Burka nijab osv.

Men det kan du jo oppnå uten å dekke til hele kroppen, og dersom du MÅTTE det for ikke å beskyldes for å være en outsider, eller for å unngå å bli voldtatt hadde det kanskje ikke vært like befriende?
Det er jo som oftest argumentene til de mange(!) kvinnene som ønsker seg ut av "habitten."

Jeg kjenner ingen muslimer som MÅ dekke til kroppen sin, ei heller kjenner jeg muslimer som ønsker seg ut av "habitten".
 
Jeg kjenner ingen muslimer som MÅ dekke til kroppen sin, ei heller kjenner jeg muslimer som ønsker seg ut av "habitten".

Jeg kjenner mange i begge grupper. Jeg har jobbet på asylmottak, og i voksenopplæringen, og der var det mange kvinner som fortalte om ulike sider ved det å skulle dekke seg til, og hvordan (u)kulturen mange steder dessverre splitter og undertrykker mer enn det samler og frigjør.
Jeg tror det er ganske annerledes for oss som faktisk har et valg, og vanskelig å sette seg inn i.
 
Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Men.. når jeg går i gatene i over 30 grader i skyggen. Møter et par som kommer leiende. Han i singlet, shorts og slippers.. hun i burka fra topp til tå. Heldekt i svarte klær.
Ja, de kommer fra varme land.. MEN - når det er så varmt her og mennene går lettkledde.. hvorfor kan ikke kvinnene gå i shorts og singlet?

Er det kvinneundertrykkelse?

Menn skal vel egentlig dekke seg til de også.
 
Back
Topp