsteren min og mamma.
Lekte litt med tanken på noe annet, siden den vi har er litt kjedelig. Men måtte helt tilbake til olde-og tippoldeforeldre for å komme til annet bosted. Syns det hadde blitt rart, føles mest naturlig å ha lik som resten av familien.
 
Ja, har bunad fra der jeg kommer fra, samme som søsteren min og mamma.
Lekte litt med tanken på noe annet, siden den vi har er litt kjedelig. Men måtte helt tilbake til olde-og tippoldeforeldre for å komme til annet bosted. Syns det hadde blitt rart, føles mest naturlig å ha lik som resten av familien.
Nei regelen er vel også to generasjoner bakover. Så mine barnebarn kan ha samme bunad som med men ikke mine oldebarn( med mindre det komme inn noen imellom der fra samme sted som meg). Men begynner å lure på om den regelen har blitt litt utvannet med årene og at folk går tilbake til en de synes er fin.
 
Back
Topp