Bør søskens navn matche?

  • Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet
Kanskje til en viss grad. Men igjen så kommer det vel gjerne an på øret som hører om det matcher eller ei også :)
 
Det er jo noen som har samme forbokstav også, noe dere tenker på når dere velger navn?
 
Har valgt samme forbokstav og syns de passer sammen[emoji4]
 
Trenger absolutt ikke å matche, men bør være i litt samme stil. Synes det hadde vært litt merkelig med Tom-Hugo og Angelica Thallula feks :p
 
Bør være samme "sjangeren". Åshild og Nathaniel synes ikke jeg passer sammen :)
 
Må ikke, men jeg tror foreldre ofte liker litt samme typen navn. Hos oss får begge guttene relativt korte navn som fungerer på flere språk enn norsk, men det er bare fordi det er navnene vi har på listene våre og ikke egentlig fordi vi tenkte gjennom at der skulle være likt :)
 
Jeg synes de burde passe sammen.[emoji4] men vi har også et etternavn som ikke passer til hva som helst [emoji15]
 
Tror ofte de kommer til å passe sammen etterhvert som man blir vant til å si de sammen. Så klart innafor visse rammer.
Vi synes ikke det er det viktigste at guttas navn passer sammen med hverandres, men ønsker dobbeltnavn på begge, så de to navnene hver gutt har må passe sammen.
 
De burde passe tildels. Altså hvis man først bruker ur norske navn burde man fortsette. Etter min mening altså Inger og Crystal (bare eks ) klinger ikke så bra. Er ikke noe shvong over det
 
Jeg bryr meg midt på ryggen om navn på søsken matcher. Jeg har aldri sett hvorfor det er viktig. Jeg ser noen sier det er fordi man ofte sier navnene samtidig, som "per og kari, kom inn og spis", men altså, det gjelder jo også om ens samboer. Man blir ofte referert til som "Tore og Anne" om man er samboer, uten at jeg har hørt om noen som ser på det som et problem om ens eget navn ikke matcher samboer/ektefelles navn.
 
Mannen bryr seg ikke, men jeg tenker litt på det, vi har valgt et fint, litt sjeldent, langt navn med 4 stavelser til vår sånn og elsker navnet, og nå når vi planlegger ny graviditet så liker jeg enda navnet vi hadde klart om han skulle bli jente, men det er et kort navn med 2 stavelser så er litt usikker av den grunn, de klinger godt sammen da.
Guttenavn liker vi veldig mange i samme stil så det er ikke et problem :)
 
Jeg syns det :)
 
Begge jentene har dobbeltnavn som starter på I med fire bokstaver - helt tilfeldig og bare fordi det var de navnene vi likte best. Mellomnavnet til begge er gamle norske navn. Så her matcher navnene veldig.
 
Burde være litt i samme sjanger føler jeg, som flere sier høres det ikke så bra ut med navn som er veldig forskjellige. Vi har valgt navn som er litt gammelmodige, uten å være gubbe/kjerringaktige. De fire eldste er oppkalt etter familiemedlemmer, den yngste fikk bare et navn vi likte, som passet inn med søsknenes navn. Ble litt bevisst å IKKE kalle opp hun lille, siden det liksom var min og eksen sin "greie".
 
Tja. Smaken er jo som baken. Det noen syntes klinger og matcher, rynker andre på nesen av. Etterhvert blir det uansett vane å "rope" ut alle søsken navnene f.eks..
Er mor og far enig, go for it!!
 
Back
Topp