Alt som spirer og gror 2017

Da har vi bestemt oss.

Vi går for kjøkkenhage med gulrot og potet, og så skal vi kjøpe et lite drivhus på plantasjen som kan stå på verandaen til tomater, jalapenos, paprika, gressløk og jordbær (sistnevnte kan stå fritt på verandaen). Så i dag har vi sådd, og det står i stuevinduet. Nå har sola begynt å komme rundt dit utpå dagen.

Kjøpe også et sånt sett med urter, så nå håper vi på oregano, basilikum, timian, dill, 2 typer persille og koriander.
Gleder meg til å høre hvordan dette går :)
 
Gressløk står forresten også godt ute. Den vokser helt av seg selv i hagen min. Dels i asfalten faktisk. Minn meg på det til sommeren skal jeg ta bilde, :)

Vi bruker den ikke da. I så fall ville jeg ikke hatt den ved/på parkeringsplassen ;-) den bare sto der da vi flytta inn.

Noen av urtene skal du være obs på å knipe rett så de utvikler seg fint :)

Jeg har sett på de settene. Og de er jo fine. Men vi bruker lite urter så jeg og storebror har sådd basilikum. Det liker vi og bruker.
8cbee338d93b0c0064aefaf80007b098.jpg


Dårlige farger, men det er begynt å komme små "ekte blader" (andre bladpar) og vi gleder oss. :)
 
Gressløk står forresten også godt ute. Den vokser helt av seg selv i hagen min. Dels i asfalten faktisk. Minn meg på det til sommeren skal jeg ta bilde, :)

Vi bruker den ikke da. I så fall ville jeg ikke hatt den ved/på parkeringsplassen ;-) den bare sto der da vi flytta inn.

Noen av urtene skal du være obs på å knipe rett så de utvikler seg fint :)

Jeg har sett på de settene. Og de er jo fine. Men vi bruker lite urter så jeg og storebror har sådd basilikum. Det liker vi og bruker.
8cbee338d93b0c0064aefaf80007b098.jpg


Dårlige farger, men det er begynt å komme små "ekte blader" (andre bladpar) og vi gleder oss. :)
Ja vet at gressløk kan stå for seg selv. Så vi får se hva vi har plass til i drivhuset. Det har vi ikke kjøpt enda. Er nok av utgifter ellers denne mnd [emoji23]

Jeg brukte over 500 kr på plantasjen i dag, og enda fikk jeg ca 250 kr i avslag på en eller annen kampanje siden jeg brukte medlemskortet. Og 3 for 2 på frøposer, så Sparte 90 kr der og.

Takk for tips om å knipe urtene. Da må jeg passe på det.

Men hva betyr det når det står at man skal prikle? At man tynner ut og setter de kraftigste skuddene i egne potter?

For vi har sådd flere frø i hvert rom på det plast-drivhuset vi kjøpte.... Var sånne svarte plastgreier med små rom i. Burde vi sådd ett og ett frø for seg selv?
 
Prikle er å flytte dem over i egne potter når de blir større. Moseplassen har en fin video, Google :)
 
Prikle er å flytte dem over i egne potter når de blir større. Moseplassen har en fin video, Google :)
Takk for tips igjen [emoji4]
Da må jeg sjekke ut det.

Og da kan jeg velge å ta bare noen ikke sant? For ellers tror jeg det blir himla mye planter [emoji23]
 
Takk for tips igjen [emoji4]
Da må jeg sjekke ut det.

Og da kan jeg velge å ta bare noen ikke sant? For ellers tror jeg det blir himla mye planter [emoji23]
Du velger selvsagt om du vil ta vare på alle helt selv. Jeg klarer ikke ta bort annet enn de svakeste. Og ender med mange planter. Klok av skade sår jeg ikke hele posene da ;-)
 
Du velger selvsagt om du vil ta vare på alle helt selv. Jeg klarer ikke ta bort annet enn de svakeste. Og ender med mange planter. Klok av skade sår jeg ikke hele posene da ;-)
Haha, ikke så kloke vi, så vi sådde en pose av hver [emoji23]

Får se hva vi får tatt vare på. Skal jo ha potter til alt og [emoji23]

Men så er det vel også ofte sånn at alt ikke spirer og.
 
Antatt spireprosent står på posen.

Jeg begrenser meg til er par frø tomat om jeg klarer.

Fordi
1) minst 90% spirer
2) jeg har sikkert 15 typer...
 
Antatt spireprosent står på posen.

Jeg begrenser meg til er par frø tomat om jeg klarer.

Fordi
1) minst 90% spirer
2) jeg har sikkert 15 typer...
Haha, da bør jeg gå og sjekke posene for spireprosent [emoji23]

Samboer var så i tvil på hvor mye vi burde kjøpe, så han mente at det var best å ha et par poser med tomater [emoji23] Sådde bare en da [emoji13]
 
Mannen blander seg (heldigvis) ikke. Og jeg skal virkelig forsøke å begrense meg til 1-2 frø pr type i år....
 
Haha, er i grunnen han som har vært pådriver og har lyst til å prøve [emoji6]

I grunnen greit å være to [emoji13]
Forsåvidt. Men jeg og frøboksen min...jeg har mer enn hva mannen hadde villet.
Han hjelper praktisk når de skal ut da.
 
Da har vi bestemt oss.

Vi går for kjøkkenhage med gulrot og potet, og så skal vi kjøpe et lite drivhus på plantasjen som kan stå på verandaen til tomater, jalapenos, paprika, gressløk og jordbær (sistnevnte kan stå fritt på verandaen). Så i dag har vi sådd, og det står i stuevinduet. Nå har sola begynt å komme rundt dit utpå dagen.

Kjøpe også et sånt sett med urter, så nå håper vi på oregano, basilikum, timian, dill, 2 typer persille og koriander.

Dette blir helt supert til sommeren, du må dele bilder med oss etterhvert. :)
 
Mannen blander seg (heldigvis) ikke. Og jeg skal virkelig forsøke å begrense meg til 1-2 frø pr type i år....

Da har du mer kontroll og viljestyrke enn meg! Er redd det ikke blir noe, så sår alltid noen ekstra. Og har ikke hjerte til å ta vekk de svake, for det KAN jo hende de kommer seg. :p
 
Vel. Altså. Det blir ofte minst to. Tre-fire av noen

Men jeg har så mange....
Sånn 10-15 ulike...
 
Last edited:
Når jeg ikke begrenser meg har det f.eks sett slik ut
cace0c2c6d0ebcb6a6890ef31c198acb.jpg
 
Back
Topp