Dere som revnet/ble klippet

Revnet mye med nr 1. Lege ble tilkalt for å sy. Fra fødsel var overstått til jeg var ferdig å sy tok det 2 timer. Revnet hele veien bakover og inn i anus. Men slapp akkurat unna narkose. Men fikk mye lokalbedøvelse i sprøyteform. Det var vondt å bli stukket etter fødsel :p

Med nr 2 revnet jeg akkurat samme sted men mye mer overflatisk.

Med nr 3 ingen rifter

Men jeg sliter med å holde igjen luft. Uansett hvor mye jeg trener.. det er veldig ekkelt kjenner jeg..
 
Revnet mye med nr 1. Lege ble tilkalt for å sy. Fra fødsel var overstått til jeg var ferdig å sy tok det 2 timer. Revnet hele veien bakover og inn i anus. Men slapp akkurat unna narkose. Men fikk mye lokalbedøvelse i sprøyteform. Det var vondt å bli stukket etter fødsel :p

Med nr 2 revnet jeg akkurat samme sted men mye mer overflatisk.

Med nr 3 ingen rifter

Men jeg sliter med å holde igjen luft. Uansett hvor mye jeg trener.. det er veldig ekkelt kjenner jeg..

Vært på noe kontroller i ettertid?
Kan ikke være noe særlig å slite med å holde på luft:( er 9 mnd. Siden jeg fikk rift grad 4, og ikke hatt noe problemer i ettertid heldigvis. Men ble ordentlig sydd av en gastrokirurg:)
 
Vært på noe kontroller i ettertid?
Kan ikke være noe særlig å slite med å holde på luft:( er 9 mnd. Siden jeg fikk rift grad 4, og ikke hatt noe problemer i ettertid heldigvis. Men ble ordentlig sydd av en gastrokirurg:)

Nei, ikke noe annet enn "vanlige" kontroller hos gyn. Har nevnt det med iom det "bare" er luft gjøres ingen ting. Ikke vet jeg om jeg tør ta sjangsen heller. Er ikke slik st jeg ikke holder noe luft heller da. Bare når det er "mye" og jeg evt må løfte/le osv..
 
Nei, ikke noe annet enn "vanlige" kontroller hos gyn. Har nevnt det med iom det "bare" er luft gjøres ingen ting. Ikke vet jeg om jeg tør ta sjangsen heller. Er ikke slik st jeg ikke holder noe luft heller da. Bare når det er "mye" og jeg evt må løfte/le osv..

Du kan vel få gjort noe med det så lenge det er en fødselsskade og det sjenerer deg veldig:) men skjønner at du Syns det er skummel å evt. Gjøre noe med det:/ men kan hende det holder med en henvisning til en fysioterapeut som har greie på dette, og du får lært ordentlig knipeøvelser og hvordan du skal trene opp:)
 
Nei, ikke noe annet enn "vanlige" kontroller hos gyn. Har nevnt det med iom det "bare" er luft gjøres ingen ting. Ikke vet jeg om jeg tør ta sjangsen heller. Er ikke slik st jeg ikke holder noe luft heller da. Bare når det er "mye" og jeg evt må løfte/le osv..

Det ville jeg definitivt vurdert! Jeg fikk alvorlig rift og måtte sys i narkose og ble derfor henvist til fysioterapeut av barsel, hadde også samtale med fysio på barsel. Har hatt to timer hos fysio og hun ordnet treningsprogram til meg mellom og nå etter siste time, også har jeg mulighet til å ringe nå i ettertid om jeg trenger. Spesialfysioterapeut på gyn-ting.. Det er vanskeligst å gjøre noe med luft, men ikke umulig sa fysioen min. Her klarer jeg å holde på alt, men luft er klart vanskeligst :)
 
Det ville jeg definitivt vurdert! Jeg fikk alvorlig rift og måtte sys i narkose og ble derfor henvist til fysioterapeut av barsel, hadde også samtale med fysio på barsel. Har hatt to timer hos fysio og hun ordnet treningsprogram til meg mellom og nå etter siste time, også har jeg mulighet til å ringe nå i ettertid om jeg trenger. Spesialfysioterapeut på gyn-ting.. Det er vanskeligst å gjøre noe med luft, men ikke umulig sa fysioen min. Her klarer jeg å holde på alt, men luft er klart vanskeligst :)

Muskulaturen der nede har jeg trent opp til tipp topp standard igjen ;) det er bekreftet. ;)
 
Du kan vel få gjort noe med det så lenge det er en fødselsskade og det sjenerer deg veldig:) men skjønner at du Syns det er skummel å evt. Gjøre noe med det:/ men kan hende det holder med en henvisning til en fysioterapeut som har greie på dette, og du får lært ordentlig knipeøvelser og hvordan du skal trene opp:)

Muskulaturen der er tipp topp. ;)
 
Det ville jeg definitivt vurdert! Jeg fikk alvorlig rift og måtte sys i narkose og ble derfor henvist til fysioterapeut av barsel, hadde også samtale med fysio på barsel. Har hatt to timer hos fysio og hun ordnet treningsprogram til meg mellom og nå etter siste time, også har jeg mulighet til å ringe nå i ettertid om jeg trenger. Spesialfysioterapeut på gyn-ting.. Det er vanskeligst å gjøre noe med luft, men ikke umulig sa fysioen min. Her klarer jeg å holde på alt, men luft er klart vanskeligst :)

Samme skjedde med meg. Jeg fikk grad 3 C. Jeg hadde så sterke smerter fra før, at jeg ikke kjente at jeg revnet. Jeg hadde en stor baby til å være lille meg, og stjernekikker at på til som førstegangs. Etter å ha presset langt og lenge og lillegull bæsjet i fostervannet, skjønte jeg at de begynte å snakke om tang/sugekopp. Dette hadde jeg bestemt meg for å unngå for alt i livet ( etter at ei i familien ble lammet i ansiktet permanent), så jeg hentet krefter fra supermannland og presset ut småen, som ikke var så rent liten.
Den fine siden av historien, er at med en dyktig syer og aktiv opptrening, kan mange fødselsskader bli ganske bra til slutt. Jeg hadde helt klart noen måneder som ikke var så kjekke med en del lekkasje, MEN det ordnet seg! Jeg kan ikke holde på luft så godt som før, og det skjer kanskje noen lett sjenerende hendelser her og der. Likevel er det langt i fra så ille som det var, og en liten vind her og der får man bare le av rett og slett.
Det aller viktigste er å få hjelp tidlig dersom ting er vanskelig. Ikke vent med det, ta kontakt med helsevesenet å få hjelp. Sørg for all del for å få oppfølging og husk at det finnes fritt sykehusvalg om man ikke er fornøyd med den hjelpen man får på nærmeste sykehus.
 
Jeg fikk dyp vaginal rift grad 2. Jordmor tilkalte en gynekolog for å sy, som igjen måtte tilkalle en mer erfaren gynekolog. Hadde vondt for å sitte normalt i 9 dager, så ble det plutselig veldig mye bedre. Sex etter 6 uker gikk helt fint også. Føler meg mer eller mindre normal igjen nå.
 
Ble klippet på den ene siden.
 
Au.... Helt sykt at man kan bli klippet opp, og så si senere "det går helt fint, du merker det ikke" :p Altså... Tanken på det er jo heeeeelt grusom! Forteller litt om hvor vondt en fødsel er, så lenge den smerten blir borte :eek:

Etter å ha lest om at noen hørte at de revnet, og andre forklarer det som at en stoffbit revner, så sitter jeg med bena i kors og velger å ta kvelden og legge meg... Skulle aldri lest dette!
 
Au.... Helt sykt at man kan bli klippet opp, og så si senere "det går helt fint, du merker det ikke" :p Altså... Tanken på det er jo heeeeelt grusom! Forteller litt om hvor vondt en fødsel er, så lenge den smerten blir borte :eek:

Etter å ha lest om at noen hørte at de revnet, og andre forklarer det som at en stoffbit revner, så sitter jeg med bena i kors og velger å ta kvelden og legge meg... Skulle aldri lest dette!

Var sånn jeg og følte det da jeg leste om dette da jeg var gravid, men helt ærlig så var lyden det værste, jeg revnet jo bare overfladisk og fikk 7 sting, men det værste var jo lyden og det å skulle gå på do etterpå.. et lite tips er å ha en kopp med lunkent vann, og helle over mens du tisser, eller en lunken klut [emoji23]
 
Back
Topp