Er det best å være "ung mor" eller "voksen mor"? Hva mener du?

M

Moderator Eve

Guest
Er det best å være "ung mor" eller "voksen mor"? Hva mener du?

Selv var jeg 22 når jeg var grsvid med førstemann og nå 32 år med andre mann. Men selv er jeg usikker på hva som er best. Hva mener du?

Evt positive eller mer negative med noen av delene?

Hold en saklig debatt damer og herrer!
 
Var også 22 når jeg fikk første og føler jeg hadde mye mer overskudd da enn nå med nr 3. Er 33 nå. Men jeg har en annen ro over tilværelsen nå og stoler mer på meg selv i ulike situasjoner. Så ikke godt å si egentlig.
 
Fikk første rett før jeg fylte 25 år , andremann når jeg var 27 og sistemann noen mnd før jeg fylte 30 (hadde bursdag i februar) :) Tror det er både positivt og negativt med å få barn når man er ung og om man er mye eldre . Ikke alltid man kan planlegge når man blir gravid også ..
 
Tror egentlig ikke alder har så mye å si. Jeg fyller 24 før frøkna kommer og ser egentlig på meg selv som gammel, men det er fordi jeg egentlig skulle vært 20-21 om det hadde gått raskere. Fordelen vår er jo så klart at vi er yngre den dagen barna flytter ut og den dagen vi får barnebarn. Tenker det er en stor forskjell der om man er 25 eller 40 når man blir foreldre. Men rent praktisk når man blir foreldre så er nok ikke forskjellen så stor - bare man er oppegående, har en stabil økonomi og et godt forhold så stiller man likt :) Enten om du er 20 eller 40.
 
Fysisk er det sikkert best å være ung gravid/mor. Men man må jo ta det når man er klar og/eller får det til.
 
Var også 22 når jeg fikk første og føler jeg hadde mye mer overskudd da enn nå med nr 3. Er 33 nå. Men jeg har en annen ro over tilværelsen nå og stoler mer på meg selv i ulike situasjoner. Så ikke godt å si egentlig.

Og du hadde jo på førstemann bare 1 å ta vare på + at alt var nytt, så den utviklingen er jo egentlig veldig normal :)
 
Jeg mener det ikke finnes et rett svar på hva som er best, det kommer så an på hver enkelt person For meg hadde det ikke vært noe særlig å være ung mor, ikke hadde jeg lyst på barn da heller og jeg hadde for dårlige forutsetninger for å være en god forelder.. Ville være fri og egoistisk. :p Jeg måtte være nærmere 30 enn 20 før jeg ble klar rett og slett, og før jeg følte at ting var på plass for å få barn.
 
Merker at det var lettere å få barn da jeg var 29 enn nå som jeg er 33. Hadde jeg møtt samboer enda litt før, så hadde det vært bedre. For oss begge. Han er 40 og jeg merker at han er litt gammel.
 
19 med første og 28 med nr 2 er nå 29 og har fått nr 3, om jeg kunne valgt igjen ville det helt klart blitt 28-29[emoji5] man tror man er så moden og ansvarlig i 19-20 års alderen, ihvertfall jeg og jeg tør å påstå at det kan gjelde mange, i realiteten er man ikke moden nok enda, ihvertfall ikke i dagens samfunn. Jeg tenkte jo selv jeg tok riktige valg for både meg selv og frøkna men hadde helt klart valgt noe annet nå[emoji5] så jeg vil si det er best å være voksen
 
Nå blir jeg begge deler... hehe..så det gjenstår å se...:)
Jeg var 21 da jeg fikk nr1... er 32 med nr 2... jeg angrer ikke på at jeg fikk nr så tidlig.. elsket å være ung mamma :)
 
Vanskelig å svare på, da jeg ikke kjenner andres situasjon.

Men å ha barn krever mer, også økonomisk, enn det man tror på forhånd. Så for oss var det i allefall veldig fint at vi var ferdig med utdanningene, hadde faste jobber, eide stor nok bolig (vi kjøpte 4-roms leilighet før vi fikk første, og flyttet til hus da hun var litt over ett år gammel).

Utrolig deilig å ha plass og Ok økonomi. Og ikke minst en stabil og fin jobb å gå tilbake til etter perm. Det er men enn nok av uforutsette ting og bekymringer, så det er fint med alt som er på plass. :)

Jeg var 29 da jeg fikk første, skulle egentlig være 27, men problemer med infertilitet hos meg (PCO og manglende eggløsning. Begge deler har gått over!) og masse undersøkelser og behandlinger gjorde at det tok oss nesten to år før jeg endelig ble gravid.

Vi ville ikke vente for leng med nummer to, så var 32 da jeg ble gravid igjen nå. På første forsøk denne gangen! ❤️

Etter 35 synes jeg er litt for sent å få barn, i allefall om man begynner med første barnet da, både med tanke på at for mange synker fertiliteten, kvalitet på egg osv. Men også fordi sjansen for kromosomfeil blir mye større.

Det er vanskelig å sette seg inn i en annen situasjon, på en måte skulle jeg ønske vi hadde begynt før (da jeg var 27, som planlagt), men på den annen side var det veldig deilig med alt vi fikk på plass de to årene prøvinga tok (fikk meg fast jobb, kjøpte leilighet). Hadde vært mer stress om det måtte ordnes etter vi fikk baby!

Vi føler absolutt ikke at vi er for gamle heller :)

Blir 33 (jeg) og 35 (han) innen lillesøster er født. Det synes vi er helt greit. Vi har venner som var mye senere ute enn oss. Faktisk var de fleste i vår omgangskrets (vennene mine fra studier osv. og vennene hans fra jobb osv.) senere ute enn oss (vi var 29 og 31 da første ble født). Vil si gjennomsnittet blant våre venner er at de får første barnet når hun er 32-33, og mannen noe eldre.

Har sikkert noe med at de fleste vennene våre har mastergrad, bor i Oslo (der man kommer sent inn på boligmarkedet og det i allefall tar lang tid før man får råd til noe med plass til barn) og har prioritert andre ting i tjueårene, som jobb og reise.
 
Har bare prøvd ung mor jeg da. [emoji23] Ville vel heller ha venta kjenner jeg i ettertid til jeg hadde noen flere år på baken.
 
Tror begge deler har sine fordeler og ulemper :) selv var jeg 22 da jeg fikk første, jeg og. Synes det er flott!
 
Jeg blir akkurat 26 når nr.1 kommer (hvis alt går bra), og tenker det er en fin alder :) Jeg selv ville ikke vært veldig mye yngre, da jeg er veldig glad for den perioden i livet mitt som ung, egoisitisk og "gal", og likevel er jeg ikke "gammel" enda nå :)
 
Tror det er fordeler og ulemper ved begge deler, og at det må være opp til hver enkelt å kjenne på når de er klare for barn [emoji1303]
 
Jeg er snart 26 og har 3 barn, jeg trives godt som ung mor (vært mamma siden jeg var 18)

min mor har vært/er begge deler, da jeg har en lillesøster som er 15 år yngre enn meg, og min mor mener hun ikke ville klart like bra å ha 3 små nå som da hun var ung, men hun er allikevel en fantastisk mamma for min søster og angrer ikke på alderen hun hadde da hun fikk barna sine:)


Skulle gjerne vært ferdig ned utdanning og hatt stabil jobb før jeg fikk barna da, men vi klarer oss veldig fint fordet.
Eier hus og bil, og skal studere fra høsten, og ungene har alt de skulle trenge + litt til:)
 
Var 21 da jeg fikk første og 24 da jeg fikk andre. Helt supert :) Tenker mye på at jeg ikke er eldgammel når ungene flytter ut og da får jeg og mannen reist litt osv. Hadde ikke det behovet da jeg var yngre. Ville bare ha barn, jeg :p
 
Både fordeler og ulemper med begge deler.
Jeg fikk første som 20åring, andre like før 25 og nå 30 med tredje. Mye er enklere denne gangen enn det var med første.
 
Midt på tre passet meg best :) Var nesten 25 da første kom og nesten 26 da andre kom :)

Kunne ikke fått barn som 17-åring og helsen min tilsier at jeg ikke hadde orket et sv.skap baby til(er 31 år). Men er man frisk og sporty etter 35+, så sier jeg go for it :D
 
Back
Topp