Zikavirus

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen! Det er godt å høre at andre tenker likt som meg, og at dere har forståelse begge veier også. Føler meg jo helt rar og vet jo ikke om det er hormoner som styrer eller ei, men som dere sier så vil nok hele turen bli fylt med bekymringer om "enn hvis noe skjer", om vi skulle dra. Vi har bestemt oss for ikke å reise, og forhandler med reiseselskapet om en annen plass. Skal høre med forsikringsselskapet om de tilbakebetaler summen, for den er jo ganske stor, om vi skulle bestemme oss for å avbestille og avvente et år.

Jeg snakket med legen min, som frarådet meg å reise, men skjønner jo at hun sier det.
Folkehelseinstituttet har vi også snakket med, og de sa at Cuba ikke sto på listen og at man kunne ta forhåndsregler med myggspray osv, men de sa ikke noe på om vi kan reise eller ikke.

Cuba får vente, jeg regner med at jeg har glemt alt som heter Cuba og bryllupsreise når jeg holder mitt første barn i armene uansett :)
Klok, reflektert og gjennomtenkt avgjørelse :)
 
Her skal sambo til vest Afrika og jobbe to måneder og enda en tur ned i sørlige deler av USA på jobb.
Jeg har sagt at det ikke blir noe på han etter han drar og baby er kommet ut...
Nå viser det seg at det kan smitte menneske til menneske kanskje og dette er bare starten.

Håper virkelig dere kan få reist et annet sted og nye kjærligheten :)
 
jeg hadde utsatt turen (basert på at jeg ikke har lest andre svar annet enn toppinnlegget)
 
Hei.
Sniker fra juni2016.
Vi skal til florida om 6 uker, der er myggen som kan være bærer og siden det nå er bekreftet 9 mennesker som har vært på reise i mellom amerika som bærere av viruset så dropper vi reisen.
Vi tar den igjen til høsten og tar med babyen.
Vi har bodd i USA og i denne delen.
Myggen elsket meg, så jeg tar ingen sjangser..
Vi tar en tur til Kanari øyene i stede nå i påske/vinterferie.
 
Kommer innom igjen.
Vi fikk dekket alt på forsikring ang vår florida tur.
Så alt blir refundert og vi kan bestille ny tur til høsten når jeg ikke er gravid.

Håper det ordner seg..
 
Leste nettopp at det var tilfelle i Spania nå også! Har vært i Tenerife 5 ganger og aldri sett en eneste mygg. Har bestilt tur i mars, men blir jo litt skeptisk av alt man leser.
 
Kommer innom igjen.
Vi fikk dekket alt på forsikring ang vår florida tur.
Så alt blir refundert og vi kan bestille ny tur til høsten når jeg ikke er gravid.

Håper det ordner seg..

Hvilken reiseforsikring har du? Vi har hver vår i forskjellige selskaper, men ingen av de dekket tapet siden Cuba ikke er på listen over rammede land. Vi reiser med ving, har forstått det slik at de ikke betaler tilbake summen om vi avbestiller (selv om det står på nettsidene at innen 15 dager før avreise får man tilbake innbetalt beløp minus depositum, prøver de å lure oss?). Men vi får jo endre reisemål, da.

Er litt i tenkeboksen på hva vi gjør, men blir hverken Cuba eller noen andre steder der zikaviruset er registrert iallefall :) Nordpolen er vel tryggest, haha! :laughing005
 
Den personen hadde vært på reise og blitt smittet.
Ja, leste det. Er nok litt hysteri rundt dette, men man skal selvfølgelig ta det i betraktning og ikke reise til de landene som er spesielt utsatt. Har lest om flere som ikke tørr å reise ut av Norge omtrent fordi di er redd for å bli smittet
 
Ja, leste det. Er nok litt hysteri rundt dette, men man skal selvfølgelig ta det i betraktning og ikke reise til de landene som er spesielt utsatt. Har lest om flere som ikke tørr å reise ut av Norge omtrent fordi di er redd for å bli smittet
Beroliget meg med det da jeg var i Florida nettopp. For å bli smittet må jo da først noen som drar til USA ha vært et sted hvor viruset er og fått smitten, deretter ha viruset aktivt i kroppen, bli bitt av en mygg i sydlige deler av USA hvor det finnes mygg som er i stand til å bære smitten, og så må myggen bite meg (eller mannen min). Da skal man ha maks uflaks! Men når viruset først har begynt å spre seg så skjer vel spredning ganske raskt. Leste nettopp at "de" antar det vil skje i USA rundt april/mai. Virker jo som man skal ta dette på alvor, samtidig er nok mediene interessert i å skape mest mulig dramatikk, så det beste er vel å hele tiden være oppdatert på det Folkehelseinstituttet eller WHO har av informasjon og råd. Jeg hadde nok ikke gamblet med å kjøpe billetter frem i tid til et land hvor sannsynligheten for spredning av viruset var stor på sikt, men hadde hatt null problemer med å bestille reise til et land hvor det var påvist smitte, men som ikke har "riktig" mygg til å bære smitten videre. Håper virkelig de finner en løsning på dette fort, for det er jo helt tragisk det gravide i en del søramerikanske land opplever nå.
 
Hva tenker dere om Maldivene forresten? Vi har vurdert å dra dit istedenfor til Cuba, men FHI OG ECDC nevner jo at Maldivene har registrert det ene tilfellet fra i fjor sommer. Altså ikke aktiv smitte der, men registrert de siste 9 mnd.
 
Back
Topp