[emoji169]Veien mot et lite nurk[emoji169]

Ukesoppdatering for uke 25

Babyens størrelse: ca 30 cm og 750-800gr

Bevegelser: Ja, daglig og jevnt utover dagen

Plager: dårlig matlyst og vondt bekken/korsrygg

Nattesøvn: Ikke mye å skryte av, men sover kanskje 4-5t til sammen

Humør: Helt greit, har ikke så mye energi så er nok ikke sprudlende- men heller ikke sur

Ukens must haves: nesespray[emoji1416]

Ukens cravings: ingenting

Vektøkning: har ikke sjekket

Innkjøp: Svigermor har handlet! Bodyer, lue, sokker og votter

Kontroll hos jordmor: om 3 dager [emoji1]

Strekkmerker: Ingen enda! Smører med olje om kvelden og krem på morgenen

Melk i brystene: njaa. Litt råmelk

Formen: Slapp og tom for energi

Jeg gleder meg over: at jeg kjenner masse liv i magen og at det er 3 mnd igjen til vi får møte prinsessa[emoji175]

Jeg kunne klart meg uten: Alles gode råd. Og folk som legger seg borti saker de ikke har noe med! Hvem er det som kommenterer på hvor «lite» kake en 4-åring får?? Syns det er frekt! Og to kakestykker er IKKE lite til et barn! Dessuten er det vi som foresatte som bestemmer og ikke andre nesevise personer..

Ukas gjøremål: Få ryddet ut heeelt av det kommende babyrommet
 
Nå kommer det et innlegg utenfor det vanlige, men jeg har sett meg lei på det evige maset og stresset til folk ang. jul, advent og julekalendere! Altså, barna trenger ikke en pakke hver dag i desember, hvorfor skal de få noe hver dag? Hva lærer vi dem? Får de noe ut av det? Hvorfor skal de forvente å få noe hele tiden.. Samme med godterikalendere, det er uaktuelt her! Godteri hver dag i nesten en hel mnd er ikke greit! Norske barn og ungdom- og ikke minst voksne, får i seg alt for mye sukker. Hvilke oppfordringer og verdier setter vi for barna våre hvis vi sier det er greit å spise godteri hver dag? Hva har godteri med desember å gjøre? Kan de ikke få seg en klementin til barnetv? Eller en annen dagen, ei pepperkake?

Prøver å ikke la barna vokse opp der de tror at alt kommer flytende på ei fjøl og at de skal forvente noen hele tiden.. Samme hvis de får noe godt, så får de ikke mase om det er mer igjen osv, de skal være glade de fikk [emoji4] Ser samme tendensen på arbeid/skolen, når elevene får noe utenom det vanlige- så er det alltid mas om at de ikke får mere eller at de fikk så liite. Skjemmes på vegne av enkelte foreldre at vi faktisk har kommet dit, hvor barn bare forventer og får. Og virker ikke takknemlig for det de får i det heeeletatt! Får de en sjokoladebit så er det: får jeg bare en?! Istedet for å være glad over at de faktisk fikk sjokoladen!‍♀️ Blir svett! Enkelte synes jeg er streng, men hallo.. jeg er oppdratt slik, det er nok de fleste. Har de glemt det? Vi skal oppdra den neste generasjon, og jeg vil ikke at mine barn skal være egoistiske, utakknemlige «drittunger» som ikke tar ansvar og ikke er takknemlig for det de har i livet! Det måå ikke skje noe hver dag i desember, jeg tror det er mange som stresser og faktisk gruer seg til det desemberstyret! All forventningene og kravene, vi må viske de bort. Starte på nytt og huske på hva det egentlig handler om. Det skal være en koselig tid, med minst mulig stress! Man stresser nok med julegaver, så man trenger ikke å stresse ekstra med en gave/godteri hver dag! Det er jo ikke normalt. ‍♀️ Heller gjøre noe hyggelig sammen, sett av tid til ting man kanskje ikke rekker så mye av i den travle hverdagen- som å male sammen, lese en bok, se en julefilm, lage grove rundstykker til lunsj ei helg, lage julekort som man legger ved julegaver osv! Det skal være en tid man bruker sammen, ikke et evig mas og stress om penger, gaver og godteri![emoji45]

Aktivitetskalendere er jo stor stas! Et annet tips, eller det er på en måte en advendtskalender, men. Hvis barna går i bhg/skole så kan man benytte seg av de ulike aktivitetene de har i bhg. Skal de feire/ha nissefest kan man gi ei nisselue i gave dagen før. Det er jo uansett noe du har måtte kjøpt, og barnet får brukt gaven sin. Man kan også bruke ulike aktiviteter som en luke. Er det juletretenning så kan det være en aktivitet: Idag skal vi på juletretenning! Eller hvis det er en lørdag kan man pakke inn lørdagsgodteriet! Man kan også bruke andre aktiviteter som man uansett gjør før jul. Som f.eks: bake julekaker, pynte julekaker, ordne pepperkakehus, pynte pepperkakehus, lage «til og fra»-lapper, pynte til jul, pynte juletre, være med å kjøpe/hugge/hente juletre, juleverksted osv.

Jeg skriver dette fordi jeg håper noen ser det og blir mer klar over at det faktisk er helt galskap slik som det er nå! Men også til meg selv, slik at jeg kan bruke noen av idéene her i årene som kommer og gi meg selv en påminnelse om at det er over stokk og stein med press og forventninger! Stress ned, gjør det enkelt og koselig! Uten st barna sitter der med sjokoladetrut, sukkerkick eller opprevet gavepapir hver dag!!

Pust ut og nyt! [emoji5]
 
Nå kommer det et innlegg utenfor det vanlige, men jeg har sett meg lei på det evige maset og stresset til folk ang. jul, advent og julekalendere! Altså, barna trenger ikke en pakke hver dag i desember, hvorfor skal de få noe hver dag? Hva lærer vi dem? Får de noe ut av det? Hvorfor skal de forvente å få noe hele tiden.. Samme med godterikalendere, det er uaktuelt her! Godteri hver dag i nesten en hel mnd er ikke greit! Norske barn og ungdom- og ikke minst voksne, får i seg alt for mye sukker. Hvilke oppfordringer og verdier setter vi for barna våre hvis vi sier det er greit å spise godteri hver dag? Hva har godteri med desember å gjøre? Kan de ikke få seg en klementin til barnetv? Eller en annen dagen, ei pepperkake?

Prøver å ikke la barna vokse opp der de tror at alt kommer flytende på ei fjøl og at de skal forvente noen hele tiden.. Samme hvis de får noe godt, så får de ikke mase om det er mer igjen osv, de skal være glade de fikk [emoji4] Ser samme tendensen på arbeid/skolen, når elevene får noe utenom det vanlige- så er det alltid mas om at de ikke får mere eller at de fikk så liite. Skjemmes på vegne av enkelte foreldre at vi faktisk har kommet dit, hvor barn bare forventer og får. Og virker ikke takknemlig for det de får i det heeeletatt! Får de en sjokoladebit så er det: får jeg bare en?! Istedet for å være glad over at de faktisk fikk sjokoladen!‍♀️ Blir svett! Enkelte synes jeg er streng, men hallo.. jeg er oppdratt slik, det er nok de fleste. Har de glemt det? Vi skal oppdra den neste generasjon, og jeg vil ikke at mine barn skal være egoistiske, utakknemlige «drittunger» som ikke tar ansvar og ikke er takknemlig for det de har i livet! Det måå ikke skje noe hver dag i desember, jeg tror det er mange som stresser og faktisk gruer seg til det desemberstyret! All forventningene og kravene, vi må viske de bort. Starte på nytt og huske på hva det egentlig handler om. Det skal være en koselig tid, med minst mulig stress! Man stresser nok med julegaver, så man trenger ikke å stresse ekstra med en gave/godteri hver dag! Det er jo ikke normalt. ‍♀️ Heller gjøre noe hyggelig sammen, sett av tid til ting man kanskje ikke rekker så mye av i den travle hverdagen- som å male sammen, lese en bok, se en julefilm, lage grove rundstykker til lunsj ei helg, lage julekort som man legger ved julegaver osv! Det skal være en tid man bruker sammen, ikke et evig mas og stress om penger, gaver og godteri![emoji45]

Aktivitetskalendere er jo stor stas! Et annet tips, eller det er på en måte en advendtskalender, men. Hvis barna går i bhg/skole så kan man benytte seg av de ulike aktivitetene de har i bhg. Skal de feire/ha nissefest kan man gi ei nisselue i gave dagen før. Det er jo uansett noe du har måtte kjøpt, og barnet får brukt gaven sin. Man kan også bruke ulike aktiviteter som en luke. Er det juletretenning så kan det være en aktivitet: Idag skal vi på juletretenning! Eller hvis det er en lørdag kan man pakke inn lørdagsgodteriet! Man kan også bruke andre aktiviteter som man uansett gjør før jul. Som f.eks: bake julekaker, pynte julekaker, ordne pepperkakehus, pynte pepperkakehus, lage «til og fra»-lapper, pynte til jul, pynte juletre, være med å kjøpe/hugge/hente juletre, juleverksted osv.

Jeg skriver dette fordi jeg håper noen ser det og blir mer klar over at det faktisk er helt galskap slik som det er nå! Men også til meg selv, slik at jeg kan bruke noen av idéene her i årene som kommer og gi meg selv en påminnelse om at det er over stokk og stein med press og forventninger! Stress ned, gjør det enkelt og koselig! Uten st barna sitter der med sjokoladetrut, sukkerkick eller opprevet gavepapir hver dag!!

Pust ut og nyt! [emoji5]

Det er en av tingene jeg nyter med å ha så små barn, at jeg ikke har begynt å stresse med alle greier som det der ennå :p Blir sikkert vanskeligere å kjøre sitt eget løp når de hører mer fra andre unger hva de får og sånt.... Jaja, den tid den sorg ;)
 
Det er en av tingene jeg nyter med å ha så små barn, at jeg ikke har begynt å stresse med alle greier som det der ennå :p Blir sikkert vanskeligere å kjøre sitt eget løp når de hører mer fra andre unger hva de får og sånt.... Jaja, den tid den sorg ;)

Sant, men den der om at «de andre får» biter dårlig på meg [emoji28] prøvde den et par ganger som barn selv husker jeg, fikk til svar at siden de ikke var mine foreldres barn så bestemte de ikke hva «alle» andre får[emoji23] ser poenget da! Det er jo foreldrene som har startet det hele med å la barns få og få, i store mengder. Også er det alltid noen som henger seg på, også blir det nesten en konkurranse[emoji849][emoji33]

Har funnet så mange fine alternativer de siste dagene at godteri eller pakker hver dag i desember blir nok ikke aktuelt her i huset, hverken om 3 eller 10 år [emoji5]
 
28+5

Hadde nesten glemt denne dagboken etter appen forsvant! Så da måtte jeg lete den opp igjen:happy: Det nærmer seg jul med stormskritt! I morgen er det 2. Søndag i advent, kan ikke si jeg gleder meg så mye egentlig:arghh::angelic: Mye stress, noe som skal skje hele tiden, svigerfamilie som har en tendens til å mase- fordi de tror vi må finne på noe/sitte sammen hver dag i jula. For min del handler det om at man kan senke skuldrene, nyte late dager, se julefilmer, ut å leke i snøen og ha tid til oss som familie uten å bli slukt opp av hverdagens forpliktelser! Og da snakker jeg om min samboer og meg, samt bonussønn! Ikke hele slekta:bored::wideyed: Formen er heller ikke på topp så det å skulle gjøre noe hele tiden kommer til å ta knekken på meg! Får bare være litt streng og bestemt å si ifra at vi trenger tid alene som familie også;):stop:

Siden sist har jeg handlet en ny vognpose! Easygrow Nord! 90/10 dun, ingen gjennomgående sømmer, uttakbar ull i ryggen som kan vaskes, og med forlengerdelen blir den hele 120cm lang! Easygrow Nature, som jeg siklet på først, kan bli hele 130 cm lang med forlengerdel. Den ble testvinner i fjor. Den har ikke ull i ryggen og litt mindre dun. I år havnet Easygrow Nord på 1.plass og Nord på 2.plass! Begge veldig gode, men når begge modellene koster like mye- da tar jeg testvinneren selvfølgelig:happy: Gleder meg masse til at den skal brukes!! :D Har også kjøpt Voksi Urban, brukt av ei barndomsvenninne. Den tenkte jeg skulle bli pose nr.2, evt barnehagepose i begynnelsen.

Ellers holder jeg på å strikker litt til den lille! Har strikket selbuvotter uten tommel, i lyngfarge og hvit, samt okergul og hvit! Begynte på en lue også, men famt ikke noen gode oppskrifter med selbumønster! Så det blir en egenkomponert oppskrift med luser og dusk! Så lenge jeg bruker samme fargene som på vottene vil de jo se ut som et sett:happy: Skal få lagt ut noe bilder snart! Oftest tar jeg meg tid til å skrive her når jeg ligger i senga, og da er det sjeldent jeg får tatt bilder av det jeg vil vise!:wtf:
 
34+1

Ohoi, nå må jeg skjerpe meg her! Glemmer jo helt denne dagboka. Før så lå den på «startsiden» i appen, men siden appen er nedlagt må jeg fysisk søke opp dagboka for å komme inn hit. Litt tungvint men det går- bare jeg husker å gjøre det så ;):angelic:

Det har ikke skjedd så mye spennende uansett, så det er ikke så mye å ta igjen! Var til jm forrige uke. Da viste SF-målet et dropp ifra min kurve. Skal få høre i morgen om jeg skal inn på sykehuset for å sjekke det opp eller ikke. Kjekt at det blir tatt på alvor iallefall. Siden frøkena i magen er veldig rolig av seg, lite sparking og vonde bevegelser- så blir man litt bekymret om det har en sammenheng. At hun f.eks ikke får den næringen hun trenger og er lita, derfor ikke så harde spark- eller om det er tilfeldig.

Skal også til modningsakupunktur i morgen. Spent på det! Lurer på om jeg merker noe eller ikke! Har også startert på Bringebærblad-kapsler, de skal hjelpe livmora med å trekke seg fint sammen etter fødsel, så vi får se om det har noen effekt da. Kan også hjelpe med å gi mer effektive rier under fødsel. Spennende!

Har endelig fått satt opp kommode og stellebord nå, rommet er ikke ferdig da- men la gå! Siden jeg har nå en plass å legge klærne, så har jeg vasket tre maskiner med klær idag! Veldig koselig:joyful: Så søte og småe klær er jo bare morsomt å vaske! Nå blir våre klær gigantiske å henge opp i forhold:D:eek:

Men siden klokka er litt mye, så skal jeg nå prøve å sove litt! Selv om nattesøvnen ikke er den beste for tiden :arghh: X-antall oppvåkninger, skifte stilling, vondt i bekkenet, bevegelser i magen, opp å tisse osv osv.

FUNFACT: jeg sover enda på magen! :hilarious::wideyed: ikke hele natten da, da jeg må skifte stilling ofte pga bekkenet. Men jeg klarer jo ikke å sove på ryggen, og den stillingen er også værst for bekkenet- så da bytter jeg på å sove på magen og på sidene med pute mellom beina. Digg:rolleyes::p
 
34+3

Jeg skrev natt til tirsdag at jeg skulle til modningsakupunktur. Vel, dagen ble ikke helt som jeg forestilte meg! Før jeg dro, snakket jeg med legen min ang blodprøve-resultatene. Jeg er så lav på Ferritin, den ligger nå på 9, var 8 for 2 mnd siden... Så det fyker ikke akkurat opp! Og med det samme så nevnte jeg SF-målet som hadde et dropp samt at jeg syns frøkenas bevegelser er svake. Altså, om hun kanskje ikke er så stor som hun skal være, ergo mindre og svakere= ikke så harde spark osv. Jeg lurte på om det kanskje var mulig å få en UL med vekstestimering. Legen var usikker på hva som burde gjøres, og sa hun skulle ringe føden for å høre hva de mente.

På tur til akupunkturen fikk jeg telefon fra føden om jeg kunne komme inn med en gang, iværtfall samme dag- så tidlig som jeg fikk det til! Så da var det bare å kontakte samboer og få han hjem fra jobb. Så dro vi til føden og fikk tatt CTG samt UL med vekstestimering. Måtte også drikke energidrikk med en gang jeg kom inn for å prøve å få masse aktivitet i magen. Legen som tok UL på kvelden regnet ut at babyen var ca -2% under gjennomsnittet (ca 2200g), men altså godt innenfor normalen! Men for sikkerhetsskyld så ville de at jeg skulle komme tilbake dagen etter, på dagtid. Slik st de på ultralyd-avdelingen fikk gjennomføre en undersøkelse, siden de er litt mer dreven og kan lettere oppdage evt avvik og de vet hva de skal se etter siden de gjør dette hver dag.

Neste dag (i går) ble det gjennomført først en ny UL med vekstestimering, da ble hun edtimert til 2400g noe som er akkurat på normalen. Morkakefunksjonen var bra, hjertelyd/rytme var fin, alt såg greit ut på UL, bortsett fra at hun lå og sov- så vi fikk ikke noe særlig til respons på aktivitet. Nok en CTG måtte taes, men først fikk vi forespørsel om vi kunne gå å spise noe mat for å få opp blodsukkeret, til tross for at jeg hadde spist en skikkelig frokost rett før vi kjørte til sykehuset- så det var egentlig ikke blodsukkeret det sto i. Vi gikk i kiosken og kjøpte Cola, den brusen jeg vet det er MASSE sukker i, samt sjokolade! Her er vi dedikerte til oppgaven :p

Så når vi kom tilbake på avdelingen måtte vi vente litt før vi (jeg) fikk ta CTG. Etter å ha vært påkoblet i ca 20-30min så var jeg ferdig, enda mer venting gjensto da en lege skulle se over resultatet og godkjenne det før jeg ble «løslatt». Satt å venta leenge, ca 1 1/2t før jeg endelig fikk komme inn hos legen. Da fortalte hun at de er egentlig fornøyde med testene/undersøkelsene, men hun ville ta en ny UL for å se. Dette ble da min 3.ul på litt over 12 timer! Hun tok seg good tid, holdt dopleren lenge på samme plass og bare observerte. Denne gangen ble vi vitne til ett «spark» eller at hun flyttet på foten, men resten av undersøkelsen va lik de to andre. Lille frøkena ligger der, helt rolig og koser seg, hendene i ansiktet, strekker litt på fingrene og vifter litt med tærne- men stortsett ikke noe annet:dummy1::rolleyes: Alt ser jo bra ut! Bortsett fra at hun er såå rolig og lar seg ikke påvirke av hverken sukkersjokk eller skubbing fra dopleren:p Dermed var ikke legen heelt tilfreds med å sende meg hjem, egentlig.. Dermed fikk jeg ny time til UL igjen i morgen! Så da blir det atter en gang inn for å hilse på lille. Begrunnelsen var nemlig at hvis jeg hadde fått en ul og babyen er rolig så anser de det som normalt. Men når hun var så rolig på tre undersøkelser på under ett døgn så var dem ikke helt tilfreds. Selv om ser helt strålende bra ut, og tilveksten er god, alt av puls og andre ting på ul ser helt normalt ut- så vil de bare dobbel/trippel-sjekke at alt er i skjønneste orden og at det mest sansynligvis er bare den lille som bagynner å roe ned mot fødsel!

Blir spennende å se hva de sier i morgen :) Regner med, og hååper at jeg blir «friskmeldt» og at det ikke trengs noe mer oppfølging nå frem mot fødsel.:stop:
 
Back
Topp