Bekymret for spontanabort

Madrass kan brukes brukt, hvis den enda er hard, og godt vasket/luftet. Kjøper vantett tisselaken over, og vasker overflaten på madrassen med zalo.

Det er vel også å mulig å sitte å følge med på babyens søvn, hvis man er redd for krybbedød.

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass

En studie fra skottland viser at risikoen for krybbedød er 8doblet hvis man bruker brukt madrass :)

Det er minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten. Hvis man arver madrass er det viktig at det er noen man kjenner slik at man vet litt av historien til madrassen. Er den i god stand, brukt til ett barn og av noen i familien er risikoen for å bruke om igjen madrassen liten :)
 
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass

En studie fra skottland viser at risikoen for krybbedød er 8doblet hvis man bruker brukt madrass :)

Det er minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten. Hvis man arver madrass er det viktig at det er noen man kjenner slik at man vet litt av historien til madrassen. Er den i god stand, brukt til ett barn og av noen i familien er risikoen for å bruke om igjen madrassen liten :)

Ja, det er det vi skal. Arver av en hun kjenner godt, og bare brukt av den ene ungen. Hun sier den er hard, så da får jeg se hvordan den er når den kommer i hus.
 
Ja, det er det vi skal. Arver av en hun kjenner godt, og bare brukt av den ene ungen. Hun sier den er hard, så da får jeg se hvordan den er når den kommer i hus.

Da skal det gå fint. Trykk gjerne inn på linken. Er noe uklart send en mail til LUB, de svarer alltid! :)
 
http://www.madeformums.com/reviews-...cots-cribs-cotbeds-and-travel-cots/11318.html
Does it come with secondhand mattress?
If a mattress is included, you should toss it out. No matter how new the seller says it is, or how clean it appears, you’ll need to buy a new mattress for the cot. This is in keeping with research from the Foundation for the Study of Infant Deaths (FSID) that suggests the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS or ‘cot death’) is greater with a used mattress.
 
Madrass kan brukes brukt, hvis den enda er hard, og godt vasket/luftet. Kjøper vantett tisselaken over, og vasker overflaten på madrassen med zalo.

Det er vel også å mulig å sitte å følge med på babyens søvn, hvis man er redd for krybbedød.
En madrass koster ikke skjorta, og jeg liker å tro de aller fleste faktisk har vett å tar seg råd til å kjøpe ny madrass til ny baby.
 
http://www.madeformums.com/reviews-...cots-cribs-cotbeds-and-travel-cots/11318.html
Does it come with secondhand mattress?
If a mattress is included, you should toss it out. No matter how new the seller says it is, or how clean it appears, you’ll need to buy a new mattress for the cot. This is in keeping with research from the Foundation for the Study of Infant Deaths (FSID) that suggests the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS or ‘cot death’) is greater with a used mattress.
Det er ikke en selger som gir oss madrassen, men noen hun kjenner veldig godt. Det er altså gratis. En arv.

Når til og med LUB sier at brukte madrasser er greit så lenge de er harde, så kan jeg ikke forstå at det er noen risiko i det hele tatt.
 
Madrass kan brukes brukt, hvis den enda er hard, og godt vasket/luftet. Kjøper vantett tisselaken over, og vasker overflaten på madrassen med zalo.

Det er vel også å mulig å sitte å følge med på babyens søvn, hvis man er redd for krybbedød.
Tisselaken kan være fryktelig klamt å sove i, det er også en risiko for krybbedød da tisselaken ikke puster. Er nok lurt at mor og far får den søvnen de trenger når baby sover, slik at man er opplagt til å ta seg av babyen. Hvorfor vaske madrassen med Zalo?
 
Tisselaken kan være fryktelig klamt å sove i, det er også en risiko for krybbedød da tisselaken ikke puster. Er nok lurt at mor og far får den søvnen de trenger når baby sover, slik at man er opplagt til å ta seg av babyen. Hvorfor vaske madrassen med Zalo?

For å få bort eventuelle bakterier fra tidligere bruk. Så du anbefaler bare vanntett laken, ikke tisselaken?

Er det ok å bruke et lite putevar for babyer under hodet. Det kan vel ikke lekke gulp? Og så kjøpe en overmadrass over den vanlige madrassen som kan vaskes ved behov?
 
Last edited:
For å få bort eventuelle bakterier fra tidligere bruk. Så du anbefaler bare vanntett laken, ikke tisselaken?

Er det ok å bruke et lite putevar for babyer under hodet. Det kan vel ikke lekke gulp? Og så kjøpe en overmadrass over den vanlige madrassen som kan vaskes ved behov?

Nei jeg vil anbefale å kjøpe en ny madrass til babyen.. Overmadrass eller madrass beskytter kan være lurt.

Du kan fint bruke et putevar under hodet til babyen så lenge det ikke er pute inni.
 
Madrass kan brukes brukt, hvis den enda er hard, og godt vasket/luftet. Kjøper vantett tisselaken over, og vasker overflaten på madrassen med zalo.

Det er vel også å mulig å sitte å følge med på babyens søvn, hvis man er redd for krybbedød.

Hvorfor spør du hvis du vet best ?
 
Det er ikke en selger som gir oss madrassen, men noen hun kjenner veldig godt. Det er altså gratis. En arv.

Når til og med LUB sier at brukte madrasser er greit så lenge de er harde, så kan jeg ikke forstå at det er noen risiko i det hele tatt.
Er ikke nøye om hun kjenner dem eller ikke, risikoen er der uannsett. Du sitter der å er hysterisk for dama ikke brukte støttestrømper i et selskap i noen timer men gidder ikke kjøpe ny madrass til babyen?
 
Vi får se om vi får ordnet ny madrass. Men dette må bestilles via nett slik jeg har forstått det siden hun arver seng. Så da må hun ha samme madrass som sist.

En annen ting jeg bekymrer meg for er temperatur på soverom. Baby skal jo sove i samme rom som oss, men det står at temperatur bør være ca 16-19 grader. Hvordan får man det akkurat den temperatur? Må jo kjøpe en temperaturmåler da for å vite at det er riktig temperatur?! Nå kommer babyen i november. Skal man ha på svak eller ingen varme på soverommet da, som ligger i samme etasje som stua, altså, vegg i vegg med stua i en leilighet. Stua skal jo ha vanlig innetemperatur. Bør man lufte vinduet på soverommet hver dag, men lukke det akkurat før babyen skal sove, eller kan man ha vinduet på gløtt hele tiden, selv når babyen sover, bare unngå å legge babyen nær vinduet? Skal babyen ha på seg bleie, og en tynn body/pysj og vanlige bomullsokker, pluss en vanlig baby-dyne?

Hvor ofte må man vaske klær/sengetøy? Og på hvilken temperatur?
 
Er bare å finne madrass med riktig mål, mål sengen når den kommer i hus så ser du hvilket mål dere må ha. Ang temperatur kommer man langt med sunn fornuft og ved å kjenne på baby. Min yngste er født i november, hadde sentralvarmen på så og si hele dagen så slo vi av når vi gikk å la oss, blir ganske varmt i et soverom med 3 personer, men har dere foreksempel vedovn eller varmekabler i stua/gangen kan dere jo la soveromsdøra stå på gløtt når dere legger dere. Luft vindu på dagtid så ser dere ann på kveldstid om det trenger mer lufting, bare pass på at ikke baby blir liggende hvor det er mye kald trekk. Har bestandig brukt pysj med føtter til mine på nattestid, er det riktig så kaldt i været har vi hatt kortermet body under den langeermede pysjen. Husk å alltid sjekke hvor varm/kald baby kjennes i nakken, føtter å fingre kjennes somregel kalde ut de 2 første mnd. Så kan du jo ha bomulls klorevotter på hen hvis du syns fingre kjennes veldig kalde ut. Vi vasker sengeklær ukentlig på 60 grader. Du får også kjøpt baby call med innebygd gradstokk hvis dere føler at dere trenger det.
 
Har nye spørsmål: Er det farlig for en gravid kvinne å lukte på alkohol fra et glass? F.eks lukte på en blandet drink med vodka og juice som min dame gjord i går for å erte meg.

Lurer også på om det er farlig for en baby om jeg sover i samme rom etter å ha drukket alkohol, eller om jeg puster på babyen etter å ha drukket alkohol?
 
Har nye spørsmål: Er det farlig for en gravid kvinne å lukte på alkohol fra et glass? F.eks lukte på en blandet drink med vodka og juice som min dame gjord i går for å erte meg.

Lurer også på om det er farlig for en baby om jeg sover i samme rom etter å ha drukket alkohol, eller om jeg puster på babyen etter å ha drukket alkohol?
Ikke farlig å lukte på alkohol når man er gravid.

Du kan sove på samme rom som baby når du har drukket, men samsoving er frarådet. Du bør heller ikke håndtere baby etter inntak av alkohol.
 
Takk for svar alle sammen!

Noe annet jeg synes er uklart er inntak av ingefær. Noen sier ikke mer enn 1 gram per dag. Høres veldig lite ut! Andre sier 1000 gram per dag. Noen som vet det korrekte her?

Blir kanskje annerledes overført i væskeform som i ingefærte.
 
Takk for svar alle sammen!

Noe annet jeg synes er uklart er inntak av ingefær. Noen sier ikke mer enn 1 gram per dag. Høres veldig lite ut! Andre sier 1000 gram per dag. Noen som vet det korrekte her?

Blir kanskje annerledes overført i væskeform som i ingefærte.

Ser at du har mye spørsmål. Det å skulle bli far for første gang kan være ganske overveldende og til tider skremmende. Man vil gjøre alt til det beste for barnet. Vil råde deg til å være med på svangersskaps kontroller evt. be om ekstra kontroller så kan du få svar på alt du lurer på :)
 
Hei!

Forstår godt at dette skaper en del spørsmål og bekymring hos dere begge!
Jeg har egentlig bare et råd i denne saken, og det er å be om en skikkelig gjennomgang hos lege eller evt. jordmor.
Enten på svangerskapskontroll, eller på time tidligere dersom det blir for lenge å vente.

Det er kun de som har tilstrekkelig med kunnskap om din kjærestes situasjon, og samtidig fagkunnskap nok, til å gi gode og riktige anbefalinger for dere.

Masse lykke til med både dette og svangerskapet ellers :)
Signerer denne!
 
Min mor har nylig fått påvist protein s mangel, hun gikk gjennom 4 svangerskap uten kjennskap til dette. I sitt 5 fikk hun blodpropp under/like etter fødsel. Hun gikk igjennom to uproblematiske svangerskap etter det igjen med blodfortynnende sprøyter fra positiv test frem til 6 uker etter fødsel.

[emoji4]

Vet du hvor lavt nivå av protein s din mor har? Siden hun har gjennomgått 4 svangerskap uten kjennskap til det. Dama mi har 17, noe som jeg mistenker å være meget lavt, selvom det kan være unøyaktighet grunnet at det ble testet for det gravid som du sier.

Var hos jordmor idag, og hun var sjokkert over at det ble testet for dette under svangerskap uten indikasjon, og mente at vi var feildiagnostisert siden det ikke var leiden mutasjon også. Men av en eller annen grunn tror jeg hun overså tallet 17, noe som gjør meg litt bekymret igjen nå.

Kan jeg også spørre hvordan det gikk i det femte svangerskapet da blodproppen kom? Gikk det bra med barnet?

Sendte melding til jordmor om dette nå, men kan vel ikke forvente svar før i morgen?

Hun trenger vel ikke medisinering uten tilleggsrisiko, selvom 17 er veldig lavt da?
 
Takk for svar alle sammen!

Noe annet jeg synes er uklart er inntak av ingefær. Noen sier ikke mer enn 1 gram per dag. Høres veldig lite ut! Andre sier 1000 gram per dag. Noen som vet det korrekte her?

Blir kanskje annerledes overført i væskeform som i ingefærte.
Tror ikke det er så mange som orker å spise 1 kg ingefær per dag..
 
Back
Topp