Alt som spirer og gror 2017

Her spirer det godt og jeg har endelig fått potta om og satt ned i drivhuset. Håper jeg de sådd mer imorgen :)
 
Weee.. ene chillifrøet mitt vokser :D
Og agurkplantene måtte jeg binde opp :)
 
338501daab10b877b890ded511f9720a.jpg
5d454336279789bed73820c3bd667033.jpg
3c3ef685a1c65e113e9aa4285684605f.jpg



Agurkplantene her har sett veldig stusselige ut en god stund, men nå har jaggu alle fått masse små knopper og en blomst! Noen med peil på agurkplanter som har vært borti dette? Er det håp?
 
338501daab10b877b890ded511f9720a.jpg
5d454336279789bed73820c3bd667033.jpg
3c3ef685a1c65e113e9aa4285684605f.jpg



Agurkplantene her har sett veldig stusselige ut en god stund, men nå har jaggu alle fått masse små knopper og en blomst! Noen med peil på agurkplanter som har vært borti dette? Er det håp?

Mine har ikke vært sånn, men kommer det blomst er det alltids håp, tenker jeg. :)
 
Min erfaring med agurk er at de dør....

Det der ser ut som en hann-blomst? Ingen mini-aguek bak den? Da blir den ingen agurk, det er det bare hun-blomstene som blir. O så fall kan du like godt knipe av denne så planten kan bruke energi på vekst
 
Min erfaring med agurk er at de dør....

Det der ser ut som en hann-blomst? Ingen mini-aguek bak den? Da blir den ingen agurk, det er det bare hun-blomstene som blir. O så fall kan du like godt knipe av denne så planten kan bruke energi på vekst

Stemmer, det der hadde jeg glemt! Har bare erfaring med tomater jeg. Får inspisere litt mer nøye.. Har knepet av alle visne blader og, så får vi se. Kommer nok til å kjøpe en ferdig plante nærmere sommeren også, har så lyst på agurker!
Ellers er det på tide å potte om chili og paprika i store potter her, men veldig spent for de må da stå i vinduskarmen bak sofaen. Med en vilter snart-to-åring er jeg redd noen av plantene kommer til å ryke
 
Da har jeg fått sådd litt sukkererter, flere asters(siden toåringen drepte de fleste), en som heter cosmos hot pink, blomkål, basilikum og tomat.
Jeg sådde noen skiver med tomat for noen få dager siden fordi jeg fant ikke frøposen :p De er jeg spent på.
 
Typisk at jeg alltid glemmer telefonen når jeg går ned i drivhuset ellers skulle jeg lagt ut bilder :p
 
Her spirer det som bare det, så jeg ser for meg at jeg må potte om nå i påsken??

Skal spirene da over i den potta de skal stå i resten av tiden, eller bør jeg potte om flere ganger??
 
Her spirer det som bare det, så jeg ser for meg at jeg må potte om nå i påsken??

Skal spirene da over i den potta de skal stå i resten av tiden, eller bør jeg potte om flere ganger??

Jeg har de i den potta de skal stå i resten av tida. Det beste er vel at de håndteres minst mulig? Blomster setter jeg i en litt større potte før de skal i krukker ute.
 
Hva skal du potte om? Tomat har jeg i 10-liters eller større tilslutt så de har jeg via noe mindre i første omgang
 
Hva skal du potte om? Tomat har jeg i 10-liters eller større tilslutt så de har jeg via noe mindre i første omgang
Tomat, jalapenos, paprika og gressløk.

Jeg har et gammelt akvarie jeg tenkte å sette gressløken i, så det setter jeg bare dit.

Men tomatene (busktomater), paprikaen og jalapenosen må jeg vel ha i potter.
Vet ikke om jeg har nok en gang [emoji13]
Kan sikkert fø hele nabolaget med stiklinger [emoji23]
 
Tomat og Paprika og jalapenos hadde jeg sikkert satt i en halvstor potte nå og over i noe annet senere.
 
Mine får store potter/bøtter i juni/juli. Når de flytter ut.
 
Hvor stor potte bør agurker og chilli ha? Aldri prøvd dette før, så aner jo ikke hvor store de blir til slutt.
 
Jeg har fått sådd mer gulrot nå. 7 melkekartonger og 2 bøtter. Det blir nok mer etter hvert og, må bare få ordnet flere melkekartonger ^^
Gulrota trives jo godt i melkekartong, så det går bra.
Vurderer å sette potet i bøtte og, men vet ikke helt om jeg orker å ofre jord og bøtter på det egentlig. Dessuten skal jeg jo ha plass til det inne om det blir så kaldt at jeg må ta det med inn igjen en natt om det blir for kaldt.

Tror jeg kommer til å satse på stemorsblomst i år som i fjor. Med mindre jeg finner noe som tåler temperaturen så godt som stemoren da. Hadde jo vært morsomt med noe nytt :)
 
Tomat og Paprika og jalapenos hadde jeg sikkert satt i en halvstor potte nå og over i noe annet senere.
Ja jeg tror jeg gjør det sånn nå. Hvis de fortsatt skal stå i vinduet kan ikke pottene være for store...

Men hva slags jord nå da? Såjord går vel ikke nå?
 
Ja jeg tror jeg gjør det sånn nå. Hvis de fortsatt skal stå i vinduet kan ikke pottene være for store...

Men hva slags jord nå da? Såjord går vel ikke nå?

Etter min erfaring spiller det ikke så stor rolle hvilken jord du bruker. ;) Jeg bruker kun plantejord nå og det fungerer fint. Har og tomatgjødsel som kan brukes på det meste. Ellers har en grønnsaksjord, men den er litt dyr.
 
Back
Topp