[emoji169]Veien mot et lite nurk[emoji169]

Sølvjenta

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Jeg har tidligere hatt en MA som ble oppdaget i januar. I Mai hadde jeg en kjemisk og denne mnd ser det ut som det kanskje har klaffet!

Livredd for å miste igjen. Trenger derfor en dagbok der jeg kan lufte tanker og dele informasjon underveis på reisen!

Er blitt lovet tett oppfølging neste/dette svangerskapet så er spent på hva som kommer til å skje.

Har tatt en rekke blodprøver, rett etter kjemisk i mai, og fikk svar på at alle hormonnivå ser veldig bra ut. Gynekologen sa også at ting ser lovende ut, og at vi bare har hatt uflaks.. Håper det går veien nå[emoji169]
 
Last edited:
Jeg er en testetøs og ikke minst kontrollfreak så jeg har ordnet meg et skjema med g-testene som jeg begynte å ta 6DPO. [emoji7][emoji1]

IMG_7685.JPG


Er i dag IKM og 4+1, lurer på når jeg skal kontakte legen- siden jeg skal ha en TUL i ca uke 8 +-
 
Kveldene er verst.. Da kommer tankene! Kjenner et trykk nede i magen nå, og jeg vet at det er vanlig. Livmora vokser jo og det jobbes for full maskin der nede, men alt jeg kan kjenne er litt skremmende. Er det tr som er på vei eller er det virkelig ingenting? Mest sannsynligvis uroer jeg unødvendig, men med en MA og kjemisk bak meg så tenker man ofte tanken:bored: Jeg får vel bare tenke positivt og at det som skjer- det skjer for en grunn! Går det galt så var ikke denne spiren ment for denne verden, men kaanskje er vi heldig og får endelig terminspiren som vi har ventet sånn på :wideyed::dummy:
 
5+1 idag[emoji1][emoji1430] La det fortsette i denne retningen!

Da har jeg hatt en dårlig periode! Jeg sliter med kroppen fra før, den vil ikke henge med og er veldig preget av stress og fysisk anstrengelse. [emoji849] Jeg har nemlig diagnosene ME og Fibromyalgi. Fibromyalgien har jeg hatt i flere år, men etter en infeksjon i kroppen for noen år tilbake slo ME ut og kroppen ble helt utslått! [emoji17]

Dette har preget meg i flere år nå, jeg har store smerter daglig, sover fryktelig dårlig og kroppen henger ikke med. Det er som å være fanget i en 90-år gammel kropp men sinnet er fortsatt 25år..

Dette selvfølgelig noe som har påvirket graviditeten, også valget om å bli gravid igjen. Samboer er veldig bekymret for kroppen min og den ekstra belastningen den nå blir utsatt for. Jeg måtte også kutte ut medikamenter pga graviditeten, så smertene og utmattelsen er større nå!

Jeg håper og tror at 2.trimester blir bedre og at denne dårlige perioden er fordi at jeg har nettopp har sluttet med medisiner og hormonene er på fullfart oppover[emoji1]

Håper så inderlig at dette er en terminspire! Det er nok utmattende for kroppen og være en «prøver» også, og MA/SA er nok ekstra belastning det også!
 
Lenge siden jeg har oppdatert her nå! Er 6+3 i dag, og har hatt en vanskelig uke bak meg!

Startet med at jeg besvimte, hjemme alene, og vi vet ikke hvor lenge jeg var borte. Så jeg har vært hos legen og tatt masse blodprøver. De ville også sjekke om jeg skulle ta blodfortynnende- men svarene på prøvene var ikke tydelige på at det var behov! [emoji849] Håper det egentlig ikke er behov da..

Videre fikk jeg igjen påvist lavt blodtrykk og blodtrykksfall.. Sammen med mye kvalme og dårlig form fra før var ikke dette det beste som kunne skje [emoji15] Men, så lenge jeg er gravid skal jeg vel egentlig ikke klage, iværtfall ikke så mye [emoji23]

Ble også henvist til TUL, den er jeg veeeldig spent på for å si det mildt! Krysser alt jeg har for at vi kommer til å se et bankende hjerne ila de nærmeste ukene [emoji173]️
 
Følger deg gjerne videre [emoji1] skummelt med besvimelse[emoji32] håper veien videre blir lettere for deg! Og masse lykke til på TUL[emoji4]
 
Følger deg gjerne videre [emoji1] skummelt med besvimelse[emoji32] håper veien videre blir lettere for deg! Og masse lykke til på TUL[emoji4]

Takk[emoji173]️ Ja, legene var litt bekymret siden vi ikke vet hvor lenge jeg var borte! Så nå dusjer jeg kun ved tilsyn/ med samboer i nærheten fordi dusjing har også vært en trigger for blodtrykksfallend[emoji51] Samt varme, lite væske, stå over lengre tid, stress.. Ja, u name it!

Håper veien videre blir lysere[emoji5][emoji173]️
 
8+0 idag og vi går inn i uke 9[emoji1433] Endelig klarer jeg å oppdatere litt her! Jeg har vært sengliggende siden uke 7! [emoji27][emoji40] Spydde flere ganger daglig, fikk ikke i meg noe mat- kun vann.. Som kom i retur innen kort tid! Det var uhyre slitsomt[emoji15][emoji21] Nå i dag er første dag jeg kjenner formen er litt bedre!

Har ikke kasta opp, har spist to stykker med hjemmelaga pizza, har fått varmeutslett på puppene da det var hele 25*C på soverommet da jeg våknet [emoji47] Hodepine fra he.... Men skal ikke klage så lenge jeg slipper oppkast! Kvalmen er her i aller høyeste grad, da jeg sto å brekte meg mens jeg prøvde å lagd middag, men det er bedre nå enn hva det har vært[emoji51][emoji28]

Ellers gleder og gruer jeg meg veeldig til TUL! Pga. formen har vært så på bunn så håper jeg jo at det er et bankende hjerte- men man vet jo aldri! [emoji21] Spesielt når man har opplevd MA tidligere, da sitter det i hode hele tiden.

Hadde forresten tiidenes ligement-strekk i gårkveld! Jeg og samboer hadde akkurat lagt oss når jeg skal snu meg og jeg får intense smerter fra lysken og opp mot magen! [emoji47][emoji27] De var så sterke at jeg felte faktisk noen tårer! Jeg feller ALDRI tårer pga smerte, ikke engang når jeg hadde blindtarmbetennelse som hold på å gikk galt. Jeg måtte skynde meg å søke opp: Smerter i lysken gravid. Da kom det opp en fin artikkel om akkurat dette fra Babyverden!
https://www.babyverden.no/gravid/smerter-i-lysken/

Så tydeligvis vokser det godt inne i magen, for den smerten var brutal! Håpet det er et godt tegn [emoji28]


[emoji179]Symtomer:

- Tunge og ømme bryster
- Kvalm
- Hodepine
- Smerter i lysken
- Tett nese
- Økt utflod
 
8+2 og fortsatt veldig dårlig!!
Har fått time til tul på tirsdag, altså om 6 dager! Måtte tiden gå fort[emoji15] Vil bare sjekke at alt er i orden med det lille bøllefrøet som tuller fælt med kroppen min[emoji21][emoji23]
 
8+2 og fortsatt veldig dårlig!!
Har fått time til tul på tirsdag, altså om 6 dager! Måtte tiden gå fort[emoji15] Vil bare sjekke at alt er i orden med det lille bøllefrøet som tuller fælt med kroppen min[emoji21][emoji23]

Så kjipt formen ikke er så god [emoji22] men kan tenke meg det er overkommelig når du vet at det er på grunn av en liten i magen [emoji7]
 
Så kjipt formen ikke er så god [emoji22] men kan tenke meg det er overkommelig når du vet at det er på grunn av en liten i magen [emoji7]

Ja, det er jo det som er gulrota Jeg spyr flere ganger daglig og får i meg minimalt med mat, så det er sikkelig strevsomt akkurat nå! [emoji21]
 
Da har min samboer vært så snill og fikset kvalmestillende akupunktur til meg[emoji173]️ Spent på å prøve, lurer på om det vil ha noe effekt på meg. Men nå prøver jeg hva som helst for denne formen unner jeg ingen[emoji27]
 
9+0
Jeg var å fikk akupunktur i går, siden jeg er så dårlig oog før uke 12, så ville akupunktøren tar det med ro og ikke ta så mange punkter med en gang! For å ikke gjør vondt værre med å «overraske» kroppen med så mye stimulanse.

Kjenner at det har hjelpa litt! Har ikke kasta opp i dag men har vært kvalm, det er jo kanskje naturlig at kvalmen slipper litt også nå- men så langt er jeg fornøyd [emoji1] Litt bedring er bedre enn forverring eller ingen endring!

Ellers ligger jeg nå å ser i taket, eller i skrivende stund på telefonen [emoji23] Skal på TUL i morgen og jeg er sååå spent! Er det liv inni magen? Hvis ikke, hvordan skal jeg takle enda en MA.. Hvis det er liv, er det noe galt? Liten i vekst, dårlig hjerterytme, misdannelser?? Jeg tenker alt det som kan gå galt nå.. Det beste er vel bare å knipe igjen øynene, prøv å sove så morgendagen kommer fort, selv om det er meget vanskelig nå kjenner jeg [emoji849][emoji21]

Krysser fingrene for at alt er bra og at vi får heller gledestårer [emoji1][emoji173]️[emoji1405]
 
10+1

Ultralyden gikk kjempefint! Ble estimert til 9+4, altså fire dager frem [emoji169] Et fint hjertet banket i fin rytme[emoji169] Skal legge ved bilde senere[emoji1] var på TUL 9+0, ser jeg skrev det forrige innlegget den natten [emoji28] Fikk vel ikke sove, slik som nå.. klokka viser 01:14 og jeg får ikke sove pga den konstante varmen! Det synker jo ikke under 20*C inne på soverommet for tiden, er fort oppe i 25-26*c ila formiddagen pga sola steiker på vinduene.. [emoji26] Bruker lysdempende gardiner for å slippe bli vekt av sola i fleisen hver morgen! Har man fått sovet ordentlig igjennom natten og våknet uthvilt om morgenen så hadde det vært idyllisk å våkne av solstrålene som treffer ansiktet idet sola står opp[emoji295]️ Men det er ikke tilfellet her, så da ligger jeg så lenge jeg orker om formiddagen slik at jeg har litt energi til å være våken de 9 timene jeg er våken på dagen[emoji15][emoji23] ikke medregnet de timene jeg ligger å ruller og vrir meg i senga...

Vi har nå fortalt nyheten til nærmeste familie! Litt bittersøtt, syns det er veldig koselig at det bare var vår hemmelighet[emoji169] Men pga den forferdelige formen jeg har hatt de siste 4-5 ukene, så måtte vi si det! Vi begynte å merke at de fattet mistanke, og vi ville fortelle det selv og ikke få fullt av spørsmål- samtidig som vi ville være sikre på at det var liv laga. For rett etter vi fortalte det sist så ble MA’en oppdaget! Det var trist å måtte gi kontrabeskjed igjen, når man hadde mer enn nok med seg selv, og attpåtil måtte fortelle det til familie..

Formen er som sagt fortsatt dårlig! Men jeg kaster ikke opp hele tiden, så jeg får noen pauser[emoji28] Men jeg sliter med en konstant klump i halsen, for kvalmen min sitter ikke i magen, men i halsen! Så jeg får så kort forvarsel når jeg kaster opp pga jeg kjenner det bare fra halsen og opp, ikke at det kommer fra magen.. sikkert litt klønete forklart, men det er slik det føles ut[emoji26]

Jeg tror jeg skal prøve å få sovet litt nå, det er varmt på rommet, vinduet står helt opp, vifta står på fullt.. og i morgen er det meldt enda varmere enn i dag! Det var hele 34*c idag, og nesten ikke et vindupust!! Trodde jeg skulle besvime, spy meg hjel og få heteslag på en gang[emoji30] for å si det slik, jeg gleder meg til høst og vinter- for denne kroppen er ikke lagd for varme akkurat nå[emoji295]️☹️
 
Symptomer uke 10:

- Hodepine
- Heteslag (har vært rekordvarmt med over 30*c i skyggen godt over ei uke nå! Ikke godt, og iværtfall ikke godt til en gravid kropp!!)
- KVALME!!
- Oppkast
- vonde bryster
- Tunge/store bryster
- tett nese
- Full i hormoner/humørsvigninger[emoji85][emoji28]
 
11+0

Blir fort en uke mellom hver gang her ser jeg [emoji23] Jeg regner fortsatt graviditetsukene fra mens, selv om jeg ble satt fram 4 dager sist. Syns det er safest til jeg VET at vi er over 12+0!

Skal på TUL igjen neste uke! Blir spennende! Håper vi får litt mer info og at de kan se litt etter avvik, organer osv denne gangen [emoji1] De er vel ikke så grundig som ved OUL men litt kan de vel sjekke? Legen sa forresten at folsyre-nivået mitt var så lavt, lurt på om jeg hadde tatt noe i det heletatt[emoji15] Og jeg som har gått på folsye/folat siden oktober i fjor. Uff, rart! Skal nevne det på ul og høre om de kan sjekke for evt brokk og ryggmargmisdannelse [emoji21]

Og kvalmen er tilbake for fullt igjen! Par dager der jeg var kvalm men ikke kastet opp i forrige uke.. Nå fikk jeg igjen for oppkastfrie dager x 10.. For å si det slik, farangen kan gå å legge seg! Dette her er mye værre!

Symptomer Uke 11:

- kvalme, men mindre oppkast
- hodepine
- litt matlyst
- ligamentsmerter
- tett nese
- ømme bryster
 
12+1

Idag var vi på TUL igjen! Denne gangen var det så moro! [emoji1] Det var en liten aktiv krabat, som «hoppa», snudde seg, vifta med hender og føtter! Guri så søtt! Gleder meg til jeg begynner å kjenne på alle de bevegelsene [emoji7] Var helt magisk å se på iværtfall! Jordmora (jm) var fantastisk og tok seg god tid til å sjekke alt som kunne sjekkes! Hjertekammer fikk hun også sjekket, alle fire på plass og klaffene funket bra [emoji1] Var i lykkerus når vi gikk der i fra med fire bilder av lille nurket og fått masse gode tilbakemeldinger på at alt såg veldig fint ut[emoji5] Jeg lovte bilde fra sist tul også, så jeg skal skrive et innlegg med begge bildene litt senere. Snedig så stor forskjell det er på bildene som er bare tatt med 3-4 ukers mellomrom[emoji2]
 
14+1

Formen har vært veldig opp og ned i det siste! [emoji15] En dag ligger jeg rett ut og kaster opp, en annen dag kan jeg være litt mer oppegående og bare kvalm. Det er litt slitsomt å aldri vite hvordan formen kommer til å være når man står opp, så her gjelder det å ta en dag om gangen og ikke planlegge noe- for her må man bare ta ting på sparket hvis formen tillater det![emoji28]

Siden sist har også magen kommet litt, istedet for å være bare oppblåst så er det en tydelig liten babykul der [emoji5]
 
14+1

Der gikk det litt fort gitt! [emoji23][emoji28]

Men, jeg var til jm forrige uke. Der fant vi hjertelyd etter en del jobb! Denne lille rakkeren er nemlig så aktiv at vi fikk kun høre noen sekunder om gangen før h*n snudde seg/hoppet eller gjorde andre sprell [emoji7] Blodtrykket ligger på 110/60, så det er blitt litt lavere enn sist kontroll. Perfekt for babyen, men litt ubehagelig for meg da det er litt lavt. Sliter litt med blodtrykksfall, så jeg er avhengig av å ha med meg vann over alt[emoji15] Noe som selvfølgelig resulterer i at jeg springer på do en gang per time! Babyens puls ligger på ca 155 slag i minuttet. Det er jo typisk jenter da, ligger litt høyere enn guttene som regel [emoji4] Spent på å se om det stemmer med jente på OUL som jeg skal på om... 4 uker [emoji1]
 
16+0

Idag var vi hos jordmor på kontroll, alt såg fint ut og blodprøvene jeg tok etter forrige kontroll såg bra ut[emoji4] Samboer var med denne gangen, og det var bra- han husket å spørre om ting som jeg hadde glemt Fikk høre hjertelyd med en gang i dag, sov sikkert- jeg hørte på musikk på tur til helsestasjonen, jeg tror det hjalp! Sist var jo h*n helt hyper og låg ikke iro så det var mye leting etter hjertelyd[emoji23]

Kjente på livmora også, den var en fingerhøyde unna navlen nå, det vil si litt større/høyere enn gjennomsnittet. Så hun sa hvis hun skulle ha gjettet hadde hun trodd at jeg var 18-19 uker på vei. Men det er bra livmora vokser da, sist var den 2-3 fingerbredder unna navlen[emoji5]
Eneste jm ikke var like happy for var vekte min. Jeg har fortsatt ikke gått opp noe etter jeg gikk ned 4-5 kg når jeg var sengeliggende i flere uker! Men siden livmora hadde vokst såpass og ligger over gjennomsnittet var hun fornøyd[emoji1417]
Blodtrykket var på 120/60 idag, veldig fint for babyen da[emoji5]Litt ubehagelig for meg, men det får bare være..
Formen er så som så! Kaster ikke opp daglig, en ikke konstant kvalm heller! Så det er fremgang, men det går treigt.. Greit å ha litt pause mellom kvalmebølgene også, så jeg skal ikke klage [emoji28]

Har en del strekk og voksesmerter i magen, men deet er jo ikke rart når livmora vokser sånn! Får ta det som et godt tegn. Har hentet den lange multiputa mi og har den oppe i senga nå, så utrolig deilig å ligge på[emoji7] Måå ligge på magen eller siden, og det begynner å bli ubehagelig- så måtte finne noe å ligge på/mot/over [emoji16][emoji51]

Sliter fortsatt med bekkenet, så jeg må kontakte fysioterapeut eller kiropraktor så fort som mulig, bedre å ta tak i det nå enn å vente til det blir håpløst.
 
Back
Topp