Er det noe mat du savner?

Man skal helst ikke det

Hvorfor informeres det at Norsk Salami da trygt kan spises av helsesøstre og jordmødre? Da er jo det misvisende.. leser jo på matportalen og Folkehelseinstituttet at de som en hovedregel fraråder det TILFELLE det er dårlig pakket. Men om råvarene har vært fryst før produksjon, er det ingen problem.
bad4d33c364a57e70342cf8db3936001.png
efbf3f1c0297c0cc6ace3ec64cd22b4a.png
 
Hvorfor informeres det at Norsk Salami da trygt kan spises av helsesøstre og jordmødre? Da er jo det misvisende.. leser jo på matportalen og Folkehelseinstituttet at de som en hovedregel fraråder det TILFELLE det er dårlig pakket. Men om råvarene har vært fryst før produksjon, er det ingen problem.

Jeg tolker dette som at man bør unngå salami. Det finnes selvfølgelig muligheter ved å varmebehandle det først. Evt ta sjansen på en helt nyåpnet pakke. Men jeg velger hvertfall å droppe alt de sier «nei» eller «tja, kanskje med forbehold» til. Tar ingen sjanser.

6d70e6aec0815a93a7a1df3ba2b19e6e.png
 
Jeg tolker dette som at man bør unngå salami. Det finnes selvfølgelig muligheter ved å varmebehandle det først. Evt ta sjansen på en helt nyåpnet pakke. Men jeg velger hvertfall å droppe alt de sier «nei» eller «tja, kanskje med forbehold» til. Tar ingen sjanser.

6d70e6aec0815a93a7a1df3ba2b19e6e.png

Dette. Alt som er nja eller hvis ditt og datt holder jeg meg unna. Jeg tar ingen sjanser og ser ingen grunn til å gjøre det. Sannsynligheten er liten for at noe skjer men hva hvis det gjør det? Sannsynligheten er ikke så stor for at jeg kræsjer på vei til butikken heller men jeg bruker da konsekvent bilbelte likevel.
 
Jeg tolker dette som at man bør unngå salami. Det finnes selvfølgelig muligheter ved å varmebehandle det først. Evt ta sjansen på en helt nyåpnet pakke. Men jeg velger hvertfall å droppe alt de sier «nei» eller «tja, kanskje med forbehold» til. Tar ingen sjanser.

6d70e6aec0815a93a7a1df3ba2b19e6e.png

Enig. Det står jo svart på hvitt at norske matmyndigheter ikke anbefaler det. Men som med alt annet er det opp til hver enkel å velge hva de vil følge [emoji4]
 
Jeg tolker dette som at man bør unngå salami. Det finnes selvfølgelig muligheter ved å varmebehandle det først. Evt ta sjansen på en helt nyåpnet pakke. Men jeg velger hvertfall å droppe alt de sier «nei» eller «tja, kanskje med forbehold» til. Tar ingen sjanser.

6d70e6aec0815a93a7a1df3ba2b19e6e.png

Les innlegget mitt, derfor jeg la ved 2 bilder. Ene sier at det er ganske trygt, mens matportalen (som samarbeider med helsedirektoratet) inkluderer salami innenfor spekemat for å være på den sikre siden. MEN de skriver at salami trygt kan spises om råvarene er fryst ned før produksjon - og at dette ofte står på innpakningen.

Så ergo: les på salamipakka, finner man ut om man kan spise eller ikke. Om helsedirektoratet sier det er greit - så skal det være trygt
 
Eller man kan fryse ned salamien i 18 dager - da skal det være trygt. Om man er skikkelig fnysen på salami altså [emoji38]
7b992babe2ec0a15ee7da79c44435448.png
 
Sorry! Mente 18 minusgrader i en uke.. ikke 18 dager [emoji3]
Men det vil jo uansett kunne inneholde listeria, den forsvinner jo ikke med frysing. En kan ta knekken på toxoplasma, men i forhold til listeria så må det være varmebehandlet til iver 70grader. Det er jo derfor kjøtt også må være gjenkomstekt:)
 
Jeg har SÅ lyst på rødvin og spekeskinke! :rolleyes:
Jeg også!! Synes nesten det er litt flaut hvor mye jeg savner rødvin, men her er det snakk om et lite glass eller to bare for kosen - jeg ELSKER rødvin! :hilarious: Så nå gleder jeg meg til jul, for da skal jeg SMAKE på rødvin igjen! Også har jeg bestilt biff-middag i romjula.
 
Jeg også!! Synes nesten det er litt flaut hvor mye jeg savner rødvin, men her er det snakk om et lite glass eller to bare for kosen - jeg ELSKER rødvin! :hilarious: Så nå gleder jeg meg til jul, for da skal jeg SMAKE på rødvin igjen! Også har jeg bestilt biff-middag i romjula.

Henger meg på den [emoji23][emoji85] Men her blir det ikke vin og biff før langt utpå våren da..
 
Jeg også!! Synes nesten det er litt flaut hvor mye jeg savner rødvin, men her er det snakk om et lite glass eller to bare for kosen - jeg ELSKER rødvin! :hilarious: Så nå gleder jeg meg til jul, for da skal jeg SMAKE på rødvin igjen! Også har jeg bestilt biff-middag i romjula.

Åh, for ikke å snakke om medium stekt biff :love7
 
Savner å kunne spise normalt! Nå får jeg nesten halsbrann av alt jeg spiser og drikker.
 
Kjøtt som ikke er ihjelstekt! Herreguuud så lyst jeg har hatt på en medium-rå biff!!! Og et glass rødvin til!
 
Fårepølse.
 
Nå om dagen drømmer jeg om vannbakkels:HeartpinkFem uker til uten karbos! Satser på å føde 13/12 så jeg kan feire med en lussekatt:hello2
 
Jeg spiser alt av muggoster på pizza når jeg blir skikkelig fysen. Det er et veldig godt kompromiss :) så lenge det er varmebehandlet er det ihvertfall trygt og ikke minst godt!

Idag savner jeg fenalår, rødvin og sterk mat uten halsbrann. Det hadde vært noe det
 
Haha, jeg har begynt å få lyst på dansk salami med majones på (veldig sjeldent jeg spiser det til vanlig):p
 
Back
Topp