[emoji169]Veien mot et lite nurk[emoji169]

Her kommer det en liten oppdatering fra de tidlige ultralydene vi har vært på! Nå er det 1 1/2 uke til ordinær ultralyd så da kan vi mimre litt [emoji5]

IMG_8063.JPG

Dette er fra uke 9, 8+0! Den ble tatt utvendig så derfor er bildet litt med utydelig enn ved innvendig undersøkelse. Vi fikk se et bankende hjerte og ble estimert til 8+4.


IMG_8044.jpg


Her er bilde fra uke 13, 12+1.
Her ble alt sjekket, full blære, magesekken hadde innhold, navlestrengen var godt festet til livmora og hadde 3.. pulsårer? Nei hva heter det? [emoji23] Totalt black out.. 3 vener kanskje [emoji28]
Fikk også se hjertekamrene og at hjerteklaffene fungerte fint! En liten mistanke om at det er ei lita jente som gjemmer seg! Det får vi vite snart [emoji7]
 
16+0

Idag var vi hos jordmor på kontroll, alt såg fint ut og blodprøvene jeg tok etter forrige kontroll såg bra ut[emoji4] Samboer var med denne gangen, og det var bra- han husket å spørre om ting som jeg hadde glemt Fikk høre hjertelyd med en gang i dag, sov sikkert- jeg hørte på musikk på tur til helsestasjonen, jeg tror det hjalp! Sist var jo h*n helt hyper og låg ikke iro så det var mye leting etter hjertelyd[emoji23]

Kjente på livmora også, den var en fingerhøyde unna navlen nå, det vil si litt større/høyere enn gjennomsnittet. Så hun sa hvis hun skulle ha gjettet hadde hun trodd at jeg var 18-19 uker på vei. Men det er bra livmora vokser da, sist var den 2-3 fingerbredder unna navlen[emoji5]
Eneste jm ikke var like happy for var vekte min. Jeg har fortsatt ikke gått opp noe etter jeg gikk ned 4-5 kg når jeg var sengeliggende i flere uker! Men siden livmora hadde vokst såpass og ligger over gjennomsnittet var hun fornøyd[emoji1417]
Blodtrykket var på 120/60 idag, veldig fint for babyen da[emoji5]Litt ubehagelig for meg, men det får bare være..
Formen er så som så! Kaster ikke opp daglig, en ikke konstant kvalm heller! Så det er fremgang, men det går treigt.. Greit å ha litt pause mellom kvalmebølgene også, så jeg skal ikke klage [emoji28]

Har en del strekk og voksesmerter i magen, men deet er jo ikke rart når livmora vokser sånn! Får ta det som et godt tegn. Har hentet den lange multiputa mi og har den oppe i senga nå, så utrolig deilig å ligge på[emoji7] Måå ligge på magen eller siden, og det begynner å bli ubehagelig- så måtte finne noe å ligge på/mot/over [emoji16][emoji51]

Sliter fortsatt med bekkenet, så jeg må kontakte fysioterapeut eller kiropraktor så fort som mulig, bedre å ta tak i det nå enn å vente til det blir håpløst.

Så koselig med hjertelyd på kontrollen <3 Har ikke vært på kontroll siden uke 12, og da ville ikke jm høre etter hjertelyd, for hun mente det var for tidlig :( Lurt å få hjelp med bekkenet! Har fått trøbbel 13 uker tidligere enn jeg fikk det sist, så har allerede vært en tur til fysioterapeut og fått med litt øvelser hjem :) Hadde god nytte av det sist svangerskap, så håper det skal fungere nå også!
 
Så koselig med hjertelyd på kontrollen <3 Har ikke vært på kontroll siden uke 12, og da ville ikke jm høre etter hjertelyd, for hun mente det var for tidlig :( Lurt å få hjelp med bekkenet! Har fått trøbbel 13 uker tidligere enn jeg fikk det sist, så har allerede vært en tur til fysioterapeut og fått med litt øvelser hjem :) Hadde god nytte av det sist svangerskap, så håper det skal fungere nå også!

Ja det er veldig koselig[emoji169] Åååh.. Det er jo en sjanse for at man ikke kan finne hjertelyden så tidlig åsså da, det kan jo stresse mer enn hjelpe! Jm kjenner meg såpass godt at hvis vi ikke hadde funnet hjertelyd på første kontroll så hadde det gått fint [emoji5] Hadde jo vært på TUL rett før min første kontroll så jeg hadde jo sett og hørt hjertet allerede.

Så bra at det funket for deg! Hører flere som sier det er gull verdt! [emoji1] Så jeg må vel ha meg ivei å få orden på dette bekkenet så fort som formen tillater det[emoji5] Koselig at du stakk innom her da! [emoji169]
 
Ja det er veldig koselig[emoji169] Åååh.. Det er jo en sjanse for at man ikke kan finne hjertelyden så tidlig åsså da, det kan jo stresse mer enn hjelpe! Jm kjenner meg såpass godt at hvis vi ikke hadde funnet hjertelyd på første kontroll så hadde det gått fint [emoji5] Hadde jo vært på TUL rett før min første kontroll så jeg hadde jo sett og hørt hjertet allerede.

Så bra at det funket for deg! Hører flere som sier det er gull verdt! [emoji1] Så jeg må vel ha meg ivei å få orden på dette bekkenet så fort som formen tillater det[emoji5] Koselig at du stakk innom her da! [emoji169]
Ja, bare å få seg hjelp først som sist. Blir et laaaangt svangerskap om bekkenplagene skal øke på utover ;)
 
Ja, bare å få seg hjelp først som sist. Blir et laaaangt svangerskap om bekkenplagene skal øke på utover ;)

Sant nok! Bare litt ork når kroppen og formen ikke henger med[emoji28]
 
17+2

Ja nå er det 8 dager til OUL [emoji28][emoji1] Grugleder meg! Er spent på om magefølelsen og jm har rett ang kjønn! Håper selvfølgelig at babyen e frisk uansett hvilke kjønn det er[emoji169] Vi skal starte med oppussing av rom snart! Et rotrom skal forvandles til et barnerom [emoji7] Gleder meg masse da jeg har mange tanker og idéer i hode om hvordan jeg vil ha det [emoji5]

Kan også meddele at jeg nå ikke har kastet opp på en stund og håpeer *bank i bordet* at jeg er ferdig med oppkast for en stund nå [emoji28] Kvalmen er absolutt til stedet men det får gå!
 
17+2

Ja nå er det 8 dager til OUL [emoji28][emoji1] Grugleder meg! Er spent på om magefølelsen og jm har rett ang kjønn! Håper selvfølgelig at babyen e frisk uansett hvilke kjønn det er[emoji169] Vi skal starte med oppussing av rom snart! Et rotrom skal forvandles til et barnerom [emoji7] Gleder meg masse da jeg har mange tanker og idéer i hode om hvordan jeg vil ha det [emoji5]

Kan også meddele at jeg nå ikke har kastet opp på en stund og håpeer *bank i bordet* at jeg er ferdig med oppkast for en stund nå [emoji28] Kvalmen er absolutt til stedet men det får gå!
So spennende å høyra. No går det berre framover :happy093
Masse lykke til, blir spenner på oul. Holdt oss oppdatert :love017
 
So spennende å høyra. No går det berre framover :happy093
Masse lykke til, blir spenner på oul. Holdt oss oppdatert :love017

Ja det blir spennende tid fremover nå[emoji5] Will do! Gleder oss, og gruer meg litt! Kan jo komme noen negative nyheter om avvik ol. Det vet man aldri! Men vi krysser fingrene for en frisk baby[emoji4][emoji178]
 
Ukesoppdatering for uke 18

Babyens størrelse: vekt 180gr, 18 cm i full lengde og 12cm CRL

Bevegelser: Svakt, spesielt på kveldstid. Gleder meg til det blir mer tydelig og samboer kan kjenne det også[emoji169]

Plager: Kvalme, hodepine, bekkenplager, lav energi og mye trøtt!

Nattesøvn: Den er meget dårlig, håpet 2.trimester skulle bli en «friperiode» der jeg sov godt og slapp plager men ‍♀️[emoji23]

Humør: Helt greit, vanskelig å være sprudlende når formen er elendig. Men er ikke helt hormonbombe nei.

Ukens must haves: Multiputen min jeg sover med!

Ukens cravings: Ingenting...

Vektøkning: -4 kg fra startvekt

Innkjøp: Ingenting denne uka

Kontroll hos jordmor: Om to uker!

Strekkmerker: Ingenting enda

Melk i brystene: Ja, har litt råmelk men ikke så mye at det lekker og blir flekker

Formen: Kaster ikke opp nå, men den er elendig..

Jeg gleder meg over: At jeg kjenner svake bevegelser[emoji169]

Jeg kunne klart meg uten: Denne dårlige formen, og bekkenplager.

Ukas gjøremål: Skrive litt i svangerskapsboka, planlegge babyrom
 
Natt til 18+0
Dette fortjener et eget innlegg[emoji169] Ligger her, ganske trøtt men kjenner «romstering» i magen! Har lenge kjent noe, men aldri noe tydelig der jeg kan si: der! Det var et spark!

Helt til nå![emoji7] Jeg lå med hånden på magen og plutselig kjenner jeg et tydelig spark/dult som var såpass kraftig at det kjentes i hånda også [emoji169] hurraa!
 
Natt til 18+0
Dette fortjener et eget innlegg[emoji169] Ligger her, ganske trøtt men kjenner «romstering» i magen! Har lenge kjent noe, men aldri noe tydelig der jeg kan si: der! Det var et spark!

Helt til nå![emoji7] Jeg lå med hånden på magen og plutselig kjenner jeg et tydelig spark/dult som var såpass kraftig at det kjentes i hånda også [emoji169] hurraa!
Såå deilig! Er så herlig når man kan følge litt med på tilstanden inni der gjennom bevegelser :D Min teite morkake har slanga seg rundt hele høyresida, med både foran og bak, så der polstres det fortsatt litt for godt :(
 
Såå deilig! Er så herlig når man kan følge litt med på tilstanden inni der gjennom bevegelser :D Min teite morkake har slanga seg rundt hele høyresida, med både foran og bak, så der polstres det fortsatt litt for godt :(

Jaa, har ikke kjent noe tydelig før nå! Så det var godt[emoji5] Spesielt når man har vært igjennom en MA og SA på under ett år [emoji849] Ekstra betryggende å kjenne noe da [emoji169]

Ååå, det var jo litt kjedelig da! Håper du kjenner det snart da [emoji1]
 
21+3

Ja, hvor skal man begynne?! [emoji28] Uke 22 allerede! Wow. Tiden flyr virkelig for tiden. Jeg er fortsatt i dårlig form men ikke værre enn at jeg klarer å fungere litt i hverdagen. Blir selvfølgelig utslitt når sambo og bonussønn kommer hjem om dagene, men jeg kan heldigvis slappe av og lade opp batteriene på dagtid! Det er godt, og ikke minst høyst nødvendig[emoji28] Derfor syns jeg faktisk at helgene er noe slitsomme! Da er det jo full rulle i huset fra morgen til kveld. Og når man har behov for å hvile mye, og er vant til å slappe av hele dagen, så blir det slitsomt med to intense dager [emoji28] Føler meg nesten slem som sier det, men det er helt sant! Og jeg tenker slik at det vil nok endre seg når formen forhåpentligvis blir bedre. Har vært i møte med Nav så nå har jeg det klart med hvordan vi skal gjøre det med permisjon osv også! Deilig med alt som er ferdiggjort.
 
Ukesoppdatering for uke 21

Babyens størrelse: 370gr og 25 cm lang

Bevegelser: Kjenner det flere ganger daglig nå. Enda ikke så kraftig pga morkakens plassering

Plager: bekken/korsrygg, hodepine, kvalme, sure oppstøt innimellom

Nattesøvn: Så som så[emoji28]

Humør: Greit. Litt hormonell og tar lett til tårene hvis jeg blir lei meg eller rørt. Men det er vel ikke så uvanlig[emoji28]

Ukens must haves: Nesespray! Gud så tett jeg er i nesaa

Ukens cravings: ingenting spesielt

Vektøkning: -1,5 kg fra startvekta sånn ca. Så den begynner å komme seg nå [emoji4]

Innkjøp: Kjøpte ei Kivat-lue brukt

Kontroll hos jordmor: neste gang er i uke 23

Strekkmerker: ingen enda

Melk i brystene: litt råmelk

Formen: ... Ikke strålende

Jeg gleder meg over: daglige bevegelser, magen ser mer og mer gravid ut

Jeg kunne klart meg uten: Alle plagene, naturligvis [emoji28]

Ukas gjøremål: Møte med Nav
 
Hei! Moro å lese andres vei mot målet... Hva var kjønnet da? Ble litt nysgjerrig og fant det ikke noe sted - kanskje jeg ikke leste godt nok bare. Alltid gøy å høre om folk har rett på det de tipper. Lykke til videre også, ikke lett med krevende svangerskap! :)
 
Hei! Moro å lese andres vei mot målet... Hva var kjønnet da? Ble litt nysgjerrig og fant det ikke noe sted - kanskje jeg ikke leste godt nok bare. Alltid gøy å høre om folk har rett på det de tipper. Lykke til videre også, ikke lett med krevende svangerskap! :)

Heihei [emoji1]
Oii, gått litt fort i svingene her tror jeg [emoji28][emoji28][emoji85]
Det blir ei jente[emoji171] Har en bonussønn fra før så det er gøy med litt mer jenteklær ol [emoji5]

Tusen takk! Nei det skal ikke være så enkelt bestandig [emoji6] Men premien er verdt alt, selv om ting såg mørkt ute en stund og formen var så ille at jeg ikke klarte å reise meg fra senga uten å kaste opp. Skulle egentlig ha blitt lagt inn på sykehuset, men var i for dårlig form til å møte opp til hverken legetime eller legevakt[emoji28] Heldigvis, eller forhåpentligvis, er det værste over nå[emoji1]
 
25+1

En stund siden jeg har fått skrevet noe nå[emoji28] Dagene går i det samme, sliter med å sove om natten, har problemer med bekkenet som fører til at det er få stillinger som er gode, og som igjen fører til at jeg må bytte stilling oftere. Jeg går til fysio da, ca 1 gang i uken. Det er ikke typisk svangerskapsrelatert bekkenløsning, enda. Men øm og stiv i overgangen mellom bekken og korsrygg. Holder det i sjakk ved øvelser hjemme og ved at fysioterapeut trykker, knar og tøyer. Kommer mest sannsynligvis av at jeg er blitt litt mer fremtung enn tidligere. Til tross for at magen er overraskende liten til å være såpass langt på vei! Må få tatt et bilde å legge ut snart[emoji1]



Har ikke noe bra matlyst men spiser fordi om. Prøver å variere mellom grovt, fisk, kylling, kjøtt, grønnsaker og frukt [emoji4] Har også begynt å kjøpt litt laktosefri melk, da jeg drikker egentlig ikke melk- pga magesmerter(laktoseintoleranse). Men hva gjør man ikke for at den lille skal få de næringsstoffene som trengs [emoji1]
 
Back
Topp