Burka nijab osv.

M

My heart

Guest
Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Men.. når jeg går i gatene i over 30 grader i skyggen. Møter et par som kommer leiende. Han i singlet, shorts og slippers.. hun i burka fra topp til tå. Heldekt i svarte klær.
Ja, de kommer fra varme land.. MEN - når det er så varmt her og mennene går lettkledde.. hvorfor kan ikke kvinnene gå i shorts og singlet?

Er det kvinneundertrykkelse?
 
Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Men.. når jeg går i gatene i over 30 grader i skyggen. Møter et par som kommer leiende. Han i singlet, shorts og slippers.. hun i burka fra topp til tå. Heldekt i svarte klær.
Ja, de kommer fra varme land.. MEN - når det er så varmt her og mennene går lettkledde.. hvorfor kan ikke kvinnene gå i shorts og singlet?

Er det kvinneundertrykkelse?

De hevder å kle varmen ute, og uten sammenligning forøvrig, er det viktig at f.eks. hunder får ha pels også om sommeren, fordi den isolerer mot varmen.
Når det er sagt, er det mange som ikke kan velge sine antrekk selv pga religion/kultur, ja, men det finnes sikkert dem som faktisk velger, eller tror de velger dette av egen frie vilje, av diverse grunner.
 
Det er ikke mange land der kvinnene går i heldekkende svart. I de fleste av disse landene vil en kvinnes rettigheter være alvorlig innskrenket i forhold til det vi lever med i Norge.
 
Det er vell troen deres det att kvinner som går utenfor huset ikke kan og skal ikke vise noe form for hud eller håret sitt for da blir det sett negativt. Mennene gjør jo som dem vil uten at noe skal bli sett negativt på.
Det er vell bare hjemme dem har lov til å ta av dette for da er godtatt at dette ikke trenger å være på.
 
Slik som jeg har forstått det skal ikke kvinnen vise hud eller former- for at ikke andre menn skal bli fristet..

Religion eller ei. Synes det er så trist at kvinner blir behandlet slik av mennene.

Så lenge de bor i Norge bør de få gjøre hva de vil, kle seg som de vil og være fri.
 
Nå går jeg selv ikke med burka eller lignende men har alltid heldekkende løse klær på meg og er muslim, pga rasisme har jeg valgt å ikke bruke hijab i Norden men den kommer fort på av egen fri vilje når vi skal til et muslimsk land.

Min mann har absolutte ingenting med hva jeg har på meg og han har aldri bedt meg ta på mer klær!

Kanskje lurt å heller spørre damene det gjelder enn å bare tro de er undertrykt og at de følger ordre fra mannen!
 
Jeg mente ikke at det er mennene som bestemmer dette. Jeg skrev at troen er sånn, eller at det er en form av religionen.
 
Slik som jeg har forstått det skal ikke kvinnen vise hud eller former- for at ikke andre menn skal bli fristet..

Religion eller ei. Synes det er så trist at kvinner blir behandlet slik av mennene.

Så lenge de bor i Norge bør de få gjøre hva de vil, kle seg som de vil og være fri.
"Blir behandlet slik av mennene" Hva mener du med det?
Det er jo ikke slik at alle muslimske kviner som går i for eksempel hijab eller niqab blir påtvunget dette fra mennene sine. Mange gjør det helt frivillig, og for de som gjør det ufrivillig kommer ikke presset alltid fra mannen, det kan for eksempel være mor som står på kravene.
 
Mange av damene dekker seg til frivillig. Jeg har selv møtt flere konvertitter som frivillig velger å kle på seg. De sier det er en form for frihet. Fra all kroppspress og alt. Det er jo og er veldig stort problem i den vestlige verden. Jeg selv er gift med en muslim og er konvertert på papiret men jeg går kledd som jeg vil. Også har man de som faktisk blir tvunget. Så man skal ikke ta det for gitt at det er kvinneundertrykkelse, men det kan være.
 
Har flere muslimske kollegaer , og snakket med 2 av de om nettop dette. Hun ene syns håret sitt var så stygt og ville derfor dekke det til. (Håret hennes var forøvrig nydelig)Hjemme med mannen gikk det rett av. Hun andre bruker heller ikke hjemme , men der var det innad i gruppen viktig å bruke . Om hun ikke hadde på seg ute og traff på beskjente muslimer som var strengere kunne de bli sett ned på og liksom slik miste tilhørighet .
 
Har flere muslimske kollegaer , og snakket med 2 av de om nettop dette. Hun ene syns håret sitt var så stygt og ville derfor dekke det til. (Håret hennes var forøvrig nydelig)Hjemme med mannen gikk det rett av. Hun andre bruker heller ikke hjemme , men der var det innad i gruppen viktig å bruke . Om hun ikke hadde på seg ute og traff på beskjente muslimer som var strengere kunne de bli sett ned på og liksom slik miste tilhørighet .

Nettopp.. og da er det ikke frivillig eller godtatt i de muslimske miljø. Jeg mener en hver kvinne skal og burde kle seg akkurat slik de ønsker uten å måtte føle på press og sosialt aksept fra andre- uansett
 
Nettopp.. og da er det ikke frivillig eller godtatt i de muslimske miljø. Jeg mener en hver kvinne skal og burde kle seg akkurat slik de ønsker uten å måtte føle på press og sosialt aksept fra andre- uansett
For hun ene var det nok press ja, men ikke fra mannen som flere her nevner.
 
Dette tenkte jeg på i dag faktisk, men med motsatt tankegang.

Jeg tenkte på hvor deilig det må være å være tildekket. Ingen som glor ned i kløfta mi i stedet for å se meg i øynene når de prater med meg, ingen som kommenterer kroppen min. Det må være så BEFRIENDE(!) var tanken jeg fikk.
 
Dette tenkte jeg på i dag faktisk, men med motsatt tankegang.

Jeg tenkte på hvor deilig det må være å være tildekket. Ingen som glor ned i kløfta mi i stedet for å se meg i øynene når de prater med meg, ingen som kommenterer kroppen min. Det må være så BEFRIENDE(!) var tanken jeg fikk.
Og det er tanken til de fleste jeg har møtt som dekker seg av fri vilje. Jeg hadde ikke klart det selv. Men tenk så befriende å ikke måtte tenke om
Man er for tykk, for tynn, for bleik eller for stygg?
 
Og det er tanken til de fleste jeg har møtt som dekker seg av fri vilje. Jeg hadde ikke klart det selv. Men tenk så befriende å ikke måtte tenke om
Man er for tykk, for tynn, for bleik eller for stygg?

Ja, men alle har jo mulighet til å dekke seg til om de ønsker det..
 
De hevder å kle varmen ute, og uten sammenligning forøvrig, er det viktig at f.eks. hunder får ha pels også om sommeren, fordi den isolerer mot varmen.
Når det er sagt, er det mange som ikke kan velge sine antrekk selv pga religion/kultur, ja, men det finnes sikkert dem som faktisk velger, eller tror de velger dette av egen frie vilje, av diverse grunner.
Vet ikke helt om jeg tror på den; har tilgode å se en "pelshund" IKKE pese og holde på å krepere av varmen om sommeren. Til sammenligning ser jeg sjelden korthårede (bortsett fra kortsnutede!) pese sånn.. Så det holder nok ikke varmen ute akkurat.
 
Ja, men alle har jo mulighet til å dekke seg til om de ønsker det..
Joda vi har jo alle det. Men nå er dette en «religiøs» drakt om jeg kan kalle det det. Og det er eneste grunnen til at vi reagerer på det. Hadde vi sett en dame som bare hadde
Kledd seg i en kjempe stor løs heldekkende kjole med noe skaut eller noe i håret uten at denne kjolen hadde et navn, hadde vi ikke reagert på annet måte enn at vi tenke at det så varmt ut. Jeg er enig i at man ikke skal dekke ansiktet. Det liker ikke jeg heller, men om man kler seg heldekkende i burka eller kjole spiller ingen rolle for meg:)
 
Dette tenkte jeg på i dag faktisk, men med motsatt tankegang.

Jeg tenkte på hvor deilig det må være å være tildekket. Ingen som glor ned i kløfta mi i stedet for å se meg i øynene når de prater med meg, ingen som kommenterer kroppen min. Det må være så BEFRIENDE(!) var tanken jeg fikk.

Men det kan du jo oppnå uten å dekke til hele kroppen, og dersom du MÅTTE det for ikke å beskyldes for å være en outsider, eller for å unngå å bli voldtatt hadde det kanskje ikke vært like befriende?
Det er jo som oftest argumentene til de mange(!) kvinnene som ønsker seg ut av "habitten."
 
Back
Topp