Er du opptatt av sunt kosthold hos barna?

Føler jeg har lyktes ganske bra. Hun spiser sunt og variert, og hun liker det. :)
 
Vi lever etter filosofien "alt med måte", og synes vi lever godt slik. Ingen dør av en bit sjokolade på en mandag, eller en neve druer som mellommåltid. Det sagt spiser vi grovt brød/knekkebrød, har grønnsaker til alle måltider og særlig til middag. Vann som tørstedrikk, og melk/juice kun til brødmåltider.
Sånn tenker vi også. Har vi veldig lyst på is på en tirsdag så gjør vi det. En gang i min mest kvalme periode spiste vi vafler til middag :p var det eneste jeg orka tanken på

(Druer får forresten treåringen minst et par ganger i uka, gjerne mer. Jeg har egentlig bare tenkt på det som en frukt jeg! Selv om det jo er mye fruktsukker i det selvfølgelig..)
 
Last edited:
Vi voksne spiser alt av grønnsaker og vi har gitt dattera vår alt fra hun var liten. Hun ble født skeptisk, nekta å ta fast føde til hun var 7 mnd gammel, og vi måtte veldig gradvis introdusere ting.

Den dag i dag nekter hun å putte en eneste grønnsak i munnen, men med tanke på utgangspunktet synes vi det er flott at hun liker grovbrød, alt av frukt og bær (til og med rips), alt av yoghurt, alt av fisk, kjøtt, kylling. Og hun spiser jo sauser selv om de er laget av kun grønnsaker (som tomatsaus) og supper.

Men altså, det blir ikke nødvendigvis grønnsakspisende barn selv om foreldrene spiser sunt og variert ;)
 
Sånn tenker vi også. Har vi veldig lyst på is på en tirsdag så gjør vi det. En gang i min mest kvalme periode spiste vi vafler til middag [emoji14] var det eneste jeg orka tanken på

(Druer får forresten treåringen minst et ganger i uka, gjerne mer. Jeg har egentlig bare tenkt på det som en frukt jeg! Selv om det jo er mye fruktsukker i det selvfølgelig..)
Vafler til middag har vi med jevne mellomrom. [emoji85] Jeg synes vafler med brunost og rømme er et bedre alternativ til middag enn pannekaker med sukker, og ungene synes grove vafler er bedre enn pannekaker anyways.
 
Vafler til middag har vi med jevne mellomrom. [emoji85] Jeg synes vafler med brunost og rømme er et bedre alternativ til middag enn pannekaker med sukker, og ungene synes grove vafler er bedre enn pannekaker anyways.
Vafler er så mye bedre enn pannekaker! Synes jeg også. Men jeg må ha med syltetøy på :D

Nå ble jeg sulten...
 
Jeg er bevisst, ja. Men ikke opphengt i det... min er 2 år og hun får hovedsaklig grovbrød med alt fra skinke til prim på skiva. Elsker juice og yoghurt, men holder det til helgene. Hun får masse frukt og bær i hverdagen, men også is og kake ved spesielle anledninger. Middager synes jeg er vanskeligst... hun liker ofte ikke grønnsakene og potetene dessverre. Siden hun er litt kresen der får hun spise det hun vil, men vi serverer alt tilgjengelig på tallerken i håp om at hun smaker på et tidspunkt. Målet mitt er at hun skal få et naturlig sunt kosthold og avslappet forhold til mat, men også kose seg med litt sukker og godt på en fornuftig måte så det ikke blir så "big deal"
 
Vi er kanskje mer opptatt av «alt med måte» og at ungene våre skal være aktive. Vi prøver å ta de med ut hver helg for familietur ellers driver de med sport :)
 
Ja det er jeg.
Må planlegge middager og innkjøp
 
Er fra før av opptatt av sunt kosthold og lager alt fra bunnen, Toro kommer ikke inn i mitt hus. Nå som vår på 8 mnd spiser sammen med oss passer vi på å ikke gå for fristelsen av take-away pga saltet. Vi salter aldri lengre, og vi har enorm matglede. Jeg håper det fortsetter sånn! Vi koser oss med mellommåltider med frukt, har hjemmebakt grovbrød (så og si ikke kjøpt brød på nærmere 6 år), lager grove vafler til lunsj siden det virkelig er en slager, og ellers har vi fisk et par ganger i uka siden det er noe som virkelig blir spist mengder av. Vi har enda ikke opplevd at noe mat ikke er godt, bare at noe spises det mer av. Lurer på når disse barna blir kresne. Her smakes det på alt, og til og med oliven (som jeg fikk beskjed om at barn ikke liker [emoji848]) går ned.
 
Er fra før av opptatt av sunt kosthold og lager alt fra bunnen, Toro kommer ikke inn i mitt hus. Nå som vår på 8 mnd spiser sammen med oss passer vi på å ikke gå for fristelsen av take-away pga saltet. Vi salter aldri lengre, og vi har enorm matglede. Jeg håper det fortsetter sånn! Vi koser oss med mellommåltider med frukt, har hjemmebakt grovbrød (så og si ikke kjøpt brød på nærmere 6 år), lager grove vafler til lunsj siden det virkelig er en slager, og ellers har vi fisk et par ganger i uka siden det er noe som virkelig blir spist mengder av. Vi har enda ikke opplevd at noe mat ikke er godt, bare at noe spises det mer av. Lurer på når disse barna blir kresne. Her smakes det på alt, og til og med oliven (som jeg fikk beskjed om at barn ikke liker [emoji848]) går ned.

Noen barn er kresne fra starten, andre blir det ettrhvert. Mange rundt 2-3 år er en fase. Og du kan finne på å oppleve at med akkurat samme oppdragelse kan din nummer to være annerledes enn denne. Så, veldig fint at dere er heldige. Det har vi også delvis vært, men ungene er svært forskjellige og eldste er den som har spist mest hele veien.
 
Back
Topp