Alt som spirer og gror 2017

Ja, de tre største er godt over en meter nå. De har fått størst potter. Har mange mindre også, de har vokst så ujevnt! Har ikke optimale vekstforhold inne, og dårlig plass i de riktige vinduene. Husker ikke helt, men mener jeg sådde i mars.
Ja da har de vokst mye!
 
Mine er bittesmå, sånn ti cm eller noe sånn. Sådd veldig, veldig sent.
 
Mine er bittesmå, sånn ti cm eller noe sånn. Sådd veldig, veldig sent.
Mine er ikke så lange en gang....
Spent på dette...
Paprika og jalapenos er ikke stort mye større de heller...

Jaja, vi får bare se hvordan det går og om det blir noe uttelling.
 
Sikket ikke ti mine heller når jeg tenker meg om. Kan sjekke dem i morgen
 
Men vi sådde jo før deg....
Jaja, det får gå som det går.
Uansett har vi lært mye i denne prosessen, og med hva vi skal gjøre neste år [emoji6]
Man lærer.

Jeg har sådd tomater med vekslende hell hvert år siden... 2009 eller 2010 tror jeg

Nok lys i forhold til temperaturen.

Det er faktisk ikke om å gjøre at de blir lange fort, tvert imot, sakte gir en stødigere plante som klarer holde seg mer oppreist (støtte må de ha etterhvert da)

Men jeg er ikke sikker på om mine har kommet med særlig med tomatblader enda.
 
Vokser masse her ihvertfall. Nå kommer blomstene på agurkplantene mine og, og de er ca like høye som meg med bøtta :D
37e05fe79e1f887052026d08a9285067.jpg
 
Spennende tråd! Blir gøy å følge med på utviklingen :D
 
Er vel mer 7-8 cm på de som skal bli lange og 3 på busktomatene
3bee94a7da46acf48dbb0ae91a609ae7.jpg
 
Man lærer.

Jeg har sådd tomater med vekslende hell hvert år siden... 2009 eller 2010 tror jeg

Nok lys i forhold til temperaturen.

Det er faktisk ikke om å gjøre at de blir lange fort, tvert imot, sakte gir en stødigere plante som klarer holde seg mer oppreist (støtte må de ha etterhvert da)

Men jeg er ikke sikker på om mine har kommet med særlig med tomatblader enda.
Nei det er vel ingen fordel at de blir lange. Er dvergkirsebærtomater vi har sådd, og de blir bare 30 cm høye. Nå er de ca 3 cm, så er jo sikkert derfor de ikke skyter i været også. Nå ser de sånn ut de som har klart seg, er 6 stk:
2d22095b182c759d3e876d590e2d4319.jpg


Nå har vi 4 jalapenosplanter som har klart deg, og de ser sånn ut, de er litt høyere, ca 4 cm:
feeb8b4ad39bc83ecc9f54ccf637a2b5.jpg


3 paprikaplanter har klart seg, og de er også rundt 3 cm høye og ser sånn ut:
d72df26d303877a636ec1f2d14d8ba3f.jpg


Markjordbærene klarer seg fint. 10 av dem har jeg plantet i to balkongkasser, de står i vinduet i kjelleren. En plante er i en kurv her oppe, men de er ganske like. Hadde ikke bilde av dem.

Men disse som ble svidd er det vel ikke mye håp for... Er en paprika, en jalapenos og et par tomater...
6bedfd81d27271d3c6f1de0a9c64bfa7.jpg
 
Begynner å likne en jungel hos meg nå, måtte låne bordet til barna her for å få plass til flere planter ved de vinduene med mest lys. Har et vindu der mye har stått, men der er det et solseil utenfor som skygger altfor mye tydeligvis. Se så stor forskjell på tomatplantene! De ble alle sådd samtidig, tror det var i mars. ( paprika og chili i januar) lik jord, like potter, lik vanning. Men litt for mye skygge i det ene av de fire vinduene på samme vegg.
7613db986e1f41bef730dbc603094ef1.jpg
22786cb3b4b1856249d2b85d2d5eb1a9.jpg
 
Begynner å likne en jungel hos meg nå, måtte låne bordet til barna her for å få plass til flere planter ved de vinduene med mest lys. Har et vindu der mye har stått, men der er det et solseil utenfor som skygger altfor mye tydeligvis. Se så stor forskjell på tomatplantene! De ble alle sådd samtidig, tror det var i mars. ( paprika og chili i januar) lik jord, like potter, lik vanning. Men litt for mye skygge i det ene av de fire vinduene på samme vegg.
7613db986e1f41bef730dbc603094ef1.jpg
22786cb3b4b1856249d2b85d2d5eb1a9.jpg
Ja der var det jungel [emoji16]

Her måtte jeg sette alt på gulvet, er for varmt og rett i solsteiken for plantene her gitt... En til gikk fløyten i karmen i går... Så de får lys, men ikke direkte sollys. Så det får bare være sånn. Tar ikke sjansen på at alt er svidd i morgen D vi kommer hjem fra jobb...
 
Stille i denne tråden [emoji32]

Nå har jeg satt våre planter ut i drivhuset, for å herde litt. Men klok av skade har jeg satt det i skyggen, og det er overskyet vær men ca 13 grader. Blir varmere i drivhuset har jeg kjent.

Så litt tid ute har plantene fått nå.

Men enn så lenge er det bare ett drivhus i bruk, døde jo en del planter sist jeg skulle prøve å sette dem ut.. [emoji13]
 
Stille i denne tråden [emoji32]

Nå har jeg satt våre planter ut i drivhuset, for å herde litt. Men klok av skade har jeg satt det i skyggen, og det er overskyet vær men ca 13 grader. Blir varmere i drivhuset har jeg kjent.

Så litt tid ute har plantene fått nå.

Men enn så lenge er det bare ett drivhus i bruk, døde jo en del planter sist jeg skulle prøve å sette dem ut.. [emoji13]

Her står kun gulrot og reddik ute. Tør ikke sette ut noe annet. Snø om onsdag og 2-5 grader onsdag og torsdag. Maks 13 i går, men kaldt på kvelden og natta.

Agurkene mine begynnerå få størrelse da. Ihvertfall et par av dem :D

Har ikke drivhus heller, men et par hyller fra jula bare.
 
Her står kun gulrot og reddik ute. Tør ikke sette ut noe annet. Snø om onsdag og 2-5 grader onsdag og torsdag. Maks 13 i går, men kaldt på kvelden og natta.

Agurkene mine begynnerå få størrelse da. Ihvertfall et par av dem :D

Har ikke drivhus heller, men et par hyller fra jula bare.
Ja er det drivhuset jeg har og. Men jeg tar de inn til kvelden/ettermiddagen. De får bare stå litt på dagen enda.
Og ikke alt er ute heller. Har noen av hvert slag bare stående inne og.

Men synes det vokser sakte....
 
Det vokser sakte. Helt til. Boooom, der hadde de vokst fra deg gitt ;-)

Nei, det skjer ofte ikke så fort. Men får de lys, ikke for kaldt (mye sturer under 8 grader), vann og gjødsel så vokser de
 
Det vokser sakte. Helt til. Boooom, der hadde de vokst fra deg gitt ;-)

Nei, det skjer ofte ikke så fort. Men får de lys, ikke for kaldt (mye sturer under 8 grader), vann og gjødsel så vokser de
Ser ut som om jordbærene som står i vinduet i kjellerstua vokser bedre enn det her oppe.

Men jeg ser jo nå at det kommer flere blader i midten, så det vokser nok.

Jeg har ikke gjødslet noe, for jeg vet ikke hva de skal ha?

Kan jeg bruke vanlig blomstergjødsel, eller feks blåkorn?
 
Du kan nok bruke begge deler. Jeg gjødsler med blomstergjødsel når se er inne, har blåkorn i jorda når jeg planter ut i store spann sånn i juni og vannet med biobact tomat, økologisk gjødsel for tomat og angre grønnsaker som jeg har kjøpt på Plantasjen når de står ute
 
Jeg kjenner jeg er litt sur på plantene mine for tiden. De vokser seg mye større enn jeg forventet, og hadde høyere suksessrate enn antatt (altså.. Når det står at de 24 frøene, regner med å bli til 10 planter.. Da regnet jeg ikke med at alle 24 skulle poppe opp).

Så. Jeg sitter her med for mye av alt.
Også har agurkplantene vokst seg ut av drivhuset. Og i et tappert forsøk på å finne en løsning på den største (og fineste), tror jeg at jeg klarte å knekke stammen på selve planten -.-
Har heldigvis tre andre agurkplanter som vokser ut av huset, så.. Ingen krise sånn sett. Men jeg blir skikkelig demotivert
 
Jeg kjenner jeg er litt sur på plantene mine for tiden. De vokser seg mye større enn jeg forventet, og hadde høyere suksessrate enn antatt (altså.. Når det står at de 24 frøene, regner med å bli til 10 planter.. Da regnet jeg ikke med at alle 24 skulle poppe opp).

Så. Jeg sitter her med for mye av alt.
Også har agurkplantene vokst seg ut av drivhuset. Og i et tappert forsøk på å finne en løsning på den største (og fineste), tror jeg at jeg klarte å knekke stammen på selve planten -.-
Har heldigvis tre andre agurkplanter som vokser ut av huset, så.. Ingen krise sånn sett. Men jeg blir skikkelig demotivert
Hehe. De har det med å spire... Og vokse. Kan dine ha fått mer varme enn de hadde lys til om de vokser deg ut av huset allerede?

Agurk kan/skal forsåvidt toppes (altså klippe av toppen så den ikke vokser mer) etter en stund likevel så ikke sikkert det gjorde noe at du knakk den, om det ikke var langt nede da.
 
Back
Topp