Alt som spirer og gror 2017

Og ja. Paprika og chili er sene og de vokser sent og bør sås i januar evt februar egentlig.
 
Må få sådd tomat snart. Sent ute føler jeg....
Neida vi har bare fått sådd ting som bruker år og dag på å gro. Tomater går kjapt.
 
Aww! I dag spurte jeg mannen når vi tok oss et bad, om det kanskje var mulig å sette opp et veggdrivhus på sørveggen for uteboden, og han svarte at dette kunne vi se nærmere på. Og nå, mens jeg skriver litt her inne, gløtter jeg bort på han, og ser at han sitter og ser på dette - https://www.tilboligen.no/drivhus/veggdrivhus :D Det blir kanskje et lite drivhus på meg! :happy093
Er det rart jeg elsker denne fantastiske mannen? :love017
 
Og ja. Paprika og chili er sene og de vokser sent og bør sås i januar evt februar egentlig.

Æsj! Det var det jeg visste, at jeg er altfor sent ute med chili´n! :grumpy: Men skal hive meg rundt i morgen, bedre sent enn aldri! Tror jeg... :p
 
Aww! I dag spurte jeg mannen når vi tok oss et bad, om det kanskje var mulig å sette opp et veggdrivhus på sørveggen for uteboden, og han svarte at dette kunne vi se nærmere på. Og nå, mens jeg skriver litt her inne, gløtter jeg bort på han, og ser at han sitter og ser på dette - https://www.tilboligen.no/drivhus/veggdrivhus :D Det blir kanskje et lite drivhus på meg! :happy093
Er det rart jeg elsker denne fantastiske mannen? :love017
Nei det er ikke så rart at du gjør [emoji16]
Så spennende det blir nå da [emoji16]
 
Åh, ble litt oppgitt i stad. Var så godt i gang med å skulle så! Gjorde klart rommet der spirene skal stå, fant tak i bord, fikk mannen til å montere plantelyset og begynte å ha jord oppi de små krukkene. Gjenstod bare å ha oppi frø, men så kommer jeg plutselig på - jeg reiser til Sørlandet i morgen! :eek:

Kan jo ikke være borte i et uke uten å kunne vanne spirene vel? Og lyset kan jo ikke stå på hele døgnet? Hva hadde dere gjort? Skal jeg, eller ikke så i kveld? o_O
 
Blir spirene alene hjemme, eller blir mannen hjemme?

Hva skal du så? Jeg tror faktisk ikke vanning den første uken er så veldig vesentlig dersom du setter potta i et kar med vann og lar det trekke til det er vått på toppen og det står i sånn minidrivhus med lokk. Mine har ikke trengt vesentlig vanning den første uken da. Men det avhenger av temperatur

MEN, planterom og plantelys er somregel ment for SPIRER, ikke FRØ. De skal SPIRE varmt (enkelte setter dem på varmekablene på badet) og SÅ skal de lyst og svalt etterpå.

Lyset på hele natten er ikke sånn helt ideelt, de bør ha natt. Det ordner man med en timer som slår av og på strømmen. Eller, når man er hjemme da, en alarm på telefonen hver dag for å slå på lyset når man er godt igang på badet.... som består av at man skuer gjennom gangen og ser det svake lyset i nøkkelhullet, glemte å slå av i går også gitt...

Dersom det er noe du er sent ute med å så så hadde jeg nok kanskje sådd i kveld, men ellers spiller en uke ingen big deal. Og med mindre det er salat du skal så (eneste jeg i farta kommer på som skal spire ganske KALDT, under 15 grader eller noe sånn) så kan sikkert planterommet ditt hvile denne uka.
 
Huset blir tomt. Kunne sikkert ha fått svigers til å bortom hit, men tror jeg bare avventer. Har støpsel som går på app, så lyset kom jeg på at jeg kan fjernstyre, men det er nok rett i det, at det blir nok ikke behovet ila de dagene vi blir borte. Er egentlig allerede for sent ut føler jeg med alt, så tror jeg bare venter til neste søndag, når vi er tilbake. :)
 
Og da har gressløken også begynt å spire [emoji16]

Og for hver gang jeg titter oppi minidrivhuset så har spirene vokst eller det har kommet flere [emoji23]

Hvor store skal de bli før de skal prikles? Og kan de da stå uten noe "lokk" over?


Og vi har bare hatt våre på stua, i vinduet. Ikke flere timer med sol, men lys.
 
Nå som de begynner å spire bør du ha dem kjøligere enn en vanlig stue og mer lys.

Enkelt og greit fordi ellers blir de lange og tynne. Du vil hellet ha solide planter. Nok lys er vesentlig
Dess varmere dess mer lys

Prikle når de har fått et sett eller to med egne blader (altså etter frøbladene)

Jeg praktiserer tak til se tar oppi :)
 
Nå som de begynner å spire bør du ha dem kjøligere enn en vanlig stue og mer lys.

Enkelt og greit fordi ellers blir de lange og tynne. Du vil hellet ha solide planter. Nok lys er vesentlig
Dess varmere dess mer lys

Prikle når de har fått et sett eller to med egne blader (altså etter frøbladene)

Jeg praktiserer tak til se tar oppi :)
Hmm, da vet jeg ikke helt hvor de skal stå... Er stua som er lys nok, men sikkert for varm.

Kanskje jeg må flytte de til kjøkkenet, det er det kanskje ikke like varmt hele døgnet, men der er det ikke sol [emoji87]
 
Dagslys holder, ikke behov for sol enda. Men det er antallet timer med lys som er for få på denne tiden av året. Derav tilleggslys.

Jeg gjorde det uten de første årene. Alt går, men det ble svært lange plantet som ikke kunne holde sin egen vekt og vokste ut av vinduskarmen før det var varmt nok ute...

Ordnet meg derfor med et par lysrør under hyllene på ei bod, så står de der i 15-18 grader med lys på i noen uker i påvente av nok timer dagslys i stua
 
Dagslys holder, ikke behov for sol enda. Men det er antallet timer med lys som er for få på denne tiden av året. Derav tilleggslys.

Jeg gjorde det uten de første årene. Alt går, men det ble svært lange plantet som ikke kunne holde sin egen vekt og vokste ut av vinduskarmen før det var varmt nok ute...

Ordnet meg derfor med et par lysrør under hyllene på ei bod, så står de der i 15-18 grader med lys på i noen uker i påvente av nok timer dagslys i stua
Hmm, ja da får vi se hva det blir til med disse plantene våre [emoji85]

De kunne stått på doen i gangen kanskje, det er nok det kaldeste rommet, siden det ikke brukes så mye. Men der er det ikke mye lys... Taklampa hjelper vel sikkert ikke noe...
 
Vel. Det går som det går

Jeg hadde dem bare i stua de første 2-3 årene om ikke lenger. Det går. Det blir bare... Veldig lange. Tynne tomatplanter mye oppbinding og noen knakk.

Men vi fikk jo tomater!
 
Back
Topp