Alt som spirer og gror 2017

Lurer på om jeg får satt ut bøttene mine i år. Det er blitt full vinter igjen her :(
På den positive siden så ser det ut som at potetene faktisk vil klare seg :D
Har vel egentlig gitt opp hvitløken, men kanskje skjer det mirakler der etter hvert.

Jeg har lyst til å prøve ut noe superenkelt! Noe som spirer raskt og kan høstes raskt. Men hva da? Det er for min datter. Karse var morsomt, men jeg tenker noe litt annet :)
Spent på hvitløken min og. Klarte å ta knekken på en, men fant ut at jeg burde jo vanne de i skåla og ikke rett i jorda. Spent på resten.

Reddiker er vel ganske raskt. 3-4 uker fra du sår til innhøsting :)
 
Lurer på om jeg får satt ut bøttene mine i år. Det er blitt full vinter igjen her :(
På den positive siden så ser det ut som at potetene faktisk vil klare seg :D
Har vel egentlig gitt opp hvitløken, men kanskje skjer det mirakler der etter hvert.

Jeg har lyst til å prøve ut noe superenkelt! Noe som spirer raskt og kan høstes raskt. Men hva da? Det er for min datter. Karse var morsomt, men jeg tenker noe litt annet :)

Plukksalat går fort, sukkererter kan man spise spirene på også. Veldig godt!
 
Bare denne irriterende etterslengeren av en vinter forsvinner skal jeg få jod i et bed til blomster og en pallekarm til slat og gulrot og muligens noe urter, og sukkererter dersom ikke mannen faller for tanken om en sukkerert-tipi som jeg så i et blad... Rett og slett rammeverk av tre og ståltråd og så/plante sukkererter som bruker dette som espalier, så kan ungene ha det som telt, og spise sukkererter :)

Trolig blir det ikke sukkerert-tipi i vår hage, men tanken er søt...
 
MÅ disse pottes om eller kan de bare stå sånn til det blir blomster? Er stemor og asters
e9bc8f2048c440040a0f3fa873766c2e.jpg
 
De kan vel Stå?
 
Her er tomat fra oppskjærte tomater lagt i jord, paprika, sukkererter og agurk.
3f38e7ad7aba22d5078d9b54620f5038.jpg
5d9186f5606ad1e09041624e21d1f630.jpg
696045581335e48c6ed424e532f74ae1.jpg
7462933b9c27912542351422ff24b800.jpg
 
Vel. Jeg har en sånn pakke stående på trappa i påvente av at jeg skal få plantet den.... Lite motivet når det snødde... [emoji85]
 
Sukkererter, hvordan bør de stå? Altså hvor stor potte, og de må vel bindes opp etterhvert?
 
De må ha noe å klatre i ja

Begrenset hvor stor potte de trenger. Jeg har hatt 5-6 stykker i en typisk verandakasse liksom
Men de må ikke bindes opp, bare ha noe å klatre i, binde gjør de selv
 
Endelig såpass varmt at man snart kan sette noe ut [emoji16]

Tomatene og paprikaen vokser i større potter i stuevinduet.
Men har fortsatt mye å prikle.. Må bare ha mer jord...
 
Har ikke fått planta noe enda, og får sikkert ikke gjort det før i slutten av Mai, for jeg leser til eksamen. Er det da alt for sent å så tomat og agurk?
 
Har ikke fått planta noe enda, og får sikkert ikke gjort det før i slutten av Mai, for jeg leser til eksamen. Er det da alt for sent å så tomat og agurk?
Ja. To tre mnd for sent

Jeg sådde tomat i midten av april og det er egentlig altfor sent så spørs om jeg burde kjøpt noen ferdige planter....
 
Ja. To tre mnd for sent

Jeg sådde tomat i midten av april og det er egentlig altfor sent så spørs om jeg burde kjøpt noen ferdige planter....

Æsj! Får kjøpe noen ferdig planter da. Ikke så gøy det! Ikke at jeg pleier få avlinger, men gøy å prøve :p
 
Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før chilli "blomstrer" ?
 
Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før chilli "blomstrer" ?

Sådd for første gang her, så vet ikke..en mine ble sådd 28.januar og blomstrer ikke enda hvertfall. Men det går nok fortere nå med lysere dager, har ikke hatt noe tilleggslys her.
 
Mine ble vel også sådd sånn i slutten av januar? Mye senere enn jeg pleier i alle fall. Den er langt unna blomster

Chili kommer med den første blomsten i den y-en som kommer. Når planten deler seg for første gang. (den faller somregel av også. Men det er en annen sak)
 
Back
Topp