Zyrtec

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Kan man ta det? Jeg har tidligere brukt poleramin under svangerskap..
Men var til vikar, og han mente jeg kunne ta zyrtec.. Synes felleskatalogen er uklar..

Jeg fikk også poleramin i forrige svangerskap, da sa legen min at jeg ikke skulle ta zyrtec..

I pakningsvedlegget mitt står det at det bør unngås av gravide.

Kan man ta det? Jeg har tidligere brukt poleramin under svangerskap..
Men var til vikar, og han mente jeg kunne ta zyrtec.. Synes felleskatalogen er uklar..

Zyrtec er ikke noe problem å bruke :)
Det har vært brukt i en årrekke nå, og anses som sikkert å bruke for gravide. Så vikaren har helt rett :)

Hvis du vil kan du lese mer hos RELIS, som er dem man som helsepersonell tar kontakt med hvis man trenger hjelp til spørsmål om legemidler:

http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi

Det er litt fagspråk, men tabellen er enkel og fin :)

PS. Er farmasøyt ;)

I pakningsvedlegget mitt står det at det bør unngås av gravide.

Sant :) Men det er det godkjente pakninsvedlegget fra produsenten, og de er generelt veldig tilbakeholdne med å skrive at man som gravid kan bruke det pågjeldende legemiddel, siden de jo ikke har utført forsøk på gravide. Nå har Zyrtec (cetirizin) vært på markedet så lenge at man har tilstrekkelig kunnskap om det til å si at gravide fint kan bruke medisinen :)

Sant :) Men det er det godkjente pakninsvedlegget fra produsenten, og de er generelt veldig tilbakeholdne med å skrive at man som gravid kan bruke det pågjeldende legemiddel, siden de jo ikke har utført forsøk på gravide. Nå har Zyrtec (cetirizin) vært på markedet så lenge at man har tilstrekkelig kunnskap om det til å si at gravide fint kan bruke medisinen :)

Så fint å høre! Da kan jeg trygt bruke det når våren melder sin ankomst :)

Så fint å høre! Da kan jeg trygt bruke det når våren melder sin ankomst :)

Det kan du absolutt :) Men når du kommer til ammetiden så kan det være lurt å prøve et av de andre alternativene (eller evt. se hva RELIS skriver neste år, kan være de har mer info om overgang i brystmelk da) :)

Det kan du absolutt :) Men når du kommer til ammetiden så kan det være lurt å prøve et av de andre alternativene (eller evt. se hva RELIS skriver neste år, kan være de har mer info om overgang i brystmelk da) :)

Herlig at vi har eksperter her inne :D

Herlig at vi har eksperter her inne :D
Absolutt!

Har matvareallergi eller noe sånt men er ikke helt sikker på hva.. Er ikke bare bare å finne ut heller. Men er mistanke.. Går eksem/kløende utslett og blir gal... Så da blir det en zyrtec nå før leggetid gitt!

Absolutt!

Har matvareallergi eller noe sånt men er ikke helt sikker på hva.. Er ikke bare bare å finne ut heller. Men er mistanke.. Går eksem/kløende utslett og blir gal... Så da blir det en zyrtec nå før leggetid gitt!

Skjønne dere :)

Håper Zyrtec'en hjelper! :)

Back
Topp