Bekymret for spontanabort

B

boy

Guest
Min gravide kjæreste har fått påvist protein s mangel og derfor økt fare for blodpropp i leggene. Har lest så mye på nett om at man kan spontanabortere pga blodpropp i livmoren.

Hun har ikke fått medisin for dette etter vurdering fra legen. Hun er normalt slank, ikke røyker og relativt ung(29 år). I tillegg har hun et lavt blodtrykk som skal redusere risikoen for blodpropp. Men legen sier at hun skal holde seg i aktivitet, og ikke sitte stille i timesvis.

Hun er fortsatt i 1.trimester, rundt uke 10. Så det er veldig lenge igjen av svangerskapet. Jeg er veldig bekymret for at hun ikke beveger seg nok. F.eks hvis hun sitter for lenge på soffaen en kveld, vil det slå veldig negativt ut? Bekymrer jeg meg for mye, eller er det stor sjanse for en abort som følge av blodpropp nå? Må hun ha blodpropp i leggen for at hun kan få det i morkaken f.eks som kan skade barnet?

I tillegg har hun fått påvist gardneralla vaginalis/bakteriell vaginose som hun er under behandling for nå. Legen nevnte ikke at støttestrømper var nødvendig, men siden hun allerede har det, er det lurt å bruke de av og til, selv når hun ikke reiser?
 
Mente selvfølgelig morkaka og ikke livmoren. Er massasje av leggene bra? Hvis hun drar opp buksa slik at den strammer rundt leggen er det dumt?
 
Hei!

Forstår godt at dette skaper en del spørsmål og bekymring hos dere begge!
Jeg har egentlig bare et råd i denne saken, og det er å be om en skikkelig gjennomgang hos lege eller evt. jordmor.
Enten på svangerskapskontroll, eller på time tidligere dersom det blir for lenge å vente.

Det er kun de som har tilstrekkelig med kunnskap om din kjærestes situasjon, og samtidig fagkunnskap nok, til å gi gode og riktige anbefalinger for dere.

Masse lykke til med både dette og svangerskapet ellers :)
 
Takk for svar!

Vi har to timer med undersøkelse i samme uke. 7 og 11.mai. Jeg skal være med på den 11.mai som er ultralyd. Tenker å spørre litt da. Men regner med at de undersøker morkaka og hva som kan utsettes for blodpropp da?

Vi følger bare legens råd nå og det er å holde seg i aktivitet og ikke sitte rolig i timesvis. Jeg kan ikke stresse henne mer enn nødvendig. Så det er hun og legen som må ta ansvaret her.

Men jeg skrev her likevel da, fordi jeg lurte på om noen har peiling, og har vært borti lignende?
 
Hei, nå er jo det en stund siden dette ble skrevet og jeg vet ikke om får sett mitt svar eller om det fortsatt er noe du lurer på, men jeg skriver uansett.

Når fikk hun påvist protein s mangel? Ble prøvene tatt før eller etter hun ble gravid?

Min mor har nylig fått påvist protein s mangel, hun gikk gjennom 4 svangerskap uten kjennskap til dette. I sitt 5 fikk hun blodpropp under/like etter fødsel. Hun gikk igjennom to uproblematiske svangerskap etter det igjen med blodfortynnende sprøyter fra positiv test frem til 6 uker etter fødsel.

Jeg var allerede gravid når hun fikk påvist protein s mangel,og da får man ikke korrekte svar på om man har det da nivået blir lavt under graviditet uansett. Jeg ble selv veldig redd for blodpropp i morkaken og veldig redd for at det skulle skje noe med babyen i magen. Jeg var til samtale på sykehuset hvor jeg fortalte om redselen min ved muligheten for at protein s mangel skulle skade babyen. Legen sa at ved protein s mangel er det stort sett mor de er bekymret for, ikke babyen. Og da spesielt i forbindelse med fødsel og ukene etterpå. Jeg skal få blodfortynnende i 6 uker etter fødsel. Har ikke hatt noen ekstra ultralyder eller målinger av babyen pga dette, da sykehuset mente det ikke var en reell fare for babyen i magen. Men jeg har hatt ekstra ultralyd pga en annen problemstilling, og den viste en sterk og fin baby, midt på gjennomsnittet, som har det veldig godt i mammas mage, med god gjennomstrømming i navlesnoren. :) er 33+6 nå.

Annet vil jeg si at ja det er lurt at kjæresten din ikke blir for stillesittende over lenger tid, men hun må heller ikke over belaste seg, viktig å hvile beina. Lurt å bruke støttestrømper, legge beina høyt osv og være oppmerksom på smerter og hevelser i leggene.

Gratulerer med liten spire og lykke til til dere alle tre! [emoji4]
 
Hei, nå er jo det en stund siden dette ble skrevet og jeg vet ikke om får sett mitt svar eller om det fortsatt er noe du lurer på, men jeg skriver uansett.

Når fikk hun påvist protein s mangel? Ble prøvene tatt før eller etter hun ble gravid?

Min mor har nylig fått påvist protein s mangel, hun gikk gjennom 4 svangerskap uten kjennskap til dette. I sitt 5 fikk hun blodpropp under/like etter fødsel. Hun gikk igjennom to uproblematiske svangerskap etter det igjen med blodfortynnende sprøyter fra positiv test frem til 6 uker etter fødsel.

Jeg var allerede gravid når hun fikk påvist protein s mangel,og da får man ikke korrekte svar på om man har det da nivået blir lavt under graviditet uansett. Jeg ble selv veldig redd for blodpropp i morkaken og veldig redd for at det skulle skje noe med babyen i magen. Jeg var til samtale på sykehuset hvor jeg fortalte om redselen min ved muligheten for at protein s mangel skulle skade babyen. Legen sa at ved protein s mangel er det stort sett mor de er bekymret for, ikke babyen. Og da spesielt i forbindelse med fødsel og ukene etterpå. Jeg skal få blodfortynnende i 6 uker etter fødsel. Har ikke hatt noen ekstra ultralyder eller målinger av babyen pga dette, da sykehuset mente det ikke var en reell fare for babyen i magen. Men jeg har hatt ekstra ultralyd pga en annen problemstilling, og den viste en sterk og fin baby, midt på gjennomsnittet, som har det veldig godt i mammas mage, med god gjennomstrømming i navlesnoren. :) er 33+6 nå.

Annet vil jeg si at ja det er lurt at kjæresten din ikke blir for stillesittende over lenger tid, men hun må heller ikke over belaste seg, viktig å hvile beina. Lurt å bruke støttestrømper, legge beina høyt osv og være oppmerksom på smerter og hevelser i leggene.

Gratulerer med liten spire og lykke til til dere alle tre! [emoji4]

Hei tusen takk for svar!

Protein s mangelen ble oppdaget under graviditeten gjennom tester hos legen. Nokså tidlig i svangerskapet.

Vi skal i et selskap snart hvor vi kommer til å sitte rolig i flere timer, og hun nekter å bruke støttestrømper pga varmen og flauheten av å gå med de. Men det går vel bra den ene gangen?

Vi skal også i en annen sammenkomst der vi tenker å ha med oss varm mat å spise den i en park. Maten vil da ikke være varm, men lunka. Lurer da på om dette er farlig for babyen gjennom bakterier som listeria/toxoplasmose, matforgiftning pga lunken mat? Hun bagatelliserer også denne problemstillingen og mener jeg er hysterisk.

Hvis babyen fødes er det da noen fare for at barnet kan få blodpropp? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg er fersk i dette gamet. :happy:
 
Er også litt bekymret for sovestilling nå som hun har økt fare for blodpropp. Venstre og mage anbefales, så lenge mage er komfortabel å ligge på. Høyre og rygg ikke bra.

Hun har også en tendens til å krysse beina ofte når hun sitter / ligger i soffaen. Er dette viktig å unngå?
 
Har hun ikke vært til samtale på sykehuset kun til legen? Da ville jeg bedt om henvisning til spesialist på sykehuset, det er de som kan dette, det er lite kunnskap om protein s mangel da det er en sjelden mangel. Men protein s synker under svangerskap uansett, og det er derfor ikke mulig å sette en protein s mangel diagnose i svangerskapet, diagnosen må settes når man ikke er gravid for å få riktig blodprøve svar og mengde protein s i blodet. Og om man da har fått påvist proteiner s mangel så SKAL mor gå på blodfortynnende igjennom hele svangerskapet og i 6 uker etter fødsel. Også mulig hun skal få k vitamin sprøyte etter fødsel. Så hvis dere ikke har blitt henvist til sykehuset ville jeg bedt om å bli det snarest.

Det går greit, men lurt å reise seg opp å bevege seg litt innimellom. Hvorfor hun synes det er flaut med støttestrømper kan jeg ikke forstå, man får kjøpt strømper som ser ut akkurat som vanlige nylon strømper.

Slik jeg har forstått det er det ikke fare for at babyen kan få blodpropp:)
 
Er også litt bekymret for sovestilling nå som hun har økt fare for blodpropp. Venstre og mage anbefales, så lenge mage er komfortabel å ligge på. Høyre og rygg ikke bra.

Hun har også en tendens til å krysse beina ofte når hun sitter / ligger i soffaen. Er dette viktig å unngå?

Ang ligge/sitte stillinger er det lurt å legge beina høyt slik at de får avlasting og det letter også blodgjennomstrømmingen i beina. Kan jeg spørre hva som var bakgrunnen for at legen testet for protein s mangel?
 
Hvorfor trenger hun henvisning til spesialist når man ikke kan testes for protein s mangel under graviditet likevel?

Legene tester alt når man er gravid, derfor også en test på protein s.

Tror det beste rådet er å følge legen, men både denne legen og min egen lege sa at hun ikke trengte medisinering. Kun være aktiv og ikke sitte stille i flere timer.

Vi satt i selskapet i flere timer, og hun bevegde seg lite. Men vi får bare håpe det gikk bra. Hun er likevel en del i aktivitet, så satser på at det gikk bra denne ene gangen.
 
Hvorfor trenger hun henvisning til spesialist når man ikke kan testes for protein s mangel under graviditet likevel?

Legene tester alt når man er gravid, derfor også en test på protein s.

Tror det beste rådet er å følge legen, men både denne legen og min egen lege sa at hun ikke trengte medisinering. Kun være aktiv og ikke sitte stille i flere timer.

Vi satt i selskapet i flere timer, og hun bevegde seg lite. Men vi får bare håpe det gikk bra. Hun er likevel en del i aktivitet, så satser på at det gikk bra denne ene gangen.

Jeg sier dere bør henvises til sykehuset for en samtale med lege der da det fremkommer fra det første innlegget ditt at informasjonen dere fikk fra hennes lege gjor dere veldig redd og usikker, og at dere fortjener å få ordentlige svar på det dere lurer på. At legen hennes testet for protein s mangel "fordi hun er gravid" slik du skriver sier meg at dette ikke helt er legens felt.
 
Jeg sier dere bør henvises til sykehuset for en samtale med lege der da det fremkommer fra det første innlegget ditt at informasjonen dere fikk fra hennes lege gjor dere veldig redd og usikker, og at dere fortjener å få ordentlige svar på det dere lurer på. At legen hennes testet for protein s mangel "fordi hun er gravid" slik du skriver sier meg at dette ikke helt er legens felt.


Vi skal på ultralyd om noen uker på sykehuset, så skal stille en del spørsmål der.

Utifra ditt første innlegg virket det som jeg ikke trengte å bekymre meg noe særlig.

Når to leger sier at medisinering ikke er nødvendig, velger jeg å stole på dette.
 
Vi skal på ultralyd om noen uker på sykehuset, så skal stille en del spørsmål der.

Utifra ditt første innlegg virket det som jeg ikke trengte å bekymre meg noe særlig.

Når to leger sier at medisinering ikke er nødvendig, velger jeg å stole på dette.

Så bra, gjør det!

Ja, ut ifra mitt første innlegg så beskrev jeg det jeg selv ble fortalt av spesialist på sykehuset, som jeg ble henvist til fra min lege- som fortalte at blodprøvene legen hadde tatt som viste protein s mangel ikke var til å stole på pga de var tatt i graviditeten, noe som ikke kunne gi svar på om jeg faktisk har protein s mangel slik som min mor og høyere risiko for blodpropp enn andre gravide, gravide har allerede en 5-10 høyere risiko for å få blodpropp en de som ikke er gravide. At legen sier hun ikke trenger medisinering sier ikke jeg i mot, poenget var at mener legen hun ikke trenger blodfortynnende medisiner kan han heller ikke skremme dere og si hun har en protein s mangel som innebærer alle disse skumle tingene du nevnte du bekymret deg for i ditt første innlegg, da hun mest sannsynlig har lavere protein s nivå i kroppen nettop pga hun er gravid, noe som er veldig vanlig gravide har. Har hun derimot protein s mangel til vanlig, vil hennes nivåer bli farlig lave under graviditet og krever medisinering, men dette kan man ikke finne ut i løpet av svangerskapet.
 
Så bra, gjør det!

Ja, ut ifra mitt første innlegg så beskrev jeg det jeg selv ble fortalt av spesialist på sykehuset, som jeg ble henvist til fra min lege- som fortalte at blodprøvene legen hadde tatt som viste protein s mangel ikke var til å stole på pga de var tatt i graviditeten, noe som ikke kunne gi svar på om jeg faktisk har protein s mangel slik som min mor og høyere risiko for blodpropp enn andre gravide, gravide har allerede en 5-10 høyere risiko for å få blodpropp en de som ikke er gravide. At legen sier hun ikke trenger medisinering sier ikke jeg i mot, poenget var at mener legen hun ikke trenger blodfortynnende medisiner kan han heller ikke skremme dere og si hun har en protein s mangel som innebærer alle disse skumle tingene du nevnte du bekymret deg for i ditt første innlegg, da hun mest sannsynlig har lavere protein s nivå i kroppen nettop pga hun er gravid, noe som er veldig vanlig gravide har. Har hun derimot protein s mangel til vanlig, vil hennes nivåer bli farlig lave under graviditet og krever medisinering, men dette kan man ikke finne ut i løpet av svangerskapet.
Men mulig ting har endret seg nå, enn da du og din mor var gravide? Slik at man nå kan se dette.
 
Noen som forresten vet om det er skadelig for fosteret å sove i samme seng som gravide dama når man selv har drukket alkohol?

Eller å sove i samme rom som en nyfødt baby etter å ha drukket?

Tenker også på dette med babyklær som man ikke bør kjøpe brukt pga krybbedød? Kan vel ikke være farlig så lenge man vasker det på en vanlig vask? Hva med brukt barnevogn og barneseng? Dyne, laken? parkdress osv?stellebord? baby-badekar? alt må kjøpes nytt?

lurer også på bruk av duftlys og stearinlys i graviidet og når spedbarn er født.
 
Last edited:
Ja.

Dama nekter på å la meg kjøpe ny madrass også nå. Hun arver den av noen hun kjenner godt og har bodd sammen med. Den har blitt brukt til en baby. Hun sier den er veldig hard. Jeg synes det er litt hysterisk at man anbefales å kjøpe ny madrass pga bakterier. Er jo laken på?
 
Ja.

Dama nekter på å la meg kjøpe ny madrass også nå. Hun arver den av noen hun kjenner godt og har bodd sammen med. Den har blitt brukt til en baby. Hun sier den er veldig hard. Jeg synes det er litt hysterisk at man anbefales å kjøpe ny madrass pga bakterier. Er jo laken på?
Det er anbefalt å kjøpe ny madrass til hver baby. Ellers er brukte klær og annet utstyr OK å kjøpe brukt. Men madrassen er viktig at er ny.
 
Det er anbefalt å kjøpe ny madrass til hver baby. Ellers er brukte klær og annet utstyr OK å kjøpe brukt. Men madrassen er viktig at er ny.

Madrass kan brukes brukt, hvis den enda er hard, og godt vasket/luftet. Kjøper vantett tisselaken over, og vasker overflaten på madrassen med zalo.

Det er vel også å mulig å sitte å følge med på babyens søvn, hvis man er redd for krybbedød.
 
Back
Topp