Er du opptatt av sunt kosthold hos barna?

M

Moderator Wilma

Guest
Er det viktig for deg at barna har et sunt kosthold? Eller blir det kanskje kjappe og ikke fullt så sunne løsninger i en hektisk hverdag? :)
 
Prøver :D Ikke alltid lett synes jeg...
 
Vi spiser variert innenfor det vi liker, bruker både Toro og annet halvfabrikata og noen hjemmelagde middager. Brød kjøper vi, ingen liker hjemmebakt brød. Frukt og grønt spiser vi hver dag, og godteri stort sett i helgen men hender de får litt i hverdagen også. Er imot forbud da det ofte virker mot sin hensikt.
 
Jeg synes at nå for tida er det ganske lett å få i barna sunn mat kjapt og enkelt.

Treåringen min spiser ganske sunt. Begynte med Ella-smoothiene da hun var baby. De er jo kjempesunne. Og mye enklere og kjappere enn å lage smoothie selv. Så kom Skyr-klemmeposene og de er jo geniale. Fordi hun tidlig ble vant til naturell yoghurt kan jeg nå bare kjøpe en stor dunk av det eller av en hvilken som helst annen yoghurttype med ingen/lite sukker oppi, og det blir ganske billig i lengden. Ellers har vi mye frukt, som epler, som hun elsker.

Hun drikker stort sett bare vann, men får av og til en sånn "billig-farris" (kjøpe 1,5 liters flaske av butikkens eget merke). Melk får hun i barnehagen, så vi har ikke det hjemme. Yoghurt og ost, så hun får uansett nok melkeprodukter. '

Det hun spiser mest av er grovbrød eller grovt polarbrød, med gulost, laks (kjøper stabbur-laks, som er i store porsjonspakker, de er både veldig gode og veldig sunne), makrell i tomat, leverpostei. Til middag spiser vi helt normalt. Pasta med kjøtt og tomatsaus eller pesto, taco, wok, sånne ting. Har fisk til middag 1-2 ganger i uka. Hun spiser og elsker ALT av fisk.

Det eneste problemet er at hun nekter alt av grønnsaker. Men hun spiser/drikker ikke noe med sukker, og får i seg en del frukt i tillegg. Pluss at det jo er grønnsaker i tomatsausen når vi har den, og i suppe når vi har det, så vi stresser ikke med det. Det kommer nok med tida.

I tillegg får hun enten d-vitamindråper i yoghurten sin, eller sånn omega3 for barn der det også er d-vitamin oppi (den ser litt ut som godteri og hun liker den veldig godt). Hun får sånne små drikkebeger med Biola kanskje 1-2 ganger i uka.

Vi har ikke forbud mot noe som helst. Er hun en sjelden gang hos besteforeldrene får hun ostepop og sjokolade og hva som helst. Men vi har sjeldent sånt i hus, og det blir som regel åpnet lenge etter hennes leggetid. Ser ikke noe poeng med å gi henne når det ikke er noe hun etterspør, og hun koser seg masse med den sunne maten sin :)

I 18-tida om kvelden pleier jeg å kutte opp et par epler, ha litt druer og kanskje noe annen frukt, også kan man ta det man vil.

Hun får dessuten rosiner til barneTV et par tre ganger i uka.

I barnehagen til grøtfesten ble det servert saft. Det syntes hun smakte fælt, ba om vannflaska si i stedet :p
 
Vi er veldig nøye på kosthold, og at hygge ikke MÅ innholde mat. Vi innfører ikke fast lørdagsgodt før 1 klasse, bare ved spesielle anledninger. Vi har masse kos men det er sunt som sukkerfri havrevafler, bananis, frukt spyd mm
 
Vi spiser sunt og mannen min lager maten fra bunnen av(ikke pasta).. Mye grønnsaker og det går alltid i søtpoteter/poteter,gulrøtter,løk,hvitløk,hummus :)
Ungene elsker frukt, så det spises hver dag.
De får lov å få godis en dag i uken, og noen ganger 2(mer i ferier).
Brus sjeldent. Men saft og juice ja.

Er ikke SÅ streng på om de får en is eller sjokolade på en onsdag f.eks i ny og ne :)
Mener det må være lov å kose seg med måte :D
 
Veldig opptatt av et sunt kosthold hvor det selvfølgelig er lov med litt kos også [emoji4] Vi spiser 100% plantebasert, som gir veldig gode helsemessige fordeler [emoji173]️
 
Veldig viktig med ett sunt og variert kosthold. Smake, prøve og utforske. Det har gitt meg to barn som spiser det meste og de er ikke redde for å prøve noe nytt. Men såklart, grandis og pølser hender det at det blir :)
 
Er det viktig for deg at barna har et sunt kosthold? Eller blir det kanskje kjappe og ikke fullt så sunne løsninger i en hektisk hverdag? :)

Jeg og pappaen er ganske sunne så han får i deg omtrent det samme som oss.

Nå er han bare 1,5 år så mener at godis, kaker, saft og annen snax ikke er nødvendig enda. Blir nok lørdagsgodt og kun det når han oppdager godterienes verden[emoji23]
 
Har ei som har ett variert og sunt kosthold og så er det en som omtrent får spise akkurat det han vil så lenge han spiser.
 
Vi spiser sunt og mannen min lager maten fra bunnen av(ikke pasta).. Mye grønnsaker og det går alltid i søtpoteter/poteter,gulrøtter,løk,hvitløk,hummus :)
Ungene elsker frukt, så det spises hver dag.
De får lov å få godis en dag i uken, og noen ganger 2(mer i ferier).
Brus sjeldent. Men saft og juice ja.

Er ikke SÅ streng på om de får en is eller sjokolade på en onsdag f.eks i ny og ne :)
Mener det må være lov å kose seg med måte :D

Samme her. Blir noe pasta, men alltid fullkorn eller grønnsakspasta. Har en gutt som etter år med refluks og oppkast er ganske kresen på konsistenser, så vi presser ikke. Flaks for oss at han elsker fisk og brokkoli [emoji6]

Alt med måte og det viktige er at han og vi får spise ordentlig mat før evt kos som kjeks, godteri og kaker til selskap eller lørdag/ferier. Der har vi et godt stykke igjen på veien med min mor dessverre. Men har blitt god på å si fra, så selv om hun ikke liker det så godtar hun det.
 
Ja. Ser stor forskjell på humør og konsentrasjon hos de to eldste på 5 og 8 ift hva de spiser ila en dag. Blir fort slappe om det serveres næringsfattig mat. De får middagsrester på skole/i bhg og ett brødmåltid + frukt / smoothie ol. Læringskurven til eldste har skutt i været etter jeg kutta ett brødmåltid fra og med 2 kl.
 
Her spises det som passer. Har en på snart 3 år som har vært så mye syk siden han var 1.3 mnd og må bruke forstøverapparat. Han spiser veldig lite eller ikke noe frem til før 1 uke siden. Så for å få i han brød, får han litt prim, Hapå eller sjokopålegg. Da spiser han også leverpostei og hele brødskiva på morgenen. Utover dagen spiser han frukt og lunsj i barnehagen, og prøver å spise sunnere middager. Hender det blir pølser og pizza, men jeg ser ikke det som så usunt [emoji5]
 
Tja...

Gir tran hver dag, og ventegrønnsaker før middag.
Sørger også for å tilby frukt og grønnsaker til alle måltider, og syns det er helt supert at barnehagen gjør det samme.
Sørger for varierte middager, lager som oftest mat fra bunnen av, men slett ikke alltid.

Har ikke forbud mot noe som helst, men begrenser heller inntaket av enkelte ting.
Gjør meg ingenting å kjøpe en bolle og en juice hvis vi er ute på kjøpesenter på planleggingsdager eller at bestemor serveres sjokolade på en tirsdag.

Hvis vi er i butikken og sier at vi skal finne oss noe godt å spise, henter hun paprika, banan eller gulrot, så håper hun holder på den vanen en stund [emoji6]
 
Tja, siden frøkna sliter litt med magen, så prøver jeg å bruke mest mulig fullkorn osv for å få nok fiber. Og vi spiser ikke så mye rødt kjøtt, men det er mest pga kolesterolet mitt.
Så prøver å spise variert ihvertfall, men kan godt kose oss med en pizza innimellom eller pølser :) frøkna er ikke så glad i middag egentlig, og siden hun spiser varmmat i bhg hver dag, så blir det ofte noe enkelt, men da gjerne noe egg og salat/grønnsaker osv :)

Hun får tran og, men glemmer innimellom. og noen ganger minner hun meg på det. Synes det er kjempegodt :D
 
Last edited:
Ja, er veldig opptatt av sunn mat. Ikke alltid jeg får det til i praksis, men prøver. Alltid noe grønt til middag. Vil ungene kose seg litt i hverdagen liker de å få frukt, gjerne eple med kanel på.
 
Vi lever etter filosofien "alt med måte", og synes vi lever godt slik. Ingen dør av en bit sjokolade på en mandag, eller en neve druer som mellommåltid. Det sagt spiser vi grovt brød/knekkebrød, har grønnsaker til alle måltider og særlig til middag. Vann som tørstedrikk, og melk/juice kun til brødmåltider.
 
Back
Topp